Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taalbeheersing

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Taalbeheersing

Bericht door Loek »

Ik weet niet of mensen hier weleens naar "Memphis Beat" kijken op TV, maar het valt mij daar altijd op dat ondanks het zuidelijke accent men daar een vocabulaire gebruikt waar ik jaloers op kan worden.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

De eerste plek waar ik, als 11-jarige, in Amerika woonde was New York, en aan sommige woorden kan je nog steeds horen dat ik New Yorker ben/was. Ook in het Nederlands ben ik nog altijd Amsterdamse.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik spreek vrij accentloos Amerikaans en naarmate ik hier langer ben begint mijn Amerikaans (wat ooit is begonnen als Engels) zuidelijk Amerikaans te worden door dingen als y'all, y'onder etc. en ook mijn de uitspraak is aan het veranderen. Ik krijg vaak verbaasde reacties als ik zeg dat ik uit Nederland kom want "wow... I had no idea!".

Dus ja, het kan wel, je Nederlandse accent verliezen en hoe, geen idee. Ik keek vroeger als klein kind altijd naar Engelse zenders, Sky Channel (DJ Cat show) en ik denk dat mede daardoor mijn Engels altijd al vrij goed was maar net Engels spreken (op z'n Londens) kost me echt moeite nu terwijl ik dat wel kon. Mijn enige tip is veel tv en films kijken (zonder ondertiteling dus) en vooral veel praten met Amerikanen. Sommige mensen raken inderdaad nooit hun Nederlandse accent kwijt maar het kan zeker wel.

Mijn enige angst is nu dat ik zo'n vreselijk Amerikaanse accent zal krijgen als ik Nederlands spreek, dat wil ik voorkomen haha ;)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Jantine de Bont :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Jezelf opnemen en terug horen is echt -de- manier om van je accent af te komen. Je hoort dan veel beter wat je niet en wel goed zegt, en ook hoe je die klanken kan aanpassen.

Ziva>het enige dat ik gebruik is "y'all", maar "yonder" zou ik denk ik nooit gebruiken, jij wel? Wordt dat in je omgeving veel gebruikt misschien?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik gebruik "over yonder" hier wel vaker voor de grap :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Lol ik gebruik "yonder" inderdaad wel graag gekscherend maar het nadeel daarvan is dat iets dat als een grapje begint zomaar ineens deel van je woordenschat wordt :D

Toen ik mezelf een tijdje terug voor de allereerste keer y'all hoorde zeggen schrok ik wel en wist ik dat de "aftakeling van beschaafd Amerikaans naar southern Amerikaans" begonnen was. Maar ja, als je niets anders meer om je heen hoort dan kun je dat moeilijk tegenhouden. Tegelijkertijd is dat wel weer handig voor de integratie! Nu alleen nog een kerk zoeken.... :roll:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

"Y'all see them thar hills over yonder?" :mrgreen:

Onze website | Mijn blog
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Oh Lordy Lordy...... :mrgreen:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

tis toch yander?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

dutch_in_seattle schreef:Men hoort hier in de V.S. aan mij niet dat Amerikaans niet mijn moedertaal is, tenminste niet qua uitspraak, en men is altijd erg verbaasd mij Nederlands (overigens met een behoorlijk Brabo-accent!) te horen praten. Aangezien ik niet in dit land ben opgegroeid, mis ik wel soms bepaalde culturele verwijzingen naar vroeger tijden en betrapt mijn vrouw me soms op een enkele verhaspelde uitdrukking, maar ach, daar kan ik mee leven.
Nee, datzelfde heb ik ook. Laatst kreeg ik te horen dat een ietwat Zuidelijk accent heb inmiddels. Ik was trots. :clap: Maar inderdaad, bepaalde verwijzingen snap ik soms ook niet, al leer ik snel op dat punt. Maar wat ik soms wel jammer vind is dat ik geen vrienden heb waar je soms herinneringen aan bv jeugdseries kunt ophalen, want de onze kennen ze hier natuurlijk niet. En uitdrukkingen waren ook in het NLs al niet mijn sterkste punt, dus daar heb ik me maar bij neergelegd. :wink:
DixieChick schreef:Ziva>het enige dat ik gebruik is "y'all", maar "yonder" zou ik denk ik nooit gebruiken, jij wel? Wordt dat in je omgeving veel gebruikt misschien?
Nee, "yonder" is wel wat archaisch volgens mij. Ik heb een collega die dat soms weleens gebruikt en toen keken mijn andere collega's hem wel wat vreemd aan. Maar "y'all" is hier zeer normaal, evenals "all y'all", als het echt om veel mensen gaat. :lol:
"Keep Georgia On Your Mind"
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

What's the difference between a Northern fairy tale and a Southern fairy tale?

A Northern fairy tale starts out with "Once upon a time..."

A Southern fairy tale starts out with "Ya'll ain't gonna believe this shit!"

:mrgreen:

Onze website | Mijn blog
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

ROTFL! Geweldig! (ook al zou het hier in de bible belt toch echt "crap" worden hoor, en dat zou echt wel "pushing it" zijn ;) )

Wat ik echt -heel- erg vind is dat ik de uitdrukking "do-what?" heb overgenomen van een collega wanneer ik iemand niet versta. Dat woord past blijkbaar in het rijtje waarin "do-hickey" ook staat, en ik ben er niet erg blij mee. Versta ik een student niet, dan betrap ik me er op dat ik "do what?" zeg in plaats van "I'm sorry" ofzo. Om het even southern te houden: good grief! :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik betrap me vaak op "Say wha?" - zonder T aan het einde als ik iemand niet versta... de verkorte versie van (het ook al niet zo geweldige) "Say what now?" - begonnen als geintje, maar ja... :?

Onze website | Mijn blog
daantje1983
Amerika-ontdekker

Bericht door daantje1983 »

Dento schreef:What's the difference between a Northern fairy tale and a Southern fairy tale?

A Northern fairy tale starts out with "Once upon a time..."

A Southern fairy tale starts out with "Ya'll ain't gonna believe this shit!"

:mrgreen:
:clap:
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik hoor hier ook iedereen "uhuh" zeggen als je zegt "Thanks" ofzo.

Dat zit echt bij iedereen hier ingebakken. Het is lastig in letters te beschrijven hoe het klinkt maar het is denk ik het beste te vergelijken met het Nederlandse bevestigen van wat iemand zegt alleen hier wordt het dus gebruikt als een soort "Geen dank" of "Graag gedaan". Het komt alleen een beetje over alsof iemand te lui is om dat woordelijk te zeggen en daar moest ik echt even aan wennen eerst :D

En we hebben hier een winkel met T-shirts met op de voorkant "Hi Y'all" en op de achterkant "Bye Y'all" en daar ga ik er toch echt een van kopen en meenemen naar Nederland hahaha.
fl_vs
Amerika-ontdekker

Bericht door fl_vs »

Voor alle Nederlanders die niet in Amerika wonen, maar 'gewoon' in Nederland. Hebben jullie ook wel 's dat je 'erin moet komen' als het ware? Dus in het accent van je Engels?

Ik zelf heb absoluut geen moeite met Engels, heb een Cambridge certificaat op Common European Framework of Reference for Languages C2 niveau (hoogst haalbare), echter als ik 'caught off guard' word om het zo maar te zeggen, kan mijn accent soms heel stroef lopen. Dit heb ik vooral als ik met mensen spreek die slechts Engels spreken. Ik heb dan altijd een beetje het gevoel dat ik dan 'onnodig interessant doend' overkom ofzo, voor die mensen, als ik dan met een Amerikaans accent zou spreken. Herkennen sommigen dit? Dus dat als je met mensen praat die slechts Engels spreken, dat je dan automatisch zelf ook wat simpeler Engels spreekt (met bijkomend slechter accent) zodat zij het makkelijker verstaan?

Over het algemeen probeer ik met een Amerikaans accent te spreken, sowieso omdat ik het mooi vind, maar ook omdat het me veel makkelijker afgaat dan Brits. (Het punt van het 'Britse' accent wat me ergert is het volgende, veel mensen denken dat alle Britten spreken zoals de Queen, maar dat is eerder een uitzondering. Het gros van het volk spreekt zulk plat Engels, dat is zo ontzettend lelijk! Ik kan me niet voorstellen dat mensen dat willen kunnen spreken. Bovendien is het ook nog slecht verstaanbaar. Denk aan een Vicky Pollard van Little Britain, beetje overdreven, maar het geeft een idee!)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ziva schreef:Ik hoor hier ook iedereen "uhuh" zeggen als je zegt "Thanks" ofzo.

Dat zit echt bij iedereen hier ingebakken. Het is lastig in letters te beschrijven hoe het klinkt maar het is denk ik het beste te vergelijken met het Nederlandse bevestigen van wat iemand zegt alleen hier wordt het dus gebruikt als een soort "Geen dank" of "Graag gedaan". Het komt alleen een beetje over alsof iemand te lui is om dat woordelijk te zeggen en daar moest ik echt even aan wennen eerst :D
Heel herkenbaar, ik heb daar mijn eerste paar keren in de VS ook heel erg aan moeten wennen, ik vond het zelfs in eerste instantie een beetje onbeleefd overkomen :lol: Je went er echter aan, al zeg ik zelf meestal "No problem", of "Sure" - ik kan mezelf er nog niet toe zetten om ook "Uh huh" te zeggen :lol:
fl_vs schreef:Dit heb ik vooral als ik met mensen spreek die slechts Engels spreken. Ik heb dan altijd een beetje het gevoel dat ik dan 'onnodig interessant doend' overkom ofzo, voor die mensen, als ik dan met een Amerikaans accent zou spreken. Herkennen sommigen dit? Dus dat als je met mensen praat die slechts Engels spreken, dat je dan automatisch zelf ook wat simpeler Engels spreekt (met bijkomend slechter accent) zodat zij het makkelijker verstaan?
Toen we nog in Nederland woonden had ik precies datzelfde. Omdat ik thuis altijd Engels sprak met mijn vrouw, en soms op mijn werk (ook gebruikten we heel veel Engelse termen) dan voelde dat altijd heel vreemd om dan correct Engels te spreken, en had ik altijd het idee dat men raar naar me keek (zo van, "hoor hem daar, opschepper"), terwijl ik er gewoon niets aan kon/kan doen. Ik merkte dat tijdens onze vakantie in Nederland ook weer.
fl_vs schreef:(Het punt van het 'Britse' accent wat me ergert is het volgende, veel mensen denken dat alle Britten spreken zoals de Queen, maar dat is eerder een uitzondering. Het gros van het volk spreekt zulk plat Engels, dat is zo ontzettend lelijk! Ik kan me niet voorstellen dat mensen dat willen kunnen spreken. Bovendien is het ook nog slecht verstaanbaar. Denk aan een Vicky Pollard van Little Britain, beetje overdreven, maar het geeft een idee!)
Yeah but no but yeah but no but... :lol:
Inderdaad, er zijn heel veel lelijke, ordinair klinkende Britse accenten. Ik hoor vele malen liever Amerikaans dan bijvoorbeeld een lelijk plat Liverpudlian accent...

Onze website | Mijn blog
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ah, maar er is geen mooier accent dan het Schotse accent. Met de harde, Nederlandse g, rollende rrr, en dikke l.

Hoorde ooit in een BBC nieuwsuitzending een interview met een Yorkshire persoon, die een ooggetuigeverslag van een treinontsporing gaf. Zelfs de Britten in de kamer konden hem niet volgen.

Plat Philadelphia of Boston vind ik ook niet echt mooi. Brooklynese is natuurlijk prachtig!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

What is jullie mening over het gebruik van "I reckon"? Dit is in Australië en Nieuw Zeeland heel normaal, maar mijn vriendin zegt dat het in de VS vooral door rednecks wordt gebruikt, dan wel door hen die in de Deep South wonen. Wat in haar mening redelijk inwisselbaar is, dus excuses aan hen die in de Deep South wonen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer