Dat heb ik me ook al heel vaak afgevraagd; er zijn zó veel gelovige mensen die je eigenlijk als 'minder' (overdreven gezegd) beschouwen omdat je niet gelooft, maar ik kan niet goed plaatsen hoe zich dat dan verhoudt met wat hun geloof voorschrijft. Ik zou op zijn minst medelijden verwachten, niet een gebrek aan respectZiva schreef:Het lijkt hier echt wel alsof mensen die niet geloven meer respect hebben voor gelovigen dan andersom. Toch wel vreemd vind ik aangezien naastenliefde toch een belangrijk element is in vele geloven en respect voor elkaar daar volgens mij toch een heel belangrijk onderdeel van is nietwaar?
Ik heb hier op het werk twee streng gelovige collega's, waarvan één vaak in zijn lunchpauze de bijbel gaat lezen (die hij ook altijd bij zich heeft in een blauw velours zakje met goud en zilver stiksel), en die ook in zijn cubicle religieuze prenten op heeft hangen. Met Pasen heeft hij altijd vrij, omdat hij met zijn hele familie de hele nacht door Paaswake houden. De ander is gelovig op een heel andere manier, maar minstens even fanatiek, en bijzonder aktief in zijn kerk; toen ik met hem een keer op een implementatie was en we met zijn tweetjes bij de klant in de boardroom zaten te werken kreeg hij een telefoontje van zijn vrouw, en begonnen ze de liederen door te nemen die de zondag erop in de kerk zouden worden gezongen. Er kwamen zeker 20 liederen voorbij, die ze naar elkaar neurieden en zongen om de ander te laten herinneren welk lied ze bedoelden. Ik had toen even een "wow"
Tijdens mijn eerste implementatie met de eerstgenoemde collega moesten we van Nashville naar Memphis rijden, een rit van zo'n 3,5 uur. Ik was toen nog niet zo lang bij het bedrijf, maar was wel al erop gewezen dat beide collega's gelovig zijn zodat ik daar rekening mee kon houden. Tijdens die rit kwam - welhaast onvermijdelijk - ook geloof ter sprake, maar gelukkig ging hij heel respectvol om met het feit dat ik niet geloof. We hebben er heel openlijk over gesproken, en er is ook geen enkel woord gevallen over het niet geloven of me proberen in een bepaalde richting te duwen. Zo kan het dus ook, en zo moet het ook: je hoeft het niet met iemands keuzes eens te zijn, maar veroordeel ze niet en respecteer de persoon.