Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Visum (J1 & J2 ?)
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Visum (J1 & J2 ?)
Hey,
Mijn vriendin behaalt dit jaar haar doctoraat in de sterrenkunde, en zou dan een post-doctoraat gaan doen.
Voor dat post-doctoraat zou ze betaald worden door een beurs in België, er werd haar echter aangeraden om minstens 1 jaar in het buitenland onderzoek te gaan doen.
Nu hebben we enkele vragen:
- Ik vermoed dat ze een J-1 visum zal moeten aanvragen ?
- Kan ik met haar mee gedurende die tijd ? Via het J-2 visum ? We zijn niet getrouwd.
- Is wettelijk samenwonend voldoende om aan te tonen dat ik familie ben ? (Zijn we momenteel ook nog niet, maar is makkelijker geregeld)
- Kan ik direct meereizen, of moet mijn vriendin eerst afreizen en moet ik enige tijd wachten om dan ook naar daar te gaan ?
- Is het mogelijk voor mij om met dat J-2 visum te werken en werk te vinden ?
- Vanaf wanneer kan ik dan dat werkvisum aanvragen?
Alvast bedankt!
Mijn vriendin behaalt dit jaar haar doctoraat in de sterrenkunde, en zou dan een post-doctoraat gaan doen.
Voor dat post-doctoraat zou ze betaald worden door een beurs in België, er werd haar echter aangeraden om minstens 1 jaar in het buitenland onderzoek te gaan doen.
Nu hebben we enkele vragen:
- Ik vermoed dat ze een J-1 visum zal moeten aanvragen ?
- Kan ik met haar mee gedurende die tijd ? Via het J-2 visum ? We zijn niet getrouwd.
- Is wettelijk samenwonend voldoende om aan te tonen dat ik familie ben ? (Zijn we momenteel ook nog niet, maar is makkelijker geregeld)
- Kan ik direct meereizen, of moet mijn vriendin eerst afreizen en moet ik enige tijd wachten om dan ook naar daar te gaan ?
- Is het mogelijk voor mij om met dat J-2 visum te werken en werk te vinden ?
- Vanaf wanneer kan ik dan dat werkvisum aanvragen?
Alvast bedankt!
- goldenhills
- Amerika-expert
Re: Visum (J1 & J2 ?)
Inderdaad, dat is het meest waarschijnlijk. De universiteit of instelling waar je naar toe gaat bepaalt dat normaal, en levert de papierwinkel waarmee je een J-1 kunt aanvragen bij het consulaat.Bart- schreef: - Ik vermoed dat ze een J-1 visum zal moeten aanvragen ?
J-2 kan alleen als je getrouwd bent. Er zijn mensen die op een B-2 visum meemochten als ongetrouwde partner (daar is al eerder over gepost hier op dit forum), maar dat is een soort gedoogbeleid van de USA.Bart- schreef: - Kan ik met haar mee gedurende die tijd ? Via het J-2 visum ? We zijn niet getrouwd.
Zie:
viewtopic.php?f=13&t=35346
viewtopic.php?f=13&t=36757
viewtopic.php?f=13&t=37839
Nee, voor een J-2 moet je echt getrouwd zijn, ook geregistreerd partnerschap is onvoldoende. Samenwonen geldt ook niet.Bart- schreef: - Is wettelijk samenwonend voldoende om aan te tonen dat ik familie ben ? (Zijn we momenteel ook nog niet, maar is makkelijker geregeld)
Een J-2 wordt direct samen met het J-1 aangevraagd. Het lijkt me dat je een B-2 kunt aanvragen als de J-1 procedure loopt, en dat je samen zou moeten kunnen afreizen.Bart- schreef: - Kan ik direct meereizen, of moet mijn vriendin eerst afreizen en moet ik enige tijd wachten om dan ook naar daar te gaan ?
Niet zonder meer. Het is wel mogelijk om work authorization aan te vragen. En je moet natuurlijk getrouwd zijn, met een B-2 mag je niet werken en kun je ook geen work authorization aanvragen.Bart- schreef: - Is het mogelijk voor mij om met dat J-2 visum te werken en werk te vinden ?
Zie o.a. de bovenstaande link.Bart- schreef: - Vanaf wanneer kan ik dan dat werkvisum aanvragen?
Re: Visum (J1 & J2 ?)
Zoals al verteld, trouwen moet!
Een werkvergunning aanvragen is niet heel moeilijk (in de meeste gevallen, ik zal het verhaal van mijn maar besparen!), maar je moet wel aantonen dat je vrouw genoeg geld verdient om rond te komen en dat je daarvoor niet gaat werken.
Je kan meteen met haar mee, maar ik ken ook gevallen waarbij een J-2 is aangevraagd.
Succes met de beslissing wat jullie gaan doen!
Een werkvergunning aanvragen is niet heel moeilijk (in de meeste gevallen, ik zal het verhaal van mijn maar besparen!), maar je moet wel aantonen dat je vrouw genoeg geld verdient om rond te komen en dat je daarvoor niet gaat werken.
Je kan meteen met haar mee, maar ik ken ook gevallen waarbij een J-2 is aangevraagd.
Succes met de beslissing wat jullie gaan doen!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht