Coyote schreef:
Sony is ook een van de fabrikanten die geen regiovrije DVD-spelers levert dacht ik. Of de apparaten van Sony tegenwoordig wel eenvoudig regiovrij te maken zijn, weet ik ook niet. Aangezien ik Sony-minded ben met tv- en geluidsapparatuur

zal een volgende vast weer een Sony worden. Maar gelukkig hoeft dat nog niet. Hij werkt nog perfect!
Roland
We raken wellicht enigzins off-topic, maar ik heb problemen met Sony. Niet zozeer omdat Sony slechte apparatuur maakt, want dat doen ze zeker niet.... Maar vooral omdat Sony dus echt haantje de voorste is om copyright beveiligingen in te voeren en je het als gebruiker echt zo moeilijk mogelijk wil maken om gekopieerde CD's te gebruiken.
Dit komt voornamelijk omdat Sony ook eigen recordlabels heeft en films uit brengt, en dus ook haar andere industrietak koste wat het kost probeerd te beschermen. De regiocodering en het moeilijk regiovrij maken is slechts 1 voorbeeld. Onlangs gaven ze een aantal CD's uit die een zogenaamde "rootkit" installeerden op je PC als je die CD dus in een PC/Laptop afspeelde. Zonde de gebruiker te vragen werd er dan middels Autorun/Autoplay in Windows een stukje software geinstalleerd waarmee Sony potentieel toegang kon krijgen tot die PC. Er is hier een gigantische rel over geweest natuurlijk, en uiteindelijk heeft Sony ingebonden.
Hier staat meer technische informatie over die rootkit, als je e.e.a. van computers afweet wellicht intressant:
http://www.sysinternals.com/blog/2005/1 ... ights.html
Sony zit echt diep in de Digital Rights Management en zal in de toekomst dus ook ten alle tijden proberen te voorkomen dat gekopieerde schijven niet afgespeeld kunnen worden.
Een ander voorbeeld is hun Minidisc spelers. Ik heb zelf een draagbare Minidiscspeler die ook MP3's kunnen afspelen. En Sony heeft dus in die draagbare spelers een beperking ingebouwd waardoor MP3's met een lagere kwaliteit word afgespeeld dan het formaat van Sony zelf, namelijk het Atrac formaat. Uiteraard kunnen bestanden alleen naar Atrac worden omgezet met programmatuur van Sony zelf, en naast het feit dat die software gigantisch brak is hebben ze dus ook allerlei DRM troep in die software gebouwd.
Ze maken kwalitatief gezien best goede apperatuur, maar hun "corporate powertrip" waar ze nu momenteel mee proberen zoveel mogelijk de gebruiker dwars te zitten als het gaat om gekopieerd materiaal en/of materiaal van een andere regio heeft mij definitief afgekeerd van Sony. En ik hoor meer verhalen van mensen die problemen hebben met de nieuwere DVD spelers van Sony, en als ik dan op videohelp.com hoeveel problemen mensen momenteel hebben met het regiovrij te maken van de huidige serie Sony DVD spelers, weet ik alvast zeker dat er GEEN Sony DVD speler bij mij in huis komt.
Ik kies dan liever een goed merk dat niet uit een grote stal komt (en niet een eigen muzieklabel of filmlabel bezit), en waarop ik zonder problemen, en zonder restricties gewoon alle muziek en video kan afspelen die ik legaal bezit. En illegaal bezit, want ik heb best een paar gekopieerde DVDtjes van familie in Nederland, zoals Baantjer die hier niet te krijgen is.
Nee, voor mij echt geen Sony meer. Nooit meer.