Ik lees al een paar daagjes mee, en wilde hier toch even mijn ervaringen delen met alle vragen die hier rondspoken betreffende het hebben van een strafblad, of eigenlijk dus een aantekening in de justitiële documentatie . Allereerst even een opluchtend feitje delen en dat is dat ik een greencard heb, én een strafblad, én ook nog 'ns 3 maanden heb vastgezeten toen ik 20 jaar was (ben nu 26) . Laat ik een ding voorop stellen en dat is dat het Amerikaanse Consulaat geen enkel inzicht heeft in de strafmaat die is opgelegd, enkel of een persoon in verband is gebracht met een politieonderzoek (dat hoeft dus niet eens te betekenen of betrokkene ook als verdachte is aangemerkt) . Ook kan het Consulaat niet inzien voor welk feit een betrokkene van verdacht is geweest / in verband mee is gebracht . Zij hebben alleen een uittreksel van de Dienst Justis met een verklaring óf een betrokkene ooit in verband is gebracht met een politieonderzoek . Dat is dus ook de reden dat het Consulaat een persoon vraagt om schriftelijke informatie op te sturen naar hun e-mailadres over de omstandigheden, wat voor feit, etc. ze kunnen er immers zelf niet achterkomen, uitsluitend of je naam ooit in een politieonderzoek is genoemd.
Nu ben ik overigens wél altijd eerlijk geweest, zeker gezien het feit dat ik geen feit heb gepleegd dat onder de noemer "moral turpitude" valt. Ik ben immers tot het totstandgekomen feit gekomen onder psychosociale omstandigheden, en dat viel niet onder de noemer "moral turpitude" (er moet dus sprake zijn van intentie, een zeer ernstig moreel schaadbaar feit, etc) . Ik zat immers vast omdat ik zelf suicidaal was. Wel adviseer ik een ieder die met een strafblad rondloopt, een advocaat in te schakelen, want dat maakt het een stuk makkelijker (vandaar ook mijn kennis van bovenstaande) . Immers, mijn advocaat heeft kopieën gekregen van het uittreksel van de Amerikaanse Consulaat en er staat enkel een datum en een naam , voor de rest helemaal niets .
Ik hoop dat het voor mensen nu duidelijk genoeg is, wel is het zo dat eerlijkheid het langst duurt, want als je niet eerlijk bent, en ooit komt men er achter, dan heb je natuurlijk een groot probleem, en kun je je roes uitslapen in federal prison
Op dit moment ben ik bezig met een eigen bedrijf in de VS en werk ik in Burbank bij Walt Disney (geweldig bedrijf !), en heb ik een ongelooflijk mooi leven hier in Valencia, CA (dichtbij LA). Ik hou er van, ben nu wel in NL voor de kerst, maar mijn leven in Amerika is geweldig !
Groeten ,