Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

onbekende termen health insurance

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
FmkJ
Amerika-ontdekker

onbekende termen health insurance

Bericht door FmkJ »

Beste Amerikagangers,

Ik probeer een Amerikaanse health insurance uit te zoeken, maar de vreemde termen vliegen me om de oren. Is er misschien iemand die hier meer ervaring mee heeft?

Wat bedoelen ze bv met "in-network and out-of-network benefits"?
En wat zijn "preferred provider organizations"?

Betekent dit dat je niet zomaar naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis kan in een noodgeval?
Alle tips welkom.

groeten,
Femke
Bennogr
Amerika-expert

Re: onbekende termen health insurance

Bericht door Bennogr »

In-network omvat doktoren en ziekenhuizen die 'binnen je netwerk' vallen, mensen en ziekenhuizen die contracten hebben afgesloten met de verzekeraar en accepteren wat een bepaalde verzekering betaalt voor een behandeling. Out of network doen dat niet en een behandeling daar kunnen dan voor de verzekerde (die uiteindelijk voor de kosten verantwoordelijk is) duur uitvallen.

PPO's zijn verzekeringen die contracten sluiten met bepaalde artsen en ziekenhuizen en klanten van deze verzekering betere tarieven berekenen.

Als je vertrouwt dat de verzekering alleen maar contacten onderhoudt met goede en betrouwbare artsen en verzorgers, kun je rustig met hun 'goedgekeurde' mensen in zee gaan. Als je je zinnen gezet hebt op bepaalde artsen en ziekenhuizen moet je eerst vragen of je verzekering daarmee samenwerkt.

Al dit soort vragen moet/kun je aan je toekomstige verzekering stellen, ze zijn daar dit soort vragen gewend en kunnen je goed verder helpen.

Voor wat het waard is, er zijn hier veel deskundiger mensen die ongetwijfeld op je vragen zullen reageren.

Maar je praat over Amerika en daar moet je zelf veel vragen en doorvragen. Ze zullen je altijd antwoord geven, maar je niet alles voorkouwen, je moet hier veel meer dan in Nederland voor jezelf opkomen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat, als je voor een verzekering kiest die je verplicht om met hun artsen te werken, je vooral moet nagaan waar jij gaat wonen, en welke artsen/ziekenhuizen daar in de buurt zitten vanuit dat netwerk. Want ik hoor dat mensen soms naar een ziekenhuis moeten dat 1,5uur rijden bij hen vandaan ligt, omdat het ziekenhuis dat 15 minuten van hun woning ligt, niet in het netwerk opgenomen is. Dat zijn details, maar die kunnen wel een grote invloed hebben als je ze nodig hebt! Immers, "snel" even naar de tandarts zit er dan niet in....
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Bij mijn verzekering was het wel zo dat je bij een spoedgeval wel het meeste vergoed zou krijgen, maar voor alle andere dingen moest je naar je 'preferred" ziekenhuis. Gelukkig was dat in een dichtbevolkt gebied geen probleem. Maar op het platteland kan dat lastig zijn, probeer dus wel uit te zoeken waar je in de buurt allemaal terecht kan!
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Vraag bij elke verzekering of ze het boekje met alle providers aan je willen toesturen. Bij de grote National Carriers zoals BCBS (Blue Cross Blue Shield), Cigna, United kan je meestal wel bij alle artsen terecht, wees voorzichtig met lokale verzekeringen.

Als je een verzekering aanvraagt, meld dan wel je Nederlandse polis en vraag bij je N: ziektekostenverzekeraar een brief in het engels met de periode waarin je verzekert was.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Femke, heeft de organisatie waar je voor gaat werken niet een contract met een health care provider? Zelfstandig een health care insurance is meestal erg duur. Misschien is een verzekering in NL regelen ook een optie. Ik dacht dat OOM de meest gangbare verzekeraar is daarvoor.
FmkJ
Amerika-ontdekker

Bericht door FmkJ »

Bedankt voor all info zover.

Mijn instituut heeft inderdaad een soort collectieve verzekering, maar dan nog moet ik kiezen uit 3 verschillende.
Het informatie boekje wat zij hebben stond vol met dit soort termen en daar werd ik in eerste instantie dus niet wijzer van.
(Uiteraard zijn de dames van het instituut die er meer van weten net op vakantie :? )

De verzekering van OOM heb ik bekeken.
Deze vergoed enkel noodgevallen en is ook zeker aan de dure kant.
Voor het geval dat de dollar weer enorm zakt heb ik liever een verzekering in de currency waarin ik ook betaald word.

Ik hoorde trouwens van een collega dat hij (in Californie) met zijn tandarts kon onderhandelen over de prijs.
Zijn dit gangbare zaken in de VS?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Sommige leveranciers van gezondheidszorg geven wat korting (heb 10% gezien) als je meteen na de behandeling contant (of via krediet/debietkaart) betaalt. Altijd de moeite van het vragen waard.

