Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geldigheidsduur NL paspoort naar 10 jaar?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Dutchess
Amerika-expert

Re: Geldigheidsduur NL paspoort naar 10 jaar?

Bericht door Dutchess »

Wat is de reden voor die afschaffing dan? Lijkt me lastig - dan moeten zelfs kinderen vanaf 14 jaar (en iedereen die geen rijbewijs heeft) vanwege de identificatieplicht eigenlijk altijd met een paspoort op zak lopen, als ze b.v. met openbaar vervoer reizen?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Op de site van binnenlandse zaken staat het toch anders uitgelegd. Volgens die informatie wordt er vanaf 2012 een id kaart uitgegeven zonder vingerafdrukken. Hoewel dit geen formeel reisdocument meer is, kan er nog wel mee naar de lidstaten van de EU gereisd worden op last van Europese regelgeving.

http://www.paspoortinformatie.nl/nederl ... opese_Unie

Nu kan het natuurlijk dat jij info hebt die het publiek nog niet weet, Noa, maar ik vind bovenstaande situatie iets logischer klinken dan dat de gehele ID kaart verdwijnt en dat iedereen maar constant met paspoort op zak moet lopen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Dit wilde ik ook al posten. Had een heel verhaal gemaakt, maar toen werd ik (weer) van het forum geknikkerd. Gelukkig had ik het opgeslagen ;):

Van afschaffing is (in ieder geval voorlopig) geen sprake. De Nederlandse identiteitskaart kan nu nog gebruikt worden als reisdocument voor de volgende landen:de lidstaten van de Europese Unie, alsmede voor Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland en Zwitserland. Het plan is om de identiteitskaart de status van reisdocument "af te nemen" en kan dan alleen nog doorgaan als legitimatiebewijs. Voor de lidstaten van de EU is een reisdocument eigenlijk niet nodig, want je mag gewoon vrij reizen tussen deze landen, maar je moet je wel altijd kunnen legitimeren. Daar kun je de id-kaart dus voor gebruiken, maar dus niet meer voor die landen hierboven genoemd die buiten de EU vallen.

De reden is de ophef over de vingerafdrukken in de chip op de identiteitskaart. Velen zijn daar tegen.

Ik werk, net als bij Noa op Burgerzaken bij een gemeente, maar het nieuws dat het helemaal afgeschaft gaat worden lijkt me ook heel sterk. Mijn informatie komt uit hetzelfde stuk als Clint en dat is op 17 juli 2011 geplaatst.
Noa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Noa »

Misschien blijft hij wel als id kaart maar niet meer als reisdocument. Je krijgt toch altijd bezwaren tegen Vingerafdrukken. Wij krijgen ook steeds mensen die geen vingerafdrukken willen geven, maar zonder vingerafdrukken geen ID. Ik heb echt gehoord dat de NIK er uitgaat, maar jullie verhaal lijkt me logischer. Zodra ik meer weet meld ik het wel...
Fan of the U.S.A.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Heleen72 schreef:Sorry, wilde niet ontwijkend zijn hoor. ;)
...
Dus reisdocument is niet alleen je paspoort, maar ook de Nederlandse identiteitskaart. Met de laatste mag je dus niet naar Amerika reizen.
Bedankt voor de uitleg :). Maar een direkt antwoord op mijn vraag is het nog steeds niet :lol:

Ik ga er maar even van uit dat je te allen tijde tussen de USA en NL wilt kunnen reizen... Persoonlijk wil ik ieder geval op elk moment naar NL kunnen reizen, je weet tenslotte nooit of dat zou moeten, voor leuke of minder leuke redenen.

In dat geval dus: mensen die heen en weer reizen tussen Europa en de VS moeten gewoon een geldig paspoort + GC/visa (of VWP) hebben, en dus voorlopig iedere vijf jaar hun NL paspoort vernieuwen. Alleen NL/USA dual-citizens zouden hun NL paspoort kunnen laten verlopen, omdat ze op hun USA paspoort NL in kunnen (en uiteraard de USA). Maar dual-citizens moeten hun NL paspoort dus niet meer dan vijf jaar laten verlopen, anders kun je niet zomaar een nieuw NL paspoort aanvragen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Kleine aanvulling: tweenationaliteiters moeten officieel 1 keer per tien jaar een nieuw Nederlands paspoort halen. Met elk nieuw paspoort begint dan een nieuwe periode van 10 jaar. Wie echter ECHT zeker wil zijn dat hij zijn/haar Nederlandse nationaliteit niet verliest, kan het beste elke keer als de geldigheid van dat Nederlandse paspoort afloopt (op dit ogenblik dus nog steeds elke 5 jaar) dit vernieuwen. De Nederlandse instanties die paspoorten uitgeven zeggen dat ook altijd.

Zeker is altijd beter.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

@Goldenhills: Klopt, op de laatste zin na. ;). Volgens de wet moet je binnen 10 jaar na afgifte je paspoort vernieuwen om niet je Nederlandse nationaliteit te verliezen als je een dubbele nationaliteit hebt. En als je geen Nederlandse nationaliteit meer hebt, kun je dus ook geen Nederlands paspoort aanvragen. Maar ik begrijp van Petra dat ze op haar consulaat wel de 5 jaar aanhouden. Dat is dus niet volgens de regels van de Paspoortwet.

Edit: Bennogr was me net voor :lol:
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Heleen72 schreef:@Goldenhills: Klopt, op de laatste zin na. ;).
Maar 5+5=10 toch? Dus vijf jaar geldig plus vijf jaar verlopen is tien jaar geleden aanvraagd... Volgens mij is dat ook wat Petra bedoeld.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Maar Petra zegt iets anders in de eerste zin. Daarin staat dat je paspoort 10 jaar verlopen mag zijn. En dat mag dus niet. Het is inderdaad zoals jij het stelt.
Petra/VS schreef:Eigenlijk is de geldigheidsduur al tien jaar, want je paspoort mag zo lang verlopen zijn voor je je Nederlanderschap verliest. Volgens de ambassade hier is het vijf jaar om te voorkomen, dat iemand tien jaar en een dag wacht om het te verlengen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik was gisteren op het consulaat in Atlanta, en die vrouw kon nog niets zeggen over paspoort met een langere geldigheid. Wel moest ik nu vingerafdrukken laten nemen, maar ja, daar draai ik mijn hand (haha! bad pun!) niet meer voor om. Toen we klaar waren, riep ze vrolijk, " Tot 2016!" :) (er even vanuit gaande dat mijn verklaring tot behoud goed gekeurt wordt enzo)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer