Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wie studeert aankomend studiejaar in de VS?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Wie studeert aankomend studiejaar in de VS?

Bericht door Mariska »

Binnenkort vertrekt de eerste lichting van 'mijn' Nederlandse studenten naar de VS, dwz die ik succesvol heb begeleid in het hele aanmeldingsproces.

Ben benieuwd of op dit forum ook mensen zijn die in augustus met hun studie aan een Amerikaans college of universiteit beginnen. Zo ja, wat gaan jullie waarom waar studeren?
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
Gerda&Lucas
Amerikakenner

Re: Wie studeert aankomend studiejaar in de VS?

Bericht door Gerda&Lucas »

Mariska schreef:Binnenkort vertrekt de eerste lichting van 'mijn' Nederlandse studenten naar de VS, dwz die ik succesvol heb begeleid in het hele aanmeldingsproces.

Ben benieuwd of op dit forum ook mensen zijn die in augustus met hun studie aan een Amerikaans college of universiteit beginnen. Zo ja, wat gaan jullie waarom waar studeren?
Toen wij afgelopen donderdag bij de diploma-uitreiking waren van onze zoon, werd er bij iedereen iets persoonlijks gezegd waaronder ook de toekomstplannen. Er waren er best wel een aantal die naar het buitenland gaan en in ieder geval 2 jongens gaan naar een universiteit in Amerika. Misschien zijn zij wel "van jou" of kan dat niet als ze een school in Gouda hebben doorlopen? (Ik weet niet hoe jouw bemiddeling was).

Als ik dat allemaal hoor, ben ik bijna een beetje jaloers. Heb het zelf vroeger nooit overwogen, maar nu lijkt me het toch heel leuk voor de jeugd om zoiets te doen.

Onze zoon gaat (gewoon) studeren in Delft. Misschien dat de dochter over 2 jaar nog eens snode plannen krijgt.

Groeten Gerda
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Gerda&Lucas schreef: Als ik dat allemaal hoor, ben ik bijna een beetje jaloers. Heb het zelf vroeger nooit overwogen, maar nu lijkt me het toch heel leuk voor de jeugd om zoiets te doen.
Hier ook - Hoewel die trek om te reizen er altijd zat .. ben ik nooit verder van huis gaan wonen dan Maastricht :roll:
Ik had wel een toeristische opleiding gedaan, vanwege die reisdrang.. Een ander vriendinnetje van mij destijds, was Au Pair in Parijs .. Ik vraag me wel eens af waarom ik niet naar Amerika ben gegaan als Au Pair.

Ik heb wel een periode 'dts' een bijbelschool op Hawaii willen doen, maar het liep toch weer allemaal anders.
Sandy
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Gerda&Lucas schreef:Misschien zijn zij wel "van jou" of kan dat niet als ze een school in Gouda hebben doorlopen? (Ik weet niet hoe jouw bemiddeling was).

Als ik dat allemaal hoor, ben ik bijna een beetje jaloers. Heb het zelf vroeger nooit overwogen, maar nu lijkt me het toch heel leuk voor de jeugd om zoiets te doen.
Nee, ze zijn niet 'van mij'. Hoewel mijn klantenkring uit heel Nederland komt (plus iemand in Belgie en in het VK). Gaan die 2 jongens dan naar de VS om een bachelor's diploma te halen of een gap year aan een college doen. Ik merk namelijk dat veel mensen dat willen doen en dan via een organisatie als EF, AFS e.d. Ik richt mij alleen op studenten die voor langer dan een jaar naar een Amerikaanse universiteit willen en daar een diploma halen.

Ikzelf heb in de VS gestudeerd in een tijd (1991-93) waarin dat nog redelijk ongebruikelijk was. Gelukkig werd ik op het idee gebracht door een vriend die weer tijdens een zomercursus in Engeland door een Amerikaanse prof. werd 'gespot' en gevraagd om een PhD bij hem te doen in de VS. Zo werd ik geinspireerd en heb het toen allemaal zelf geregeld om er te komen. Heb uiteindelijk mijn master's in Public Administration (soort bestuurswetenschappen/beleidskunde) gedaan aan de University of Texas in Austin. Het waren mijn beste jaren: jong, leergierig en zonder geldzorgen (had diverse studiebeurzen bij elkaar gesprokkeld). Heb er veel geleerd zowel in academisch als persoonlijk opzicht. Die jaren hebben mij echt gevormd tot wat en wie ik nu ben. En ik heb er vrienden voor het leven gemaakt. En sinds vorig jaar 'geef' ik mijn Amerikaanse ervaring en idealen door via mijn adviesbureau: andere jonge mensen helpen hun droom op onderwijsgebied te verwezenlijken.

Het is geweldig te zien dat binnenkort jonge mensen vertrekken naar een Amerikaanse universiteit, waarvan ze eerder alleen maar droomden. Zo gaan 'mijn' studenten o.a. naar New York University, Columbia University, Rhodes College, Augustana College. Alle met een flinke studiebeurs. En ze willen alleen maar terugkomen met een diploma, dus zijn supergemotiveerd. En ikzelf? Ik ben helemaal blij dat ik qua werk nu ook mijn bestemming heb gevonden!
Gerda&Lucas
Amerikakenner

Bericht door Gerda&Lucas »

Mariska schreef:Gaan die 2 jongens dan naar de VS om een bachelor's diploma te halen of een gap year aan een college doen.
Ik denk dat laatste, maar ik weet het niet. Ik ken ze ook niet hoor, die jongens, maar wat wil je, er waren 95 Atheneum geslaagden. Maar de verhalen over het buitenland vielen me op. Ook heel verschillend: een jaar bijbelschool in Toronto, een jaartje Spaans leren in Spanje (3x), half jaar geld verdienen en dan vrijwilligerswerk in Zuid Amerika, jaartje kibboets in Israel, jaartje Cambridge, duikleraar op Aruba etc.etc.
Prachtig al die plannen.

Heel stiekum hoop ik dus dat onze Nynke - gaat straks naar 5 Gymnasium - uiteindelijk iets dergelijks zal gaan doen.

Gerda
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Mariska wat geweldig dat je dit doet. Was er maar zoiets te vinden geweest toen ik nog op het VWO zat. Heb het destijds 'maar' gedaan op het HBO met een uitwisseling en stage in de USA en vond dat al heel wat, maar dit is echt super. Veel succes met je groep.

Ik ken overigens niemand die fulltime gaat studeren in de VS. Toen ik mijn diploma had waren er een paar die een jaar high school gingen doen en er was er eentje die naar Bible College ergens in de VS ging maar wel fulltime geloof ik.

Misschien is dit overigens een goede tip voor die middelbare scholieren die ik wel een op de forums tegen kom en graag naar de VS willen?

Sue
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Porc
Amerika-ontdekker

Bericht door Porc »

ik had ook serieuze plannen om na men master in België nog een jaar of twee naar Amerika te trekken in de hoop daar een aanvullende studie te doen of zelfs een MBA te proberen. Kzou rond deze periode begonnen zijn met voorbereidingen te treffen.

Maar alles is eigenlijk een beetje terug op de achtergrond geraakt door een serieuze kaakslag van het amerikaanse primus schoolbeleid.

Ik had namelijk voor die voorbereidingen het voor mekaar gekregen een stage van 2 a 3 maanden in U of M te kunnen volgen, althans ik had de toestemming van de desbetreffende organisatie. Deze maakt het mogelijk studenten uit te wisselen tussen verschillende landen met als voornaamste doel culturele uitwisseling en groei te promoten. Alles leek in orde tot de vertegenwoordiger van de stageplaats over mijn examenscores begon te struikelen, die btw meer dan goed waren (een dikke onderscheiding in een belgische ir. opleiding is redelijk OK)
Nuja, hij vond mij te licht voor de stage zodat deze na maanden ineens afgeblazen is.

Ik ben bijgevolg serieus teleurgesteld in het beleid aldaar. Als men voor een culturele stage al zo hard uit de hoek gaat komen met scores heeft het volgens mij helemaal geen zin meer om te proberen daar enkele jaartjes te gaan studeren.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Welke U o M?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Anne
Amerika-newbie
Contacteer:

Bericht door Anne »

Heey Mariska,

Ik kom uit NL en heb in het schooljaar van 2004-2005 aan het Green River Community College in de VS gestudeerd. Echt een super ervaring. Ik ben er uiteindelijk ook voor gaan werken, en doe ik (naast mijn gewone baan) de marketing voor ze in NL. Verder werken ze samen met uitwisselingsorganisaties.

Ik was eigenlijk benieuwd of jij wel eens van ze gehoord hebt... misschien is het iets om mee samen te werken? Het college doet echt veel voor internationale studenten, en de omgeving is prachtig (zo´n 40 min van Seattle af).

Zelf ga ik in Augustus terug. Niet voor school maar emigreren. En ja, ik blijf parttime voor het college werken. Wie weet vind ik er nog een fulltime job!

Greetz, Anne
Porc
Amerika-ontdekker

Bericht door Porc »

University of Minneapolis
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Ik heb net me VWO af en over twee weken heb ik een interview bij de Consulaat. Als alles goed afloopt, ga ik week daarna naar Pasadena City College, in Los Angeles. Daar wil ik me bachelor halen en dan terug naar Nederland om me Master te halen of te gaan werken, maar zover ben ik nog niet :)

Op naar een nieuw avontuur :)
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Mariska schreef:Binnenkort vertrekt de eerste lichting van 'mijn' Nederlandse studenten naar de VS, dwz die ik succesvol heb begeleid in het hele aanmeldingsproces.

Ik ga per september beginnen aan UC San Diego voor mijn PhD in moleculaire celbiologie, en zal daar (hopelijk) 4 jaar over doen.

Het heeft me veel werk gekost om het allemaal op poten te zetten, maar ik vind het gelukkig leuk om met al het geregel bezig te zijn. Contacten zoeken, beurzen aanschrijven, langs voor gesprekken, visumzaken regelen, etc. (volgens mij kan ik inmiddels bij je adviesbureau komen werken...).

Richt jij je vooral op middelbare schoolverlaters die college willen gaan doen, of juist meer op mensen die voor een master's / phd titel gaan?
Als je ooit wat "consultancy" nodig hebt: stuur me een persoonlijk berichtje.
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik ben bezig met mijn Associate of Arts opleiding in Tomball, Texas (vlakbij Houston). Ik heb mijn eerste semester er nu op zitten en ga dus in de herfst mijn 2e semester beginnen. Ik moet nog zo'n 2,5 jaar omdat ik steeds "maar" 12 credit hours (het minimaal verplichtte) per semester doe. Tja, ik heb ook nog een gezin om voor te zorgen dus het kan niet anders. Daarna wil ik verder, maar ik heb nog wat tijd om te overdenken wat ik dan wil :-).
Ik heb trouwens alles zelf geregeld. Ik vond het niet zo'n ingewikkelde procedure hoor. Maar ik had al wel een adres hier, dat scheelt.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Porc schreef:Ik ben bijgevolg serieus teleurgesteld in het beleid aldaar. Als men voor een culturele stage al zo hard uit de hoek gaat komen met scores heeft het volgens mij helemaal geen zin meer om te proberen daar enkele jaartjes te gaan studeren.
Porc,

Ontzettend jammer dat je door deze nare ervaring bent je studieplannen door de VS hebt laten varen. Ik vind het eerlijk gezegd wel een vreemd verhaal: om welke culturele uitwisselingsorganisatie ging het - was dit een stagebemiddelingsorganisatie? Blijkbaar hebben zij je studiepunten en niveau niet op een goede wijze kunnen presenteren naar de Amerikaanse stage plaats toe. Heel jammer.

