Ik woon sinds 3 jaar in Michigan en heb diverse BV's in Nederland en diverse LLC in US. Heb wel enige ervaring.
Oprichten van een BV duurt in NL wat langer, een paar weken, maar met een BV (i.o.) (in oprichting) kun je ook gelijk aan de slag. Een LLC is inderdaad wel erg snel, mijn laatste in een uur, en kost hier in MI 75 dollar.
Zaken doen is overal hetzelfde, zoals iemand al schreef. Marketing, financieen, bedrijf organiseren blijft hetzelfde principe je meot je wel alleen aanpassen aan specifieke lokale omstandigheden. Maar dat is juist het ondernemen naar mijn idee.
Ik laat alles door NL en Amerikaanse accountants doen. De systemen hier zijn vrij gecompliceerd, (S-corp, C-corp) en zij weten de juiste weg te bewandelen die veel geld kan besparen. Zoals de beroemde ''Bush tax-cut" die ik eigenlijk ook niet rechtvaardig vind maar mij wel een Federal Tax van maar 15% oplevert.

)
Over belastingen gesproken. Als de Bush tax-cut verdwijnt is Amerika écht geen aantrekkelijk land mbt belastingen en komt het in de buurt van wat men in NL betaald.
Twee zaken die mij altijd weer opvallen:
1. Iedereen en alles is bang voor aansprakelijkheid.
- Een vrijdagmiddag borrel op of ná het werk. Uit den boze ! Als werkgever iets te doen hebben met alcohol... nooit !
- Een accountant die advies op papier zet; zeldaam ! Zij kunnen door de IRS (belastingdienst) verantwoordelijk gehouden worden voor jouw foute aangifte en alles wat op papier of email staat kan tegen ze gebruikt worden.
2. Iedereen is overal en altijd op geld uit.
- Op de meest onverwachte momenten verschijnen overal fees, commissions, taxes etc etc. Denk nooit dat een afgesproken prijs hetgene is wat je uiteindelijk kwijt bent.
- Men is zéér wantrouwend mbt betalingen. Alles vooraf of bij levering betalen. Vertrouwen en vriendelijkheid houdt in Amerika heel snel op als het op het feitelijke geld aankomt.
Zonder speciale capaciteiten zal een bedrijf je echt niet zo makkelijk in loondienst nemen en kiezen ze voor eigen mensen eerst. Als je voor jezelf aan de slag wilt moet je uiteindelijk hetzelfde doorzettingsvermogen hebben om te slagen als in NL waarbij het feit dát je een buitenlander bent het zeker niet makkelijker maakt.
Verder is Amerika een prima land met voor en nadelen. Uiteindelijk moet je zelf iets van je leven maken maakt niet uit waar je woont.
Johan