Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbel paspoort geen probleem

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Dubbel paspoort geen probleem

Bericht door Bennogr »

zegt oud-CDA-minister Ernst Hirsch Ballin volgens de Telegraaf.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1051 ... html?p=2,2

Hoewel de meeste reacties op dit artikel (ten minste in de Telegraaf) gaan over mensen die Nederlander willen worden en hun oude nationaliteit niet op willen of kunnen geven (Marokko staat het opgeven van een Marokkaans paspoort bijvoorbeeld niet toe), moet dit wel een lichtpuntje zijn voor Nederlanders in het buitenland, die sinds 2003 hun Nederlanderschap niet meer op hoeven geven als zij de nationaliteit van hun vaste partner aannemen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
OscarG
Amerikakenner

Re: Dubbel paspoort geen probleem

Bericht door OscarG »

Probleem is alleen dat hij een oud-minister is en dus eigenlijk weinig meer te zeggen heeft over of er nieuwe wetgeving moet komen en hoe deze er precies uit komt te zien.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Maar het toont in ieder geval aan, dat niet alleen de PVV en gelijkgezinden, hun mond open doen over deze kwestie.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik vind de reacties op het artikel overigens wel zorgwekkend...ik hoop maar niet dat dat is hoe de gemiddelde Nederlander over dubbele nationaliteit denkt.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

De reacties zijn weer van een hoog typisch "Telegraaf"-gehalte helaas. En meestal niet gehinderd door enige kennis en met vooral veel anti-moslim retoriek. Ik denk niet dat dit is hoe veel NLers erover denken. En als dat wel zo zou zijn, mogen ze mijn NL-paspoort door de versnipperaar gooien. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En in de US is er geen anti-immigration retoriek ?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dat schreef ik niet. Ik zei het bovendien ook met een knipoog, maar als de publieke opinie in Amerika zich ook zo opstelt als diegenen die op dit Telegraafartikel reageren, zou ik daar ook grote moeite mee hebben. Maar ik denk dat het in beide landen om een kleine minderheid gaat, gelukkig.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik denk dat die minderheid nog tegenvalt en dat de Telegraaf vaak ten onrechte als onzinkrant gezien wordt. Ja je moet van de sensatiezucht houden maar de krant is nog wel altijd zeer populair dus vergis je niet in het aantal lezers en dus ook reageerders.

En v.w.b. dubbel paspoort, ik denk dat de meeste Nederlanders geen moeite hebben met Nederlanders die een dubbele nationaliteit hebben maar wel met allochtonen die de Nederlandse nationaliteit krijgen. Helaas heeft iemand blijkbaar bedacht dat als de dubbele nationaliteit wordt afgeschaft dat blijkbaar voor iedereen moet gelden. Beetje jammer helemaal als je bedenkt dat het afschaffen alleen maar is om criminele allochtonen die Nederlanders worden weer te kunnen terugsturen naar het land van herkomst. Met andere woorden, de goeden mogen weer eens onder de kwaden lijden.

Vraag me trouwens wel af hoe dat in Amerika gaat. Stel je komt naar Amerika als immigrant en je begaat een misdaad, sturen ze je dan ook terug naar het land van herkomst met een ban voor Amerika? (Ik heb geen plannen overigens ;))
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

oortjes schreef:En in de US is er geen anti-immigration retoriek ?
Ik denk, dat je het hier over een land met 17 miljoen inwoners tegenover een land met 300 miljoen inwoners hebt. Waarom mensen nog altijd die muis met een olifant vergelijken ontgaat me ten alle tijden. Ik zie nooit iemand Nederland met Rusland of China vergelijken. Je hebt het in dit topic over een land, Nederland.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Toevallig zag ik daar pas nog een documentaire over: de gevolgen van het begaan van bepaalde soorten misdaad waardoor je langer dan een jaar gevangenisstraf krijgt als je een immigrant bent in Amerika (Senteced Home).

Er is in 1996 een wet ingevoerd die als gevolg heeft dat mensen met een Green Card na het begaan van zo'n crimineel feit worden uitgezet (ook retroactief!), ongeacht of ze hun straf al hebben uitgezeten en ongeacht hoe lang het geleden is dat ze het strafbare feit gepleegd hebben. De film volgt een aantal Cambodianen die van kleins af aan in Amerika gewoond hebben, in hun jeugd veroordeeld zijn, en nu als volwassene zonder pardon terug moeten naar hun 'thuisland'. Er wordt niet actief naar die mensen gezocht, maar stel dat je zo'n strafblad hebt en je besluit te willen naturaliseren, dan wordt je er op dat moment uitgepikt en in plaats van een paspoort te krijgen kom je op de uitzettingslijst te staan.

Er wordt niet per geval bekeken wat de misdaad was en er is geen enkele manier van beroep mogelijk. Als je dus onterecht veroordeeld bent, of een straf hebt gekregen die buiten proportie is, heb je geen poot om op te staan en zul je het land moeten verlaten als je je deportatieoproep krijgt (en dat is als ze je dat in vrijheid hebben laten afwachten, ongeacht het feit dat het jaren kan duren voor je wordt opgeroepen).

Ik snap heel goed dat je als land zware criminelen wilt kunnen uitzetten, maar dat hadden ze ook een beetje subtieler aan kunnen pakken.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Officieel ben je met een groene kaart al deporteerbaar vanwege een misdemeanor heb ik me laten vertellen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Wow dat is dus vrij heftig!! En als je na naturalisatie een misdaad begaat dan word je gewoon als elke andere Amerikaan behandeld?

Overigens ik ben het met je eens dat beide landen niet te vergelijken zijn Petra maar dat komt denk ik puur omdat we op een forum voor Nederlanders over Amerika zitten dus dan is het wel logisch dat dit vaker voorkomt :-)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik weet is het onmogelijk om iemand die Amerikaan geworden is het land uit te zetten. Dus je wordt bestraft als een Amerikaan en hebt dus (waarschijnlijk) geen recht meer om de rest van een eventuele gevangenisstraf in Nederland uit te zitten (of om vrijgelaten te worden, zoals gebeurd is met een Nederlandse-Irakees die in de VS had toegegeven terroristische daden te hebben uitgevoerd, maar omdat hij zo 'vreselijk geleden' had in een Amerikaanse gevangenis, snel werd vrijgelaten in Nederland).

Ik dacht dat de enige uitzondering voor het ontnemen (en daarom uitzetten) was, dat je gelogen hebt op je aanvraag voor staatsburgerschap. Maar dat moet dan wel heel erg zijn, bijvoorbeeld als je daarbij "vergeten" bent om te zeggen dat je kampbeul bent geweest tijdens de Tweede Wereldoorlog (al komt dat natuurlijk steeds minder voor).
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ziva schreef:Ja je moet van de sensatiezucht houden maar de krant is nog wel altijd zeer populair dus vergis je niet in het aantal lezers en dus ook reageerders.
Wetenschappelijk gezien is er geen enorm verband tussen lezers en mensen die reageren (actieve v.s. passieve media consumptie). Grofweg geschat is nog geen 2% van de media consumenten actief. Als je dan kijkt naar een 'sensatiekrant' als de Telegraaf, zijn het dus maar 2% van de mensen die de krant lezen, die reageren. Te weinig om als een goede weerspiegeling van de Nederlandse samenleving te bestempelen ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

oortjes schreef:Officieel ben je met een groene kaart al deporteerbaar vanwege een misdemeanor heb ik me laten vertellen.
Bij NL vrienden hier in NC met een greencard is zoiets dergelijks gebeurd. Een van hun kinderen (dus ook met greencard) was tijdens het uitgaan in aanraking gekomen met de politie. Er zou een rechtszaak komen, maar verder niet bij stil gestaan en ze gingen van de zomer op vakantie naar Nederland.
Bij terugkomst in Amerika op het vliegveld, mocht de zoon Amerika niet meer in. De greencard werd ingenomen en het werd een enorme kwestie.
Uiteindelijk via een rechtszaak is het terug gedraaid. Maar alleen omdat hij in de zaak van het uitgaan niet schuldig bevonden werd.
Anders had het wellicht anders afgelopen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wow, dat is heftig! :shock:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ja dat vond ik nou ook!
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Voor mij is dat dus ook één van de redenen om zodra het kan voor het staatsburgerschap te gaan. Niet dat ik van plan ben om in aanraking te komen met justitie, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en dan is het fijn om volledige rechten te hebben in het land waar je woont.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik zou net precies hetzelfde zeggen. Ik wil daar gewoon niet mee hoeven zitten, dus zodra ik kan, wil ik Amerikaans staatsburger worden. Een GC is geweldig, maar toch niet helemaal 100% hetzelfde.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja ik ook maar ik zou toch wel even moeten slikken als ik mijn Nederlandse paspoort zou moeten opgeven eerlijk gezegd :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer