Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

B2 voor ongehuwde partner - vragen

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Barbapapa24
Amerika-newbie

B2 voor ongehuwde partner - vragen

Bericht door Barbapapa24 »

Beste forum leden,

ik heb een vraag over het gebruik van een B2 visa om mijn ongehuwde partner mee te nemen naar Amerika. Ik ga zelf op een J1 visum als een visiting scholar naar de UT at Austin voor 4 maanden. We willen na die vier maanden in mijn ‘grace period’ nog een paar weken wat van Amerika zien voordat we terug naar Nederland gaan.

Ik heb hier gelezen:

viewtopic.php?f=13&t=36757
viewtopic.php?f=13&t=35346

over de mogelijkheden van een B2 visum maar ik heb nog een paar vraagjes.

Allereerst heb ik contact opgenomen met het International Office van de UT Austin om meer informatie te vragen over deze mogelijkheid. Zij moest het even uitzoeken, maar zegt dat het een mogelijkheid zou kunnen zijn maar waarschuwd: “Please note that a B-2 visa will not automatically qualify him to remain in the United States for the duration of your J-1 program. Ultimately, the decision will be made by the Customs and Border Protection (CBP) agent at your port of entry to the United States.”

Dit vind ik een beetje vreemd. Het is de eerste keer dat ik een visum aanvraag, maar ik neem aan dat op mijn J1 visum een datum zal staan en op dat van hem ook. Ik vind het eigenlijk een beetje vervelend als ik totdat we in Amerika zijn moeten wachten om uitsluitsel te krijgen over de duur van zijn verblijf. Tenslotte kan hij ook drie maanden mee met het Waiver Program, het gaat ons er nu juist om om dit helemaal samen te kunnen doen en na mijn uitwisseling nog wat te kunnen reizen. Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Daarnaast zou ik graag wat informatie willen hebben over het invullen van het DS-160 formulier. Onder ‘Travel companions’ heb ik nu staan dat ik mijn partner meeneem, en dat mijn relatie met hem ‘other’ is. Of kan dat beter ‘other relative’ zijn?

Hartelijk bedankt voor jullie hulp!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: B2 voor ongehuwde partner - vragen

Bericht door kastelke »

Bij een tijdelijk visum is het altijd zo dat men bij Immigration aan de grens nog kan ingrijpen en minder kan toekennen dan de datum die op het visum staat. En besef vooral heel erg goed dat dit een GUNST is die je krijgt, want dat initieel dat visum helemaal niet hiervoor bedoeld is. Hoe spijtig dat voor jullie ook is. Amerika is wat dat betreft zeer conservatief, dus moest je gehuwd zijn, dan was dit een fluitje van een cent. Maar aangezien jullie maar een 'losse' relatie hebben, is het een gunst die je krijgt.

Ik sta hier op het punt om te vertrekken, maar vanavond zal ik die andere topics nog eens doorlezen om te kijken hoe lang men daar spreekt van mee te kunnen gaan. (of misschien dat iemand hier ondertussen al meer zinnigs over kan zeggen)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik heb de andere topics gelezen.
Daar wordt gezegd dat je B2 voor 6 maanden krijgt, dan nog eens voor 6 maanden kan verlengen en daarna is het klaar.

De vraag is of jouw partner aan kan tonen dat hij zichzelf financieel in leven kan houden gedurende die periode. En of men bang is dat hij toch permanent in de VS wil verblijven.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Barbapapa24 schreef:“Please note that a B-2 visa will not automatically qualify him to remain in the United States for the duration of your J-1 program. Ultimately, the decision will be made by the Customs and Border Protection (CBP) agent at your port of entry to the United States.”
Niets van aantrekken, dat is standaard cya-praat.
Barbapapa24 schreef:Dit vind ik een beetje vreemd. Het is de eerste keer dat ik een visum aanvraag, maar ik neem aan dat op mijn J1 visum een datum zal staan en op dat van hem ook.
Ja, al is het zo dat de einddatum op een B-visum tien jaar in de toekomst ligt. Een visum bepaald nooit hoe lang je in de VS mag verblijven: het bepaald gedurende welke periode je de VS binnen mag (of, in cya-praat, gedurende welke periode je aan de grens mag komen vragen of je binnen mag). In het vliegtuig vul je een wit I-94 formulier in. De datum die de I/O daarop zet bepaald hoelang je in de VS mag blijven, en die datum is heilig, zelfs als deze fout is ingevuld.
Barbapapa24 schreef:Daarnaast zou ik graag wat informatie willen hebben over het invullen van het DS-160 formulier. Onder ‘Travel companions’ heb ik nu staan dat ik mijn partner meeneem, en dat mijn relatie met hem ‘other’ is. Of kan dat beter ‘other relative’ zijn?
Beste is waarschijnlijk (weet ik niet uit ervaring, maar denk ik zo) om gewoon aan te geven dat jullie een relatie hebben: jij als J1 moet namelijk ook inkomsten en banden met NL bewijzen. Daarmee heeft je partner automatisch een bron van inkomsten in de VS (jij, als J1) en een reden om terug te gaan (met jou).

Gr., Flipje
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Het is zoals Hockey al schreef....en vergeet het partner gedoe.
Gewoon single als tourist met B2 kun je 6 maanden blijven en het eventueel nog eens 6 maanden verlengen.
Daarna moet je er uit,maar je kan later altijd weer terug komen.
Heb wel een current afschrift van een bank bij je en ook het hebben van een retour ticket maakt dingen makkelijker.
Ps: mischien is dit verandert in de laatste jaren maar zowas het in iedergeval 10 jaar geleden :P
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer