Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Als zelfstandig contractor (IT) naar de States?
-
- Amerika-ontdekker
Als zelfstandig contractor (IT) naar de States?
Hallo iedereen,
Ik ben een Belgische Solution Architect / Software Architect, heb mijn eigen vennootschap, en werk vnl. als contractor voor grote bedrijven binnen België. Ik heb momenteel geen personeel.
Ik zou op termijn opdrachten willen uitvoeren in de States (liefst California), en ben me wat aan het orienteren over mijn opties.
Ik heb al rustig rondgekeken op diverse sites van de Amerikaanse overheid m.b.t. visumopties, diverse fora bezocht etc, maar dacht ook eens rond te vragen naar ervaringen van mensen in mijn situatie, mocht ik deze vinden.
Concreet zie ik de optie om een dochteronderneming op te starten in de States, en mezelf daar naar uit te zenden.
Idealiter zou ik echter liever vanuit mijn huidige vennootschap enkele opdrachten uitvoeren, om het wonen en werken in de States wat aan den lijve te ondervinden.
Indien dit bevalt zou dan een volgende logische stap kunnen zijn meer permanente constructies op te zetten.
Zijn hier mensen die een vergelijkbare stap hebben gezet?
Wat is hier de meest logische/gangbare approach?
Wat is realistisch, wat niet?
Alle input welkom!
Alvast bedankt!
Groetjes,
Dirk
Ik ben een Belgische Solution Architect / Software Architect, heb mijn eigen vennootschap, en werk vnl. als contractor voor grote bedrijven binnen België. Ik heb momenteel geen personeel.
Ik zou op termijn opdrachten willen uitvoeren in de States (liefst California), en ben me wat aan het orienteren over mijn opties.
Ik heb al rustig rondgekeken op diverse sites van de Amerikaanse overheid m.b.t. visumopties, diverse fora bezocht etc, maar dacht ook eens rond te vragen naar ervaringen van mensen in mijn situatie, mocht ik deze vinden.
Concreet zie ik de optie om een dochteronderneming op te starten in de States, en mezelf daar naar uit te zenden.
Idealiter zou ik echter liever vanuit mijn huidige vennootschap enkele opdrachten uitvoeren, om het wonen en werken in de States wat aan den lijve te ondervinden.
Indien dit bevalt zou dan een volgende logische stap kunnen zijn meer permanente constructies op te zetten.
Zijn hier mensen die een vergelijkbare stap hebben gezet?
Wat is hier de meest logische/gangbare approach?
Wat is realistisch, wat niet?
Alle input welkom!
Alvast bedankt!
Groetjes,
Dirk

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Als zelfstandig contractor (IT) naar de States?
Welkom bij Alles Amerika, Dirk!
Als je jezelf uit wilt zenden naar de US, dan moet je wel aan kunnen tonen dat het bedrijf in Belgie blijft draaien, en dat je daar een manager hebt die de zaken waarneemt. Iets om rekening mee te houden. Je hebt in ieder geval dan een tijdelijk visum, dus je zal op een bepaald moment na een aantal jaren naar Belgie moeten terugkeren, tenzij je tegen die tijd in de situatie bent dat je je kwalificeert om een green card te krijgen.
Als je deze plannen hebt, zou ik me laten informeren door een (Amerikaanse!) advocaat die hier verstand van heeft, zodat je vanaf het begin de zaken goed aanpakt want anders kan het moeilijk zijn om nadien die green card te pakken te krijgen.
Als je jezelf uit wilt zenden naar de US, dan moet je wel aan kunnen tonen dat het bedrijf in Belgie blijft draaien, en dat je daar een manager hebt die de zaken waarneemt. Iets om rekening mee te houden. Je hebt in ieder geval dan een tijdelijk visum, dus je zal op een bepaald moment na een aantal jaren naar Belgie moeten terugkeren, tenzij je tegen die tijd in de situatie bent dat je je kwalificeert om een green card te krijgen.
Als je deze plannen hebt, zou ik me laten informeren door een (Amerikaanse!) advocaat die hier verstand van heeft, zodat je vanaf het begin de zaken goed aanpakt want anders kan het moeilijk zijn om nadien die green card te pakken te krijgen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Hi - Misschien beantwoord dit enige van je vragen.
http://www.jiansnet.com/topic/24105/For ... ess-In-USA
Wat ik ervan weet: ja je kunt een business starten in de US, ook als non-resident, mag je mag er niet voor werken in de US.
Voor investeerders visa (E categorie) gelden speciale bepalingen, hoeveel kapitaal in te leggen, hoeveel employees.
Wat je voorstelt, een bedrijf te beginnen en voor jezelf een visum aan te vragen als employee, dat kan dus niet. Self-employment komt niet in aanmerking voor een tijdelijk werkers visum zoals het H1B.
Je kunt voor US bedrijven werken Ned./Belgie, en dan voor besprekingen naar de US komen op een VWP, maar meer niet, werken is verboden.
Ik weet niet of je op die manier 'voeling' krijgt met wat het betekent in de US te wonen/te werken.
Wat ik ervan weet: ja je kunt een business starten in de US, ook als non-resident, mag je mag er niet voor werken in de US.
Voor investeerders visa (E categorie) gelden speciale bepalingen, hoeveel kapitaal in te leggen, hoeveel employees.
Wat je voorstelt, een bedrijf te beginnen en voor jezelf een visum aan te vragen als employee, dat kan dus niet. Self-employment komt niet in aanmerking voor een tijdelijk werkers visum zoals het H1B.
Je kunt voor US bedrijven werken Ned./Belgie, en dan voor besprekingen naar de US komen op een VWP, maar meer niet, werken is verboden.
Ik weet niet of je op die manier 'voeling' krijgt met wat het betekent in de US te wonen/te werken.
-
- Amerika-ontdekker
Hi Elke, bedankt voor de reactie!kastelke schreef:Welkom bij Alles Amerika, Dirk!
Ik had ook gelezen dat wanneer ik een dochteronderneming zou oprichten, ik in theorie mezelf zou kunnen uitzenden (L-1), maar dat mijn Belgische vennootschap dan wel actief moet blijven.
Dat op zich is zo geen probleem --> internet working, behalve het feit dat ik hier iemand moet aanstellen als manager (wat op zich natuurlijk ook niet onmogelijk is).
In zulke setup is een investering in de dochteronderneming beduidend minder dan de weg van een E-2 te bewandelen (een nieuw bedrijf met significante investering opstarten)?
Maar ik begrijp uit andere reacties op verschillende fora dat men daar in de States niet echt op zit te wachten, op mensen die binnenkomen via zo'n constructie?
Goede tip! Best is dan een Amerikaans kantoor te zoeken? Lijkt me inderdaad logisch.kastelke schreef: Als je deze plannen hebt, zou ik me laten informeren door een (Amerikaanse!) advocaat die hier verstand van heeft, zodat je vanaf het begin de zaken goed aanpakt want anders kan het moeilijk zijn om nadien die green card te pakken te krijgen.
Een alternatief leek me vanuit mijn Belgische vennootschap eerst wat tijdelijke opdrachten uitvoeren om kortere periodes in de States te verblijven, maar dit is in mijn situatie blijkbaar niet zo evident?
In mijn vakgebied praten we meestal over een aantal maanden minimum, ik doe geen 'hit&run' opdrachten.
Dit kan niet onder een H1-B visum zoals voor werknemers?

-
- Amerika-ontdekker
Hi Oortjes,oortjes schreef:Hi - Misschien beantwoord dit enige van je vragen.
Bedankt voor de feedback en de link!

Ik had inderdaad ook al eens naar een E2 gekeken, en dat is inderdaad een significante investering die moet gebeuren. Voor niet-kapitaalintensieve ondernemingen zou dit minder kunnen zijn, maar ik ga er van uit dat dit toch beduidend is. De investeerder mag in dit geval ook een onderneming zijn, of moet dit een natuurlijk persoon zijn?oortjes schreef: Wat ik ervan weet: ja je kunt een business starten in de US, ook als non-resident, mag je mag er niet voor werken in de US.
Ook niet in het geval van een dochteronderneming, en een L1? (Met de bepalingen & restricties die hieruit voortvloeien natuurlijk.)oortjes schreef: Wat je voorstelt, een bedrijf te beginnen en voor jezelf een visum aan te vragen als employee, dat kan dus niet. Self-employment komt niet in aanmerking voor een tijdelijk werkers visum zoals het H1B.
Inderdaad, dat is dan meer eens op en af vliegen voor een aantal dagen om een bespreking te voeren, maar zal niet echt bijdragen tot de 'voeling'oortjes schreef: Je kunt voor US bedrijven werken Ned./Belgie, en dan voor besprekingen naar de US komen op een VWP, maar meer niet, werken is verboden.

En een H1B, is dit enkel voor 'gewone' werknemers, of komen hier ook independent contractors (maar in mijn geval dus wel met een eigen vennootschap) voor in aanmerking?
Ik vrees voor het eerste?
Groetjes

-
- Amerika-ontdekker
Dag Oortjes,
Ik zie je volgende post bij een andere topic.
Gezien ik uiteindelijk een werknemer ben van mijn eigen bedrijf?
Groetjes
Ik zie je volgende post bij een andere topic.
Dit kan evt ook een optie zijn in mijn situatie (in het scenario van een "proevertje" van het leven daar), waarbij je max 6 maanden op dit visum een opdracht kan uitvoeren in de States?oortjes schreef:Er zijn een aantal mogelijkheden.
Als het louter om een aantal besprekingen gaat en je doet niet aan "werken" in de USA dan kun je op het VWP gaan denk ik.
Moet je wel een aantal dingen zelf uitvoeren, dan kan een B visum "in lieu of H1B" een oplossing zijn.
B-1 IN LIEU OF H-1B
Any person holding a B1 or B1/B2 visa may be eligible to perform H-1B work in the United States as long as they fulfill the following criteria:
Hold the equivalent of a U.S. bachelor’s degree
Plan to perform H-1B-caliber work or training
Will be paid only by their foreign employer, except reimbursement of incidental travel costs such as housing and per diem. The employee must not receive any salary from a U.S. source.
The task can be accomplished in a short period of time.
These travelers would be admitted as B1 visitors, and may only stay in the U.S. for the time allotted by the Department of Homeland Security upon entry.
Like any other B1/B2 applicant, travelers must still show strong professional, familial and financial or other ties, which indicate a strong inducement to return to the country of origin or another country other than the United States.
(De 'foreign employer' is dus je Ned. werkgever.)
Gezien ik uiteindelijk een werknemer ben van mijn eigen bedrijf?
Groetjes

H1B kan alleen als je door een bedrijf in de VS wordt aangenomen. Voor jou is dat geen optie want jij hebt nog geen bedrijf in de VS. Die route is dus afgesneden voor contractors zoals jij.
Niemand heeft het hier nog aangeraden, maar is het een optie voor jou om jouw vragen eens aan een immigratieadvocaat voor te leggen?
Niemand heeft het hier nog aangeraden, maar is het een optie voor jou om jouw vragen eens aan een immigratieadvocaat voor te leggen?
-
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor de feedback!Hockey schreef:H1B kan alleen als je door een bedrijf in de VS wordt aangenomen. Voor jou is dat geen optie want jij hebt nog geen bedrijf in de VS. Die route is dus afgesneden voor contractors zoals jij.
Is het nieuws waar ik al een beetje voor vreesde..
Ik overweeg inderdaad, eens ik wat verder sta in het denkproces, om contact op te nemen met een immigratieadvocaat.
Ik wilde via deze weg al eens een paar denkrichtingen/mogelijkheden aftoetsen, maar wanneer het concreter wordt, lijkt het me inderdaad bijna "verplicht" om zulke advocaat in te schakelen.

Lijkt me een hele goede weg die je aldus bewandelt.dirkD schreef:Ik overweeg inderdaad, eens ik wat verder sta in het denkproces, om contact op te nemen met een immigratieadvocaat.
Ik wilde via deze weg al eens een paar denkrichtingen/mogelijkheden aftoetsen, maar wanneer het concreter wordt, lijkt het me inderdaad bijna "verplicht" om zulke advocaat in te schakelen.
Ik denk, maar durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, dat B2 een optie is. Doch, er zullen dan vragen komen hoe je bedrijf in België blijft bestaan. Jij zal immers overal met je eigen naam voor tekenen. Als zowel werknemer als werkgever.
-
- Amerika-ontdekker
Ik kan me enerzijds voorstellen dat dit vragen oproept, langs de andere kant komen de inkomsten (voortvloeiende uit mijn arbeid in de US) in het geval van een B1 in lieu of H1B toch in mijn vennootschap in België terecht, dus per definitie blijft die dan bestaan.Hockey schreef:Lijkt me een hele goede weg die je aldus bewandelt.dirkD schreef:Ik overweeg inderdaad, eens ik wat verder sta in het denkproces, om contact op te nemen met een immigratieadvocaat.
Ik denk, maar durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, dat B2 een optie is. Doch, er zullen dan vragen komen hoe je bedrijf in België blijft bestaan. Jij zal immers overal met je eigen naam voor tekenen. Als zowel werknemer als werkgever.
Verder heeft mijn vennootschap nog andere inkomsten, in beperkte mate.
Nu, bijkomend detail is dat ik gehuwd ben, en het de bedoeling zou zijn dat mijn echtgenote mee komt tijdens zulke opdrachten.The worker must permanently employed (i.e., not a contractor) and paid by the employer outside the U.S.;
Extra "complicatie" bij dit type visum is dat zij dan blijkbaar (en logischerwijze) een standaard B2-visum moet aanvragen (gezien de VWP maar 90 dagen geldig is, en er geen 'dependent' visum is voor zulke B1).

Ik denk dat het beter is in eerste instantie je vrouw thuis te laten - zij is de belangrijkste binding die je hebt met Belgie. Dat je een eigen bedrijf hebt zegt niet veel in dit kader, je hebt geen personeel, je kunt bij wijze van spreken je bedrijf via de telefoon opheffen.
"Meekomen" is ook niet zo leuk als het lijkt, jij bent hard aan het werk, alleen op pad is een eenzame onderneming, en het hotel - al dan niet met zwembad - gaat al snel vervelen (been there, done that....).
Realiseer je dat de US geen immigratieland is, sterker nog, men heeft hier een hekel aan immigranten, vooral het soort dat hier wil komen werken.
Dat je al die jaren gewerkt hebt in een eigen bedrijf en niet voor een (grotere) werknemer werkt niet in je voordeel waar het gaat om het veroveren van een werkers visum. (Dat is me althand ooit eens verteld door een immigratie advocaat).
Heb je via opdrachten geen kontakten in de US bij een bedrijf dat jou een baan zou willen aanbieden en sponsoren voor een groene kaart ? Je zou dan op een H1B visum kunnen binnenkomen, als de G.K. procedure goed en snel op de rails wordt gezet is die in een aantal jaren (2 tot 5) af te ronden en daarna kun je doen wat je wilt, ook een eigen bedrijf opzetten.
Nadeel van deze constructie is voor je vrouw, het spousal visum is een H4 en dat geeft geen recht op werk. Belangrijk is dus uit te vinden of je vrouw voor een eigen H1B in aanmerking kan komen. In voorgaande jaren waren de visa (er is een quotum) snel uitgegeven, maar op het moment zijn er langere tijd H1B visa beschikbaar. Wel kan je vrouw op een H4 naar school.
Wat betreft een L visum, hier zie ik het probleem dat je een bedrijf in de US wilt starten om jezelf aan een baan te helpen. Ik denk dat men hier nee tegen zegt, gelijk aan een 'nee' waar het om een H1B visum gaat als self-sponsor.
In al deze procedures wordt er naar het US bedrijf gekeken dat jou wil inhuren en daar worden dan eisen gesteld qua grootte, aanwezig kapitaal, voorgeschiedenis, aantal klanten enz.
Je zegt dat je eerst 'verder' wilt denken. Ik denk dat je zsm naar een goede US immigratie advocaat moet gaan en met hem/haar de mogelijkheden afchecken. De US heeft hele strikte regels waar het gaat om immigratie, en wat jij graag wilt of weet te bedenken heeft daar weinig mee van doen.
Immigratie is een volledige keuze waar je helemaal voor moet gaan, en je aanpassen - indien mogelijk - aan de eisen die men hier stelt is de enige manier. Sterkte !
P.S. Wat vindt je vrouw van al deze plannen ? Is zij bereid alles wat ze heeft op te geven, om er mogelijk weinig tot niets voor terug te krijgen ?!
"Meekomen" is ook niet zo leuk als het lijkt, jij bent hard aan het werk, alleen op pad is een eenzame onderneming, en het hotel - al dan niet met zwembad - gaat al snel vervelen (been there, done that....).
Realiseer je dat de US geen immigratieland is, sterker nog, men heeft hier een hekel aan immigranten, vooral het soort dat hier wil komen werken.
Dat je al die jaren gewerkt hebt in een eigen bedrijf en niet voor een (grotere) werknemer werkt niet in je voordeel waar het gaat om het veroveren van een werkers visum. (Dat is me althand ooit eens verteld door een immigratie advocaat).
Heb je via opdrachten geen kontakten in de US bij een bedrijf dat jou een baan zou willen aanbieden en sponsoren voor een groene kaart ? Je zou dan op een H1B visum kunnen binnenkomen, als de G.K. procedure goed en snel op de rails wordt gezet is die in een aantal jaren (2 tot 5) af te ronden en daarna kun je doen wat je wilt, ook een eigen bedrijf opzetten.
Nadeel van deze constructie is voor je vrouw, het spousal visum is een H4 en dat geeft geen recht op werk. Belangrijk is dus uit te vinden of je vrouw voor een eigen H1B in aanmerking kan komen. In voorgaande jaren waren de visa (er is een quotum) snel uitgegeven, maar op het moment zijn er langere tijd H1B visa beschikbaar. Wel kan je vrouw op een H4 naar school.
Wat betreft een L visum, hier zie ik het probleem dat je een bedrijf in de US wilt starten om jezelf aan een baan te helpen. Ik denk dat men hier nee tegen zegt, gelijk aan een 'nee' waar het om een H1B visum gaat als self-sponsor.
In al deze procedures wordt er naar het US bedrijf gekeken dat jou wil inhuren en daar worden dan eisen gesteld qua grootte, aanwezig kapitaal, voorgeschiedenis, aantal klanten enz.
Je zegt dat je eerst 'verder' wilt denken. Ik denk dat je zsm naar een goede US immigratie advocaat moet gaan en met hem/haar de mogelijkheden afchecken. De US heeft hele strikte regels waar het gaat om immigratie, en wat jij graag wilt of weet te bedenken heeft daar weinig mee van doen.
Immigratie is een volledige keuze waar je helemaal voor moet gaan, en je aanpassen - indien mogelijk - aan de eisen die men hier stelt is de enige manier. Sterkte !
P.S. Wat vindt je vrouw van al deze plannen ? Is zij bereid alles wat ze heeft op te geven, om er mogelijk weinig tot niets voor terug te krijgen ?!
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik vind dat wel een sterke opmerking dat "men" een hekel heeft aan immigranten hier. Wie is "men"? Dat de US in hun immigratiebeleid en procedures ontmoedigend te werk gaat is niet anders dan in andere landen. Ik heb zelf de keerzijde van de medaille meegemaakt in landen als Nederland en Tanzania, en wat dat betreft valt de US wel mee. Gewone mensen waarmee ik in de US heb gewerkt hebben echter nooit een "hekel" getoond richting emigranten. Het tegendeel, men is zich bewust van de harde werkers onder sommige emigranten, en zijn zelf ook soms verbaasd over de moeilijke weg om in de US te mogen wonen en werken.oortjes schreef: Realiseer je dat de US geen immigratieland is, sterker nog, men heeft hier een hekel aan immigranten, vooral het soort dat hier wil komen werken.
- Bandido
- Amerika-expert
Dat is inderdaad niet waar, elk land heeft zo zijn eigen immigratieregels en het is ook niet zo dat NL bv nou zo gemakkelijk is om binnen te komen. Maar ook andere landen hebben zo hun regels, een kennis wilde verhuizen naar Ecuador en dat was ook niet bepaald eenvoudig. Amerika laat alleen niet elke immigrant die wil werken toe, en dat is wel een verschil.oortjes schreef:Realiseer je dat de US geen immigratieland is, sterker nog, men heeft hier een hekel aan immigranten, vooral het soort dat hier wil komen werken.
"Keep Georgia On Your Mind"
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ben ik helemaal met je eens Loek. Het is niet makkelijk om de VS binnen te komen maar mensen staan hier open voor buitenlanders en verschillende culturen. Geen land is perfect, maar de houding tov buitenlanders en immigranten is hier over het algemeen positief.Loek schreef:Ik vind dat wel een sterke opmerking dat "men" een hekel heeft aan immigranten hier.oortjes schreef: Realiseer je dat de US geen immigratieland is, sterker nog, men heeft hier een hekel aan immigranten, vooral het soort dat hier wil komen werken.
Sorry, maar ik zie niet in wat de relevantie is van hoe het in andere landen is geregeld. Ik wil aangeven dat TS een 'uphill battle' voor zich heeft als hij zijn plannen wil doorzetten.
En ja ipv. 'men' (wat slaat op alle Amerikanen) had ik beter kunnen schrijven 'het' (als in de US als wetgevende/uitvoerende/controlerende entiteit.)
Maar vanuit mijn situatie, "H4 for life" zie ik het nu eenmaal zo (en de meesten van jullie weten dat al lang.)
In iedere discussie of er geen mogelijkheden zijn voor H4 visa houders en O3 idem, alsmede de kids van de alfabet soep visum bezitters, komt onmiddellijk het vitriool naar boven over hoe de H1B werkers (ook code-koelies geheten door sommigen) hier de banen afpikken van US citizens.
Kinderen van tijdelijke werkers moeten met 21 het land uit, hoe welkom is dat ?
Ik woon hier nu bijna 20 jaar en heb genoeg 'anti immigration' geluiden gehoord inmiddels, plus er komt steeds meer wetgeving - of wordt voorgesteld - om illegale immigranten het leven goed onmogelijk te maken. En een deel van die maatregelen treft dan legale immigranten.
USers zullen het niet snel eerlijk in je gezicht zeggen wat hun houding is tov. immigranten is, dat is de stijl hier niet.
Maar iedere politicus die met voorstellen komt om immigration te hervormen en daarbij niet 'deportation' roept, pleegt politiek zelfmoord.
Bijna iedere politicus benadrukt hoe belangrijk het is immigratie regelgeving te hervormen, maar in al de jaren dat ik hier ben is niets daadwerkelijk veranderd.
Waar ik nu woon zou de economie niet kunnen draaien als de illegale werkers niet de boomgaarden onderhielden, het fruit plukten, de groenten kweekten, oogsten. De eigenaren van de farms komen er eerlijk voor uit. Maar deze werkers kunnen niet een rijbewijs hebben. En een speciaal visum voor deze werkers, daar wordt al jaren over gepalaverd, maar het komt er aldoor niet van, teveel tegenstanders.
En ja ipv. 'men' (wat slaat op alle Amerikanen) had ik beter kunnen schrijven 'het' (als in de US als wetgevende/uitvoerende/controlerende entiteit.)
Maar vanuit mijn situatie, "H4 for life" zie ik het nu eenmaal zo (en de meesten van jullie weten dat al lang.)
In iedere discussie of er geen mogelijkheden zijn voor H4 visa houders en O3 idem, alsmede de kids van de alfabet soep visum bezitters, komt onmiddellijk het vitriool naar boven over hoe de H1B werkers (ook code-koelies geheten door sommigen) hier de banen afpikken van US citizens.
Kinderen van tijdelijke werkers moeten met 21 het land uit, hoe welkom is dat ?
Ik woon hier nu bijna 20 jaar en heb genoeg 'anti immigration' geluiden gehoord inmiddels, plus er komt steeds meer wetgeving - of wordt voorgesteld - om illegale immigranten het leven goed onmogelijk te maken. En een deel van die maatregelen treft dan legale immigranten.
USers zullen het niet snel eerlijk in je gezicht zeggen wat hun houding is tov. immigranten is, dat is de stijl hier niet.
Maar iedere politicus die met voorstellen komt om immigration te hervormen en daarbij niet 'deportation' roept, pleegt politiek zelfmoord.
Bijna iedere politicus benadrukt hoe belangrijk het is immigratie regelgeving te hervormen, maar in al de jaren dat ik hier ben is niets daadwerkelijk veranderd.
Waar ik nu woon zou de economie niet kunnen draaien als de illegale werkers niet de boomgaarden onderhielden, het fruit plukten, de groenten kweekten, oogsten. De eigenaren van de farms komen er eerlijk voor uit. Maar deze werkers kunnen niet een rijbewijs hebben. En een speciaal visum voor deze werkers, daar wordt al jaren over gepalaverd, maar het komt er aldoor niet van, teveel tegenstanders.
-
- Amerika-ontdekker
Ik heb hier naast een eigendom ook nog andere zakelijke verbintenissen.oortjes schreef:Ik denk dat het beter is in eerste instantie je vrouw thuis te laten - zij is de belangrijkste binding die je hebt met Belgie. Dat je een eigen bedrijf hebt zegt niet veel in dit kader, je hebt geen personeel, je kunt bij wijze van spreken je bedrijf via de telefoon opheffen.
Ik weet niet of dit voor de Immigratiedienst een verschil uitmaakt, maar geeft toch aan dit ik niet even snel zomaar alles kan/zal opzeggen in België?
Zonder mijn vrouw voor opdrachten van x maanden naar de US gaan, is geen optie. Indien dit de enige mogelijkheid zou zijn, dan doen we het niet. Ik ben niet getrouwd om dan x maanden van huis weg te zijn (tenzij onderdeel van een zeer concreet plan om daar uiteindelijk samen terecht te komen of zo).

Dat is ook een beetje mijn vrees, zeker indien we over langere termijnen praten.oortjes schreef: "Meekomen" is ook niet zo leuk als het lijkt, jij bent hard aan het werk, alleen op pad is een eenzame onderneming, en het hotel - al dan niet met zwembad - gaat al snel vervelen (been there, done that....).
Kan men ook geen gemeubelde condo's huren voor een paar maanden? (Maar dit verandert niets aan het feit dat ze nog steeds alleen zit dan.)
Indien we zouden beslissen er echt voor te gaan (en niet voor een paar 'losse' opdrachten), zouden we naar een constructie moeten gaan dat zij ook een visum krijgt waarmee ze kan werken.
Maakt men geen onderscheid tussen legale en illegale immigranten, en binnen het segment van de legale tussen werkers en niet-werkers, zoals wij hier in feite eigenlijk ook doen op menselijk vlak?oortjes schreef: Realiseer je dat de US geen immigratieland is, sterker nog, men heeft hier een hekel aan immigranten, vooral het soort dat hier wil komen werken.
Ivm het werken voor een bedrijf: dat is een optie die ik nog niet heb overwogen. Ik zie mezelf op dit ogenblik echter niet terug aan de slag gaan als 'gewone' werknemer.
Het uitgangspunt blijft dat we eerst zouden willen 'proeven', en pas later beslissen om evt te emigreren. Indien dit niet mogelijk blijkt, moeten we alles terug herevalueren.
Wel, qua uitvoeren van tijdelijke opdrachten is zij akkoord, volledige emigratie is een topic waar we uberhaupt nog niet uit zijn.oortjes schreef: Wat betreft een L visum, hier zie ik het probleem dat je een bedrijf in de US wilt starten om jezelf aan een baan te helpen. Ik denk dat men hier nee tegen zegt, gelijk aan een 'nee' waar het om een H1B visum gaat als self-sponsor.
Bijkomend aandachtspunt is de economische situatie: is emigreren naar de US (of zelfs binnen de EU) wel een slimme zet, of moeten we het er buiten zoeken?
Naar mijn gevoel zitten zowel de US als de EU in een neerwaartse spiraal, en ben ik eerder pessimistisch wat de volgende 10 jaren zullen brengen.
Dit laatste is een punt waar we in onze kennissenkring dit weekend nog uitgebreide discussies over hebben gevoerd.

Het slechte nieuws is dat jouw vrouw aan dezelfde visum eisen vastzit als jij.dirkD schreef:Indien we zouden beslissen er echt voor te gaan (en niet voor een paar 'losse' opdrachten), zouden we naar een constructie moeten gaan dat zij ook een visum krijgt waarmee ze kan werken.
Ja en nee. Men heeft een hekel aan illegale immigranten. Maar zelfs de groep die je verwacht dat men wil, hoogopgeleid, geld meebrengend en bereid om hard te werken heeft het zeer moeilijk de VS binnen te komen voor iets anders dan een vakantie.dirkD schreef:Maakt men geen onderscheid tussen legale en illegale immigranten, en binnen het segment van de legale tussen werkers en niet-werkers, zoals wij hier in feite eigenlijk ook doen op menselijk vlak?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Sommige Amerikanen zullenn je vriendelijk onthalen als immigrant, anderen niet. Gisteren nog meegemaakt op een forum voor expats dat een Amerikaan uithaalde naar een Canadees die op een tijdelijk visum in de US zat, en vroeg naar mogelijkheden om die opdracht te verlengen. Dat hij maar terug moest keren naar Canada, omdat hij het weinige werk dat er was over moest laten aan Amerikanen... Kijk, dat kan je ook tegenkomen.
Denk dat het gewoon is als in Nederland of Belgie: sommigen zullen het helemaal niet erg vinden dat een Amerikaan een bepaalde job komt doen, anderen zullen van mening zijn dat die Amerikaan niet moet denken om het hier te komen maken, dat hij maar terug moet naar waar hij vandaan komt omdat er ook wel Belgen/Nederlanders zijn die die job komen doen.
Denk dat het gewoon is als in Nederland of Belgie: sommigen zullen het helemaal niet erg vinden dat een Amerikaan een bepaalde job komt doen, anderen zullen van mening zijn dat die Amerikaan niet moet denken om het hier te komen maken, dat hij maar terug moet naar waar hij vandaan komt omdat er ook wel Belgen/Nederlanders zijn die die job komen doen.
Elke
Hi, ik keek even op jullie blog, en er stond: 'wij hebben een visum' (mei vorig jaar). Wat voor visum hebben hebben jullie dan, vraag ik me af ?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht