Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nationaliteit behouden kind
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Re: Nationaliteit behouden kind
@houstonwehaveaproblem
Als ik het goed begrijp zou mijn dochter dus later 3 nationaliteiten kunnen hebben?
Ik ben Belgische en mijn vriend (we trouwen in November) Nederland. Onze dochter is 8 en heeft de Belgische en de Nederlandse nationaliteit.
Als we in 2013 emigreren is ze 10 jaar. Na 5 jaar kan ik Citizen worden en wordt zij het ook, waarbij ze dus 3 nationaliteiten heeft? En als Belgische kan ik toch mijn nationaliteit behouden?
Mijn 2 (belgische) zonen zouden ook hun nationalitiet kunnen behouden toch wanneer ze citizen worden? Ze zijn nu 19
Mijn vriend zou zijn Nederlanderschap verliezen indien hij de Amerikaanse nationaliteit aanneemt?
Als ik het goed begrijp zou mijn dochter dus later 3 nationaliteiten kunnen hebben?
Ik ben Belgische en mijn vriend (we trouwen in November) Nederland. Onze dochter is 8 en heeft de Belgische en de Nederlandse nationaliteit.
Als we in 2013 emigreren is ze 10 jaar. Na 5 jaar kan ik Citizen worden en wordt zij het ook, waarbij ze dus 3 nationaliteiten heeft? En als Belgische kan ik toch mijn nationaliteit behouden?
Mijn 2 (belgische) zonen zouden ook hun nationalitiet kunnen behouden toch wanneer ze citizen worden? Ze zijn nu 19
Mijn vriend zou zijn Nederlanderschap verliezen indien hij de Amerikaanse nationaliteit aanneemt?
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat van je kinderen klopt.
En je man kan Nederlander blijven indien jij eerst Amerikaan wordt. Tenminste, als in 2013 de Nederlandse wetgeving niet iets anders beslist.
Ik heb ook antwoord terug gekregen van onze consul: geen probleem voor de dubbele nationaliteit voor onze zoon als hij als 18- of 19-jarige beslist om ook Canadees te worden, hij blijft Belg.
Heb hem wel gevraagd naar waar ik wat meer info over de wetgeving dienaangaande kan vinden.
En je man kan Nederlander blijven indien jij eerst Amerikaan wordt. Tenminste, als in 2013 de Nederlandse wetgeving niet iets anders beslist.
Ik heb ook antwoord terug gekregen van onze consul: geen probleem voor de dubbele nationaliteit voor onze zoon als hij als 18- of 19-jarige beslist om ook Canadees te worden, hij blijft Belg.
Heb hem wel gevraagd naar waar ik wat meer info over de wetgeving dienaangaande kan vinden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Dat geldt niet als ze aanstaande November trouwen. Dan is Inge nog geen Amerikaan. De Nederlandse regel van het terugvragen van je Nederlandse nationaliteit als je de nationaliteit van je partner aanneemt geldt volgens mij pas op het moment dat die partner al de Amerikaanse nationaliteit heeft. Dus als je al getrouwd bent en je partner wordt Amerikaan, dan weet ik niet of je als Nederlander je Nederlanderschap kunt behouden. Inge is Belgisch, dus in dit geval kan haar man dan gaan voor het Belgische citizenship op basis van het huwelijk met een Belgische. Als hij dan later Amerikaan zou worden, behoudt hij dat wel als ik de Belgische regel begrijp.kastelke schreef:Dat van je kinderen klopt.
Jullie dochter kan 3 nationaliteiten hebben volgens mij.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Denk niet dat Eelco Belg wil worden 
-
Bennogr
- Amerika-expert
Belgie is trouwens een uitzondering op de dubbele nationaliteit wat Nederlanders betreft. Als een Nederlander Belg wordt, verliest hij/zij de Nederlandse nationaliteit! Geen idee waarom. Misschien omdat de Nederlanders het de Belgen nooit vergeven hebben dat Jan van Speyk zijn schip in de haven van Antwerpen 'moest' opblazen tijdens de 10-daagse veldtocht waarbij de Belgen zich, ondanks het 'heldhaftig' optreden van onder meer de studentenweerbaarheid, hebben vrijgevochten van de Nederlandse overheersing?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Leuk verhaal, maar het zal eerder zijn omdat het gewoon de wet is in Nederland, het doet er immers niet toe van welk land je de nationaliteit aanneemt, je verliest je Nederlandse. (tenzij het de nationaliteit van je partner is)
Elke
-
Bennogr
- Amerika-expert
Kastelke: het doet er WEL toe van welk land je de nationaliteit aanneemt. Bepaalde landen, waaronder Belgie, zijn uitdrukkelijk uitgesloten van de dubbele nationaliteitsregels voor Nederlanders. Dus een Nederlander die de Belgische nationaliteit aanneemt van zijn/haar partner, verliest de Nederlandse nationaliteit.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Serieus? Dus als Nederlander mag je de nationaliteit van je partner aannemen en je Nederlandse nationaliteit behouden. Maar niet als die partner een Belg is?
Welke andere landen staan er nog op het niet-gewenst-lijstje? Alle Europese landen? Of is het echt heel erg subjectief?
Elke
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Voor de Belgen, het antwoord van onze consul hier:
(het attachement kan ik hier niet plaatsen.)Wie in België geboren is en na 9 juni 2007een andere nationaliteit verwerft, kan de Belgische nationaliteit niet meerverliezen. (Voor de nationaliteit van enkele Europese landen is het 28 april2008).
Uw kinderen zullen nooit de Belgische nationaliteit verliezen, zelfs indien ze hun identiteitskaart niet verlengen.
De kinderen van uw zoon zullen automatischBelg worden (zonder verblijfsvoorwaarde) indien ze binnen het huwelijk wordengeboren.
In attachment zend ik u de uitleg van dewetgeving.
De wet treft u aan op de link hieronder:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Elke
-
Bennogr
- Amerika-expert
Van de website van het Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken:
"Zo geldt deze uitzonderingsregel in verband met een nationaliteitsverdrag ter voorkoming van dubbele nationaliteit niet voor Nederlanders die de nationaliteit van België, Denemarken, Luxemburg, Noorwegen en Oostenrijk verkrijgen."
http://www.minbuza.nl/nl/Producten_en_D ... verkrijgen
Dus voor Nederlanders: altijd even vragen/nazoeken of de dubbele nationaliteitsregel voor het betreffende land geldt.
Jullie Belgen hebben het maar makkelijk!
"Zo geldt deze uitzonderingsregel in verband met een nationaliteitsverdrag ter voorkoming van dubbele nationaliteit niet voor Nederlanders die de nationaliteit van België, Denemarken, Luxemburg, Noorwegen en Oostenrijk verkrijgen."
http://www.minbuza.nl/nl/Producten_en_D ... verkrijgen
Dus voor Nederlanders: altijd even vragen/nazoeken of de dubbele nationaliteitsregel voor het betreffende land geldt.
Jullie Belgen hebben het maar makkelijk!
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Daar is dan ook hard voor gelobbyed geweest, het kwam er niet vanzelf!
Maar allez, dat vind ik straf zeg, van Nederland... Iemand enig idee waarom ze voor deze landen een uitzondering maken?
Maar allez, dat vind ik straf zeg, van Nederland... Iemand enig idee waarom ze voor deze landen een uitzondering maken?
Elke
-
Bennogr
- Amerika-expert
Kaaskoppenhalstrarrigheid? Kaaskoppenwaarzinnigheidshersenkronkel?
Wat ik ervan begrijp is, dat er in 1963 een verdrag is gesloten met een aantal landen om dubbele nationaliteit te voorkomen. Dat zal dan vooral samengehangen hebben met dienstplicht ? en misschien ook met belastingplicht ?
Belgie zowel als Luxemburg zijn in afgelopen jaren uit dat verdrag getreden.
Maar het is weer lekker simpel opgezet:
- er is een nationaliteits-verdrag ter voorkoming van.......
- daar zijn uitzonderingen op (uitzonderingsregel)
- en er zijn situaties waarin de uitzonderingen niet gelden (geldt dan het verdrag weer ?!)
Belgie zowel als Luxemburg zijn in afgelopen jaren uit dat verdrag getreden.
Maar het is weer lekker simpel opgezet:
- er is een nationaliteits-verdrag ter voorkoming van.......
- daar zijn uitzonderingen op (uitzonderingsregel)
- en er zijn situaties waarin de uitzonderingen niet gelden (geldt dan het verdrag weer ?!)
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Niet helemaalDixieChick schreef:Als ik kijk naar de situatie van Petra/VS (voor zover ik die ken uit haar posts), heeft zij voordat haar kinderen 18 zijn geworden de Amerikaanse nationaliteit verkregen. Maar omdat zij ook Nederladse is gebleven, konden haar kinderen na hun 18e ook Nederlands blijven. Ik kan me voorstellen dat als zij haar Nederlanderschap kwijt was geraakt (voor dat de kids 18 werden), haar kinderen dusook geen Nederlander meer konden blijven.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- DixieChick
- Amerika-expert
Bijna goed...(best wel creepy, als je bedenkt hoeveel iemand van je kan weten door het internet, trouwens
).
Maar even een vraagje; stel je voor dat jij Amerikaans was geworden voor dat je jongste geboren was (bijvoorbeeld), en je was dan dus je NL-schap kwijtgeweest, maar had dit zeven jaar later weer teruggekregen. Klopt het dan dat in die situatie je jongste geen Nederlandse is/kan worden omdat jij dat niet was toen zij geboren was?
Maar even een vraagje; stel je voor dat jij Amerikaans was geworden voor dat je jongste geboren was (bijvoorbeeld), en je was dan dus je NL-schap kwijtgeweest, maar had dit zeven jaar later weer teruggekregen. Klopt het dan dat in die situatie je jongste geen Nederlandse is/kan worden omdat jij dat niet was toen zij geboren was?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, volgens mij klopt dat inderdaad.
-
Heleen72
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Volgens mij maakt dat niet uit. Minderjarige kinderen kunnen gewoon meedelen in de verkrijging (art 26, lid 3 RWN). Maar ik weet niet op basis van welk artikel van de wet Petra haar Nederlanderschap in eerste instantie verloor en op basis van welk artikel zij het Nederlanderschap weer heeft verkregen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat kan heel goed, hoor. Ik heb het destijds zo begrepen, maar ik ben totaal geen expert hierin.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Heel eenvoudig: de wet op het Nederlanderschap is op 1 april 2003 veranderd, zodat je je Nederlanderschap behoudt als je de nationaliteit van je partner aanneemt. Die regel kent een terugwerkende kracht die tot minstens 2013 geldt. Als je dus voor 2003 je Nederlanderschap bent kwijt geraakt omdat je Amerikaan(se) werd, en je was toen je Amerikaan(se) werd gepartnered met een Amerikaan(se), kan je onder de nieuwe (2003) dubbele nationaliteitswet je Nederlanderschap terugkrijgen.
Dus: je kunt net doen alsof die dubbele nationaliteit al eerder van kracht was dan 2003.
Net zoals kinderen met een Nederlandse moeder en een buitenlandse partner sinds 1985 (of zo ongeveer, erg laat dus) de Nederlandse nationaliteit kunnen (terug)krijgen. Vrouwen werden toen (eindelijk) gelijkgesteld met mannen, die altijd al hun nationaliteit konden doorgeven.
Dus: je kunt net doen alsof die dubbele nationaliteit al eerder van kracht was dan 2003.
Net zoals kinderen met een Nederlandse moeder en een buitenlandse partner sinds 1985 (of zo ongeveer, erg laat dus) de Nederlandse nationaliteit kunnen (terug)krijgen. Vrouwen werden toen (eindelijk) gelijkgesteld met mannen, die altijd al hun nationaliteit konden doorgeven.
Dus vrouwen zoals in de positie zoals Petra hebben hun nationaliteit met terugwerkende kracht terug gekregen ?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht