En ja, doneren aan goede doelen zit overal ingebakken. En dat is voor mij ook nog steeds wennen. Aan de andere kant, er wordt zeker niet op je neergekeken als je niets of "slechts" 1 dollar doneert want elk beetje helpt dus dat is prima. Iets wat ik overigens ook apart vindt is het geven van fooi aan bijvoorbeeld een kapper of een beauty salon. Het is misschien wel logisch maar ik stond toch even raar te kijken
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Waarom amerika???
Re: Waarom amerika???
Ik mag elke dag jeans dragen of sowieso dragen wat ik wil alleen op vrijdag is het de gewoonte om een t-shirt met het bedrijfslogo te dragen en een jeans. Vandaar de naam, casual jeans Friday. Maar ik heb dus geen verplichte dresscode of zoiets. Verder zou een dresscode voor een hoop Nederlandse bedrijven volgens mij niet eens zo'n slecht idee zijn. Ik heb te vaak meegemaakt dat ik op kantoren kwam waar mannen die al wat ouder waren rondliepen in afgerachte Donald Duck truien of vrouwen op Crocs en met hemdjes met korte mouwen terwijl ze hun okselhaar niet hadden geschoren. De vrijheid om te kiezen heeft dus ook wel nadelen 
En ja, doneren aan goede doelen zit overal ingebakken. En dat is voor mij ook nog steeds wennen. Aan de andere kant, er wordt zeker niet op je neergekeken als je niets of "slechts" 1 dollar doneert want elk beetje helpt dus dat is prima. Iets wat ik overigens ook apart vindt is het geven van fooi aan bijvoorbeeld een kapper of een beauty salon. Het is misschien wel logisch maar ik stond toch even raar te kijken
- DixieChick
- Amerika-expert
verbod op religieuze kleding> Nee hoor, gelukkig niet zeg. Als je vanuit religieuze overtuiging bepaalde dingen aan wilt, dan mag dat. Ondanks dat we in de bible belt zitten hier, is de separation of church and state, en dus het idee dat ze geen voorkeur mogen geven aan geen enkele religie, nog wel een beetje doorgedrongen 
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
da's dus ook gewoon ongelijke rechten, want die reli's mogen dus wél dragen wat ze willen maar voor anderen gelden er regelsDixieChick schreef:verbod op religieuze kleding> Nee hoor, gelukkig niet zeg. Als je vanuit religieuze overtuiging bepaalde dingen aan wilt, dan mag dat. Ondanks dat we in de bible belt zitten hier, is de separation of church and state, en dus het idee dat ze geen voorkeur mogen geven aan geen enkele religie, nog wel een beetje doorgedrongen
-
Gast
Hier wel een HOA. Maar ik heb nog niemand met een lineaal zien rondlopen om het gras te meten, hahaha. Er zijn wel regels, maar dat vind ik niet zo erg. Ik ben wel blij dat mijn buren hun huis niet paars mogen verfen. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat je je tuin netjes houdt. Nu hebben wij in NL al op veel plekken gewoond en hebben wij ook buren gehad waar het onkruid een meter hoog stond en waar de honden in de kleine achtertuin werden uitgelaten (zonder het op te ruimen). Je wilt niet weten hoe dat stonk
! Daar kan je dan niets aan doen.
Mijn man heeft op het werk ook niet echt een dresscode. Hij mag wel in spijkerbroek. Was buiten hangen doe ik hier ook niet vaak. Meestal een rekje achter het huis.
Als ik al die verhalen lees ben ik ook blij dat ik hier woon. Ik weet het, we wonen hier nog maar 4,5 maand. We hebben zoveel geluk gehad met de buurt waar we in wonen. Iedereen is hier vreselijk aardig.
Mijn man heeft op het werk ook niet echt een dresscode. Hij mag wel in spijkerbroek. Was buiten hangen doe ik hier ook niet vaak. Meestal een rekje achter het huis.
Als ik al die verhalen lees ben ik ook blij dat ik hier woon. Ik weet het, we wonen hier nog maar 4,5 maand. We hebben zoveel geluk gehad met de buurt waar we in wonen. Iedereen is hier vreselijk aardig.
- DixieChick
- Amerika-expert
Natuurlijk mag je dan niet in een keer dragen wat je wilt. De business dress code geldt nog steeds, alleen kan het zijn dat je er een hoofddoek of een keppel bij draagt, of bijvoorbeeld bepaalde stoffen of kleuren wel of niet draagt. Een collega van mij is moslima, en zij draagt een hoofddoek en een jurk met lange mouwen. Die jurk kan prima volgens onze dress code, dus dan houdt ze zich gewoon aan de regels hoor.elninjoo schreef:da's dus ook gewoon ongelijke rechten, want die reli's mogen dus wél dragen wat ze willen maar voor anderen gelden er regelsDixieChick schreef:verbod op religieuze kleding> Nee hoor, gelukkig niet zeg. Als je vanuit religieuze overtuiging bepaalde dingen aan wilt, dan mag dat. Ondanks dat we in de bible belt zitten hier, is de separation of church and state, en dus het idee dat ze geen voorkeur mogen geven aan geen enkele religie, nog wel een beetje doorgedrongen
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Zoals met alles wat we bespreken in dit topic is het maar net waar je woont in het land. In Nederland heb ik enkele jaren in een flat gewoond waar in mijn contract stond dat ik geen was op mijn balkon mocht hangen en geen schotel mocht installeren. De regeltjes die ik hier voorbij zie komen kan je denk ik op verschillende plekken vinden in zowel Nederland als Amerika. Helemaal als je bedenkt dat je eigenlijk Amerika met geheel Europa moet vergelijken, niet met alleen Nederland.RiverCola schreef: Zo vertelde Martin (van de welbekende blog Matosh) ons, toen wij daar waren, dat het in hun wijk in Fort Collins Colorado, verboden was om je was buiten in de tuin te drogen te hangen. Dat vind men er niet netjes uitzien. Daarnaast gingen er regelmatig mails rond van buren die zich ergens aan stoorden, met dreigingen en alles.
Over gebrek aan vrijheid gesproken! In Nederland wordt je blijkbaar raar aangekeken als je in je joggingbroek naar de supermarkt gaat (heb ik nog nooit iets van gemerkt!) maar je mag tenminste wel je was drogen, daar waar jij dat wil.
Ook dresscodes verschillen toch echt per bedrijf, onafhankelijk van in welk land ze staan. Ik heb bij bedrijven gewerkt waar je in je korte broek kon komen en bedrijven waar je iedere dag in pak met stropdas en al moest zijn, ook al kwam er geen enkele relatie buiten het bedrijf op de afdeling.
En dan heb je nog de ongeschreven regeltjes. Hier op Cape Cod zijn er veel natuurliefhebbers. Het is hier, van wat ik hoor, "not done" om je gazon beter te laten groeien door allerlei pesticiden en andere chemische producten. Er is een persoon hier in de straat die zijn gazon wel tip top wil hebben en daarom wel dat soort producten gebruikt, maar dan om 4 of 5 uur in de ochtend zodat niemand het ziet. Ware het niet dat mijn overbuurman een baan kreeg waarbij hij rond die tijd moest vertrekken... Moet wel zeggen dat het gazon inderdaad de mooiste van de straat is
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Haha! Mensen zijn rare wezensOscarG schreef:Het is hier, van wat ik hoor, "not done" om je gazon beter te laten groeien door allerlei pesticiden en andere chemische producten. Er is een persoon hier in de straat die zijn gazon wel tip top wil hebben en daarom wel dat soort producten gebruikt, maar dan om 4 of 5 uur in de ochtend zodat niemand het ziet. Ware het niet dat mijn overbuurman een baan kreeg waarbij hij rond die tijd moest vertrekken... Moet wel zeggen dat het gazon inderdaad de mooiste van de straat is
- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat ben ik op zich wel met je eens Elke. In Nederland zit het ook in de cultuur om goede doelen te steunen, maar ik vind het toch wel prettig om zelf te bepalen of ik daar geld aan geef en hoeveel. Dat hoeft mij niet opgelegd te worden door de werkgever.kastelke schreef:Dat mag jij ook, dat is jouw keuze.
Maar het zit hier in de cultuur om goede doelen te steunen, en eerlijk gezegd vind ik dit dan eens een frisser ideetje dan weer eens het zoveelste pak schurend toiletpapier te moeten kopen, of een taart die we niet lussen, of hyacinten waar ik extreem allergisch op reageer, of een lotje in een loterij die we toch nooit winnen, enz.
Wat je met dat schurend toiletpapier en die hyacinthen bedoeld begrijp ik niet
Maar jij mag waarschijnlijk geen pet/hoed op? Dus als werknemers hoofdbedekking verboden wordt en reli's mogen dat wel, vind ik dat ongelijke rechten. Bovendien vind ik het vooral in dienstverlenende beroepen erg vervelend als iemand zich in de eerste plaats middels z'n geloof profileert. Dat vind ik niet erg professioneel. Net zoals ik niet hoef te zien wat de politieke voorkeur is van de receptioniste.DixieChick schreef:
Natuurlijk mag je dan niet in een keer dragen wat je wilt. De business dress code geldt nog steeds, alleen kan het zijn dat je er een hoofddoek of een keppel bij draagt, of bijvoorbeeld bepaalde stoffen of kleuren wel of niet draagt. Een collega van mij is moslima, en zij draagt een hoofddoek en een jurk met lange mouwen. Die jurk kan prima volgens onze dress code, dus dan houdt ze zich gewoon aan de regels hoor.
Laatst gewijzigd door elninjoo op 04 okt 2011, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
WC papier van gerecycled papier, vreselijk. Dan moet het milieu maar lijden onder mij, want ik gebruik lekker zacht papier wat minder ecologisch verantwoord is.Wat je met dat schurend toiletpapier en die hyacinthen bedoeld begrijp ik niet Waarom zou je die moeten kopen?
Ik jaag overigens veel mensen tegen mij in het harnas (inclusief mijn vrouw) met mijn blik op ecologische life styles. Ik vind die extra ecologische stappen onnodig, wat de mens in die paar honderd jaar beschaving die ze nog rest kapot zal maken, heeft de natuur miljoenen jaren tot haar beschikking om weer te corrigeren. Het zal waarschijnlijk niet eens zo lang duren om de natuurlijke balans weer te herstellen, als een paar duizend jaar is verscheden nadat de menselijke "beschaving" is vedwenen zie je er waarschijnlijk geen spoor meer van.
- Bandido
- Amerika-expert
Zeker nog nooit met een Nederlandse VvE te maken gehad?RiverCola schreef:Over gebrek aan vrijheid gesproken! In Nederland wordt je blijkbaar raar aangekeken als je in je joggingbroek naar de supermarkt gaat (heb ik nog nooit iets van gemerkt!) maar je mag tenminste wel je was drogen, daar waar jij dat wil.
Hmmm, dan denk ik dat er ergens iets waarschijnlijk niet goed is overgekomen. Want er is dan geen sprake van "moeten", het is puur vrijwillig. En spijkerbroeken zijn hier lang niet zo gebruikelijk als in NL op kantoren en het is een soort van ludieke en creatieve manier van geld inzamelen voor het goede doel. Wij hebben dat elk jaar in december, dan wordt binnen mijn organisatie op allerlei manieren geld ingezameld en "Jeans Friday" is er een van. Je "koopt" een of meerdere jeansdagen in en als je je spijkerbroek aan hebt, mag je een stickertje dragen als teken dat je hebt betaald. Maar dat is meer met een knipoog, niemand zal je erop aan spreken.vana schreef:Ik las deze week trouwens op een weblog van een Nederamerikaan dat de werknemers daar op casual jeans dag een dollar moesten betalen als ze jeans wilden dragen en dan een stickertje op kregen als teken dat ze betaald hadden.
Dat is hier ook niet zo. Niks hoeft en als je niks wilt geven of buiten het werk om een bepaald doel wilt steunen is dat helemaal prima. Dat moet iedereen zelf weten, en je wordt er niet met de nek door aangekeken, sterken nog, men weet van elkaar niet eens wie of en wat geeft. En zo hoort het ook. De werkgever faciliteert in dit geval gewoon en wie daaraan mee wil doen kan dat vrijwillig doen en zo niet is het ook goed.vana schreef:ik vind het toch wel prettig om zelf te bepalen of ik daar geld aan geef en hoeveel. Dat hoeft mij niet opgelegd te worden door de werkgever.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat je deze discussie beter in het andere topic verder zet, over religie.elninjoo schreef:da's dus ook gewoon ongelijke rechten, want die reli's mogen dus wél dragen wat ze willen maar voor anderen gelden er regelsDixieChick schreef:verbod op religieuze kleding> Nee hoor, gelukkig niet zeg. Als je vanuit religieuze overtuiging bepaalde dingen aan wilt, dan mag dat. Ondanks dat we in de bible belt zitten hier, is de separation of church and state, en dus het idee dat ze geen voorkeur mogen geven aan geen enkele religie, nog wel een beetje doorgedrongen
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat zijn dan de goede doelen die er voor kiezen om dingen te verkopen om geld in te zamelen. En dat zie je dus vaker met toiletpapier (van het soort dat Loek beschrijft en dat hier dus ook nooit gebruikt wordt). Of ze verkopen van die hyacinten in een pot, lekker geurend. Waarvan ik dus ziek wordt. In Belgie zag je ook wel vaker dat ze taarten of wafels verkochten (de jeugdverenigingen), maar hier lijken ze wat 'gevoeliger' ('fobisch', zou ik het soms ook wel willen noemenvana schreef: Wat je met dat schurend toiletpapier en die hyacinthen bedoeld begrijp ik nietWaarom zou je die moeten kopen?
En dat toont wat enkele berichten hierboven al aangehaald werd: je kan dus ook gerust donaties doen van $1 of $2, niemand die daar raar van op kijkt. Terwijl, als je meer affiniteit hebt met dat doel, je misschien $20 zou gegeven hebben voor die appel.
Er wordt gewoonweg ook veel vaker om geld gevraagd. Via de school, mensen die aanbellen, op de winkelstraat, in de mall,... Allemaal goede doelen. Dus wij hebben een aantal doelen gekozen die we ruimer sponsoren, en dan geven we elke maand ook nog ongeveer $20 aan van die kleinere dingen, zoals dus die appel. Of de casual Friday toen mijn man ook nog in Burlington een kantoor had.
Elke
- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Waarom dat stickertje dan ingesteld is als het toch volgens jou niemand iets uitmaakt of je betaald hebt begrijp ik niet.Bandido schreef:
Dat is hier ook niet zo. Niks hoeft en als je niks wilt geven of buiten het werk om een bepaald doel wilt steunen is dat helemaal prima. Dat moet iedereen zelf weten, en je wordt er niet met de nek door aangekeken, sterken nog, men weet van elkaar niet eens wie of en wat geeft. .
Als jij op Jeans Friday in een spijkerbroek loopt en een stickertje op hebt, weet men dat je gegeven hebt. Als je geen stickertje op hebt, denkt men dat je niet betaalt hebt.
-
Gast
Is het misschien niet zo zeer het dragen van jeans, maar meer het geven aan een goed doel? Wij Nederlanders denken "die gekke Amerikanen" moeten geld betalen om op vrijdag een spijkerbroek te mogen dragen. De Amerikaan denkt "ik geef geld aan een goed doel" en als bonus mag ik m'n spijkerbroek aan? Een creatieve manier van inzamelen, ipv met de collectebus rondlopen.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als ik hier op het werk moest bijdragen om een spijkerbroek te (mogen) dragen dan zou ik er arm van worden
Wat dat betreft maakt het hier echt helemaal niet uit wat je aan hebt; alleen als er hoger management komt, of zakenrelaties, dan wordt een mail rondgestuurd met het verzoek om 'business casual' te kleden. Voor de rest kan (vrijwel) alles. Korte broeken en hawaiihemden op een doordeweekse dag? Geen enkel probleem.
Wat dat betreft maakt het hier echt helemaal niet uit wat je aan hebt; alleen als er hoger management komt, of zakenrelaties, dan wordt een mail rondgestuurd met het verzoek om 'business casual' te kleden. Voor de rest kan (vrijwel) alles. Korte broeken en hawaiihemden op een doordeweekse dag? Geen enkel probleem.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Misschien leuk om te weten dat al het wc-papier gemaakt is van gerecycled papier. Alleen bij de witte rollen bleken ze het nog en bij de zachte rollen zit er een extra behandeling(wasverzachter ofzo) in.Loek schreef:Wat je met dat schurend toiletpapier en die hyacinthen bedoeld begrijp ik niet Waarom zou je die moeten kopen?
WC papier van gerecycled papier, vreselijk. Dan moet het milieu maar lijden onder mij, want ik gebruik lekker zacht papier wat minder ecologisch verantwoord is.
Ik haak weer even in met mijn ervaringen.
In NL woon ik in een appartementencomplex. En daar heb ik meer vrijheid dan mijn vriendin in haar vrijstaande huis in LA, met een HOA. Daar hebben ze zelfs regels voor hoe je tuin eruit mag zien. En een woestijn uiterlijk is niet toegestaan (cactussen e.d.). Ze kreeg ooit zelfs een brief dat het tijd werd dat ze haar landscaping liet doen.
In die zin ben ik veel vrijer. Dus ik ben het wel eens met hen die zeggen dat dit afhangt van je locatie en niet direct van het land waarin je woont.
Qua spijkerbroek dragen heb ik in NL nooit echt problemen gehad, maar ik heb dan ook voornamelijk in bedrijven gewerkt waar iedereen "zo gewoon mogelijk" deed. In de banksector zou dit anders zijn. Vermoedelijk verschilt dit niet met de VS.
In NL woon ik in een appartementencomplex. En daar heb ik meer vrijheid dan mijn vriendin in haar vrijstaande huis in LA, met een HOA. Daar hebben ze zelfs regels voor hoe je tuin eruit mag zien. En een woestijn uiterlijk is niet toegestaan (cactussen e.d.). Ze kreeg ooit zelfs een brief dat het tijd werd dat ze haar landscaping liet doen.
In die zin ben ik veel vrijer. Dus ik ben het wel eens met hen die zeggen dat dit afhangt van je locatie en niet direct van het land waarin je woont.
Qua spijkerbroek dragen heb ik in NL nooit echt problemen gehad, maar ik heb dan ook voornamelijk in bedrijven gewerkt waar iedereen "zo gewoon mogelijk" deed. In de banksector zou dit anders zijn. Vermoedelijk verschilt dit niet met de VS.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Uit dit artikel krijg ik een andere indruk:DejaVu schreef:Misschien leuk om te weten dat al het wc-papier gemaakt is van gerecycled papier. Alleen bij de witte rollen bleken ze het nog en bij de zachte rollen zit er een extra behandeling(wasverzachter ofzo) in.
"Although toilet tissue can be made at similar cost from recycled material, it is the fiber taken from standing trees that help give it that plush feel, and most large manufacturers rely on them."
en
"In the United States, which is the largest market worldwide for toilet paper, tissue from 100 percent recycled fibers makes up less than 2 percent of sales for at-home use among conventional and premium brands. "
Maar ja, wij amerikanen staan ook bekend als eco-babaren
Ik bedoel eigenlijk niet dat er perse minder regels zijn in de VS waardoor je meer jezelf kunt zijn, maar eigenlijk meer hoe de mensen zijn. Het cliche van dat je in NL geacht wordt gewoon normaal te doen. Dat is hier (in de staat NJ), in mijn ervaring, veel minder.oortjes schreef:Ik verbaas me iedere toch over hoe sommigen hier Ned. beschrijven, want dan moet mijn land van herkomst wel enorm veranderd zijn in de afgelopen 20 jaar.
Ik heb over het alg. prima collega's gehad en leuke buren, ik herken niets van alles "wat niet kan in Ned." Ik heb gewoon altijd mijn eigen ding gedaan.
Of je het hier leuk vindt hangt inderdaad erg van je omstandigheden af. Ik had hier wel mijn eigen H1B, dus heb niet het idee gehad dat ik tekort ben gekomen qwa mijn ontwikkeling. Ben blij dat mijn hoogleraar me destijds op het hart gedrukt heeft dat we alleen naar de VS moesten gaan als we beide een aanbieding hadden voor werk, en dat is gelukkig gelukt.
Oortjes, sorry voor de persoonlijke vraag, maar is je man nu niet bang voor de "Elephant in the room?" later?
Dora
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 3396 Weergaves
-
Laatste bericht door ClaireVHaut