Als je alles niet meteen contant kan betalen, kun je vragen of je het in een paar brokjes kunt afbetalen. Ook meestal geen probleem en geen rente (vooral als je de betaalperiode redelijk kort houdt, 3-6 maanden zou ik zeggen). Als je dat wilt sturen ze je zelfs tijdens die periode aparte rekeningen voor die brokjes. Hoef je niets te onthouden.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Dat is eigenlijk niet te doen Elke, het nagaan. De in en out doktoren wisselen met grote regelmaat.
Wat nu in is, is volgende week uit en andersom.
Als ik een afspraak maak ergens vraag ik of ze (nog steeds) in zijn op dat moment. Dat is de beste mehode.

Verder zou ik toch nog een keertje naar de Oom verzekering kijken en naar de uitsluitingen en eigen bijdragen van de Amerikaanse verzekering.
Oom heeft in ieder geval niet het in en out network systeem en vergoedt veelal 100%.
goldenhills
Amerika-expert

Belangrijk om te weten is hoeveel je instituut bijdraagt in de kosten. Mijn werkgever is erg ruim, en betaalt 90% van de premie (ook tandarts en vision). Dan is ergens anders shoppen nooit goedkoper, dus wordt de keus een stuk eenvoudiger. Dan is de belangrijkste keuze HMO (goedkoper) of PPO (meer vrijheid), en vervolgens de hoogte van je eigen risico.

Wat voor jou kan meespelen is dat je wellicht niet in een dichtbevolkt gebied zit. Het kan zijn dat een PPO dan de beste optie is, omdat je dan makkelijker iemand in de buurt kan vinden. Je betaald dan wel een hogere eigen bijdrage. Over het algemeen heeft een provider online informatie over ziekenhuizen en doktoren waar ze een contract mee hebben.

Op het internet is best veel te vinden over zorgverzekeringen, meer dan wij kunnen uitleggen. Bijv:
What Are the Differences Between HMOs and PPOs?
FmkJ
Amerika-ontdekker

Bericht door FmkJ »

Mijn toekomstige werkgever betaald 50 van de premie.
Verder kun je ervoor kiezen om een deel van de kosten van je bruto salaris te betalen.
Hiervoor moet je dan van te voren geld opzij zetten.
Nadeel is dat als je het niet gebruikt het aan het eind van het jaar weg is.

Nou ben ik natuurlijk niet van te voren van plan ziek te worden dus ik denk
dat ik van deze regeling geen gebruik ga maken.

Femke
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je baas zo'n betaling aanbiedt, zou ik er toch even serieus over denken om daar toch gebruik van te maken. Je hoeft geen honderden dollars opzij te zetten. Maar als je bijvoorbeeld een bril of contactlenzen nodig hebt, is het best handig om die te betalen met geld waar je geen belasting over betaalt.

Vraag eens na wat er precies onder "medische kosten" valt (en die term kan best redelijk veel omvatten, misschien zelfs wel lidmaatschap van een fitness club!), doe een schatting van wat je jaarlijks voor alles betaalt en kijk dan of je dat kan dekken via die regeling.

Tenzij je natuurlijk super gezond bent en van plan bent dat te blijven.
Staceybeesie
Amerika-expert

Onze verzekering heeft ook die optie. Een HSA heet het hier.
Ik vind het grote nepperij want je moet een x-bedrag per maand inleggen.
En aan het eind van het jaar als je het niet gebruikt heb ben je je ingelegde geld kwijt.
Gebruik je medicijnen waarvan je weet dat je die het hele jaar door slikt snap ik hem, maar anders is er grote kans dat je gewoon de kas van de verzekeraar spekt.
Er zijn wel verzekeraars die de optie hebben om het te laten staan en het dus een aardig spaarpotje wordt in geval van nood.
Maar niet elke verzekeraar dus. Inderdaad goed om dat te checken.
goldenhills
Amerika-expert

Als je het resterende geld in je HSA steeds vervalt moet je het krap inschatten. Daarnaast is het voordeel beperkt tot het verschil tussen bruto en netto, en als je geen hoog salaris hebt is dat niet heel erg groot. Als je geen grote uitgaven verwacht is het mogelijk voordeel maar klein, en soms de papierwinkel niet waard. Maar als je bijv. je gebit moet laten renoveren dan is een HSA een goed idee! Je weet dan van te voren aardig wat je zelf zal moeten betalen, ideaal voor een HSA.
Staceybeesie
Amerika-expert

Even een inkoppertje. Als je je gebit wil laten opknappen doe dat dan vooral nog in Nederland, in Amerika betaal je de hoofdprijs :wink:
Kan geen belasting voordeel tegen op! :mrgreen:
goldenhills
Amerika-expert

Da's waar :D Ik heb een goede tandartsverzekering, maar de eigen bijdrage bij kronen e.d. is aanzienlijk (25% geloof ik), en de verzekering heeft een maximum vergoeding per jaar.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik betaal dan liever ietsje meer dan dat ik het in NL laat doen. De tandarts die ik in NL bezocht was een echte beul die niet in verdoving geloofde. De tandartsen die ik hier heb meegemaakt zijn heel wat vredelievender en daar heb ik echt wel een centje meer voor over.
Staceybeesie
Amerika-expert

Ik moest hier in de usa volgens de tandarts 5 nieuwe kronen en bij bezoek in NL bij mijn oude tandarts (die ook gewoon verdoving gaf) 1 nieuwe vulling.
Scheelde mij een boel pijn in mijn portemonnee.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer