Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Radiowood Says Hi

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
Plaats reactie
Radiowood
Amerika-ontdekker

Radiowood Says Hi

Bericht door Radiowood »

Hallo beste mensen van AA,

Ik bezoek dit forum al een tijdje voor de goede informatie, maar heb nu eens de moeite genomen om me te registreren en misschien zelf wat te contribueren. Ik denk dat ik 17 jaar was toen ik echt werd bevangen door het Amerika-virus, door een tripje naar New York. Inmiddels heb ik de nodige reisjes erop zitten en mag ik over een kleine drie weken weer naar "huis" in het Zuidwesten, een gevoel dat velen van jullie, in ieder geval diegenen die niet in de VS kunnen/mogen wonen, ongetwijfeld kennen.

Ik heb een half jaar in St. Louis gestudeerd/gewoond, ben afgestudeerd Amerikanist (Groningen en Nijmegen), en ga in oktober beginnen met het promoveren op Amerikaanse beeldvorming over Nederland (in de literatuur).

Mensen vragen me vaak waar "Radiowood" vandaan komt en om die vragen alvast maar voor te zijn....het komt van Radio(head)+Greenwood (achternaam van de gitarist van de band Radiohead) en hoewel ik tegenwoordig misschien wel groter fan ben van Brad Paisley (:clap:) is de naam gebleven.

Tot slot vind ik dit nog leuk om te delen. Ik ben liefhebber van Nederlandse reisliteratuur over de VS, vooral die uit de 19e eeuw. Het volgende citaat komt van een recensent van Gevers Deynoot's Aantekeningen in 1860 en hoewel Amerika tegenwoordig veel dichterbij ons is beschrijft het redelijk mijn Amerika-gevoel:

"Bezoekt hij daarentegen de Vereenigde Staten, waarmede hij van te voren geen punt van aanraking heeft - waar alles onhollandsch is - hij komt terug en is Amerikaan geworden. Hij beschouwt Europa, zijn vaderland, zijne omgeving van een Amerikaansch standpunt; hij denkt Amerikaansch - leeft Amerikaansch. Hij heeft Amerika lief gekregen - spreek hem geen kwaad van dat land, hij kan er geen kwaad van hooren. In zijn vaderland gevoelt hij zich lang misplaatst, en een geruimen tijd zal het duren, eer hij geleerd zal hebben Amerika onpartijdig te beschouwen."

Groet!
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Radiowood Says Hi

Bericht door tcoppers »

Hallo RadioWood welkom op dit forum. :thumbup:

Theo
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Welkom op het forum en succes met afstuderen/promoveren :thumbup:
Heztur
Amerika-ontdekker

Bericht door Heztur »

Hoi!

Geweldige quote :)

En welkom, natuurlijk!

Groetjes
Hester
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat een leuke quote! (zou die in je onderschrift passen? Zijn vermoedelijk teveel lettertekens.)
En nog veel plezier op het forum.

Wat betreft Amerikaanse beeldvorming over Nederland: ik hoop dat je daar af en toe ook hier eens iets over komt vertellen! We hebben nu net het topic rond het artikel dat over NL verschenen is. Misschien dat je daar ook al even iets kan bijdragen?
viewtopic.php?f=6&t=36415

In het topic over waar het beter wonen zou zijn om kinderen groot te brengen krijg je vooral te maken met het omgekeerde: de Nederlandse beeldvorming over Amerika:
viewtopic.php?f=3&t=36513

Lijkt me in ieder geval een heel erg boeiend onderwerp!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Radiowood
Amerika-ontdekker

Bericht door Radiowood »

Bedankt iedereen! :)

De quote past inderdaad jammergenoeg niet in het onderschrift (is twee keer zo groot!), maar misschien kom ik nog wel ergens iets anders tegen.

Ik had de twee topics inderdaad al even gescand (interessante discussie!), maar ik zal er van het weekend eens tijd voor nemen om ze wat beter te bestuderen. Weet niet of ik veel zou kunnen zeggen over het beeldvormingsidee van tegenwoordig: dat is toch wel erg gefragmenteerd. Dan is het toch iets makkelijker om iets te zeggen over de 19e eeuw bijvoorbeeld, toen reizen nog nauwelijks aan de orde was, en boeken de belangrijkste bron van informatie over een ander land waren. En zelfs dan kun je niet stellen dat een boek een directe invloed heeft op mensen. Hoe dan ook, literatuur wordt beïnvloedt door de tijdsgeest, en het beïnvloedt die tijdsgeest :). En het is leuk om te zien hoe en waar er verandering optreden in zo'n proces.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer