Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geldigheidsduur NL paspoort naar 10 jaar?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
goldenhills
Amerika-expert

Geldigheidsduur NL paspoort naar 10 jaar?

Bericht door goldenhills »

Ik hoorde op het NL consulaat van de baliemedewerkster dat de geldigheid van het NL paspoort naar 10 jaar gaat. Dat zou een hele uitkomst zijn voor vele in het buitenland wonende Nederlanders (ik woon op ruim een half uur rijden van het consulaat, dus voor mij is het wat minder van belang). Is dit al officieel, of zo goed als zeker? Ik kan alleen politieke uitspraken vinden, geen officiele aankondiging.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Geldigheidsduur NL paspoort naar 10 jaar?

Bericht door Dento »

Zou mooi zijn...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Eigenlijk is de geldigheidsduur al tien jaar, want je paspoort mag zo lang verlopen zijn voor je je Nederlanderschap verliest. Volgens de ambassade hier is het vijf jaar om te voorkomen, dat iemand tien jaar en een dag wacht om het te verlengen. Dan ben je namelijk je Nederlanderschap kwijt. Van mij mogen ze het al schriftelijk veranderen maken, i.p.v. in persoon, dat zou al heel veel schelen!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

zou mooi zijn. Voor mijn is het 8 uur rijden naar chicago (en dan moet ik ook weer terug)
goldenhills
Amerika-expert

Petra/VS schreef:Eigenlijk is de geldigheidsduur al tien jaar, want je paspoort mag zo lang verlopen zijn voor je je Nederlanderschap verliest. Volgens de ambassade hier is het vijf jaar om te voorkomen, dat iemand tien jaar en een dag wacht om het te verlengen. Dan ben je namelijk je Nederlanderschap kwijt. Van mij mogen ze het al schriftelijk veranderen maken, i.p.v. in persoon, dat zou al heel veel schelen!
Ik begrijp dat de reden dat ze het gaan/willen verlengen juist is vanwege het feit dat je nu persoonlijk moet opdraven voor het afnemen van je biometrische gegevens.

En als je paspoort verlopen is, kom je de VS niet meer terug in, toch? En kom je NL nog wel in?
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Petra heeft twee paspoorten ;-)

Zou inderdaad mooi zijn, die tien jaar. Wij moeten twee uur rijden hier, maar in Spanje zijn ze (ook bij het Nederlandse consulaat) heel makkelijk. Je mag het eerst komen aanvragen en een paar weken later weer terug om het op te halen.
goldenhills
Amerika-expert

Wauw, da's fijn :blink: Hier mag je tenminste nog een gefrankeerde envelop meenemen voor de aanvraag en je paspoort laten opsturen. Dat scheelt in ieder geval weer een reis.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik woon ook op minder dan een half uur van het consulaat, maar het zou inderdaad wel makkelijker zijn als het tien jaar geldig zou zijn. Hier kun je trouwens ook je paspoort naar je huis laten sturen, mits je een vooraf gefrankeerde UPS envelop meeneemt.
"Keep Georgia On Your Mind"
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik heb er een jaar geleden oid al eens iets over gehoord toen Verhagen nog op buitenlandse zaken zat. Hij gaf aan dat dit inderdaad een tegemoetkoming zou zijn voor Nederlanders in het buitenland die nu veel verder moesten reizen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Petra/VS schreef:Eigenlijk is de geldigheidsduur al tien jaar, want je paspoort mag zo lang verlopen zijn voor je je Nederlanderschap verliest.
Dit geldt alleen voor mensen met een dubbele nationaliteit die buiten Nederland wonen
Art 15, lid 1c:
indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;

en art 15, lid 4:
De periode, bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt gestuit door de verstrekking van een verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap dan wel van een reisdocument in de zin van de Paspoortwet. Vanaf de dag der verstrekking begint een nieuwe periode van tien jaren te lopen.
Haha, zou ook wat zijn... Dan zouden al heel veel Nederlanders hun Nederlanderschap zijn verloren, omdat ze alleen een identiteitskaart hebben ;)
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ach, dit is Spanje. 't Is maar goed dat we hier niet hoeven werken, want daar heb je in het begin helemaal geen tijd voor. Alles duurt lang, mañana ... Soms valt het reuze mee hoor, maar we zijn al twee keer naar het kantoor van het ziekenfonds gereden en nu hebben we eindelijk een echte afspraak staan. Ben benieuwd ;-)
RoyBergen
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door RoyBergen »

Hier in Noorwegen woon ik ongeveer vijf minuten wandelen van het consulaat...
Maar 10 jaar zou wel leuk zijn ja....de Noorse paspoorten zijn wel 10 jaar geldig.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

nieuwenoord schreef:Petra heeft twee paspoorten ;-)

.
Ja, maar mij is dus letterlijk verteld door een ambassademedewerker, dat ons paspoort verlopen mocht zijn, voor we het vernieuwden. Het Nederlanderschap moet iedere tien jaar aangetoond worden, waarom iedere vijf jaar het paspoort moet worden vernieuwd en dan nog in persoon is altijd al een raadsel geweest. Edit: Las net Heleens toevoeging en ja, dat is zo, maar op dit forum komen veel mensen met of dubbele nationaliteit (of de kans daarop) of kinderen daarmee. Dat laatste is ook een overweging.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Noa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Noa »

Petra/VS schreef:
nieuwenoord schreef:Petra heeft twee paspoorten ;-)

.
Ja, maar mij is dus letterlijk verteld door een ambassademedewerker, dat ons paspoort verlopen mocht zijn, voor we het vernieuwden. Het Nederlanderschap moet iedere tien jaar aangetoond worden, waarom iedere vijf jaar het paspoort moet worden vernieuwd en dan nog in persoon is altijd al een raadsel geweest. Edit: Las net Heleens toevoeging en ja, dat is zo, maar op dit forum komen veel mensen met of dubbele nationaliteit (of de kans daarop) of kinderen daarmee. Dat laatste is ook een overweging.
Het paspoort dient altijd in persoon te worden aangevraagd i.v.m.de vingerafdrukken. Veel Nederlanders in het buitenland zijn hierdoor de dupe door geworden omdat vroeger bij de consulaten ook een paspoort kon worden aangevraagd. Heel veel consulten hebben geen biometrie om de vingerafdrukken te nemen en zijn daardoor gesloten. Vooral voor (Neder) Amerikanen is dit een groot probleem omdat ze nu verder moeten reizen voor het vernieuwen. Nog maar slechts enkele consulaten zijn open. Daarom doen veel Nederlanders het bij ons in Den Haag. Ze zijn dan toch op vakantie en "pikken" maar meteen een nieuw paspoort mee. Wij hebben het hierdoor giga druk gekregen.
Wij hebben nog geen signalen doorgekregen wanneer de geldigheidsduur naar 10 jaar gaat. Wel in de wandelgangen. Maar als het er komt geldt het voor iedereen, dus niet alleen voor Nederlanders in het buitenland...
Fan of the U.S.A.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Petra/VS schreef: Edit: Las net Heleens toevoeging en ja, dat is zo, maar op dit forum komen veel mensen met of dubbele nationaliteit (of de kans daarop) of kinderen daarmee. Dat laatste is ook een overweging.
Dat begrijp ik. Ik schreef alleen dat stuk om aan de Nederlanders in Nederland aan te tonen, dat ze niet hun nationaliteit zouden verliezen als ze hun paspoort niet verlengden. Daar leek (naar mijn bescheiden mening ;)) het namelijk een beetje op. Je stelde namelijk dat het paspoort al 10 jaar geldig is en dat is dus niet zo.
goldenhills
Amerika-expert

Voor mensen die alleen de NL nationaliteit hebben en in het buitenland wonen moet je, praktisch gezien, toch altijd een geldig paspoort hebben? Dat je een paspoort dat max. 5 jaar verlopen is nog mag verlengen is natuurlijk fijn, maar als ze je niet het vliegtuig naar Amsterdam inlaten op een verlopen Nederlands paspoort dan heb je alsnog een probleem. En ik neem aan dat je met een verlopen paspoort ook niet meer de VS terug inkomt, ook al heb je een geldige GC.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Laten we het zo stellen: als je wilt reizen, zul je altijd een geldig reisdocument moeten hebben. Maar ook als je je wilt/moet legitimeren (in Nederland) moet je identiteitsbewijs geldig zijn.
goldenhills
Amerika-expert

Hmm, dat klinkt als een ontwijkend antwoord. "Reisdocument" is toch gewoon je paspoort, praktisch gesproken. Met een Nederlandse identiteitskaart kom je de VS niet in. Ik dacht dat je normaliter alleen met een geldig paspoort + GC/visa (of VWP) binnen kan komen. Zijn er situaties die ik over het hoofd zie?
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Sorry, wilde niet ontwijkend zijn hoor. ;)

Er is een grote discussie gaande of de Nederlandse identiteitskaart ook een reisdocument blijft. Vandaar dat ik misschien wat vaag was. Met een Nederlandse identiteitskaart kan je namelijk binnen een groot deel van Europa ook reizen. Er heeft een persoon een rechtzaak aangespannen om de identiteitskaart gratis te maken. Dit omdat de identiteitskaart voornamelijk als legitimatie-bewijs wordt gebruikt (en het is wettelijk verplicht om je te kunnen legitimeren) en niet voor privé-doeleinden (zoals reizen). De Hoge Raad moet hier nog uitspraak over doen. Als het gratis wordt gemaakt, dan zou het kunnen betekenen dat de identiteitskaart geen reisdocument meer is, maar alleen in Nederland mag worden gebruikt ter legitimatie.

Dus reisdocument is niet alleen je paspoort, maar ook de Nederlandse identiteitskaart. Met de laatste mag je dus niet naar Amerika reizen.
Noa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Noa »

Volgend jaar verdwijnt de identiteitskaart definitief. Ook bijschrijvingen van kinderen in het paspoort van de ouders verdwijnt. Dit gold trouwens al voor reizen naar Amerika.
Dus vanaf medio volgend jaar kan je alleen nog reizen op een paspoort, ongeacht waar je naar toe gaat.
Wij worden op de zaak continu op de hoogte gehouden met informatie hierover. Natuurlijk krijgen we nu al bezorgde klanten aan de balie. Een identiteitskaart kan nu nog worden aangevraagd en ik denk natuurlijk dat na 2012 het wel een legitimatie blijft, alleen wordt het niet meer verstrekt...
Fan of the U.S.A.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer