Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Prijzen restaurants
- DVDGuy
- Amerika-expert
- Partner van: Krabbegat
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: Prijzen restaurants
Ik sta bekend als een goede "tipper", zowel in Nederland als daar buiten; voorwaarde is wel dat ik ook plezierig bediend ben.
Als ik met CC betaal, geef ik altijd de fooi in contanten
Als ik met CC betaal, geef ik altijd de fooi in contanten
- Jasmino
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
In Amerika geef ik fooi volgens de regels: we geven 20% als de bediening goed is. In Nederland geef ik niet standaard 20% fooi, maar meestal tussen 5 en 10% als de bediening goed is. Als het echt bijzonder goed was, geef ik ook wel meer dan 10%, maar dat vind ik wel maximaal. Als de bediening heel slecht is geef ik geen fooi, of ik rond af tot hele euro's.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Ik heb meestal wel een flink aantal $ 1-biljetten bij me (voor de fooien) die ik achterlaat op de tafel als je bijv. bij de uitgang afrekent (vaak bij Denny's/IHOP e.d.). Reken ik aan tafel af dan probeer ik het zoveel mogelijk gepast te betalen (verschillen < $ 1 hoef ik niet terug) en laat vervolgens de fooi achter op tafel. Ik reken dus nooit af incl. fooi. Wel eens gedaan maar weet dan niet of ze dat extra bedrag automatisch als de fooi zien. Vandaar dat ik het tegenwoordig altijd apart houd.OrangeDaisy schreef:Nu is het bekend hoeveel fooi er ongeveer gegeven 'moet' worden, maar hoe geef je die fooi? Ik las in een boekje van Frankrijk bijvoorbeeld dat je eerst je wisselgeld terug moet vragen en daarna je fooi moet achterlaten. Gaat dat in Amerika net zo of zeg je iets van 'maak er maar XXX van'?
Heb ik geen fooigeld bij me en ik moet bij de uitgang afrekenen dan loop ik na het afrekenen terug naar mijn tafel om daar alsnog de fooi neer te leggen. Ben zelf redelijk ruim met fooien. Van het eindbedrag (dus incl. tax) neem ik meestal 20% terwijl je over de tax officieel helemaal geen fooi hoeft te geven. Vind het altijd wel makkelijk zo. Dus als ik $ 23 moet afrekenen laat ik zo'n $ 4,50 to $ 5 achter.
Roland
Fooi geven in NL is volgens mij wel normaal van afronden tot een bepaald percentage die natuurlijk lager is dan in de USA. Ligt er een beetje aan hoe de bediening het doet.Jasmino schreef: Fooi geven in NL is helemaal niet zo "normaal" als in NL. De bediening wordt hier al betaald voor service, dat is wel anders dan in Amerika. Dat maakt het ook minder verplicht of noodzakelijk, toch?
Poeh ja fooi in Amerika, in NL ben ik altijd gewend om te zeggen "maak er maar 120 van" maar ik heb vaak gemerkt dat er dan in amerika wordt gezegd dat ze de creditcardapparaat niet kunnen aanpassen(kassa geeft bedrag door aan het apparaat en voor de rest zit er geen wijzig knop op, terwijl ze in NL het bedrag los intoetsen.) Dus wat ik dan altijd doe is creditcard in het mapje + de fooi in cash. Ik weet niet of het zo hoort maar ze begrijpen het
Maar als je bijvoorbeeld een cocktail aan de bar betaalt en het is 3,50(zeg maar wat) en je betaalt met een briefje van 5. Dan geven ze je het wisselgeld terug en dat laat je dan op de bar liggen. Aan het einde van de avond ligt de bar vol met briefjes en muntjes
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je met CC betaalt krijg je het bonnetje dat je moet ondertekenen en daarop kun je de fooi en het totaalbedrag invullen. Ik heb vrijwel altijd de fooi op die manier betaald.
Marianne
Marianne
- IngeRene
- Amerikakenner
- Contacteer:
IdemMartin & Marianne schreef:Als je met CC betaalt krijg je het bonnetje dat je moet ondertekenen en daarop kun je de fooi en het totaalbedrag invullen. Ik heb vrijwel altijd de fooi op die manier betaald.
Marianne
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
-
babbeloebaa
- Amerikafan
Ik lees bij vele berichten dat het eten in Amerika (relatief) goedkoop is in de restaurants..
Kan iemand mij dan ook vertellen wat "goedkoop" is?
Groetjes Mariël
Kan iemand mij dan ook vertellen wat "goedkoop" is?
Groetjes Mariël
Je kan het zo duur maken als je wilt. maar gemiddeld kan je een hoofgerecht krijgen van tussen de $15 en $25 en dan heb je over het algemeen goed te eten.
Hamburgers, pasta e.d. gaan kan in sommige gevallen al krijgen voor rond of zelfs onder de $10 en dan zit je goed vol, hoor.
Voor de omgeving Shennandoah Nat. Park kan ik Joe's Steakhouse aanraden. Die zitten in Woodstock en Front Royal. Wij hebben 2 keer bij ze gegeten in Woodstock en het was uitstekend, zeker gezien de prijs (duurste gerecht $23, maar veel al voor rond $15). Het leuke was dat wij de enige toeristen waren in een op beide avond goedgevuld restaurant.
Over het tippen: Wij doen over het algemeen 20% of meer omdat er voor Suus haar dieet altijd wel wat moeite gedaan moet worden.
Hamburgers, pasta e.d. gaan kan in sommige gevallen al krijgen voor rond of zelfs onder de $10 en dan zit je goed vol, hoor.
Voor de omgeving Shennandoah Nat. Park kan ik Joe's Steakhouse aanraden. Die zitten in Woodstock en Front Royal. Wij hebben 2 keer bij ze gegeten in Woodstock en het was uitstekend, zeker gezien de prijs (duurste gerecht $23, maar veel al voor rond $15). Het leuke was dat wij de enige toeristen waren in een op beide avond goedgevuld restaurant.
Over het tippen: Wij doen over het algemeen 20% of meer omdat er voor Suus haar dieet altijd wel wat moeite gedaan moet worden.
- IngeRene
- Amerikakenner
- Contacteer:
De "duurste" die wij hebben gehad was the Outback op de Strip in Vegas. $140 voor 5 personen, alleen hoofdgerechten en twee drankjes.
Bijzonder vonden wij een chinees restaurant net boven San Francisco (CHINA PALACE RESTAURANT, NOVATO) waar we met 8 personen (5 kinderen van 7-15 jr) overheerlijk en heel veel gegeten hebben aan een mooie ronde tafel met draaischijf, altijd leuk. We namen twee tassen mee naar huis met restjes en de prijs was $110. We hadden diverse voorgerechten en een aantal hoofdgerechten. Moet ik wel bij zeggen dat de drank beperkt is gebleven tot de thee en ijswater en verder geen dessert.
Alle andere restaurants waren dus voordeliger. We hebben vooral vaak heerlijk gegeten bij Mexicaanse restaurants. Bijv. de Mexicaan Fiesta Mexicana in Page is echt wel een aanrader.
Bijzonder vonden wij een chinees restaurant net boven San Francisco (CHINA PALACE RESTAURANT, NOVATO) waar we met 8 personen (5 kinderen van 7-15 jr) overheerlijk en heel veel gegeten hebben aan een mooie ronde tafel met draaischijf, altijd leuk. We namen twee tassen mee naar huis met restjes en de prijs was $110. We hadden diverse voorgerechten en een aantal hoofdgerechten. Moet ik wel bij zeggen dat de drank beperkt is gebleven tot de thee en ijswater en verder geen dessert.
Alle andere restaurants waren dus voordeliger. We hebben vooral vaak heerlijk gegeten bij Mexicaanse restaurants. Bijv. de Mexicaan Fiesta Mexicana in Page is echt wel een aanrader.
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 3379 Weergaves
-
Laatste bericht door Richard033
-
- 6 Reacties