Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dood in Joshua Tree NP

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Dood in Joshua Tree NP

Bericht door ned in MO »

Je moet eigenlijk ook altijd met min twee auto's gaan. Voor het geval er een pech krijgt
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik denk dat de wijze les hier is dat je de natuur in Amerika nooit en te nimmer mag onderschatten. Maar niettemin blijft het vreselijk hoe deze twee mensen aan hun einde zijn gekomen, zoiets gun je niemand. Ik durf niet eens te denken hoe wanhopig ze zich moeten hebben gevoeld.
"Keep Georgia On Your Mind"
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Vreselijk voor de betrokkenen. Moet een hel zijn geweest die laatste uren. Zorg altijd dat je enkele gallons water in de auto hebt, dan kun je overleven en s'avonds/s'nacht in de koelte gaan wandelen. Het is toch een onderschatting van het gevaar. Woestijnhitte is erg intens!

Ik heb de laatste weken diverse hikes gedaan in Anza Borrego desert, niet zo ver van Joshua Tree.
Dit jaargetijde kom je (letterlijk) niemand tegen tijdens je hike, dus als er iets gebeurt, is de redding nog niet nabij. Ik ben 1 keer heel diep gegaan, zware hike bergop van 5 u 20. Was voor de top teruggekeerd ivm watervoorraad. Kreeg echter tijdens de afdaling een soort van "hongerklop" en van een op andere moment was ik totaal leeg. Moest nog een lange afdaling over/tussen rocks, cactussen, en allerlei stekelige planten + struikjes. Water raakte op en ik kwam totaal stuk te zitten, totaal leeg. Liep soms alsof ik dronken was, soort hallucinatie. Was bang dat ik zou "collapsen". Ik ben echt niet bang aangelegd op dit gebied maar deze hike werd toch erg gevaarlijk. Ben uiteindelijk bij de auto teruggekomen, en in de schaduw van een palm op asfalt gaan liggen om bij te komen.
Dat was een behoorlijke waarschuwing. Woestijnhitte is niet te onderschatten. Ik voel me heerlijk in de woestijn, maar de voortdurende hite van 100+F en een flinke fysieke inspanning van enkele uren heeft enorme impact. Ben wel wat voorzichtiger geworden nu, hoewel ik nog altijd graag terugga, zij het iets minder extreme hikes en meer water/voedsel-voorraad.

Encinitas
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Dat het gevaarlijk is heb ook ik vorig jaar gemerkt tijdens onze wandeling naar Fisher Towers. Ik heb daar bijna een zonnesteek opgelopen omdat het zo enorm warm was en ik te weing gedronken had.
Je merkt eerst helemaal niets, ik was heel fit tot vlak voor het einde van de wandeling.
En ineens komt de man met de hamer. Je wordt doodmoe, je benen worden slap en jekrijgt hoofdpijn, wordt misselijk en moet overgeven.
Ik heb het gelukkig met veel moeite tot de auto gered en toen ik daar aankwam had ik hartkloppingen en een zeer snelle ademhaling. Gelukkig was ik na een paar uurtjes weer wat opgeknapt, maar ik zal nooit meer de natuur onderschatten. Het had veel erger af kunnen lopen.

Deze mensen hadden mijn geluk niet helaas.
Misschien zijn ze wel gaan lopen om een plekje te vinden waar hun telefoon bereik had, je weet niet wat er in hun hoofd omging.
Ik vind het in ieder geval diep triest, hun laatste uren moeten verschrikkelijk geweest zijn.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

In de auto zijn enkele lege flesjes water gevonden en langs de zandweg nog een. Het ziet er naar uit dat ze veel te weinig water hebben meegenomen en ze hadden bij de auto moeten blijven. Allemaal achteraf gepraat helaas. Wij hebben ook wel eens een dirtroad genomen in een sedan zonder precies te weten waar we eigenlijk heen gingen dus ik zal de laatste zijn om een oordeel te vellen.
Yeehaw
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

guinevere schreef:Wat ontzettend verdrietig, zeker aangezien ze ver van elkaar gestorven zijn. Zou de ene eerst de dood van de partner meegemaakt hebben? Dat is echt mijn grootste nachtmerrie ... ik kan me niet voorstellen wat een hel ze meegemaakt hebben in hun laatste uren. :cry:
In de jaren tachtig kregen drie mannen, opa, vader en zoon midden in de zomer pech met hun auto op een erg afgelegen zandweggetje in Death Valley. Ze gingen teruglopen richting de bewoonde wereld. Dat was een afstand van ongeveer 20 mijl. Geen van drieën heeft het gehaald en ze zijn later alle drie dood terug gevonden. Ze lagen alle drie op een onderlinge afstand van ongeveer 5 mijl. De opa was geloof ik het eerst dood gegaan, vijf mijl verderop de vader en de zoon (hij was een jaar of 17) weer 5 mijl verder het laatst. Het trieste was dat als ze de andere kant waren opgelopen, dan waren ze na drie mijl bij een mijn gekomen waar regelmatig mensen kwamen en waar water was.

Voor wat betreft te weinig water mee nemen, wij hebben dat ook een keer gedaan, in nota bene Yosemite en wel bij een wandeling naar een waterval bij Hetch Hetchy. Op de terugweg was het water op en het was bloedje warm. We kregen allemaal vreselijke dorst en werden moe. Je loopt daar nota bene naast het stuwmeer en zagen in de verte de stuwdam waar onze auto stond, maar toch, het was niet fijn. We hadden de hitte die op de rotsen weerkaatste duidelijk onderschat (en onze hoeveelheid water die we bij ons hadden overschat).

Martin
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Tijdens onze laatste vakantie hebben we een satteliettelefoon gehuurd, duur, maar wel goed voor mijn gemoedsrust. We hebben 'm gelukkig niet nodig gehad, maar gewoon het feit dat ik 'm bij me had vond ik erg prettig. En nu, door dit vreselijke verhaal, realiseer je je toch weer eens goed dat het toch wel risico's met zich meebrengt, al dat dirtroad rijden. Op onze site hebben we al regelmatig een waarschuwing gezet bij de beschrijvingen van de afgelegen plekken, vandaag hadden we het er over dat die waarschuwingen misschien nog wat duidelijker moeten worden. Van de ene kant wil ik niet te betuttelend overkomen, maar ja.... het valt me soms wel op dat iemand hier een routeplanning met allemaal gewone bestemmingen neerzet en er dan ook ineens Alstrom Point, Five Hole Arch of zoiets tussen heeft staan. En dan ben ik toch echt bang dat zoiets wordt onderschat...
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Orangedevil
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Orangedevil »

Natuurlijk heel verschrikkelijk wat er gebeurd is.

Wij gaan er dit jaar ook nog heen met 2 kleine kinderen en de bedoeling is om het halve park te doen. We rijden van Las Vegas naar Palm springs en gaan bij 29 Palms het park in en dan bij de t-splitsing richting het Westen.
Het geeft me nu wel een ongemakkelijk gevoel na dit ongeluk. De bedoeling van ons is om gewoon op de hoofdweg te blijven en misschien een aantal keer uit te stappen voor een foto en verder niets. Natuurlijk met een achterbak vol water maar dat waren we zoiezo al van plan. Als we gaan is het natuurlijk geen hoogzomer meer en op de hoofdweg zal er af en toe wel iemand langs komen.

Ik ben er al ooit geweest in 2001. Toen reden we van Palm Springs naar Phoenix en hebben we de gehele route door Joshua Tree NP gevolgd. Kan me herinneren dat het wel warm was maar niet te warm(September).
We zijn toen zelfs nog naar die dam gelopen in het midden van het park. Was maar een kleine hike van enkele 100-en meters. Op zich hebben we wel een tijd over Joshua Tree NP gedaan toen maar we zijn ook vaak gestopt.

Dus met andere woorden. Als je Joshua Tree voor de helft doet en op de hoofdweg blijft met genoeg water dan kan er niet veel gebeuren toch?
Holiday video's!
Orangedevil life4travel
https://youtube.com/user/orangedevilke1

Florida 2000,2002,2004,2005,2007,2008,2009,2010,2012,2013,
2015,2016,2018, 2022
Zuidwesten
2001,2006,2011,2023
Las Vegas
2003/2004
Noord oosten
2003, 2014(2x)
Zuidoost 2022
JKG
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JKG »

Zo lang je op de hoofdwegen blijft en voldoende water hebt, is er niets aan de hand.
Wel triest dat ze inderdaad uit elkaar gevonden zijn... en natuurlijk de vraag of de een de ander zag liggen.
Beter goed voorbereid op pad gaan. Maar ook locals maken nog wel eens een foutje.. vorig jaar toch ook een moeder en dochter uit Pahrump,NV die in Death Valley in de problemen kwamen door ook onverharde paden te kiezen.

Oja, daarnaast is je huurauto niet verzekerd op onverharde wegen.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Heel triest, zo'n gebeurtenis.

Uit de Army Study Guide:
When calculating water requirements for individual details, plan to use 2 quarts of water per hour of hard work per man (including rest periods) during the heat of the day, or 1 quart of water per hour of hard work per man in the cooler parts of the day.
Dat is dus een gallon per twee uur per persoon. Vijf mijl lopen in de hitte is al gauw twee uur. Als je dus zo'n afstand moet lopen (en zorgt voor een reserve), dan moet je gewoon een rugzak met 1.5 gallon meenemen. Je kunt het je bijna niet voorstellen dat je zoveel bij je moet hebben... En dan moet je ook zeker weten dat je foutloos ergens naartoe loopt waar water en hulp is. Je auto verlaten tijdens de grootste hitte lijkt me zelden een goed plan. Voordat je naar de woestijn gaat dus flink wat water inslaan, samen met een grote doos mueslirepen. Goed beschermende kleding maakt ook veel uit, zoals een hoed met een grote rand, en lichte kleding met lange mouwen.

Die moeder en dochter hadden zich overigens naar eigen zeggen wel goed voorbereidt, en dat is ook de reden dat ze nog leven.
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Heel erg wat er gebeurd is. :(
Toch vind ik het wel erg dom als je hoort dat ze met een Dodge Charger die dirtroad op zijn gereden. Van wat ik in die beelden zag, zou ik me het niet eens in mijn hoofd halen om met een Dodge Charger die weg in te slaan.

Zo kan ik ook slecht over mijzelf oordelen wat betreft het lopen van de Ryan Mountain Trail in Joshua Tree National Park. Het was zo'n 40 graden en die trail is 5km. (2,5km. klimmen en dezelfde weg weer terug). Ik had helemaal geen water meegenomen. Gelukkig totaal geen last gehad onderweg, maar het was natuurlijk erg dom.
Orangedevil schreef:Dus met andere woorden. Als je Joshua Tree voor de helft doet en op de hoofdweg blijft met genoeg water dan kan er niet veel gebeuren toch?
Nee, langs de hoofdweg komen nog voldoende auto's langs, ook al is Joshua Tree N.P. wel veruit het rustigste park dat wij bezocht hebben in 2009.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Puckiet
Amerika-ontdekker

Bericht door Puckiet »

Lees net deze topic: we zijn net vandaag door JT gereden en hebben diverse trails gelopen midden op de dag. Het is er inderdaad erg heet. (lees net over hitte-alarm) erg eng idee, je realiseert je de gevaren blijkbaar toch onvoldoende.
Op de hoofdweg komt inderdaad voldoende verkeer. In het visitorcentum wordt je nogmaals gewezen op voldoende water.
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Quote:......Ter nagedachtenis.......

“We turn away to face the cold, enduring chill
As the day begs the night for mercy, love.
A sun so bright it leaves no shadows
Only scars carved into stone on the face of earth.”

Beter dan met het bovenstaande citaat uit het nummer One Tree Hill van de elpee The Joshua Tree van U2 valt het noodlottige eind van het leven van Helena en Guus niet samen te vatten. Het is wrang dat Helena en hij op 22 augustus zijn overleden op de plek waar Anton Corbijn een van zijn meest indrukwekkende elpeehoezen heeft gefotografeerd. Een plek die Guus tijdens zijn reis graag wilde bezoeken. Hij vertelde daarover met passie.....Unquote.
[Bron: Website 013]

Het wrange aan dit hele verhaal is dat de Joshua Tree van de U2 foto er allang niet meer staat. Wel liggen er allerlei dingen die fans hebben achtergelaten, maar de beroemde boom is dood.

Verschrikkelijke dood moeten deze mensen gehad hebben.
Laatst gewijzigd door Liz op 26 aug 2011, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
16x USA / 30 staten
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

Jeetje ik ben behoorlijk geschokt dit te lezen. Lijkt me inderdaad heel erg om op zo'n manier te gaan.

Gelukkig was het bij ons niet zo ver gekomen, maar toen wij in 2008 in Death Valley waren, zijn we vanaf Stove Pipe Wells heel vroeg richting Las Vegas gereden. We reden via de route Badwater. etc. en ik was de enige met een rijbewijs. Nu heb ik last van wagenziekte maar niet als ik zelf rij. Ik had echter geen rekening gehouden met al dat bochtenwerk en had de auto op cruisecontrol staan. Ik werd enorm wagenziek en moest de auto aan de kant zetten want midden op de weg tussen de bochten was veel te gevaarlijk maar aan de kant stond dat je daar niet mocht staan wegens de zachte berm (dat grind ligt daar). Heb de SUV daar wel geparkeerd en heb daar enorm staan overgeven. Was heel erg beroerd en de zon begon ook flink te branden. We hebben 1,5 tot 2 uur langs de kant gestaan en zijn niemand tegen gekomen en toen ik de auto weer naar de weg wilde rijden lukte het niet door die zachte berm. Uiteindelijk is het ons wel gelukt (in de 4wd stand) maar de auto was te zwaar om te duwen en in het begin kwam hij steeds dieper in het zand. Ik moet zeggen dat ik toen wel wat paniekerig (naast hondsberoerd) was. Ik denk, gezien het toerisme daar, dat we uiteindelijk wel een auto of zelfs iemand van de NPS waren tegengekomen, maar echt lekker voel je je niet in die brandende zon. We moesten daarna 'nog even' door voor we in Pahrump waren, maar vanwege die zachte berm durfde ik niet meer te stoppen. Heb rijdend en spugend uit de wagen gehangen. Bij Pahrump aangekomen de auto geparkeerd en daar een paar uur geslapen. Die hele weg zijn we niemand tegengekomen.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Vandaar dat ik de route over 178 van Badwater naar Shoshone zelden vermeld als forumleden vragen hoe in DV te komen voor een kort bezoek. Dat geldt in nog veel sterkere mate voor de optimisten die denken naar de Racetrack te gaan met een huurauto (tenzij met een speciale Jeep van Farabees).
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

Ja wij dachten slim te zijn omdat we de dag daarvoor al naar Zabrinski Point en Dantes View waren geweest en vonden dit 'mooi' voor de volgende dag. Maar goed had mijn vriend toen wel een rijbewijs gehad dan was er niets aan de hand geweest, maar had je daar met autopech komen te staan zonder voldoende water dan zou je wel problemen kunnen ondervinden. (wij hadden overigens wel veel water bij ons).
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

In de auto hebben wij altijd voldoende drinken in de coolbox en losse flessen(gallons) water, maar met lopen hebben wij nooit 1 gallon(bijna 4 liter) p.p. per 2 uur bij ons, ik vraag me af of andere forumleden dit wel hebben, als je 3 uur gaat lopen is het dan haast niet te tillen toch! Maar eigenlijk zou dat dus wel moeten!
JKG
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JKG »

goldenhills schreef:Die moeder en dochter hadden zich overigens naar eigen zeggen wel goed voorbereidt, en dat is ook de reden dat ze nog leven.
Nee hoor, waren trouwens moeder en dochter en nog een kennis of familielid. Dus 3 vrouwen.
Ze waren niet goed voorbereid, via GPS reden ze ongemarkeerde paden op tot het brandstoflampje aan ging en de auto stopte.
Toen hebben ze een nacht in de auto geslapen met 1 fles water die voor driekwart gevuld was. Dus tot zover de goede voorbereiding.
De dag erna zijn ze nog 45 mijl terug kunnen rijden op blijkbaar een restantje brandstof.

Gelukkig vonden ze na een stukje lopen 3 trailers met watervoorziening (en een twoway-radio die ze niet aan de praat kregen). Dat is hun geluk geweest, anders waren ze alle drie morsdood.
Dus zoals ik al zei, ook locals willen nog wel eens onvoorbereid op pad gaan en domme keuzes maken. Daarnaast werden ze als vermist opgegeven en hoorden ze uiteindelijk een helikopter die naar hen zocht, door aandacht te trekken van de helikopter, zijn ze uiteindelijk gered.

Als je het stukje nog wilt lezen;
http://pvtimes.com/news/lost-and-found-in-death-valley/
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Liz schreef: Quote:....... Het is wrang dat Helena en hij op 22 augustus zijn overleden op de plek waar Anton Corbijn een van zijn meest indrukwekkende elpeehoezen heeft gefotografeerd. Een plek die Guus tijdens zijn reis graag wilde bezoeken. Hij vertelde daarover met passie.....Unquote.
[Bron: Website 013]

Het wrange aan dit hele verhaal is dat de Joshua Tree van de U2 foto er allang niet meer staat. Wel liggen er allerlei dingen die fans hebben achtergelaten, maar de beroemde boom is dood.

Verschrikkelijke dood moeten deze mensen gehad hebben.
Als dat de reden was dat ze die zandweg inreden, dan is het helemaal triest. De foto van de Joshua Tree van de hoes van de CD van U2 is namelijk helemaal niet in het Joshua Tree National Park gemaakt. Dat is iets wat mensen vanwege de naam van de CD vaak denken, maar is niet juist. De foto is genomen in Death Valley. Ik citeer nu even mezelf uit een column voor Het Nutteloze Kennisbedrijf.
In 1987 bracht de Ierse popgroep U2 het succesvolle album ‘The Joshua Tree’ uit. Wereldwijd werden meer dan twaalf miljoen exemplaren verkocht. Voor de hoesfoto’s maakte de band gebruik van de diensten van de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn. Die fotografeerde de band in december 1986 op diverse locaties in Californië. De foto op de voorkant werd genomen bij Zabriski Point, Death Valley, maar de foto die het meest tot de verbeelding van de fans sprak, was die van de band met een eenzame Joshua Tree.
Zoals veel fans van de Beatles zich op het zebrapad van Abbey Road laten fotograferen, willen fans van U2 graag met deze Joshua Tree op de foto. Probleem was echter dat, ter bescherming van deze cactusboom, de locatie ervan niet bekend was gemaakt. Zelfs U2 wist de precieze plek niet. Zo verklaarde zanger Bono in 1997 in een interview: ‘Ik weet nog steeds niet waar die Joshua Tree is, we zagen hem naast de weg. Anton Corbijn, onze fotograaf, zag hem als eerste en schreeuwde: ‘Stop de bus’ en holde vervolgens de woestijn in. Ik weet niet of we hem ooit nog terug zullen vinden’. Met dit laatste doelde Bono op de boom en niet op de fotograaf.
In tegenstelling tot wat veel fans dachten, stond de boom niet in het Joshua Tree National Park, maar bij het plaatsje Olanche vlak bij Death Valley. In het jaar 2000 ging de boom dood en viel hij om. De oorzaak was ouderdom. Er is niet veel meer van over. Fans hoeven dus niet naar Olanche af te reizen.....
Martin
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Ik zit hier echt met de rillingen, wat een ontzettend triest verhaal. En eigenlijk ook ontzettend vreemd.
Die man was niet bepaald dom gezien zijn staat van dienst lijkt me, bovendien ook nog popkenner en dan dit.......

googelen : http://www.u2faqs.com/geography/#3

Opnieuw een ontzettende les: voorbereiden, voorbereiden en voorbereiden!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer