Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
tosca
Amerika-expert

Re: Fooien

Bericht door tosca »

DVDGuy schreef:Mijn ervaring is dat als je niet tevreden bent en dat op een nette manier kenbaar maakt, er hoe dan ook iets mee gedaan wordt, bijv. door je het dessert niet te laten betalen o.i.d.
Wanneer je niet tevreden bent over de kwaliteit van het eten, of dat je bijvoorbeeld erg lang hebt moeten wachten door hun fout kan het op die manier opgelost worden.

Maar het komt ook vaak genoeg voor dat serveersters chagrijnig zijn (of in ieder geval doen), gehaast of ongeïnteresseerd, of dat je bijvoorbeeld twee keer om je kopje koffie of de rekening moet vragen. Voor mij niet direct rede om te gaan klagen bij haar of bij de manager, maar wel om minder fooi te geven.
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

Wij hebben van de herfst in NYC bij een restaurant gegeten.
We begrepen eerst niet waarom het er vrij rustig was.
Eten was niet duur, een mooie kaart en het eten was nog erg goed ook.
Alleen de bediening was echt dramatisch.

En helaas was het een restaurant waar de fooi ook meteen al bij de rekening zat.
Dan heb je ineens weinig keuze meer.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Als toerist kan je met een smartphone tipping-app bv 18% uitrekenen en afhankelijk van de service afronden naar boven/beneden; dat lijkt me een mooie en eenvoudige gulden middenweg. Uit je hoofd kan je ook gemakkelijk 10 en 20% uitrekenen en dan afronden naar boven/beneden naargelang de service. Zo zit je altijd wel ergens tussen de 15 en 20% met 10% voor de echt slechte gevallen.

Ik zie amerikanen ook geen rekenmachine gebruiken om hun fooi te berekenen, dus ik denk dat ze gewoon met gemakkelijke percentages en afrondingen werken en dat het dus niet zo nauw steekt... Daarom vind ik het wel raar dat op veel tipping-websites mensen die in de horeca zitten klagen over "lage tippers" die bv "maar" 18% geven terwijl hun service toch wel exceptioneel was... Dat zijn gewoon afrondings-"fouten".

Als ik een rekening krijg van 57.38$ voor een goede service, niet exceptioneels, maar gewoon goed, dan deel ik door 10, is 5.738, rond af naar 5.5, maal 2, is 11$, maar ik heb geen 1$ biljetten bij, dus dan leg ik gewoon 10$ en klaar. Da's dus 17.5%. Ik zie niet in waarom ik dan scheef bekeken moet worden omdat ik geen 20% geef....
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Maar het is me nog steeds niet duidelijk of er verwacht wordt dat we de fooi berekenen over het netto bedrag of over het bedrag inclusief tax.
Hoe doen de NederAmerikanen dat?
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Volgens mij is gebruikelijk dat je pre-tax tipt. Maar sommige restaurants berekenen het automatisch over het post-tax bedrag.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Officieel is het inderdaad pre-tax.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

hmmmm als ik het zo lees zullen de Amerikanen wel vinden dat ik teweinig tip geef. Ik probeer mijn rekening altijd af te ronden en al naar gelang ik tevreden ben is dat meer of minder. Ik geef meestal over het totaal van de rekening 10% en rond dan af. Als iets niet goed is zeg ik dat ook ( op een normale manier ). Kreeg vorig jaar ergens koffie wat naar chloorwater rook en smaakte, de oplossing was niet goed doorgeroerd en bovendien niet warm genoeg. Dat drink ik niet en bij de vragen heb ik ook aangegeven waarom niet. De manager was het er niet mee eens en liep met veel misbaar weg. De serveerster presenteerde de rekening zonder de koffie. Heb de rekening van 30,89 afgerond naar 35 dollar. Ik begrijp eigenlijk uit dit topic dat dat (te)weinig is ? Als die manager niet zo raar had gereageerd en de koffie was wel goed had ik 40 dollar betaald. Nu even niet.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

$40 bij een rekening van $30.89? Da's ook wel weer wat veel van het goede... :wink:

Persoonlijk bepaal ik de fooi altijd over het totale eindbedrag, dus incl. tax. Waarom? Geen idee, ik heb het altijd zo gedaan, en het is zo makkelijker afronden. Meestal ga ik ergens tussen de 15% en 20% in zitten (uiteraard afhankelijk van de verleende service).

Bij $30.89 (incl. tax) zou ik denk ik hebben afgerond naar $36 bij normale, goede service, $37 na uitstekende service. Om $40 te verdienen moet de service toch wel héél uitzonderlijk goed zijn geweest... (da's een fooi van bijna 30%, berekend over het incl. tax bedrag).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Petra/VS schreef:De link, die ik plaatste, laat zien dat je bij een buffet of cafe o.i.d. minder betaalt. Als jij "een vast bedrag" betaalt, hoop ik dat dat dan 15% of meer is. Dat is namelijk echt wel de norm. Misschien omdat ik zelf in de service industry heb gewerkt en nu ook weer (en ik ben blij te vermelden dat een paar van mijn klanten mij ook een fooi gaven), maar je doet toch echt je best voor mensen en deze maatschappij is nu eenmaal zo opgezet, dat aardig en vriendelijk en attente service ook extra verdient. Dat dat in Europa niet zo is, tja, zoveel dingen zijn in Europa zo en niet in bijvoorbeeld Azie. Daar hoor je niemand over, dat is verwacht. Ik verbaas me een beetje over deze post van jou, Ned in Mo. Misschien als een van jouw kinderen in de horeca gaan werken spreek je even anders.

Hier in springfield stikt het van de restaurants en allemaal hebben ze dezelfde bediening.
Hi my name is Angela and I will be your server today. What can I get you to drink?

Al die serveerders in al die restaurants hebben ongeveer even veel tafels te bedienen en hoeven voor elke tafel ongeveer even hard te werken.
Eenvoudig werk (maar toch slaagt 9 van de 10 erin de mayo voor mijn friet te vergeten maar goed dat is een kleinigheid.)
Of ik nu naar applebees ga of naar TGI Fridays of olive garden of naar de locale goedkope mexicaan, allemaal doen ze ongeveer hetzelfde. De mex werkt eigenlijk nog het hardste want die ruimt ook nog de tafel af tussen door.
Als de Mex $35 kost en TGI's $55 waarom moet de mex dan minder hebben? Dat vind ik niet eerlijk. daarom betaal ik in principe overal hetzelfde wat neer komt op zo'n 7 dollar.
Voor die $7 dollar zijn ze zo'n 10 minuten hooguit in de weer met mijn tafel. Ze horen daarvoor de bestelling goed op te nemen, correct en vers te serveren, vriendelijk en attent te zijn. Doen ze dat dan krijgen ze van mij die 7 dollars, zowel de de tgi waiter,olive garden of de goedkope mex.
Als ik ergens exclusief ga eten en ik betaal $100 dan is de tip ook meer.
Maakt men er een zootje van, slechte service of zwaar ruikend naar sigaretten rook bijv dan kan het een stuk minder of soms helemaal niets zijn. Gelukkig gebeurt dat niet vaak.
Als de service lamlendig was laat ik dat niet altijd aan de manager over. Geen tip en poor service geschreven op de CC slip. Dan mogen ze het zelf uitzoeken. Ik kom er dan niet snel meer terug

Is het eten niet goed dan wordt dat wel gezegd. 9 van de 10 keer komt dan de manager die het in orde maakt. Gisteren nog toevallig.
Ik at ribbetjes bij texas roadhouse. They fell off the bone zodat je ze meteen onder je schoenen kon timmeren.
Ze hebben nieuwe gemaakt en $5 van de rekening afgetrokken. De nieuwe heb ik mee naar huis genomen en net opgegeten. Deze waren wel heerlijk mals.
De waitress heeft wel normale tip gehad want zij kon daar niks aan doen.

Tot zover mijn uit eten perikelen :lol:
Ik vraag ook altijd specifiek om verse friet zonder zout. Oude friet vind ik niet te eten en al helemaal niet als er een pot zout overheen gaat.
Krijg ik toch oude friet dan neem ik het de serveerder wel kwalijk.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Thierry73 schreef: En helaas was het een restaurant waar de fooi ook meteen al bij de rekening zat.
Dan heb je ineens weinig keuze meer.
Als dit niet vooraf is kenbaar gemaakt dan is dit niet toegestaan en kun je dit weer ongedaan laten maken.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

(maar toch slaagt 9 van de 10 erin de mayo voor mijn friet te vergeten maar goed dat is een kleinigheid.)
:offtopic:
Je vraagt toch ook effectief "meyo" en niet "meeyoneejs", want bij dat laatste kijken ze je toch maar raar aan... :mrgreen:

Of nog zoiets: Wij zeggen "cola" of soms "coca", in de VS zou je veronderstellen (als je geen pepsi bedoelt) dat het "coke" is. Toch moet ik mijzelf in 75% van de gevallen herhalen omdat ze blijkbaar niet weten wat "coke" is, ofwel denken dat ik "cocaine" bestel .... Doe ik hier iets mis ofzo? :mrgreen:
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
LT--
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door LT-- »

Wij bestellen altijd diet coke of regular coke, nog nooit een vragende blik gehad? Hoe zou je het dan moeten noemen?
http://tomenlindausa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Als ze geen Coca-Cola serveren vragen ze bij ons altijd 'is Pepsi ok?'. Wij hebben ook wel last van vreemde blikken inderdaad.
LT--
Amerikafan

Bericht door LT-- »

Ja, idd als ze alleen Pepsi hebben dan vragen ze dat. Maar hoe bestel je dan een cola?
Sorry voor de :offtopic: maar ben nu wel nieuwsgierig :)
http://tomenlindausa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Ach ja, je vraagt om 'cola' en vervolgens zeggen ze 'COKE??' :mrgreen: Is ons altijd al vaker overkomen. Blijft lastig om aan cola te komen ;)
LT--
Amerikafan

Bericht door LT-- »

Ik zou gewoon "coke" blijven zeggen hoor :mrgreen: , volgens mij is dat echt de juiste manier en heb nog nooit meegemaakt dat ze dat niet begrepen, en heb echt heul vaak cola besteld.

Misschien hebben jullie een te zwaar Hollands accent: "Euj, koetjoegifmieakookplies? ;)

Afbeelding
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Coke is heel normaal om te zeggen hoor, nooit vragende blikken bij gehad. En ja, als men enkel Pepsi heeft dan geven ze dat ook voor de tijd aan.
"Coca" zou ik niet zeggen, dat heb ik nog nooit gehoord.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Cola op zich heeft niets met een merk te maken, maar is het type drankje. Coca-Cola en Pepsi Cola zijn gewoon twee merken cola.

Als je cola bestelt vraag je om een '(diet) Coke'. Als ze geen Coca-Cola producten hebben maar Pepsi dan vragen ze meestal iets als "Is Pepsi okay?" Als je weet dat ze Pepsi producten hebben bestel je een '(diet) Pepsi'.

Er is niemand hier die "I'll have a cola" of "I'll have a coca" zegt - zeker bij de laatste is de kans groot dat je enigszins vreemd wordt aangekeken.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Tenzij het in Quebec is ;)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Tja, Canada, hè... :mrgreen:

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer