M Kactus schreef:Je kunt ook via het gratis programmaatje Hotspot Shield je ip-adres verhullen. Als je van daaruit surft, ziet de site geen ip-adres
Helaas dat kan niet, als "de site" geen IP ontvangt weten ze niet waar de content naar toe moet, Hotspot onthoudt en vervangt jouw IP door één van zichzelf en stuurt jouw verzoek en het antwoord door.
Ziva schreef:
En ja... ik snap wel hoe het zit maar ik vind het wel heel erg kinderachtig dat ze op programma's die ze zelf maken ook zulke restricties leggen.
Blijkbaar toch niet want het is niet RTL die deze restricties oplegt maar de meewerkende acteurs/scriptschrijvers/componisten, de zg artiesten die hun salaris al hebben ontvangen maar menen betaald te moeten worden zonder dat ze daarvoor een vinger extra krommen.
Laatst gewijzigd door 6foot6 op 08 sep 2011, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Ziva schreef:
En ja... ik snap wel hoe het zit maar ik vind het wel heel erg kinderachtig dat ze op programma's die ze zelf maken ook zulke restricties leggen. Ik snap best dat als een programma bijvoorbeeld meerdere seizoenen heeft ze niet in andere landen willen voorlopen. Maar programma's als Diva's draaien door en Oh Oh Tirol blokkeren vind ik wel bijzonder jammer van RTL. Helemaal omdat het NL talige programma's zijn en ze dus hoogst waarschijnlijk ook alleen door NLers bekeken worden.
Dit ligt echter niet aan RTL (en ook niet aan de acteurs e.d. die 6foot6 aanhaalt). Om even in jouw eigen voorbeelden te werken: Oh Oh Cherso (/Tirol) wordt geproduceerd en gefinancierd door Eyeworks. Niet door RTL. Volgens de auteurswet liggen alle rechten dan ook bij Eyeworks (voor tv en film zijn er andere bepalingen, waardoor de producent alle rechten heeft en niet de individuele artiesten). Eyeworks verkoopt een uitzendlicentie aan RTL. Hiermee mogen zij het programma dus uitzenden binnen Nederland, op televisie. Voor internet moet RTL weer extra betalen en geldt de licentie volgens de voorwaarden van Eyeworks wederom alleen voor Nederland. RTL zal het prima vinden als Nederlanders in het buitenland naar hun online programma's willen kijken. Dat zijn immers extra impressies van hun reclames en dus meer geld. Eyeworks verdient er echter niets aan, en dus mag het niet. Voor dat Diva's programma geldt ongeveer hetzelfde. Tévé Holland is de producent (en dus eigenaar) en niet RTL.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation. Clint's Thoughts
Maar RTL zou toch ook de programma's kunnen afnemen met als voorwaarde dat zij ze mogen aanbieden op hun website aan mensen in het buitenland? Kwestie van meer geld betalen aan Eyeworks denk ik.
Waar ik moeite mee heb is dit, het betreft hier Nederlandstalige programma's. Nou is Nederland groot, maar niet zo groot dat buitenlandse landen massaal zullen kijken naar de door mij genoemde programma's. Ik snap dat Eyeworks ook graag zo'n programma in het buitenland wil verkopen maar snap niet wat dat te maken heeft met reeds uitgezonden afleveringen.
Ik kan namelijk meerdere manieren vinden om toch die shows online te bekijken en als ik iemand in Nederland vraag het op te nemen en het op te sturen ben ik er toch ook? Of ben ik dan illegaal bezig?
Hoe dan ook, ik vind het licentiemodel echt bijzonder onvriendelijk. RTL biedt een dienst aan die maar half werkt. Ik moet elke keer maar afwachten wat ik "mag" bekijken. Ze zouden ook kunnen overwegen om de dienst betaald te maken voor mensen in het buitenland maar volgens mij is die optie er niet. Jammer.
Clint schreef:en ook niet aan de acteurs e.d. die 6foot6 aanhaalt).
De Wet op de naburige rechten bepaalt o.a. dat uitvoerend kunstenaars het UITSLUITEND RECHT (dus met uitsluiting van ieder ander) hebben om toestemming te verlenen voor onder andere:
- het OPNEMEN van hun uitvoeringen;
- het REPRODUCEREN (maken van kopieën) van die opnamen op bijvoorbeeld cd of dvd;
- het VERKOPEN, VERHUREN of UITLENEN (‘in het verkeer brengen’) van die opnamen;
- het (her)UITZENDEN of op een andere manier OPENBAAR MAKEN van hun uitvoeringen of de opnamen daarvan.
RTL en (b.v.) Eyeworks zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Alleen al de kosten van het online aanbieden van de series zijn enorm hoog. De buitenlandse licentiekosten zijn over het algemeen per land bepaald, dus om het voor alle Nederlanders in het buitenland werkend te krijgen, betaald RTL een godsvermogen per aflevering. Enorm veel zullen ze er niet uithalen, wat voor adverteerders zijn wij 'Amerikanen' niet interessant. We zullen hun nieuwe producten niet kunnen kopen, dus horen we niet tot de doelgroep. En als we niet tot de doelgroep horen, is er voor RTL geen financiële reden om deze services aan te bieden. Het is en blijft een commercieel bedrijf in een moordende business.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation. Clint's Thoughts
De Wet op de naburige rechten bepaalt o.a. dat uitvoerend kunstenaars het UITSLUITEND RECHT (dus met uitsluiting van ieder ander) hebben om toestemming te verlenen voor onder andere:
- het OPNEMEN van hun uitvoeringen;
- het REPRODUCEREN (maken van kopieën) van die opnamen op bijvoorbeeld cd of dvd;
- het VERKOPEN, VERHUREN of UITLENEN (‘in het verkeer brengen’) van die opnamen;
- het (her)UITZENDEN of op een andere manier OPENBAAR MAKEN van hun uitvoeringen of de opnamen daarvan.
Hier heb je in principe gelijk mee, MAAR zo werkt het niet in de praktijk. Een acteur, cameraman etc. zullen in de praktijk in hun contract de rechten overdragen aan de producent in ruil voor een vergoeding. Let, deze constructie geldt over het algemeen in de tv en film industrie, uiteengezet in hoofdstuk 5 van de auteurswet ("Hoofdstuk V. Bijzondere bepalingen betreffende filmwerken").
Artikel 45d Tenzij de makers en de producent schriftelijk anders overeengekomen zijn, worden de makers geacht aan de producent het recht overgedragen te hebben om vanaf het in artikel 45c bedoelde tijdstip het filmwerk openbaar te maken, dit te verveelvoudigen in de zin van artikel 14, er ondertitels bij aan te brengen en de teksten ervan na te synchroniseren. Het vorenstaande geldt niet ten aanzien van degene die ten behoeve van het filmwerk de muziek gemaakt heeft en degene die de bij de muziek behorende tekst gemaakt heeft. De producent is aan de makers of hun rechtverkrijgenden een billijke vergoeding verschuldigd voor iedere vorm van exploitatie van het filmwerk. De producent is eveneens aan de makers of hun rechtverkrijgenden een billijke vergoeding verschuldigd indien hij overgaat tot exploitatie in een vorm die ten tijde van het in artikel 45c bedoelde tijdstip nog niet bestond of niet rederlijkerwijs voorzienbaar was of indien hij aan een derde het recht verleent tot zo’n exploitatie over te gaan. De in dit artikel bedoelde vergoedingen worden schriftelijk overeengekomen. Van het recht op een billijke vergoeding voor verhuur kan door de maker geen afstand worden gedaan. Artikel 45e http://lexius.nl/auteurswet/hoofdstuk5
Ziva schreef:
... als ik iemand in Nederland vraag het op te nemen en het op te sturen ben ik er toch ook? ...
Ze zouden ook kunnen overwegen om de dienst betaald te maken ...
Zoek een Nederlander die zijn kabel/netwerk beschikbaar wil stellen, er is ook een computer nodig die altijd aanstaat (stroomkosten p/m € 30,00)of op afstand kan worden geschakeld.
Het hoeft niet de nieuwste te zijn maar moet wel worden aangesloten op een snel netwerk, voor kabel moet ook nog een TV kaart worden geplaatst.
Met de juiste software kun je deze comp. op afstand besturen en zo kijken alsof je in NL bent
Houdt wel rekening met het tijdverschil NL primetime is 's middags/'s ochtends in de US
Ik weet niet of het in het buitenland werkt maar er is Veamer
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.