Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
passy
Amerika-ontdekker

Fooien

Bericht door passy »

Als je iets leest ivm restaurantbezoek ed. is het blijkbaar de gewoonte dat er fooien gegeven worden. Hoeveel moet er gegeven worden? En in verband met geldig rijbewijs, ik heb nog steeds een belgisch rijbewijs, geen europees, wacht nog af want blijkbaar zit er op einde jaar weer een ander soort rijbewijs aan te komen. Is dit oude rijbewijs geldig in Amerika?
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Fooien

Bericht door Knabbeltje »

Je kan je Belgische rijbewijs daar gebruiken bij afhaling wagen enzo .Nog nooit is me gevraagd naar een Internationaal rijbewijs .
Op restaurant bezoek geeft je 18 % fooi , 20 % als je heel tevreden bent en 15 % als je niet tevreden bent .
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Voor fooien, zie dit topic. En deze website.

Je oude Belgische rijbewijs kan je prima gebruiken, mits het niet verlopen is. Zie daarvoor dit topic.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Ha! mijn favoriete onderwerp :mrgreen: en wat is een europees rijbewijs?
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
RoyBergen
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door RoyBergen »

Dit vind ik moeilijk.....ik vind de tippingsite nogal erg duur....

20 % voor de restaurant?????? ik dacht altijd 10 tot 15......
Kamermeissie ,ik geef altijd twee dollar per dag, ben ik te cheap?????ik zie 5 dollar op die site....

Wat doen anderen?
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Lees dat andere topic van 13 pagina's nou gewoon door :) Daar zijn alle meningen wel vertegenwoordigd..
RoyBergen
Amerika-expert

Bericht door RoyBergen »

Ik heb er even7 doirgelezen van de 13, kan niet zeggen dat ik veel wijzer van ben geworden.....maar ik houd het komende zomer op 15 prosent in ern restaurant en twee dollar per kamer per nacht.....
Wat ze daar van vinden weet ik niet.....en kan ik me niet echt druk om maken......als de service heel slecht is ga ik naar 10 procent, maar dat heb ik slecht een keer meegemaakt in mn 5 amerika reizen...
Ga dit jaar ook bij mensen thuis logeren in washington voor het eerst......testen......air bnb....
:thumbup:
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Zo doe ik het ook hoor :)

10% = slechte service
15% = normale service
20% = goede service

Géén service is ook geen fooi..
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Vraag als je niet tevreden bent over je service of je eten zeker naar de manager. Vrijwel altijd wordt daar serieus op gereageerd en stappen ondernomen om je ervaring alsnog prettig te maken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Doen wij ook hoor. Hoewel een goed restaurant dat zelf meestal ook wel door heeft.
Louise vo
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Louise vo »

Hoe regel je dat eigenlijk met fooi geven als je betaald met je creditcard?
misschien wel een hele domme vraag hoor :oops:
Afbeelding
2015Camperreis Chicago naar Las Vegas http://janwillemenlouise2015.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 Florida
2012 Westen USA http://janwillemenlouise.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Petra/VS schreef:Vraag als je niet tevreden bent over je service of je eten zeker naar de manager. Vrijwel altijd wordt daar serieus op gereageerd en stappen ondernomen om je ervaring alsnog prettig te maken.
Dat zou ik niet durven. Het is iets dat hier zo tegennatuurlijk voelt. Daarom dat dat voor mij moeilijk zou zijn.
Groetjes,
Carine
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Kan je op je bon bijschrijven of cash op tafel leggen keus is aan jou.
RoyBergen
Amerika-expert

Bericht door RoyBergen »

Louise ,er bestaan geen domme vragen,alleen domme antwoorden..... :wink:
Bij betaling met credit card vul je het fooibedrag in op het bonnetje, en het totaal bedrag wordt dan afgeschreven.
Louise vo
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Louise vo »

Dank je wel voor het snelle antwoord :)
Afbeelding
2015Camperreis Chicago naar Las Vegas http://janwillemenlouise2015.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 Florida
2012 Westen USA http://janwillemenlouise.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

sachasenne schreef:
Petra/VS schreef:Vraag als je niet tevreden bent over je service of je eten zeker naar de manager. Vrijwel altijd wordt daar serieus op gereageerd en stappen ondernomen om je ervaring alsnog prettig te maken.
Dat zou ik niet durven. Het is iets dat hier zo tegennatuurlijk voelt. Daarom dat dat voor mij moeilijk zou zijn.
Dat is hier doodnormaal en ik zou het toch wel doen in plaats van gewoon maar een lage of geen fooi te geven. Die fooi gaat namelijk meestal niet alleen naar de serveerder, maar ook naar bijvoorbeeld de hostess en "bus" mensen (die de tafels afruimen). Bovendien kun je er baat bij hebben, want soms wordt het gerecht niet gerekend of je krijgt een gratis dessert aangeboden, o.i.d. Ik zeg ook zeker niet dit te pas en te onpas te doen, maar als je ergens ronduit niet tevreden over bent, is het het beste het te zeggen (meestal, tenzij het de service is waar je niet blij mee bent, gewoon tegen de serveerder, die dan de klacht aan de manager doorspeelt). Dat is ook deel van de service gerichte maatschappij.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

Bericht door kathleen.vw »

ik dacht altijd dat je een fooi cash betaald het rechtstreeks naar de persoon gaat die je bediend heeft en als je een fooi me je CC betaald het niet naar die persoon gaat maar naar de zaak gaat. En aangezien veel mensen een groot stuk van hun fooi leven geef ik het altijd cash.
http://kathleen-vw.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

In de meeste restaurants, althans waarvan ik weet, omdat vrienden en vriendinnen van onze kinderen er hebben gewerkt, maakt het niet uit of je cash of op de credit card slip fooi geeft. Vrijwel overal moeten de serveerders hun fooien met anderen delen en zou een cash fooi zelf achterover drukken diefstal zijn. Maar dit is in dit gebied en iedere staat heeft weer wetten hieromtrent, die ook nog eens open voor interpretatie zijn. Wij schrijven de fooi altijd bij op de credit card, ook om zulke diefstal te voorkomen. Degene, die de tafel afruimt heeft wat mij betreft eigenlijk de ergste baan, dus verdient ook een deel van die fooi.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Persoonlijk geef ik altijd minimaal 15%, en 20% als ik de service echt geweldig vond. Ik heb een app op mijn telefoon die ik daarvoor vaak gebruik. En ik schrijf het ook altijd gewoon bij op de bon. Die app is trouwens ook handig als je met meerdere mensen eet en het wilt delen. Ik vraag soms om de bon op te splitsen, maar soms ook niet en dan is zo'n app ook wel praktisch.
Petra/VS schreef:Dat is hier doodnormaal en ik zou het toch wel doen in plaats van gewoon maar een lage of geen fooi te geven.
Eens, het is iets waar je even overheen moet stappen, maar het is inderdaad totaal niet raar. En het gaat ook om de toon waarop je iets zegt. Het wordt dan opgevat als opbouwende kritiek, terwijl geen fooi geven echt heel erg onbeschoft is hier. En dan weet men nog steeds niet waarom er geen fooi werd achtergelaten.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer