ik ben nieuw op het forum en hoop dat ik in het juiste topic zit hier! Ben heel blij dat ik dit forum heb gevonden want ik heb mijn ogen kapot gelezen
op websites van overheids instanties en ik word er niet heel veel wijzer van, dus ik dacht wie weet het beter dan iemand met ervaring? Misschien is er
hier iemand die ons kunt helpen

Anderhalf jaar geleden ben ik met mijn Amerikaanse (nu) echtgenoot naar de VS verhuisd. Wij zijn daar getrouwd en hebben in februari een dochterje
gekregen. Anderhalf jaar later hebben we besloten om naar Nederland te komen. Wij zijn op het moment tot 10 november in Nederland op vakantie, en proberen uit te vogelen wat wij zoal moeten doen. We hebben uitgerekend dat het 1 jaar zal duren voordat we al onze zaakjes in de US op orde hebben voordat we echt op het vliegtuig hierheen kunnen stappen, maar we willen graag weten wat we in de tussentijd al kunnen regelen.
Ik ben op het moment bezig met mijn dochtertje inschrijven bij Landelijke Taken Den Haag, en een Nederlands paspoort voor haar aan te vragen (vind het toch fijn als ze ook een NL paspoort heeft). Is het handig om nu ook al ons huwelijk te registreren?
Omdat ik voordat ik naar Amerika ben verhuisd ook niet in Nederland woonde ( en daarvoor alleen maar op kamers heb gewoond) heb ik geen flauw idee hoe het hier zit met huurwoningen, wat ik mij herinner is dat het lastig is er een te vinden! Wij kunnen hoogstwaarschijnlijk mijn vaders huurwoning overnemen in Heemstede, maar voor het geval er iets gebeurd willen wij toch een plan B hebben. Heeft iemand enig idee waar wij moeten beginnen als we op zoek zijn naar een huurwoning? Van wat ik me herinner is dat namelijk erg lastig en duurt het erg lang.
Mijn familie heeft hier een aantal goede contacten die voor een baantje kunnen zorgen voor 1 van ons (de ander zal toch thuis moeten blijven met ons dochtertje), dus hopelijk kunnen we iets regelen waarbij we daarmee z.s.m na aankomst mee kunnen beginnen. Maar ik vraag mij af wat het handigst is. Allebei tegelijk komen zonder werk? Of dat ik een paar weken eerder kom en misschien een tijdelijke uitkering kan aanvragen tot werk begint?
Wanneer ons huwelijk hier geregistreerd is, moet mijn man dan verder nog iets doen om hier te komen wonen? Van wat ik tot nu toe begrepen heb zou het niet al te moeilijk moeten zijn omdat hij van Amerikaanse afkomst is maar dat vind ik moeilijk te geloven.
Zoals je ziet hebben we aardig wat vragen. We hadden nooit gedacht dat we naar Nederland zouden verhuizen dus wij zoeken informatie waar we kunnen zodat wij een plan kunnen gaan maken. Ik hoop dat hier mensen zijn met ervaring en wat meer kennis over dit onderwerp, ik kijk uit naar de reacties!