Het volgen van een studie in de VS die je zelf regelt, is hopelijk nog niet uitgesloten voor je. Belangrijk is inderdaad hoe je jezelf presenteert en zeker ook al je prestaties over het voetlicht brengt. Zo maak ik altijd standaard een Amerikaans resume voor al mijn klanten, stuur ik uitleg van het Nederlandse onderwijs- en cijfersysteem mee. Door de admission office wordt ik vaak gevraagd nog eens iets toe te lichten. over de cijfers en kwaliteiten van mijn klanten. Kortom, het gaat erom dat je er zo goed en interessant mogelijk overkomt voor de universiteit. Ik begrijp dat die organisatie waarmee jij bezig was, dat naliet optimaal te verzorgen? Zonde, maar ik zou zeggen: laat je door een vervelende ervaring niet uit het veld slaan bij het realiseren van je toekomstplannen voor onderwijs in de VS.
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Anne schreef:Ik was eigenlijk benieuwd of jij wel eens van ze gehoord hebt... misschien is het iets om mee samen te werken?
Nee, nog niet van gehoord maar er zijn natuurlijk zoveel community colleges in de VS. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nog toe alleen studenten heb geholpen vierjarige colleges binnen te komen maar ook highschool (met veel AP-vakken en IB-traject). Ik heb nog geen vraag gehad naar community colleges, maar wie weet komt dat nog. Leuk om contact met je te houden als je daar weer zit vanaf augustus. Misschien kun je me een brochure/viewboek sturen? Ik stuur je even een PB met mijn postadres.
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

fcolos schreef:Richt jij je vooral op middelbare schoolverlaters die college willen gaan doen, of juist meer op mensen die voor een master's / phd titel gaan?

Ik ben er voor iedereen die in de VS een studie wil doen met het doel een diploma te halen, of dat nu een high school diploma, Bachelor, Master's of PhD is. Ik richt me dus niet op mensen die een jaartje high school of college ervaring willen opdoen. Daarvoor zijn andere organisaties actief.
Bovendien ga ik uit van het profiel en de wensen van de student en werk ik onafhankelijk van colleges en universiteiten in de VS i.t.t. andere organisaties.

Ook bied ik diensten aan om fondsenwerving voor studenten die zich zelfstandig hebben aangemeld bij een Amerikaanse universiteit en nog aanvullende financiering zoeken (vooral Master's en PhD). Afgelopen jaar varieerde leeftijd van 'mijn' studenten tussen de 16 en 42 jaar.

Bedankt voor je aanbod. Wie weet... het loopt namelijk wel als een trein met mijn adviesbureau.
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Misschien wel leuk om het dagboek van Billy te volgen. Een jongen van 19 die ik heb begeleid naar Jacksonville University, Florida. Voor studie en hopelijk een plek in het soccer team. Zijn belevenissen - hij is net een paar dagen geleden gearriveerd in Florida - kun je volgen via:

http://billyindestates.waarbenjij.nu
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mariska schreef:Misschien wel leuk om het dagboek van Billy te volgen.
http://billyindestates.waarbenjij.nu
Mariska, ik heb hem inmiddels toegevoegd aan mijn blogger-lijstje dat je op het emigratieforum kan vinden.

Jij lijkt mij echt een hele leuke baan te hebben! Heel erg boeiend, en wie weet komt het nog eens van pas als ik me meer in AP en IB wil gaan verdiepen...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Cyber-Alien
Amerikafan

Bericht door Cyber-Alien »

[hi!

Wat voor studenten?
Ik heb na mijn havo-diploma aantal jaar "succesvol" gewerkt maar moet misschien iets gaan volgen. Op mijn gebied is er alleen een mbo-opleiding..... [hbo kan niet meer, sowieso numerus fixes]. Ik kan dan wel wat leren maar ik vind het toch zonde... Weet iemand hier hoe in het in de VS zit met de niveau's? Bestaat "hbo bachelor" in Amerika? Waarin heb je meeste kans van slagen? [want met university bedoelen ze daar toch universiteit aka vwo-niveau?]
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Cyber-Alien schreef:Wat voor studenten?
Ik heb na mijn havo-diploma aantal jaar "succesvol" gewerkt maar moet misschien iets gaan volgen. Op mijn gebied is er alleen een mbo-opleiding..... [hbo kan niet meer, sowieso numerus fixes]. Ik kan dan wel wat leren maar ik vind het toch zonde... Weet iemand hier hoe in het in de VS zit met de niveau's? Bestaat "hbo bachelor" in Amerika? Waarin heb je meeste kans van slagen? [want met university bedoelen ze daar toch universiteit aka vwo-niveau?
"Mijn" studenten zijn studenten met verschillende studie achtergronden: middelbare school (HAVO, VWO, Gym), MBO, HBO en WO. Ook heb ik mensen die zich zelfstandig hebben aangemeld bij een school in de VS, geholpen om extra fondsen aan te boren.

Het verschil college/universiteit in de VS is niet heel strikt te definieren, maar wordt in de regel bepaald door het type onderwijs dat ze aanbieden.

Colleges verzorgen undergraduate onderwijs en bestaan in 2 soorten:

1. een community college geeft associate degrees, is meer een vakgericht diploma. Dit type college wordt ook wel 2-jarig of junior college genoemd. Je hebt hiervoor minimaal een VMBO-diploma nodig om toegelaten te worden. Is relatief makkelijk toegankelijk en goedkoop en trekt veel studenten uit de eigen regio. Trekt om die reden ook veel internationale studenten. Want na 2 jaar kun je als zgn. transfer student instromen op een 4-jarig college. Je hoeft dan alleen de laatste twee jaar te doen om vervolgens je bachelor's te kunnen halen.

2. een 'regulier' 4-jarig college geeft bachelor's degrees en soms ook associate of master's degrees. Je hebt voor toegang tot een dergelijk college minimaal HAVO-diploma nodig. Een bachelor's degree van een dergelijk college is wel vergelijkbaar met een Nederlandse HBO / WO bachelor's diploma. Dit is echter afhankelijk van het niveau van het college. Een dergelijk vierjarig college kan zijn een 'stand alone' college - ook wel liberal arts college genoemd - of een college als onderdeel van een universiteit.

Universiteiten verzorgen zowel undergraduate als graduate/professional onderwijs: zij geven bachelor's, master's en (soms) doctoral degrees. Dus geen associate degrees. Universiteiten herbergen naast diverse graduate schools ook vaak een aantal verschillende colleges, bijv. College of Liberal Arts & Sciences, College of Fine Arts....Universiteiten zijn vaak groter van omvang dan colleges.

Overigens kun je in algemeen zeggen dat het undergraduate onderwijs aan een universiteit van iets mindere kwaliteit is dan aan een liberal arts college.

Laat je echter niet misleiden door de naam College of University bij een instelling. Want er zijn colleges die "University' heten maar alleen undergraduate programma's hebben en er zijn universiteiten die 'College' in hun naam dragen en ook graduate onderwijs geven. Van dit laatste is Dartmouth College, een van de bekende 8 Ivy League scholen, een bekend voorbeeld. Deze uitzonderingen op de regel zijn historisch gegroeid of bijv. voor marketing redenen, want sommige colleges dopen hun naam om tot universiteit om zo groter en aantrekkelijker te lijken.
Ik hoop dat dit verhaal verhelderend is. De misleiding speelt niet bij community colleges: als een instelling die naam draagt is het per definitie een 2-jarig college dat alleen associate degrees aanbiedt.

Wat betreft jouw situatie: met een HAVO-diploma kun je je dus aanmelden bij een vierjarig college. Wat wil je precies studeren? Wat bedoel je precies met 'de meeste kans van slagen'?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer