Ja, hier in Utah heb ik ook wel het nodige meegemaakt. Ooit werkte ik met iemand die heel Mormoons was, en ik vond het eerst wel grappig om haar argumenten aan te horen hoewel ik heel duidelijk heb gemaakt dat ze mij (als atheist) echt niet zou bekeren. Eén keer vroeg ze (en ze was echt bloedserieus): "Maar als je dood gaat, en je ziet dat witte licht op je afkomen, zul je dàn eindelijk toegeven dat je het mis had?" Ik heb gegierd van de lach! Maar op een gegeven moment ging ze helemaal te ver met een opmerking tegen mijn medewerkers over mij, iets als "ja maar jullie manager is atheist, dus geen wonder dat ze dus zus-en-me-zo doet...." De details weet ik niet eens meer, maar het was heel duidelijk "over the line" en denigrerend. Toen was ik razend! Ik heb direkt gezegd dat als ik ooit nog eens zo'n opmerking zou horen, dat ik haar direkt en formeel zou aanklagen bij personeelszaken vanwege een "hostile work environment." Toen was het ook over, en was ze verder heel voorzichtig.
Voor mijn kinderen was het ook niet altijd makkelijk. Ik herinner me nog de moeder van een vriend van m'n zoon, die me eens opbelde om me een compliment over m'n zoon te geven. Ik vond het heel aardig, totdat ze zei dat ze het zo opmerkelijk vond, want ondanks dat mijn zoon niet van hun geloof was, was hij toch veel aardiger dan een aantal andere jongens die wel naar hun kerk gingen. Nou ja, zeg! Ik was gewoon met stomheid geslagen.
Toen we hier pas in deze straat woonden werden er nog wel eens buurtfeesten gegeven waarbij men begon met een gebed. Wij probeerden het zo te timen dat we ná het gebed aankwamen, maar dat lukte vaak niet (misschien wachtten ze speciaal op ons heidenen

)
Maar verder hebben we er mee leren leven, over het algemeen bedoelt iedereen het goed, al hebben ze vaak last van "tunnel vision". We hebben een vnl. niet-Mormoonse vriendenkring opgebouwd, en ook een aantal Mormoonse vrienden die helemaal niet opdringerig zijn wat betreft hun geloof en het ook helemaal niet kan schelen als wij een glaasje wijn bestellen bij het eten.
Waar ik wel nog steeds moeite mee heb is hoeveel invloed religie heeft op de politiek. Hier o.a. wat betreft de alcoholwetten, sexuele voorlichting in scholen, etc. Ik word altijd kribbig als de "legislative session" weer aan de gang is.