Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vriend meenemen op B visa

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
FmkJ
Amerika-ontdekker

Vriend meenemen op B visa

Bericht door FmkJ »

Een visa vraagje

Ik heb een beurs als scolar gekregen en ga eind dit jaar op een J1 visum naar de VS.
Mijn vriend wil graag met me mee en heeft al met zijn werk geregeld dat hij kan "flexwerken', dus via internet inloggen op zijn werk in Nederland. Hij hoeft en wil dus geen baan in de VS.
Is een toeristen visa dan voldoende om met me mee te laten gaan?

Het is voor een periode van 18 maanden, maar hij zal regelmatig terug naar Nederland
gaan om toch af en toe ook fysiek aanwezig te zijn op het werk.
Trouwen en hem meenemen op een J2 is niet de bedoeling, we willen eerst eens proberen
of samenwonen bevalt :wink: (en dat hebben we in NL nog niet geprobeerd).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Vriend meenemen op B visa

Bericht door kastelke »

Je kan gewoon als 'toerist' gaan, maar:
- ofwel reis je zoals de meeste toeristen, zonder visum dus op het visa waiver program. Je mag dan telkens maximaal 90 dagen het land in. Op dat moment ben je afhankelijk van de beslissing die de immigrations ambtenaar neemt telkens jij je aanbiedt aan de grens. Met wat geluk heb je iemand die zegt "ach, hier zit geen gevaar in" en die laat je binnen. Maar met wat pech heb je iemand die strenger is en besluit dat je op die manier helemaal geen toerist bent, en dus ook niet meer binnen mag. Als dat na 16 maanden is, is dat niet zo erg. Als dat na 4 maanden al het geval is...
- ofwel vraag je een toeristenvisum aan. Maar aangezien je dat niet echt bent, bestaat de kans dus dat ze dat visum afwijzen. Al weet ik dat er in het verleden al wel op die manier gebruik van is gemaakt, maar nu spreek ik over 'voor 9/11' toen alles nog wat flexibeler ging. Geen idee of het nu ook nog lukt
- ofwel kies je voor een studentenvisum. Je vriend moet dan een minimum aantal credits volgen, en zo lang hij dat doet, kan hij in de US blijven. Je moet vooraf kunnen aantonen om over het geld te beschikken. Je kan iets op een community college volgen, dat is goedkoper dan bv. naar MIT gaan.
Geen idee of je dan eigenlijk nog mag werken voor een Nederlands bedrijf.
- ofwel trouw je en kan hij mee op een dependent visum

Het bedrijf waar hij voor werkt heeft niet toevallig ook een vestiging in de US?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Aanvulling op Elke's eerste optie: mocht hem de toegang worden geweigerd op een gegeven moment, zal hij daarna ook nooit meer op het VWP naar Amerika kunnen reizen. Hij zal dan dus altijd een visum moeten hebben.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het wordt vaker gedaan, een B visum (voor zes maanden) voor een partner die meekomt. Maar dat is dan meestal in geval van een same sex partner, iemand die niet voor een spousal visa in aanmerking komt. Een B visum kan verlengd worden met nogmaals zes maanden. Wat ik niet weet is, of er in dergelijke gevallen een samenlevings-kontrakt oid moet zijn.

Met een B visum kan niet gewerkt worden. Je vriend wil dat ook niet zeg je. Maar als hij in de US woont en inlogt naar een Ned. bedrijf om produktief te zijn, dan werkt hij hier dus wel, want hij is hier, in de US. Althans ik kan me voorstellen dat de IRS dat zo ziet. (Vraag is natuurlijk 'hoe zouden ze er achter kunnen komen ?')

Mocht je de route van het B visum gaan, dan zul je moeten bewijzen dat jouw inkomsten/jullie spaargeld voldoende is voor twee personen levensonderhoud.
Waren jullie van plan in de US ook apart te blijven wonen ?

Het lijkt me een idee een consult aan te vragen bij een goede immigratie advocaat.
Trouwen en een J2 aanvragen is visum-gewijs bekeken de snelste en beste optie.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Zoekfunctie: is vaker gedaan, zonder problemen, maar met dien verschil dat 1.5 jaar langer is dan wat hier verteld is. Bij binnenkomst op B2 krijg je normaal gesproken 6 maanden, en dat kun je met nog eens 6 verlengen. 1.5 jaar haal je op die manier echter niet.

De belangrijke vraag (bij visumaanvraag en bij binnenkomst) is waar de inkomsten om van te leven vandaan komen. Voor NLs bedrijf werken vanuit de VS is verder prima, zolang dat werk niet gedaan wordt voor klanten in de VS. Wat de IRS ervan vindt is voor USCIS niet relevant (en al vindt de IRS er wat van, je kunt ten alle tijde binding met NL claimen). Wat wel relevant is, hoe je kunt aantonen dat er geen werk voor klanten in de VS verricht wordt, en het zal dus gemakkelijker zijn als jij zelf voldoende inkomsten hebt voor jullie beiden.

Regelmatig terug naar NL reizen betekent ook steeds opnieuw het verhaal moeten uitleggen aan de grens.

Gr., Flipje
FmkJ
Amerika-ontdekker

Bericht door FmkJ »

He allen,

Bedankt voor de reacties zover.

Mijn inkomsten zouden voldoende moeten zijn voor ons beiden als dat nodig is.
We gaan daar ook zeker niet apart wonen, dus alles komt op mijn naam te staan.

Het bedrijf waar mn vriend werkt doet zaken met klanten in Friesland en omgeving, geen vestiging in de VS dus en duidelijk geen klanten in de VS.
Hij houdt ook zijn huis en eigen BV hier aan, dus het zou niet zo moeilijk moeten zijn
om aan te tonen dat hij binding genoeg heeft met Nederland.

Het lijkt dus het beste om voor dat B visum te gaan.
Mocht dat afgewezen worden, komt hij dan nog in aanmerking voor de visa waivers?

gr,
Femke
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Die laatste vraag snap ik niet. Een VWP geldt voor 90 dagen, zodat je als toerist het land kan zien. Eerst een B visum aanvragen, dit afgewezen zien worden en vervolgens middels een VWP het land in voor maximaal 90 dagen kan waarschijnlijk wel. Maar als je dan snel daarna weer naar de VS wel zal dit vragen oproepen en loop je het risico dat je vriend het land niet meer in mag. En hou er rekening mee dat het als hij op een VWP het land is binnengekomen hij niet mag werken.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

FmkJ schreef:Het lijkt dus het beste om voor dat B visum te gaan.
Mocht dat afgewezen worden, komt hij dan nog in aanmerking voor de visa waivers?
Zoals Clint al eerder schreef, in de regel niet...

http://travel.state.gov/visa/temp/witho ... tml#denied

Zeker als je kunt trouwen om de problemen op te lossen lijkt me de B-visum route een te onzekere...
FmkJ
Amerika-ontdekker

Bericht door FmkJ »

Wat al niet kan... trouwen vinden wij geen oplossing, maar dat is een discussie voor een ander forum.

We gaan dus voor het B visum.
Zeker omdat hij hier in de zomer zijn bedrijf in Nederland blijft draaien (een zeilschool die hij naast het ICT werk doet)
moet het duidelijk zijn dat er genoeg binding is met Nederland.
FmkJ
Amerika-ontdekker

Bericht door FmkJ »

voor de geinteresseerden... een update

Gisteren zijn we naar het consulaat geweest.
Uiteraard moeten we de paspoorten nog terug krijgen, maar aan het loket zeiden
ze dat ik mijn J-1 krijg en mijn vriend z'n B visum voor dezelfde periode.
Hij mag dus met me mee :)

groeten,
Femke
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat is goed nieuws, Femke!
Hadden jullie bewijzen meegenomen dat hij kon gaan flexwerken en zo?
En natuurlijk: voor hoe lang ga je? En waar trek je naartoe? Ga je een blog bijhouden?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
FmkJ
Amerika-ontdekker

Bericht door FmkJ »

Hij had een verklaring van zijn werkgever (in Nederland) dat hij mocht flexwerken en hij had mijn formulier voor het J-1 visum bij zich. Verder hadden we een afspraak 30 min uit elkaar op het consulaat en herinnerde de dame achter het loket nog dat ze mij daarvoor gesproken had.

Ik ga 1,5 jaar naar Cape Cod, MA, USA.
Een website bijhouden lukt me nu al nieteens, dus ik weet niet of ik er straks tijd voor heb.
Er wordt nogal wat verwacht kwa arbeidsuren begrijp ik...
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Mooi dat het gelukt is! Ik had niet verwacht dat ze in deze situatie een B visum zouden goedkeuren. Goed overigens dat je gewoon eerlijk de boel hebt uitgelegd bij het Consulaat, dat voelt toch fijner lijkt me. Fijn dat je jullie ervaring hier meldt, dan worden wij ook weer wat wijzer.

Veel succes in de States!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik weet eigenlijk niet waarop ze zich baseren, maar zoals bovenaan in dit topic al gezegd: soms hoor je er van dat ze inderdaad een B goedkeuren voor de partners van deze visumhouders.
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer