Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Help: zus zit illegaal in Amerika met kinderen.
Re: Help: zus zit illegaal in Amerika met kinderen.
Ik denk zelf dat de "eenvoudigste" maar voor je zus niet de meest plezierige weg de volgende is:
Jij waarschuwt de immigratiedienst. Toen zij vanuit Nederland naar Amerika reisde heeft zij, als het goed is, in het vliegtuig een zg. IF 192 form. moeten invullen. Daarin moest zij een adres opgeven waar zij in de USA verblijft (voor rondreizende toeristen is dat het eerste hotel wat zij aan doen). Aan de hand van die gegevens kunnen de desbetreffende ambtenaren haar opsporen en "arresteren" hetgeen in dit geval uitzetting betekent naar het land van herkomst + een mogelijke boete.
Daarnaast kan je ook nog een melding doen bij de lokale politie/overheid en ze meedelen dat je ook de Immigratiedient hebt ingeschakeld.
Haar kinderen zijn daar geboren dus automatisch Amerikaans staatsburger (zullen wel; staan ingeschreven bij Pa in het paspoort) dus die krijgt zij niet mee. Dit wordt een apart hoofdstuk want dat zal zij vanuit Nederland moeten bevechten maar ik twijfel eraan of dat haar in dit geval veel succes oplevert.
Jij waarschuwt de immigratiedienst. Toen zij vanuit Nederland naar Amerika reisde heeft zij, als het goed is, in het vliegtuig een zg. IF 192 form. moeten invullen. Daarin moest zij een adres opgeven waar zij in de USA verblijft (voor rondreizende toeristen is dat het eerste hotel wat zij aan doen). Aan de hand van die gegevens kunnen de desbetreffende ambtenaren haar opsporen en "arresteren" hetgeen in dit geval uitzetting betekent naar het land van herkomst + een mogelijke boete.
Daarnaast kan je ook nog een melding doen bij de lokale politie/overheid en ze meedelen dat je ook de Immigratiedient hebt ingeschakeld.
Haar kinderen zijn daar geboren dus automatisch Amerikaans staatsburger (zullen wel; staan ingeschreven bij Pa in het paspoort) dus die krijgt zij niet mee. Dit wordt een apart hoofdstuk want dat zal zij vanuit Nederland moeten bevechten maar ik twijfel eraan of dat haar in dit geval veel succes oplevert.
Haar zus wil juist de kinderen meenemen, dus dit is geen optie royjher.
Dat zou betekenen dat als ik met een Nederlandse vrouw op vakantie ben in de VS, en ik ben zelf ook Nederlander, en ons kind wordt daar geboren dit kind automatisch Amerikaans staatsburger zou zijn. Lijkt me niet dat in de VS geboren worden de enige eis is om Amerikaans staatsburger te worden.royjher schreef:Haar kinderen zijn daar geboren dus automatisch Amerikaans staatsburger (zullen wel; staan ingeschreven bij Pa in het paspoort)
Dat heb ik begrepen "Hockey" maar zoals je uit het allereerste bericht kon opmaken zijn de kinderen in de USA geboren dus daar ingeschreven, dus USA staatsburger. je kan ze dus niet zo maar meenemen. Hier moet zowel een Nederlandse als Amerikaanse rechter aan te pas komen. Dat is een langdurig proces.
Daarom is de eerste zorg dat moeder weer terug is in Nederland dan kan van daaruit verder gewerkt worden. Dit is een proces wat step by step moet worden volbracht en op een wijze waarbij je moet voorkomen dat je de Amerikaanse en Nederlandse autoriteiten tegen de haren in strijkt.
Daarom is de eerste zorg dat moeder weer terug is in Nederland dan kan van daaruit verder gewerkt worden. Dit is een proces wat step by step moet worden volbracht en op een wijze waarbij je moet voorkomen dat je de Amerikaanse en Nederlandse autoriteiten tegen de haren in strijkt.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Sorry, dit is ongelovelijk slecht advies. Hiermee zou Sanne''s zus haar eigen glazen ingooien. Het laatste wat je wilt doen is gearresteerd worden.royjher schreef:Ik denk zelf dat de "eenvoudigste" maar voor je zus niet de meest plezierige weg de volgende is:
Jij waarschuwt de immigratiedienst. .... Aan de hand van die gegevens kunnen de desbetreffende ambtenaren haar opsporen en "arresteren" hetgeen in dit geval uitzetting betekent naar het land van herkomst + een mogelijke boete.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Royjer heeft gelijk. En inderdaad, als je op vakantie in de VS bent en je kind wordt daar geboren, dan is het automatisch een staatsburger.Hockey schreef:Dat zou betekenen dat als ik met een Nederlandse vrouw op vakantie ben in de VS, en ik ben zelf ook Nederlander, en ons kind wordt daar geboren dit kind automatisch Amerikaans staatsburger zou zijn. Lijkt me niet dat in de VS geboren worden de enige eis is om Amerikaans staatsburger te worden.royjher schreef:Haar kinderen zijn daar geboren dus automatisch Amerikaans staatsburger (zullen wel; staan ingeschreven bij Pa in het paspoort)
Er zijn mensen die hiervoor express naar de VS reizen: http://www.time.com/time/world/article/ ... 93,00.html
Hockey, Natuurlijk is het niet zo dat als je beide Nederlander bent en je krijgt een kind dat in de USA geboren wordt, USA staatsburger wordt. Maar haar man is een Amerikaan. That's the point.
USA 2004: het woord "arresteren" staat tussen "".
Ik bedoel daar mee dat zij door de desbetreffende ambtenaren uit huis wordt gehaald wat dus een officiele overheidshandeling is en dat dat haar de mogelijkheid biedt de ambtenaren te informeren over haar situatie aldaar en dat het "illegale verblijf" niet moedwillig is.
Hiermee kan zij dus de molen laten draaien.
Ik bedoel daar mee dat zij door de desbetreffende ambtenaren uit huis wordt gehaald wat dus een officiele overheidshandeling is en dat dat haar de mogelijkheid biedt de ambtenaren te informeren over haar situatie aldaar en dat het "illegale verblijf" niet moedwillig is.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Je schrijft ook dat het een goed idee is om je daarna te laten uit te laten zetten uit de Verenigde Staten. Als je zoiets zou doen zitten de kinderen dus in de VS, en bestaat er een gerede kans dat de zus de VS de eerste 3 of 10 jaar niet meer in komt.royjher schreef:USA 2004: het woord "arresteren" staat tussen "".
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Toch wel:royjher schreef:Hockey, Natuurlijk is het niet zo dat als je beide Nederlander bent en je krijgt een kind dat in de USA geboren wordt, USA staatsburger wordt. Maar haar man is een Amerikaan. That's the point.
Amendment XIV, Section 1, Clause 1: "All persons born or naturalized in the United States, and subject to the jurisdiction thereof, are citizens of the United States and of the State wherein they reside."
@royjher, of haar man Amerikaan is staat niet vast. Dat is ook nog een van de vraagtekens.
Ik sluit me aangaande jouw advies aan bij USA 2004, je geeft een zeer slecht advies. Er zijn andere opties. Jezelf uit laten zetten in de hoop dat je straks vai de nederlandse rechter het wint, nee. Er zijn andere adviezen gegeven die veiliger zijn. Zoals advies inwinnen via een advocaat in de VS.
Ik sluit me aangaande jouw advies aan bij USA 2004, je geeft een zeer slecht advies. Er zijn andere opties. Jezelf uit laten zetten in de hoop dat je straks vai de nederlandse rechter het wint, nee. Er zijn andere adviezen gegeven die veiliger zijn. Zoals advies inwinnen via een advocaat in de VS.
Laatst gewijzigd door Hockey op 02 aug 2011, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank voor de toelichting. Het lijkt me een gat in de wetgeving.USA2004 schreef:Royjer heeft gelijk. En inderdaad, als je op vakantie in de VS bent en je kind wordt daar geboren, dan is het automatisch een staatsburger.
Er zijn mensen die hiervoor express naar de VS reizen: http://www.time.com/time/world/article/ ... 93,00.html
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik zou het niet een gat noemen. Het is een bewuste keuze geweest van de Amerikaanse overheid destijds, en had vooral te maken met het verlenen van Amerikaans staatsburgerschap aan voormalige slaven.
Ik meen ooit eens gelezen te hebben ergens dat je twee vormen van nationaliteitsverkrijging hebt; jus sanguinis of jus soli. Bij jus sanguinis (recht van bloed) verkrijg je je nationaliteit door je ouders (letterlijk: je bloed), ongeacht waar je geboren bent. Dit is wat men in Nederland hanteert. Aan de andere kant is daar jus soli (recht van de grond? zoiets), wat inhoudt dat je je nationaliteit ontleent aan het land waarin je geboren bent. Dit is het recht dat men in de VS hanteert. In de VS heb je dus ook nooit de vraag waar je ouders geboren zijn, of wat hun nationaliteit is, maar alleen waar jij geboren bent. Is dat in de VS, dan is het klaar.
Het is dus geen gat in de wetgeving, het is gewoon een hele andere optiek dan wat we in Europa gewend zijn, maar een die je wel moet hanteren om deze situatie te begrijpen.
Ik denk dat deze situatie zonder "arrestaties" en wilde verhalen over mensen gewoon weghalen best op te lossen is. Er zijn ook in de VS regelingen voor mishandelde vrouwen (als ze dat is), en ook hier kennen ze "clemency" voor dit soort situaties. De TS zal alleen goed haar huiswerk moeten doen, en met de juiste personen contact leggen om het voor elkaar te krijgen.
Ik meen ooit eens gelezen te hebben ergens dat je twee vormen van nationaliteitsverkrijging hebt; jus sanguinis of jus soli. Bij jus sanguinis (recht van bloed) verkrijg je je nationaliteit door je ouders (letterlijk: je bloed), ongeacht waar je geboren bent. Dit is wat men in Nederland hanteert. Aan de andere kant is daar jus soli (recht van de grond? zoiets), wat inhoudt dat je je nationaliteit ontleent aan het land waarin je geboren bent. Dit is het recht dat men in de VS hanteert. In de VS heb je dus ook nooit de vraag waar je ouders geboren zijn, of wat hun nationaliteit is, maar alleen waar jij geboren bent. Is dat in de VS, dan is het klaar.
Het is dus geen gat in de wetgeving, het is gewoon een hele andere optiek dan wat we in Europa gewend zijn, maar een die je wel moet hanteren om deze situatie te begrijpen.
Ik denk dat deze situatie zonder "arrestaties" en wilde verhalen over mensen gewoon weghalen best op te lossen is. Er zijn ook in de VS regelingen voor mishandelde vrouwen (als ze dat is), en ook hier kennen ze "clemency" voor dit soort situaties. De TS zal alleen goed haar huiswerk moeten doen, en met de juiste personen contact leggen om het voor elkaar te krijgen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
@DixieChick, dank. Goed punt. Gezien het verleden snap ik de wetgeving, maar tegenwoordig is deze reden niet meer nodig, en gezien het artikel waar USA 2004 mee aankwam, durf ik toch van een gat in de wetgeving te spreken. Maar goed, dat is mijn mening, en geen feit.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
In de VS is heel veel huidige wetgeving gebaseerd op gebeurtenissen uit het (o.a. koloniale) verleden en niet meer nodig, maar het wordt wel gewoon in stand gehouden; enkel de uitleg voor de noodzaak van de wetgeving verandert met de tijd.Hockey schreef:Gezien het verleden snap ik de wetgeving, maar tegenwoordig is deze reden niet meer nodig
Denk bijvoorbeeld aan "the right to keep and arm bears", eh, ik bedoel "the right to keep and bear arms": voortkomend uit de noodzaak om een 'militia' op te kunnen zetten in tijden van nood ter verdediging van de 'free state' is aangegeven dat het recht op wapenbezit niet beperkt zou worden. Naderhand - toen er geen noodzaak meer was voor een 'militia' omdat er officiele overheidsstrijdkrachten waren opgericht - is dit recht blijven voortbestaan maar werd de noodzaak voor "the right to keep and bear arms" anders uitgelegd: het was niet meer alleen voor de 'militia' maar het recht op wapenbezit werd nu uitgelegd als een recht dat iedereen heeft ter verdediging van huis en haard. Dit is door het Supreme Court in 2008 ook nog eens bevestigd: "the Second Amendment protects an individual right to possess a firearm unconnected with service in a militia, and to use that arm for traditionally lawful purposes, such as self-defense within the home."
Afschaffen/wijzigen vereist dan vaak een wijziging van de grondwet - en dat gebeurt nu eenmaal niet zo snel. Vandaar dat instandhouden met een ietwat andere uitleg dan origineel bedoeld was die beter aansluit bij de tijdgeest vaak de makkelijkere weg is.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er wordt hier teveel advies op speculatie gegeven. Geen goede zaak lijkt mij
-
Bennogr
- Amerika-expert
Inderdaad, advies van mensen die de Amerikaanse wetten en gewoonten slecht kennen, is lang niet altijd een echt goed advies.
Als je in de VS geboren bent, ben je automatisch Amerikaan, ongeacht wat je ouders zijn. Aan de andere kant: als je op die manier Amerikaan bent geworden, betekent dat niet dat je ouders automatisch ook in aanmerking komen voor een langdurig verblijf in de VS, je mag je ouders pas het land binnenhalen als je 21 bent.
De weg via een (plaatselijke) advocaat is de beste. Er zijn een aantal groepen die vrouwen helpen die in dat soort problemen verstrikt zijn geraakt. De plaatselijke politie kan daarna verwijzen (zelfs voor illegale immigranten, in de meeste plaatsen mag de politie niet eens naar je immigratiestatus vragen en moet je helpen), er zijn groepen die (illegale) immigranten steunen en die weten hoe alles werkt en je kunt sommige (vele) kerken aanspreken.
Vooral belangrijk in dit soort gevallen: NIET zelf "raad" geven als je niet precies weet wat er aan de hand is, of als je weinig weet van de Amerikaanse zeden en gewoonten of als je alleen maar op je gevoel afgaat.
EEN GOEDE AANPAK, VIA BESTAANDE ORGANISATIES EN/OF DESKUNDIGEN/ADVOCATEN TER PLEKKE, IS IN DIT SOORT GEVALLEN LETTERLIJK VAN LEVENSBELANG!
Als je in de VS geboren bent, ben je automatisch Amerikaan, ongeacht wat je ouders zijn. Aan de andere kant: als je op die manier Amerikaan bent geworden, betekent dat niet dat je ouders automatisch ook in aanmerking komen voor een langdurig verblijf in de VS, je mag je ouders pas het land binnenhalen als je 21 bent.
De weg via een (plaatselijke) advocaat is de beste. Er zijn een aantal groepen die vrouwen helpen die in dat soort problemen verstrikt zijn geraakt. De plaatselijke politie kan daarna verwijzen (zelfs voor illegale immigranten, in de meeste plaatsen mag de politie niet eens naar je immigratiestatus vragen en moet je helpen), er zijn groepen die (illegale) immigranten steunen en die weten hoe alles werkt en je kunt sommige (vele) kerken aanspreken.
Vooral belangrijk in dit soort gevallen: NIET zelf "raad" geven als je niet precies weet wat er aan de hand is, of als je weinig weet van de Amerikaanse zeden en gewoonten of als je alleen maar op je gevoel afgaat.
EEN GOEDE AANPAK, VIA BESTAANDE ORGANISATIES EN/OF DESKUNDIGEN/ADVOCATEN TER PLEKKE, IS IN DIT SOORT GEVALLEN LETTERLIJK VAN LEVENSBELANG!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
S@nnie, heb je ondertussen al contact gehad met bepaalde organisaties?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Precies, we kunnen weinig meer betekenen voor topicstarter. Zij zal het verder zelf moeten doen via de erkende instanties.Bennogr schreef: EEN GOEDE AANPAK, VIA BESTAANDE ORGANISATIES EN/OF DESKUNDIGEN/ADVOCATEN TER PLEKKE, IS IN DIT SOORT GEVALLEN LETTERLIJK VAN LEVENSBELANG!
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
S@nnie; ik ben benieuwd of je de afgelopen twee dagen al actie ondernomen hebt. Hou je ons hier op de hoogte?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 5309 Weergaves
-
Laatste bericht door Lilala13
-
- 6 Reacties