Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Gebruikelijke tips (fooien)
-
Made in Holland
- Amerikafan
Gebruikelijke tips (fooien)
Wat zijn de gebruikelijke tips in de VS?
restaurant
kruier (vliegveld, station)
gids tour
chauffeur tour
valet parking
bell boy
Ben vast nog wel een paar andere vergeten.
Leon
restaurant
kruier (vliegveld, station)
gids tour
chauffeur tour
valet parking
bell boy
Ben vast nog wel een paar andere vergeten.
Leon
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
restaurant -- 15 tot 20%
kruier (vliegveld, station) -- $1 per stuk baggage
gids tour -- hoeft niet (afhankelijk van tour), maar als je wil $1 per persoon of $5
chauffeur tour -- hoeft ook niet (afhankelijk van tour), maar zie boven
valet parking -- $2
bell boy *noot: zeg *nooit* "Boy", het is bellman. Vooral als het een zwarte is, is "boy" een grote belediging" -- $1 per stuk baggage
Nog een paar:
taxi chauffeur -- 10 tot 15% van het bedrag
huishoudster hotel -- als je goede service wil, $5 met een briefje
kapper -- 15% van het bedrag
kruier (vliegveld, station) -- $1 per stuk baggage
gids tour -- hoeft niet (afhankelijk van tour), maar als je wil $1 per persoon of $5
chauffeur tour -- hoeft ook niet (afhankelijk van tour), maar zie boven
valet parking -- $2
bell boy *noot: zeg *nooit* "Boy", het is bellman. Vooral als het een zwarte is, is "boy" een grote belediging" -- $1 per stuk baggage
Nog een paar:
taxi chauffeur -- 10 tot 15% van het bedrag
huishoudster hotel -- als je goede service wil, $5 met een briefje
kapper -- 15% van het bedrag
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
De meeste duurdere kappers (in dit gebied tenminste) zijn Europees (veelal Frans) of Libanees, dus kennelijk kun je inderdaad met een kapsalon goed geld verdienen!
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Nee, maar als je tevreden bent over de service of zelfs gewoon geen klachten hebt, wordt het wel verwacht.
Vroeger waren alle fooien belastingvrij.
Nu niet meer, de belastingdienst checkes de omzet van het restaurant en figures hoeveel het personeel aan fooien krijgt (15%).
De fast food restaurants are not in this category.
Daar zijn restaurants in Florida waar de tip 15% op de rekening word gezet omdat vele buitenlandse touristen geen fooien geven en het personeel belasting moet betalen op fooien die ze niet krijgen.
Het personeel in vele kleine restaurants krijgen ook geen betaalde vakantie en feestdagen.
Groetjes
Nu niet meer, de belastingdienst checkes de omzet van het restaurant en figures hoeveel het personeel aan fooien krijgt (15%).
De fast food restaurants are not in this category.
Daar zijn restaurants in Florida waar de tip 15% op de rekening word gezet omdat vele buitenlandse touristen geen fooien geven en het personeel belasting moet betalen op fooien die ze niet krijgen.
Het personeel in vele kleine restaurants krijgen ook geen betaalde vakantie en feestdagen.
Groetjes
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Blij, dat je dit vermeldt, Marcus. Op een ander forum vermeldde iemand trots, dat hij de fooi als die op de rekening erbij ingerekend werd, doorstreepte. Ik snap dat soort technieken niet. Het is hier nu eenmaal gewoonte fooi te geven, 's lands wijs, 's lands eer.
Als je geen fooi geeft, moet je er echt een goede reden voor hebben en die ook aan de betrokken personen te kennen geven.
Als je niet tevreden bent met de bediening, laat dat dan aan een manager weten, vrijwel altijd wordt er meteen werk van gemaakt. Bovendien is de fooi meestal niet alleen voor de serveerder, maar ook voor het overige personeel, zoals busboys en keukenpersoneel.
Als je geen fooi geeft, moet je er echt een goede reden voor hebben en die ook aan de betrokken personen te kennen geven.
Als je niet tevreden bent met de bediening, laat dat dan aan een manager weten, vrijwel altijd wordt er meteen werk van gemaakt. Bovendien is de fooi meestal niet alleen voor de serveerder, maar ook voor het overige personeel, zoals busboys en keukenpersoneel.
-
Dennis
- AllesAmerika.com Webmaster
- Contacteer:
Eigenlijk moet je het je als een gewoonte aanmeten dat je fooi betaalt aan bovenstaande groepen (waarvan obers/bedienden in restaurants de meest voorkomende groep zijn). Deze mensen werken vaak voor een walgelijk klein loontje (het minimumloon in de VS zit rond de $5.50 per uur vóór belasting, meen ik) en doen hun uiterste best om het je naar de zin te maken.
Tenzij je echt belabberde service krijgt, is het niet meer dan normaal om een ruime fooi achter te laten. En ga daarbij alsjeblieft niet de centen zitten te tellen...
Trouwens, je zult er ook de grootste voldoening uit halen als je een goede fooi achterlaat. Wat is er nou leuker dan te weten dat je zojuist iemand (die erg zijn of haar best voor je gedaan heeft) op deze manier hebt kunnen bedanken voor de vriendelijkheid?
Tenzij je echt belabberde service krijgt, is het niet meer dan normaal om een ruime fooi achter te laten. En ga daarbij alsjeblieft niet de centen zitten te tellen...
Trouwens, je zult er ook de grootste voldoening uit halen als je een goede fooi achterlaat. Wat is er nou leuker dan te weten dat je zojuist iemand (die erg zijn of haar best voor je gedaan heeft) op deze manier hebt kunnen bedanken voor de vriendelijkheid?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik was vanochtend in het hotel vergeten een fooi achter te laten voor de huishoudster en toen we net terugkwamen had ze onze kamer net gedaan. Ik ben $5 aan haar gaan brengen, want ze heeft bijzonder goed schoongemaakt. Haar gezicht lichtte helemaal op! Nu weet ik zeker, dat ik er goed aan doe die tips achter te laten.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Wel even aardig om te vertellen. Toen ik in Everett sliep bij Extended Stay America hebben ze mijn fooi laten liggen...
Komt dit vaker voor? Marjan (Hekkie) en haar man sliepen die dagen ook in hetzelfde motel en ook bij hen werd de fooi niet meegenomen. Ben vergeten te vragen bij de receptie of dit gebruikelijk is.
Roland
Komt dit vaker voor? Marjan (Hekkie) en haar man sliepen die dagen ook in hetzelfde motel en ook bij hen werd de fooi niet meegenomen. Ben vergeten te vragen bij de receptie of dit gebruikelijk is.
Roland
Ze zullen niet zomaar je geld meenemen, want wat als je gewoon je geld hebt laten liggen!!!
Het moet op een bekende plek voor hun liggen of een klein briefje erbij doen "For Housekeeping"!
Ik dacht dat het gebruikelijk was om alleen bij het uitchecken fooi achter te laten i.p.v. elke nacht, dat is tenminste wat wij doen, ik weet dat diensten wel eens kunnen wisselen maar volgens mij zijn het meestal wel dezelfde housekeepers die je kamer doen!!!
Richard
Het moet op een bekende plek voor hun liggen of een klein briefje erbij doen "For Housekeeping"!
Ik dacht dat het gebruikelijk was om alleen bij het uitchecken fooi achter te laten i.p.v. elke nacht, dat is tenminste wat wij doen, ik weet dat diensten wel eens kunnen wisselen maar volgens mij zijn het meestal wel dezelfde housekeepers die je kamer doen!!!
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
De reden, dat ik het per dag doe is, dat mijn vriendin kamers schoonmaakte in hotels als maid. Haar supervisor wist altijd precies wanneer mensen uitcheckten en ging dan naar die kamers om de tip op te strijken. Als ik het per dag achterlaat ben ik ten eerste verzekerd van een goede schoonmaakjob en ten tweede weet ik zeker, dat het bij de schoonmaakster zelf terecht komt.
-
Made in Holland
- Amerikafan
Als de fooi al op de rekening staat word je dan geacht gewoon de rekening te betalen? Mag je ook minder fooi geven als je de service slecht vond.Petra/VS schreef:Blij, dat je dit vermeldt, Marcus. Op een ander forum vermeldde iemand trots, dat hij de fooi als die op de rekening erbij ingerekend werd, doorstreepte.
De eerste keer viel het me niet op en berekende ik nog eens 15% over het gehele bedrag en gaf dus dubbele fooi, ook een beetje overdreven.
Ja je moet wel blijven opletten en het is niet dom om je rekening even na te kijken voordat je betaald ook al was het maar voor weinig!
Je kunt altijd zeggen dat je de fooi niet wenst te betalen, je krijgt dan een nieuwe rekening zonder de fooi erop! Ik heb dit wel eens gedaan, maar dan moet het wel ECHT SLECHT zijn!
Die ene keer was deze kerel gewoon lomp en onbeschoft, liet ons zeer lang wachten (over een uur voordat het eten kwam en het was niet eens druk, en geen info tussendoor over wat er gebeurde), toen bracht hij ook nog eens AL ons eten verkeerd, ik zeg er wat van en ik kreeg gewoon een grote bek in plaats van verontschuldigingen, manager erbij en die deed ook niet echt veel, ze hadden standaard de tip op de rekening staan en die heb ik er vriendelijk toch dringend af te halen ----> en dat hebben ze ook gedaan.
Dit is natuurlijk maar een uitzondering, maar het gebeurd!
Richard
Je kunt altijd zeggen dat je de fooi niet wenst te betalen, je krijgt dan een nieuwe rekening zonder de fooi erop! Ik heb dit wel eens gedaan, maar dan moet het wel ECHT SLECHT zijn!
Die ene keer was deze kerel gewoon lomp en onbeschoft, liet ons zeer lang wachten (over een uur voordat het eten kwam en het was niet eens druk, en geen info tussendoor over wat er gebeurde), toen bracht hij ook nog eens AL ons eten verkeerd, ik zeg er wat van en ik kreeg gewoon een grote bek in plaats van verontschuldigingen, manager erbij en die deed ook niet echt veel, ze hadden standaard de tip op de rekening staan en die heb ik er vriendelijk toch dringend af te halen ----> en dat hebben ze ook gedaan.
Dit is natuurlijk maar een uitzondering, maar het gebeurd!
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
fooien
Ik bekijk de hele discussie rondom tips altijd iets anders. In tegenstelling tot in Nederland waar je horeca werkgever meestal goed voor je zorgt, ben je hier in de horeca voornamelijk op jezelf aangewezen. Als ik ergens eet, bekijk ik het alsof ik met twee partijen te maken heb. Allereerst het restaurant waar ik voor het eten betaal en ten tweede de waiter/server die ik voor de bediening betaal.
De prijs van het eten is eenvoudig, dat staat op de menukaart. De prijs voor de bediening is variabel maar minimaal 15% (en dat is echt minimaal) maar kan ook 30% zijn als de bediening echt uitstekend is. Tenzij het echt heel beroerd is (zoals in Richard's voorbeeld), laat die 15% nou gewoon staan.
De meeste mensen in de horeca hier werken super hard voor weinig geld en zelfs als het eten niet is als verwacht, daar kan de server vaak ook geen zak aan doen. Roep er dan een manager bij, meestal vervangen ze zonder problemen het gerecht waar je niet tevreden over bent. Natuurlijk niet eerst je bord leegeten en aflikken en dan klagen, Nederlanders!
Elke keer als ik in Nederland ben en ik zwaaiend met de armen op de tafel moet staan om de aandacht van een server te trekken, realiseer ik me weer hoe het hier in de VS wat dat betreft toch prima geregeld is. Ik vind het dan ook geen probleem om dat goed te belonen, zelfs als het eten niet perfect is.
De prijs van het eten is eenvoudig, dat staat op de menukaart. De prijs voor de bediening is variabel maar minimaal 15% (en dat is echt minimaal) maar kan ook 30% zijn als de bediening echt uitstekend is. Tenzij het echt heel beroerd is (zoals in Richard's voorbeeld), laat die 15% nou gewoon staan.
De meeste mensen in de horeca hier werken super hard voor weinig geld en zelfs als het eten niet is als verwacht, daar kan de server vaak ook geen zak aan doen. Roep er dan een manager bij, meestal vervangen ze zonder problemen het gerecht waar je niet tevreden over bent. Natuurlijk niet eerst je bord leegeten en aflikken en dan klagen, Nederlanders!
Elke keer als ik in Nederland ben en ik zwaaiend met de armen op de tafel moet staan om de aandacht van een server te trekken, realiseer ik me weer hoe het hier in de VS wat dat betreft toch prima geregeld is. Ik vind het dan ook geen probleem om dat goed te belonen, zelfs als het eten niet perfect is.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met je eens Jan.
Zelf reken ik gemakshalve ruim 20% over het totaal bedrag. Omdat ik eigenlijk altijd alleen eet in restaurants in Amerika, geef ik daarom ook nog wel eens een grotere fooi.
Toch hebben Marjan, haar man en ik in Las Vegas vorige maand wel nagedacht over hoeveel fooi ze nou eigenlijk op een dag verdienen. Ik bedoel, stel dat ze zo'n 15 tafels (misschien wel meer) op een ochtend/middag/avond bedienen à $ 6,00 fooi (ervan uitgaande dat er 2 of meer personen aan een tafel zitten) dan is dat al $ 90,00.
Of stel ik het mij iets te positief voor??
Roland
Zelf reken ik gemakshalve ruim 20% over het totaal bedrag. Omdat ik eigenlijk altijd alleen eet in restaurants in Amerika, geef ik daarom ook nog wel eens een grotere fooi.
Toch hebben Marjan, haar man en ik in Las Vegas vorige maand wel nagedacht over hoeveel fooi ze nou eigenlijk op een dag verdienen. Ik bedoel, stel dat ze zo'n 15 tafels (misschien wel meer) op een ochtend/middag/avond bedienen à $ 6,00 fooi (ervan uitgaande dat er 2 of meer personen aan een tafel zitten) dan is dat al $ 90,00.
Of stel ik het mij iets te positief voor??
Roland
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 29 Reacties
- 10533 Weergaves
-
Laatste bericht door Berry
-