Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Fooien

Bericht door sachasenne »

O, maar het is niet dat ik dan geen fooi geef hoor. Ik durf dan gewoon niets zeggen. Wy geven altijd 20 percent.
Groetjes,
Carine
EvdB
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21
Contacteer:

Bericht door EvdB »

sachasenne schreef:. Ik durf dan gewoon niets zeggen.
En als je niet tevreden was? zeg je dan ook niets.

Mijn ervaring is echt dat ze in Amerika er alles aan doen om je alsnog tevreden te stellen.

Wij rekenen altijd 15% uit en 20% en kiezen dan een beetje rond bedrag in de buurt uit.
Een heel enkele keer is de service zo slecht dan geven wij <10 %

Klopt het trouwens dat je de % berekend over het bedrag BEFORE tax ?
pelsmaker
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door pelsmaker »

Hoe regelen jullie de fooi dan van het kamermeisje? Ik heb eigelijk nog nooit iets gegeven. :oops: Heb er nooit bij stil gestaan eigenlijk.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

sachasenne schreef:O, maar het is niet dat ik dan geen fooi geef hoor. Ik durf dan gewoon niets zeggen. Wy geven altijd 20 percent.
Ik doelde ook niet op jou persoonlijk hoor, ik bedoelde meer in het algemeen. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Ik was altijd een fervent tegenstander van het fooiensysteem in de US (met name in de horeca),
maar heb dit in de loop van de jaren wel weten te waarderen. (zit nu ook meestal tussen de 10-20%)
Als ik in een Nederlands restaurant zit, met de tenen krom in de schoenen omdat "service" niet op het menu staat,
wens ik wel eens dat we in Nederland ook een "geen"-salaris-werk-maar-voor-je-fooien-systeem zouden hanteren.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Misschien ga je dan niet naar de goede restaurnants? De meeste restaurants waar ik kom hebben een prima, en zeer vriendelijke service.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bushmaster schreef:Als ik in een Nederlands restaurant zit, met de tenen krom in de schoenen omdat "service" niet op het menu staat, wens ik wel eens dat we in Nederland ook een "geen"-salaris-werk-maar-voor-je-fooien-systeem zouden hanteren.
Ja, als er iets is in NL dat me vaak mateloos irriteert is het wel het niveau (of gebrek daaraan) van service. Van ronduit onbeschoft bejegend worden, tot compleet genegeerd worden, of een grote mond als je het in je hoofd haalt om ergens over te klagen, het is me allemaal overkomen. En op verschillende plekken in NL ook nog, het is niet eens zozeer iets van de Randstad. En trouwens niet alleen in horeca, maar ook in andere beroepen waar je service zou verwachten, zoals in het OV.
"Keep Georgia On Your Mind"
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

vana schreef:Misschien ga je dan niet naar de goede restaurnants? De meeste restaurants waar ik kom hebben een prima, en zeer vriendelijke service.
Dat is ook onze ervaring.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Op sommige plaatsen lees je 10-15-20 op andere 15-18-20%. Ik begin nu ook weer te twijfelen hoeveel wij altijd geven... :?

Als we cash fooi geven, gaat dat meestal zo: vraag de rekening, steek je kredietkaart in het mapje dat je krijgt, zorg dat die wat uit steekt zodat ze zien dat je klaar bent om te betalen, en als ze met het afschrift terugkomt, schrijf je bij Gratuity: "CASH" en dat leg je dan gewoon op tafel als je weg gaat.

Hoe het met kredietkaart precies gaat, daar twijfel ik nu meer aan... Schrijf je vanzodra je de rekening krijgt en dus nog voor ze je CC komen ophalen al de fooi op die rekening, of schrijf je dat bedrag pas achteraf neer op het betalingsbewijs (dus net voor je weg gaat).

Ik weet dat het 2e raar klinkt, "ze hebben je CC toch niet meer, dus hoe kunnen ze die fooi dan nog verrekenen", maar ik weet in ieder geval dat ze je CC helemaal niet meer nodig hebben om je iets aan te rekenen :)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

met de creditcard, zet je de "tip" gelijk op de bon met je handtekening,
er zijn vier lijntjes,

total: .......................
Tip:...................
Grand total:.................

Signature: ............................
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Q-BiC schreef: of schrijf je dat bedrag pas achteraf neer op het betalingsbewijs (dus net voor je weg gaat).

Ik weet dat het 2e raar klinkt, "ze hebben je CC toch niet meer, dus hoe kunnen ze die fooi dan nog verrekenen", maar ik weet in ieder geval dat ze je CC helemaal niet meer nodig hebben om je iets aan te rekenen :)
Zo gaat het dus wel, ze kunnen gewoon het te betalen bedrag nog aanpassen als je al weg bent en zo de fooi nog op je creditcard zetten.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Q-BiC schreef:Op sommige plaatsen lees je 10-15-20 op andere 15-18-20%. Ik begin nu ook weer te twijfelen hoeveel wij altijd geven... :?
Tien procent is toch echt te laag, hoor. Minimaal 15% en als je erg tevreden was tussen de 17 en 20%. Misschien heb je hier wat aan: http://www.itipping.com/tip-guide-restaurant.htm
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Er zijn restaurants waar er zeker bij Europese klanten het maximale 18 % wordt bijgeschreven.

Zo niet betaal ik de rekening met CC, en de tip cash
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

In mijn ervaring gebeurt dat dan niet alleen met Europese klanten, maar met iedereen. Wij hebben eens bij zo'n restaurant gehad dat we dat niet doorhadden, dus betaalde mijn man een fooi. De serveerster kwam achter ons aan om te zeggen dat dat dubbelop was. Dat zal vast niet altijd gebeuren, dus is me wel bijgebleven.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Als ik ontevreden ben over de service (gebeurt niet vaak) dan laat ik het weten ook en geen fooi.
Ik geef ook zelden een percentage maar meer een vast bedrag dat past bij de omstandigheid.
Ik geef minder als het een buffet restaurant is. Je moet ten slotte je eigen eten halen
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De link, die ik plaatste, laat zien dat je bij een buffet of cafe o.i.d. minder betaalt. Als jij "een vast bedrag" betaalt, hoop ik dat dat dan 15% of meer is. Dat is namelijk echt wel de norm. Misschien omdat ik zelf in de service industry heb gewerkt en nu ook weer (en ik ben blij te vermelden dat een paar van mijn klanten mij ook een fooi gaven), maar je doet toch echt je best voor mensen en deze maatschappij is nu eenmaal zo opgezet, dat aardig en vriendelijk en attente service ook extra verdient. Dat dat in Europa niet zo is, tja, zoveel dingen zijn in Europa zo en niet in bijvoorbeeld Azie. Daar hoor je niemand over, dat is verwacht. Ik verbaas me een beetje over deze post van jou, Ned in Mo. Misschien als een van jouw kinderen in de horeca gaan werken spreek je even anders.
Arjan101
Amerikafan

Bericht door Arjan101 »

Ik ben het wel eens met ned, ik ga straks echt niet lopen rekenen of ik wel voldoende fooi geef. Mensen werken toch niet in een restaurant voor de fooi? Gewoon afronden..
Je doet je best omdat het je werk is, en daar zelf voor gekozen hebt.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Arjan101 schreef:Mensen werken toch niet in een restaurant voor de fooi? Gewoon afronden..
Verschil is alleen dat ze dat wel doen in Amerika. In tegenstelling tot NL is het loon van een serveerster veel lager en moeten zij dit aanvullen met fooien, hier krijg je sowieso het minimumloon.

Ik ben wél van mening dat ze het moeten verdienen. En wanneer ik de service niet goed vind geef ik minder en wanneer ik deze slecht vind, geef ik ook wel eens niets.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Mijn ervaring is dat als je niet tevreden bent en dat op een nette manier kenbaar maakt, er hoe dan ook iets mee gedaan wordt, bijv. door je het dessert niet te laten betalen o.i.d.

Service wordt in de USA inderdaad verdient (liever die soms nepachtig aandoende beleefdheid, dan de soms ronduit schandalig onge-interesseerde bediening in Nederland) :thumbup:

Ik tip altijd cash omdat de CC maatschappij kosten rekent (percentage van het bedrag van de rekening) en daardoor minder tip overblijft dan ik wil geven.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ik heb het liefst zo min mogelijk cash bij me. Ik tip zoals het hoort maar dan wel zo makkelijk mogelijk :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer