Een probleem met discussieren over geloof is dat mensen die niet geloven het meestal benaderen vanuit een meer wetenschappelijke benadering. En dat is verder prima, maar het is inderdaad niet iets wetenschappelijks of rationeels en om die reden zullen niet-gelovigen waarschijnlijk (te)veel "maar zo zie ik dat nou eenmaal" antwoorden horen. En dat klinkt als een dooddoener, maar voor veel gelovigen is dat wat het is. Een open en evenwichtige discussie is om die reden mbt dit onderwerp lastig. En daar komt dan nog bij dat voor veel gelovigen religie een onderwerp zoals vele anderen is, terwijl het voor de gelovige gesprekspartner een wezenlijk, en vaak zeer persoonlijk onderwerp is. In wezen heb je het doordat de uitgangspunten zo fundamenteel anders zijn, over twee totaal verschillende onderwerpen. En om die reden denk ik dat het zo vaak uit de hand kan lopen. Echt vervelend wordt het als de één een bepaald waardeoordeel hangt aan zijn opvatting. En dat doen gelovigen en niet-gelovigen allebei soms net zo goed. Allemaal redenen om deze discussies uit de weg te gaan, je wint er helemaal niets mee.Dento schreef:Ik vind geloof bijzonder interessante materie, echt fascinerend, en kan er uren over discussiëren, maar dan inderdaad wel in een open discussie, en niet een waarbij alles wat je aandraagt wordt neergesabeld met "het is zo want het staat zo in de bijbel".
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
De Bible Belt
- Bandido
- Amerika-expert
Re: De Bible Belt
"Keep Georgia On Your Mind"
Zelfs zo iets eenvoudigs als wanneer iemand niest... in Nederland zeggen we "gezondheid!" maar hier wordt er "bless you!" gezegd.Ziva schreef:Tegelijkertijd denk ik ook dat het wennen is voor mij als niet-gelovige dagelijks gesprekken te hebben waar God of religie toch een rol bij speelt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
.
En dat het leven er van doordrenkt is is toch niet zo gek, we zijn pas sinds de jaren zestig in grote getale los aan het komen van de christelijke kerk in Nederland.
Voor de zware protestant is geloven wel rationeel; Het woord is de waarheid. Niks zweverigs aan volgens hen, moeten ze juist niks van hebben; veel preken, weinig rituelen en alleen psalmen op hele noten. Zweverigheid is taboe.
Je zit inderdaad op verschillende golglengtes te praten, en inderdaad je bereikt elkaar niet. Ook gelovigen onder elkaar niet, zelfs binnen een kerkgenootschap en soms zelfs binnen een kerkgebouw niet. Zo indivdueel kan het zijn. Mijn vriendins moeder was zeer geshockeerd toen de nieuwe dominee vertelde dat het over het water lopen van Jezus natuurlijk symbolisch was. Dat had ze nog nooit gehoord. Waarop vriendin weer geschokt was dat ze zo'n oudewertse moeder bleek te hebben, want dat had ze tijdens de catechesatie 40 jaar geleden al gehoord.
Tja en wat dacht je van de recente discussie in Nederland rond een vrijzinnige dominee die een boekje schreef : Geloven in een God die niet bestaat. ......
het houd je wel van de straat hoor
misschien worden de meesten eendagsvliegjeser leven op dit moment meer mensen op aarde dan dat er in alle voorbije eeuwen opgeteld mensen geleefd hebben. Als we allemaal incarneren, zou de wereldbevolking nooit toenemen
En dat het leven er van doordrenkt is is toch niet zo gek, we zijn pas sinds de jaren zestig in grote getale los aan het komen van de christelijke kerk in Nederland.
Voor de zware protestant is geloven wel rationeel; Het woord is de waarheid. Niks zweverigs aan volgens hen, moeten ze juist niks van hebben; veel preken, weinig rituelen en alleen psalmen op hele noten. Zweverigheid is taboe.
Je zit inderdaad op verschillende golglengtes te praten, en inderdaad je bereikt elkaar niet. Ook gelovigen onder elkaar niet, zelfs binnen een kerkgenootschap en soms zelfs binnen een kerkgebouw niet. Zo indivdueel kan het zijn. Mijn vriendins moeder was zeer geshockeerd toen de nieuwe dominee vertelde dat het over het water lopen van Jezus natuurlijk symbolisch was. Dat had ze nog nooit gehoord. Waarop vriendin weer geschokt was dat ze zo'n oudewertse moeder bleek te hebben, want dat had ze tijdens de catechesatie 40 jaar geleden al gehoord.
Tja en wat dacht je van de recente discussie in Nederland rond een vrijzinnige dominee die een boekje schreef : Geloven in een God die niet bestaat. ......
het houd je wel van de straat hoor
Jammer dat er toch, ondanks mijn verzoek, discussies worden gevoerd over het wel of niet. Met alle respect voor ieders denkwijze, daar ging mijn vraag niet echt over. Even heel bot gezegd, het maakt mij echt niets uit of er na de dood wel of geen leven is en waar we heen gaan, of iemand de Bijbel wel of niet kent of wat Darwin zegt. Ik vind het allemaal best interessant, maar in andere onderwerpen op dit forum kun je daar over praten (of start er zelf 1) maar alsjeblieft niet in de mijne. Het vertroebelt de discussie enorm en ik denk niet dat anderen, die met ditzelfde probleem worstelen, er iets aan hebben.
Wat ik wel interessant vind (en waarom ik dit topic gestart ben) is hoe een niet gelovige het beste wel wel gelovige kan benaderen en omgekeerd in met name dan Amerika - de Bible Belt.
Ik snap dat er een kloof te overbruggen is en dat de twee het nooit eens zullen worden maar begrip voor elkaar en hoe je het beste met elkaar om kunt gaan is al een hele stap denk ik.
Iemand nog tips, adviezen, etc?
Wat ik wel interessant vind (en waarom ik dit topic gestart ben) is hoe een niet gelovige het beste wel wel gelovige kan benaderen en omgekeerd in met name dan Amerika - de Bible Belt.
Ik snap dat er een kloof te overbruggen is en dat de twee het nooit eens zullen worden maar begrip voor elkaar en hoe je het beste met elkaar om kunt gaan is al een hele stap denk ik.
Iemand nog tips, adviezen, etc?
Ik ga dus niet meer in discussie hier in Florida over het geloof. Hubby zegd het heel mooi als mensen zijn die vragen of hij regelmatig naar de kerk gaat: "I carry Him in my heart, every day, every hour". en daar moet de vraagsteller het mee doen.....
Gewoon aanvaarden en respecteren, dat is het enige wat je kunt doen, just my 2-cents.
Even off topic Ziva je weet toch wel dat pratn/posten over geloof en politiek heftige discussies opleveren? Zelfs op dit forum...
Gewoon aanvaarden en respecteren, dat is het enige wat je kunt doen, just my 2-cents.
Even off topic Ziva je weet toch wel dat pratn/posten over geloof en politiek heftige discussies opleveren? Zelfs op dit forum...
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat mij zo verbaasd dat hier zoveel meningen zijn, terwijl het gros in het zuidwesten, florida of new york geweest is.
Hier in de bible belt worden we nou niet bepaalt platgelopen door toeristen.
Ik ben er dan ook vrij zeker van dan de meesten hier geen idee hebben wat de bible belt is en hoe er hier geleefd wordt.
Je wordt hier helemaal niet door God "bedolven". Ja er zijn hier relatief veel kerken en geloof zit in de cultuur en zegt men God bless you. Men spreekt hier niet voor God.
God bless you is afgekort. Het betekent "that God may bless you".
Zo zijn er wel een 1000 dingen die hier heel wat anders betekenen dan dat de doorsnee vakantie hollander met HAVO engels denkt dat het betekent.
Het duurt jaren voordat je dat allemaal begrijpt.
Ik begrijp de vraag van de TS ook wel. Als je hier vers 6 maanden woont komt er heel veel op je af. Je moet het allemaal niet te letterlijk nemen. De meeste mensen zijn gewoon nieuwsgierig. Ze komen niet iedere dag een nederlander tegen die uit "stockholm" komt. Waar je last van hebt is culture shock. Daar kom je wel door maar gaat niet van de ene op de andere dag
Hier in de bible belt worden we nou niet bepaalt platgelopen door toeristen.
Ik ben er dan ook vrij zeker van dan de meesten hier geen idee hebben wat de bible belt is en hoe er hier geleefd wordt.
Je wordt hier helemaal niet door God "bedolven". Ja er zijn hier relatief veel kerken en geloof zit in de cultuur en zegt men God bless you. Men spreekt hier niet voor God.
God bless you is afgekort. Het betekent "that God may bless you".
Zo zijn er wel een 1000 dingen die hier heel wat anders betekenen dan dat de doorsnee vakantie hollander met HAVO engels denkt dat het betekent.
Het duurt jaren voordat je dat allemaal begrijpt.
Ik begrijp de vraag van de TS ook wel. Als je hier vers 6 maanden woont komt er heel veel op je af. Je moet het allemaal niet te letterlijk nemen. De meeste mensen zijn gewoon nieuwsgierig. Ze komen niet iedere dag een nederlander tegen die uit "stockholm" komt. Waar je last van hebt is culture shock. Daar kom je wel door maar gaat niet van de ene op de andere dag
-
Encinitas
- Amerikafan
Met je eens.
Laten we respekt hebben voor ieders manier van leven, evenzo ieders manier van uitoefenen van religie, filosofie, Godverering.
Let's respect all children of the same God. and let's respect the God in all.
Encinitas
Laten we respekt hebben voor ieders manier van leven, evenzo ieders manier van uitoefenen van religie, filosofie, Godverering.
Let's respect all children of the same God. and let's respect the God in all.
Encinitas
Denk dat je nooit echt op één lijn kunt komen met mensen die alles aan 'n god ophangen, als je zelf niet 'in de here' bent. Zelf noem ik mij agnost, ofwel sta ik open voor het idee dat er meer tussen hemel en aarde is. Maar ik geloof pertinent niet in 'n schepper. Daar wil ik niet in geloven, want dan denk ik niet dat 't zo'n plezierig karakter heeft als wij gemaakt zijn naar zijn evenbeeld. Met 'n hardcore atheist zou ik minder moeite hebben dan met 'n hardcore gelovige in elk geval. Al voel ik mij persoonlijk 't meest thuis bij mede agnosten of zeer matig gelovigen die de bijbel in elk geval vooral niet al te serieus nemen.
Ik woon aan de andere kant van TN, maar heb er eigenlijk helemaal geen last van. Ik vind het allemaal wel meevallen. vraagt iemand je het eens dan zeg je toch gewoon dat je daar geen behoefte aan hebt. verder niet. Als iemand je eens uitnodigd om mee te gaan waarom niet? weer een ervaring rijker. Dat betekent niet dat je meteen je hele leven om moet zetten.
Ik hoor meer klagen van niet gelovigen over zij die wel geloven dan andersom. Ook op dit forum. Maar dat is mijn mening. Wij zien en ik ben geen uitzondering, horen vaker het negatieve en herinneren ons dat het meeste terwijl wij toch dagelijks met allerlei mensen omgaan. doe je 10 gelovigen in 1 kamertje en is daar 1 zeer fanatiek mee en laat dat iedereen horen, dan herinneren wij alleen die ene terwijl de anderen vaak meer goed doen dan die ene.
Er zijn zoveel verschillende geloven binnen het geloof. Zelf ga ik ook wel naar de kerk maar geloof ik toch echt niet alles wat meneer de preacher voorlegt. Dat is om over na te denken en daar mee verder te gaan. En iedere kerk is weer anders. Mij overtuig je bv niet dat een vrouw geen leiding gevende functie mag hebben bij de baptisten. Maar dat gaat weer van je topic af.
Dus ik denk gewoon zeggen en zijn ze er niet blij me dan is dat jou zorg toch niet. Er zullen genoeg mensen zijn die wel geloven en ook gewoon kennis of vriend kunnen zijn met niet gelovigen en dat zijn de mensen waar het om gaat. Laat de rest maar gaan.
Ik hoor meer klagen van niet gelovigen over zij die wel geloven dan andersom. Ook op dit forum. Maar dat is mijn mening. Wij zien en ik ben geen uitzondering, horen vaker het negatieve en herinneren ons dat het meeste terwijl wij toch dagelijks met allerlei mensen omgaan. doe je 10 gelovigen in 1 kamertje en is daar 1 zeer fanatiek mee en laat dat iedereen horen, dan herinneren wij alleen die ene terwijl de anderen vaak meer goed doen dan die ene.
Er zijn zoveel verschillende geloven binnen het geloof. Zelf ga ik ook wel naar de kerk maar geloof ik toch echt niet alles wat meneer de preacher voorlegt. Dat is om over na te denken en daar mee verder te gaan. En iedere kerk is weer anders. Mij overtuig je bv niet dat een vrouw geen leiding gevende functie mag hebben bij de baptisten. Maar dat gaat weer van je topic af.
Dus ik denk gewoon zeggen en zijn ze er niet blij me dan is dat jou zorg toch niet. Er zullen genoeg mensen zijn die wel geloven en ook gewoon kennis of vriend kunnen zijn met niet gelovigen en dat zijn de mensen waar het om gaat. Laat de rest maar gaan.
rijocaer
- DixieChick
- Amerika-expert
Nou ja, dat ligt er maar aan op welk vlak, en hoe overtuigd beide partijen zijn. Ik heb vrienden die zwaar atheist zijn, en ook vrienden die zwaar gelovig zijn. Met allebei kan ik prima opschieten, maar wij zijn dan ook in staat om "to agree to disagree". Zoveel hoofden, zoveel zinnen, zoveel interpretaties, en zolang je je met mensen omringt die zichzelf niet al te serieus nemen, dan valt het allemaal nog wel mee. Ik heb hier in de bible belt misschien een paar keer een zware gelovige discussie gehad, waar ik en de zwaar-gelovigen het echt niet eens waren, maar dat was echt geen naar gesprek ofzo. Meet van, nou ja, sorry, dat zie ik dus niet zo, en ik ga het niet met je eens zijn, nou ja, ok dan, goed gesprek, wat zullen we straks gaan eten?elninjoo schreef:Denk dat je nooit echt op één lijn kunt komen met mensen die alles aan 'n god ophangen, als je zelf niet 'in de here' bent.
Ned in MO heeft wel een punt, het is hier niet allemaal geloof wat de klok slaat, en je hebt er zelf ook wel een beetje controle over in hoeverre je het een heel belangrijk onderdeel van je leven laat worden. Heb een standaard antwoord klaar voor de vraag waar je naar de kerk gaat, verzin een repliek voor "I will pray for you" die bij jou past, en go about your business...dan zul je zien dat het allemaal best wel meevalt..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Isis
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Tja Ziva
Als mensen alleen heel star zijn en zo denken zoals Dento aangaf, dan zou het voor mij ophouden. Ik bedoel deze van Dento: "Het staat in de bijbel dus is het zo dat de GC 6.000 jr oud is" (oevrigens staat er nergens letterlijk dat de aarde 6.000jr oud is maar goed)
Als mensen niet kunnen omgaan met verschillende zienswijzen en alleen zichzelf en de hunnen in orde vinden ... helaas pindakaas dan moet jij je vermannen als jij met ze wilt omgaan of je gaat niet met ze om. Ik dnek dat dat de keus moet zijn. Ik zou het zelf niet kunnen volhouden als je steeds voor je voeten geworpen krijgt hoe fout jij bent (of dat nu een Christen/ Jood/ Islamiet is. Dan is er geen dialoog zoals ook Goldenhills al aangeeft. En in die zin staan er in de overdenkingen wel dingen waar je wat aan kan hebben maar een beetje verstopt.
Er wonen toch vast ook wel wat meer open mensen daar (open minded)? Of is iedereen daar zó in de Here....
Hopelijk kom je er voor jezelf uit. Ik ken de BB in USA niet; wel in NL.
Sterkte en succes
Als mensen alleen heel star zijn en zo denken zoals Dento aangaf, dan zou het voor mij ophouden. Ik bedoel deze van Dento: "Het staat in de bijbel dus is het zo dat de GC 6.000 jr oud is" (oevrigens staat er nergens letterlijk dat de aarde 6.000jr oud is maar goed)
Als mensen niet kunnen omgaan met verschillende zienswijzen en alleen zichzelf en de hunnen in orde vinden ... helaas pindakaas dan moet jij je vermannen als jij met ze wilt omgaan of je gaat niet met ze om. Ik dnek dat dat de keus moet zijn. Ik zou het zelf niet kunnen volhouden als je steeds voor je voeten geworpen krijgt hoe fout jij bent (of dat nu een Christen/ Jood/ Islamiet is. Dan is er geen dialoog zoals ook Goldenhills al aangeeft. En in die zin staan er in de overdenkingen wel dingen waar je wat aan kan hebben maar een beetje verstopt.
Er wonen toch vast ook wel wat meer open mensen daar (open minded)? Of is iedereen daar zó in de Here....
Hopelijk kom je er voor jezelf uit. Ik ken de BB in USA niet; wel in NL.
Sterkte en succes
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Genoeg open minded people hier in de bible belt. Ik ken er een hele boel.
Close minded ken ik niet zoveel. Gewoon omdat ik moe wordt van mensen met een beperkt voorstellingsvermogen.
Open minded is verder kijken dan je neus lang is. Het betekent niet dat je niet religieus bent of hoeft te zijn.
Alles wat in nederland gebeurt, gebeurt hier ook, alleen is het misschien niet de norm.
Close minded ken ik niet zoveel. Gewoon omdat ik moe wordt van mensen met een beperkt voorstellingsvermogen.
Open minded is verder kijken dan je neus lang is. Het betekent niet dat je niet religieus bent of hoeft te zijn.
Alles wat in nederland gebeurt, gebeurt hier ook, alleen is het misschien niet de norm.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ziva, omgaan met diep gelovigen is niet anders dan omgaan met andere mensen. Als je iemand graag mag, dan zie je bepaalde zaken door de vingers en accepteer je hun gedrag. Ik denk dat het jou meer opvalt hier omdat je meer deep gelovigen ziet dan waar je vandaan komt. Zoals al eerder gezegd is het onderdeel van de culture shock van het verhuizen naar de US; je went er wel aan. Als je wilt lezen hoe je met extreme gevallen moet omgaan moet je maar eens googlen naar termen als "How To Deal With Religious Fanatics" of "How To Deal With Religious Zealots".
Ik ben ook niet gelovig (atheist), maar ga wel met gelovigen om. Als ze me vragen hoe ik kan leven zonder god geef ik daar altijd eerlijk antwoord op. Vaak is het oprechte niewsgierigheid en het biedt de gelegenheid eens een minder oppervlakkig gesprek met iemand te voeren. Bijvoorbeeld de al eerder genoemde vraag: "How can you have morals if you don't believe in the bible". Ik leg dan hoe zonder een boek als de Bijbel, Koran, Torah enz mijn "moral compass" toch in acceptabele richting wijst. Als ze mij graag mogen hebben ze respect voor mijn mening op dezelfde wijze dat ik respect heb voor hun mening of levenswijze. Is dat niet het geval dan verdwijnen ze van mijn lijst met vrienden, meestal wederzijds.
Jij zult voor jezelf het beste uit kunnen leggen hoe jij de wereld en religie ziet, niemand anders kan daarvoor namens jou antwoorden. Maar wees er eerlijk over tegenover anderen, dan zul je je zelfrespect niet verliezen en zul je je over tijd omringen met mensen die je echt vrienden kunt noemen.
Ik ben ook niet gelovig (atheist), maar ga wel met gelovigen om. Als ze me vragen hoe ik kan leven zonder god geef ik daar altijd eerlijk antwoord op. Vaak is het oprechte niewsgierigheid en het biedt de gelegenheid eens een minder oppervlakkig gesprek met iemand te voeren. Bijvoorbeeld de al eerder genoemde vraag: "How can you have morals if you don't believe in the bible". Ik leg dan hoe zonder een boek als de Bijbel, Koran, Torah enz mijn "moral compass" toch in acceptabele richting wijst. Als ze mij graag mogen hebben ze respect voor mijn mening op dezelfde wijze dat ik respect heb voor hun mening of levenswijze. Is dat niet het geval dan verdwijnen ze van mijn lijst met vrienden, meestal wederzijds.
Jij zult voor jezelf het beste uit kunnen leggen hoe jij de wereld en religie ziet, niemand anders kan daarvoor namens jou antwoorden. Maar wees er eerlijk over tegenover anderen, dan zul je je zelfrespect niet verliezen en zul je je over tijd omringen met mensen die je echt vrienden kunt noemen.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik kom zometeen wel even naar jouw cubicle, Loek, om jou even te overtuigen om te converteren... 
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
Bennogr
- Amerika-expert
Gelukkig zijn er zoveel mensen overal in de VS, dat ik nooit moeite heb gehad om gelovigen te vermijden. Maar ik werk dan ook thuis, dus al dat gepraat bij de waterkoeler heb ik dus niet.
Het wordt tijd dat we hier eens een politieke kandidaat krijgen die openlijk zegt dat zij/hij agnost is. (Een 'moslem' president hebben we al, dus dat taboe is al doorbroken
-- zijn er nog echt mensen die geloven dat Obama moslem is?)
Het wordt tijd dat we hier eens een politieke kandidaat krijgen die openlijk zegt dat zij/hij agnost is. (Een 'moslem' president hebben we al, dus dat taboe is al doorbroken
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Loek, dat heb je heel goed verwoord! Ziva, ik wil er wel aan toevoegen dat je natuurlijk ook best mag zeggen als je geen zin hebt om er over te praten hoor - vooral b.v. op je werk. Daar kun je verder heel vriendelijk bij blijven, maar gewoon zeggen dat je dat als een privézaak beschouwt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- Bandido
- Amerika-expert
Ik durf het bijna niet te schrijven hier, maar aangezien het toch wel raakt aan dit onderwerp doe ik het toch.... Maar ik was vanavond op een networkingevent (en dat doe ik vaak ivm mijn werk) en daar ontmoette ik een dame die een paar jaar geleden naar het platteland van Georgia was verhuisd. Ze woont nu in een plaatsje van 3000 inwoners, op een uur van Atlanta. En ik weet niet hoe we op het onderwerp kwamen, maar ze vertelde oa dat haar man joods is en dat ze oorspronkelijk uit LA kwamen. En dat ze vanwege zijn geloof toch veel moeite hebben om te integreren en zelfs op een gegeven moment zelfs een "hate letter" (anoniem natuurlijk
) in de bus kregen. Daar schrok ik toch wel van, dat mensen kennelijk de moeite nemen om te gaan zitten voor een brief om iemand uit te leggen hoezeer ze een hekel aan diegene hebben. Nou ken ik veel joodse mensen in Atlanta die er verder geen enkele moeite mee hebben om joods te zijn, maar dit is dus daarbuiten voor sommigen ook al een issue. Ze zei wel dat ook mensen in haar directe omgeving het zeer triest vonden, maar het gebeurt dus toch.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Het verbaast mij eerlijk gezegd helemaal niet. Vrijwel iedere staat heeft ook nog een KKK groep actief. Overal ter wereld wonen mensen, die haatdragend zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bandido schreef:Ik durf het bijna niet te schrijven hier, maar aangezien het toch wel raakt aan dit onderwerp doe ik het toch.... Maar ik was vanavond op een networkingevent (en dat doe ik vaak ivm mijn werk) en daar ontmoette ik een dame die een paar jaar geleden naar het platteland van Georgia was verhuisd. Ze woont nu in een plaatsje van 3000 inwoners, op een uur van Atlanta. En ik weet niet hoe we op het onderwerp kwamen, maar ze vertelde oa dat haar man joods is en dat ze oorspronkelijk uit LA kwamen. En dat ze vanwege zijn geloof toch veel moeite hebben om te integreren en zelfs op een gegeven moment zelfs een "hate letter" (anoniem natuurlijk) in de bus kregen. Daar schrok ik toch wel van, dat mensen kennelijk de moeite nemen om te gaan zitten voor een brief om iemand uit te leggen hoezeer ze een hekel aan diegene hebben. Nou ken ik veel joodse mensen in Atlanta die er verder geen enkele moeite mee hebben om joods te zijn, maar dit is dus daarbuiten voor sommigen ook al een issue. Ze zei wel dat ook mensen in haar directe omgeving het zeer triest vonden, maar het gebeurt dus toch.
Jammer is dat. Maar de meerderheid is gelukkig niet zo.
Ik heb trouwens ook zo'n haat brief. Alleen niet vanwege mijn geloof maar vanwege mijn nationaliteit. Wel "annoniem" maar de "dame" die hem stuurde was vergeten dat de poststempel de stad aangeeft waar het op de bus ging en laat het nu zo zijn dat mijn schoonvader's stiefdochter de enige is die daar woont en mij "kent".
rijocaer
- DixieChick
- Amerika-expert
Serieus?!
Wow.
Wow. Daar word ik even stil van.
Ik snap werkelijk niet hoe mensen dat kunnen doen. Ten eerste, waar haal je het lef vandaan om je zo over anderen uit te spreken. En ten tweede, who cares? Ik bedoel, sorry hoor, maar heeft zo iemand dan echt zo weinig te doen dat ze daarvoor tijd kunnen vrijmaken?
En als ik dan mijn gelovigen-pet opzet, ook dan klopt er geen sikkepit van. In de bijbel staat genoeg over anderen niet veroordelen (he who is without sin shall cast the first stone enzo), dat je, als echt gelovige, beter moet weten. Dit onderstreept mijn idee alleen maar dat er hier heel veel kleinzielige mensen zijn die hun geloof misbruiken om hun eigen narrow-minded ideeen te ondersteunen.
Ik heb het al eens eerder geroepen, maar ik ga echt nog eens keer naar een gay pride parade, en dan tussen al die religieuze fanaten staan met al hun hatelijke borden, met een bord waar alleen maar "Titus 3" op staat ("slander no one, be peaceful and considerate, and always be gentle toward everyone"), onder het mom van vuur met vuur bestrijden
Wow.
Wow. Daar word ik even stil van.
Ik snap werkelijk niet hoe mensen dat kunnen doen. Ten eerste, waar haal je het lef vandaan om je zo over anderen uit te spreken. En ten tweede, who cares? Ik bedoel, sorry hoor, maar heeft zo iemand dan echt zo weinig te doen dat ze daarvoor tijd kunnen vrijmaken?
En als ik dan mijn gelovigen-pet opzet, ook dan klopt er geen sikkepit van. In de bijbel staat genoeg over anderen niet veroordelen (he who is without sin shall cast the first stone enzo), dat je, als echt gelovige, beter moet weten. Dit onderstreept mijn idee alleen maar dat er hier heel veel kleinzielige mensen zijn die hun geloof misbruiken om hun eigen narrow-minded ideeen te ondersteunen.
Ik heb het al eens eerder geroepen, maar ik ga echt nog eens keer naar een gay pride parade, en dan tussen al die religieuze fanaten staan met al hun hatelijke borden, met een bord waar alleen maar "Titus 3" op staat ("slander no one, be peaceful and considerate, and always be gentle toward everyone"), onder het mom van vuur met vuur bestrijden
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales