Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Help: zus zit illegaal in Amerika met kinderen.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
S@nnie
Amerika-ontdekker

Re: Help: zus zit illegaal in Amerika met kinderen.

Bericht door S@nnie »

Petra, bedankt dat je alles hebt verwijderd!! Geen probleem dat het even wat duurde niet elk mens zit de hele dag aan de pc hoor;)

Hockey, ja ik ga zowiezo bekijken wat wij van hier uit kunnen regelen paspoort, rijbewijs zal ze opnw voor moeten afrijden die is ook al jaar of 5 verlopen.
Tja zij kan niet getrouwd zijn voor de wet denk ik omdat ze daar niet legaal was, dus dit is gewoon een priester die aan huis kwam de trouw voltooide en daarmee klaar, net zoals daar de kappellekes ervoor op elke hoek van de straat zijn, denk ik zo
Of haar man de kinderen erkend heeft, wij zijn bang dat ze op beide namen staan, dit word nagevraagd door mijn vader, omdat mijn zusje toen nog alles geloofde wat hij zei dus geen reden om enkel haar naam te zetten op de documenten.
Ja ze wilt echt weg bij die man ze heeft geen leven zo.
Dat het tijd en geld gaat kosten is geen probleem al zouden we liever zien dat ze snel terug kan komen hoeveel dit ook zou kosten.

Goldenhilss, we gaan daar ook eens informeren morgen

Ziva, voorheen moest mijn zusje dus altijd boodschappen doen, haar 2 kids mee nemen want meneer wenste er niet op te passen, ineens werd haar alles verboden en komt ze nog niet in de tuin, mag geen tv kijken, niet op de pc niet bellen ze moet zich enkel bezig houden met de kinderen. Ze is een goede moeder daar twijfel ik niet aan maar blijkbaar zien hun het daar ineens anders. Wat de reden is van deze plotse ommezwaai weten we dus niet. Wat we wel weten is dat haar man 5 mnd in austin is geweest om werk te zoeken en na zijn terug komst is dit ineens gebeurd.
Wij hebben ook bewijzen dat ze niks meer mag via zijn facebook waarop hij mijn zusje ook nog eens zwart maakt.

Heb gisteren nog met mijn vader gebeld en als er echt geen andere oplossing direct voor handen ligt dan kunnen we beter zien dat zij en haar kids ergens in usa een eigen plekje krijgen en waar vandaan ze dan verder kan zien als ze eerst maar uit deze situatie weg kan komen zodat ze weer adem krijgt.
Ja goed voor haar zorgen gaan we zeker doen al is het nu zo moeilijk zonder contact
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik vraag me af in hoeverre het uitmaakt dat haar man waarschijnlijk net zo illegaal in Amerika is als zij zelf. Het kan misschien een hoop van zijn eigen gedrag verklaren? Aan de andere kant, ik lees dat hij andere kinderen heeft en hij geen ouderlijk gezag over deze kinderen heeft. Kennelijk is hij toch bekend bij de autoriteiten dus hoe illegaal is hij daar? Misschien wel helemaal niet?

Alles zo lezende lijkt mij dat S@nnie vooral de hulp van de mevrouw moet inschakelen die bij haar zus over de vloer komt. Die heeft de documenten, kent de situatie. Eerst uitzoeken in hoeverre de kinderen wel of niet door hem erkend zijn.

Verder lees ik reacties als de staat uitvluchten met de kinderen. Volgens mij wordt dat als ontvoering gezien in Amerika? Mijn oudste zus heeft in een soortgelijke situatie gezeten 10 jaar geleden (omstandigheden waren anders maar heeft wel raakvlakken). Zij is toen enkele weken na geboorte dochter terug naar Nederland gegaan met kind. Heeft toen ook heel wat voeten in aarde gehad maar is allemaal goed gekomen. Ex is inmiddels overleden zodat zelfs bezoekjes aan Amerika weer mogelijk zijn en vorig jaar zijn ze dan ook teruggeweest. Ik zou mijn zus eens kunnen vragen of zij tips voor S@nnie en haar zus heeft?

Sterkte ermee in ieder geval!

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

S@nnie schreef:Tja zij kan niet getrouwd zijn voor de wet denk ik omdat ze daar niet legaal was, dus dit is gewoon een priester die aan huis kwam de trouw voltooide en daarmee klaar, net zoals daar de kappellekes ervoor op elke hoek van de straat zijn, denk ik zo
Nog een tip en een die je de ogen moet doen openen: Amerika is Nederland niet en de wet is daar anders. In Nederland zou dat niet als huwelijk erkend worden, in Amerika wellicht wel. Pas dus heel sterk op met vanuit een Nederlandse juridische blik de zaken in de VS beschouwen. Als ik kijk naar een drietal huwelijken die ik in de VS heb bijgewoond, daar kwam geen ambtenaar van de burgerlijke stand aan pas. Gewoon een priester, dan wel rabbijn die een geldig huwelijk voltrok. Als de persoon die het huwelijk van je zus voltrok daartoe een bevoegdheid heeft, dan is het huwelijk waarschijnlijk geldig.
S@nnie schreef:Wij hebben ook bewijzen dat ze niks meer mag via zijn facebook waarop hij mijn zusje ook nog eens zwart maakt.
Maak screenshots van die facebook pagina. Van alles wat je kan verzamelen waarin hij haar zwart maakt, belasterd of op een andere wijze aan haar stoelpoten zaagt, screenshots maken.
S@nnie
Amerika-ontdekker

Bericht door S@nnie »

Maar hoe kan zij wettelijk trouwen als ze illegaal daar is???? Daarmee mijn redenering dat het niet wettelijk kan zijn

Ja hoor wij hebben alle bewijzen afgeprint hier liggen ook degene waarin hij zegt dat mijn zusje zich moet bezig houden met belangrijkere taken dan tv msn facebook enz
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@s@nnie, ik snap je punt. Maar ook hier pas op met wat je denkt aangaande de VS wetten.

Ik kan me voorstellen dat jouw zus wel legaal in de VS is. Vermoedelijk is ze daar op legale wijze binnengekomen. Een huwelijk zou haar status misschien legaal gemaakt hebben. Misschien omdat ik niet weet wanneer ze daar binnenkwam en hoe de wet toen was. En misschien heeft haar man achter haar rug om haar status gelegaliseerd. Maar haar nooit ingelicht of haar nooit op de hoogte gesteld.
Ook hier: zorg dat je het 100% zeker weet. Want dat kan straks wel eens heel belangrijk gaan worden.
S@nnie
Amerika-ontdekker

Bericht door S@nnie »

Hmmmm weet niet of hij dat gedaan zou hebben want hij bleef altijd volhouden dat het niet kon aangezien hij als duitser daar kwam wonen en zijn papieren kwijt waren, ditzelfde zeiden zijn ouders tegen mijn ouders. Maar ja mss heb je gelijk. Waar kan je dat uitzoeken want is toch iets wat we moeten weten dan.
Wij weten niet meer dan dat ze illegaal daar is ook hebben zijn ouders dit jaar tegen mijn ouders gezegt dat dit een probleem was. Mijn ouders zijn dit jaar even daar geweest toen zij daar op vakantie waren....
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik ben beslist geen expert op dit gebied maar is het niet zo, dat je legaal - bijvoorbeeld onder VWP - binnen kunt komen, trouwen en dan in overstay gaan? In dat geval zou je zus wettig getrouwd zijn en toch illegaal in Amerika verblijven. Misschien kan iemand met meer verstand van zaken daar iets over zeggen.

Ik wens jou in ieder geval sterkte en succes bij je pogingen om je zus te helpen.
Groet,

Old Faithful
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

S@nnie schreef:Maar hoe kan zij wettelijk trouwen als ze illegaal daar is???? Daarmee mijn redenering dat het niet wettelijk kan zijn
Een huwelijk staat los van je wettelijke status in de US. Je kunt illegaal in de VS zijn en trouwen -- dat is in principe net zo geldig als een huwelijk tussen mensen met een legale status. Er zijn wel een paar staten die geen marriage license uitgeven aan illegal aliens (een voorstel wet in Arizona), maar dat zijn uitzonderingen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Trouwen in de VS is redelijk makkelijk, ze kijken meer naar je bloed (om te voorkomen dat je met een ziekte trouwt, iets dat voor de kinderen narigheid kan opleveren), dan dat ze op je immigratiestatus letten.

En trouwen mag iedereen doen. Er zijn een aantal "kerken" waar die via het internet en een kleine bijdrage tot "priester" wordt benoemd en dan mag je aan het werk. Universal Life Church is er zo 1. Als er voldoende interesse is, wil ik mij daar best eens in verdiepen, mooi (en lucratief, want ik ben een echte 'Ollander en dus niet goedkoop!) voor als ik eenmaal met pensioen ben.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

S@nnie, ik durf je niet te zeggen waar je dit precies kan uitzoeken. Wellicht dat het consulaat je dit kan vertellen, probeer anders een advocaat in de VS en de eerder genoemde instanties.
S@nnie
Amerika-ontdekker

Bericht door S@nnie »

ok bedankt
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik denk ook dat je er in eerste instantie van moet uitgaan dat het huwelijk geldig is. Vergeet niet dat een huwelijk in Amerika onder State Law valt (en zelfs verschillende regels heeft per staat), en immigration status valt onder Federal Law. Als er een huwelijk is afgesloten en er is niet gefraudeerd, dan is het huwelijk geldig en moet er een echtscheiding (divorce) worden aangevraagd. Als er een huwelijk is afgesloten onder druk of valse voorwenselen kan het met terugwerkende kracht ongeldig worden verklaard (nullify). Hier zal waarschijnlijk een advocaat naar moeten kijken die bekend is met de wetten van de staat waar je zus al dan niet getrouwd zou zijn. Dat staat allemaal los van de immigratie status.

Er zijn diverse rechtzaken waarin familierecht en immigratierecht direct tegenover elkaar staan, wat al aangeeft dat het goed mogelijk is om in schijnbare tegenstrijdige situaties te belanden. Zo kan het familierecht een illegaal verblijvende gescheide vader het recht geven om in de buurt van zijn ex-vrouw en kinderen te wonen en zijn kinderen regelmatig te bezoeken, en het immigratierecht kan hem het land uit schoppen. In een rechtzaak worden dan deze twee tegenstrijdige wetten gewogen, en soms wint het immigratierecht, en soms het familierecht.
fddg
Amerika-ontdekker

Bericht door fddg »

S@nnie schreef:Maar hoe kan zij wettelijk trouwen als ze illegaal daar is???? Daarmee mijn redenering dat het niet wettelijk kan zijn
Ik ben bang dat dit huwelijk gewoon legaal is. Toen ik in Tx trouwde werd er alleen naar een ID gevraagt. Ik was wel legaal daar maar er werd helemaal niet naar mijn verblijfsvergunning, paspoort of visa gevraagt.
Sterker nog, als 2 buitenlanders in Tx willen trouwen kunnen ze dat gewoon, en dan de papieren inleveren bij het land waar ze vandaan komen om het daar ook geldig te maken. Net zoiets als in Vegas dus. Hou er dus alsjeblieft rekening mee dat dit huwelijk echt geldig is in de VS.

Ik hoop dat je een oplossing vindt voor je zus en haar kids, maar het zal een lange moeilijke weg worden. Het enige wat ik je kan aanraden is inderdaad een lokale advocaat in de arm nemen, die kent de wetten in de staat waar ze zit, en zal je veel beter kunnen helpen.

Succes!!
each day's a gift and not a given right
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

S@nnie - ik heb het hele draadje doorgelezen, en allereerst wilde ik even aangeven dat me dit een enorm vervelende situatie lijkt voor je zus, en voor jou en je familie. Het is nogal wat om zo proberen op te lossen.

Daarnaast wilde ik eigenlijk alleen maar onderstrepen wat anderen ook al gezegd hebben: In de VS werken dingen absoluut niet zoals in Nederland. Ik weet dat trouwen met een buitenlander in Nederland enorm lastig is, maar hier in de VS is dat (m.u.v Arizona) geen enkel probleem. Je kan ten allen tijde met wie dan ook trouwen. Er wordt gevraagd naar een paspoort of rijbewijs, en that's it. En inderdaad, ook gewoon priesters kunnen mensen trouwen. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je zus niet zomaar met haar kinderen naar Nederland kan komen. Ze zullen, als ze daar aankomen, en je zus' man doet een verzoek via een Amerikaanse rechter, keihard weer terug gestuurd worden naar de VS. Nederland is namelijk lid van een internationaal verdrag ter voorkoming van kinderontvoering, wat zoveel betekent dat als jij als ouder je kinderen uit hun vertrouwde omgeving haalt (in dit geval is dat de VS), ze terugmoeten totdat een rechter daar (in de VS dus) bepaalt dat de situatie bij de vader onleefbaar is. Maar dan nog zou de rechter kunnen bepalen dat er omgangsregelingen moeten komen, en dan moeten de kinderen dus in de buurt blijven wonen. Als jouw zus geen geldige verblijfstatus heeft, dan zou ze haar kinderen dus alsnog kwijt kunnen raken.

Toegegeven, dit is een "worst case scenario" verhaal, maar het kan zo uitpakken, en ik zie het (helaas) te vaak zo uitpakken in de media hier. Maar hiermee wil ik maar aangeven dat je het het beste via de officiele kanalen kan aanpakken; het consulaat, al die resources die Golden Hills voor je heeft opgezocht, en eventueel ene advocaat. Ik denk dat de situatie prima is op te lossen (legaal dan), maar het zal gewoon slim aangepakt moeten worden.

Succes!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als de rechter ooit bepaalt dat de kinderen daar moeten blijven, dan kan de zus mogelijk wel beroep doen op uitzonderlijke maatregelen die toestaan dat een ouder van een Amerikaans staatsburger niet het land uitgezet wordt (ik geloof tot de kinderen 18 jaar worden of zo). Als ze in staat is om te werken, kan ze dan ginder zelfstandig blijven wonen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Zo werkt dat niet. Ouders van in de VS geboren kinderen kunnen gewoon het land worden uitgezet, en dat gebeurt ook. Iets anders is als de vrouw (of man) aantoonbaar mishandeld wordt, dan kan een beroep gedaan worden op allerlei beschermingsprocedures.

Maar in het algemeen geldt: illegaal = uitzetten. En die zogenaamde 'anchorbabys" (kinderen met opzet hier geboren, zodat de ouders in het land kunnen blijven) zijn een verhaaltje, een kind moet 21 jaar oud zijn voor het een ouder kan sponsoren.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Sannie, allereerst hoop ik dat het allemaal goed komt. Wat een rotsituatie. Ik moet zeggen ik weet van dit soort zaken heel weinig vanaf, maar als ik het correct allemaal zo lees, is de legale verblijfssituatie van de man in de VS ook niet geheel vastgesteld. Waarschijnlijk dan ook een van de redenen dat hij daarom je zus niet buiten laat komen, of in contact laat komen met anderen (je ouders en jijzelf). Als jullie met een tweetal advocaten spreken (familierecht en immigratierecht), kan er misschien vastgesteld worden via een private investigator of hij legaal in de VS verblijft, aan de hand van zijn social security nummer. Misschien zou die social worker zijn social security nummer kunnen verkrijgen via je zus. ls hij niet legaal is dan lijkt het mij logisch dat hij dan ook de VS uitgezet wordt. Misschien is het dan ook makkelijker voor je zus om met de twee kleintjes terug te reizen naar Nederland. Afijn, iets om verder uit te zoeken natuurlijk. Sterkte ermee, joh.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Inderdaad een rotsituatie. Maar ook behoorlijk gecompliceerd. Hier moet deskundige hulp bij gehaald worden, die hulp kan niemand hier op dit forum bieden. Zoals velen al aangaven: eerst vrijblijvend juridisch advies inwinnen. En dan nog kan dit een langdurige, pijnlijke maar vooral kostbare zaak worden. Wacht er niet te lang mee. Succes en sterkte alvast!
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
PeterPastoor
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door PeterPastoor »

Ik duim echt voor jullie dat dit goed komt :(
De Amerikaanse Winkel - http://www.drinksuikervrij.nl
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer