Bandido schreef:Wij eten regelmatig de mixen van "Zatarain" als het even snel moet.
Hier nog een fan van Zatarian, vooral de Jambalaya. Wij proberen het echter wat aan te vullen met verse ingredienten, zoals gesneden paprikas en/of prei. Soms als ik er klaar mee ben is het niet meer herkenbaar als Zatarains.
Overigens als je in een restaurant bent is er niemand die zegt dat je patat bijvoorbeeld als je side miet bestellen. Bijvoorbeeld bij Outback neem ik als side vaak de green beans, of die lekkere knoflook gekruide broccoli. Als tweede side neem ik een salade voor het eten. Op die manier blijven de carbs een beetje binnen het redelijke.
Thuis als het snel moet maak ik vaak een-pans gerechten, of stir fry zoals ze het hier noemen. De ingredienten daarvoor verzin ik ter plekke als ik bij de groente afdeling van de supermarkt ben. In het begin vaak ingredienten die ik uit nederland gewend was zoals prei (leeks), maar later steeds meer experimenteren met lokale groenten en wat er op dat moment in seizoen is: anaheims, jalapeno, corn, kale, green onions, okra, squash, zuccini, etc. Als we iets niet lusten gaat het er de volgende keer niet meer in, maar er is maar weinig wat we niet lusten. Dan rijst erbij, hetgeen we niet uit zo'n pakje Uncle Ben's halen, maar bij de koreaanse supermarkt halen. Daar heb je keuze uit zoveel verschillende soorten rijst: wit, bruin, jasmin, basmati en ga zo maar door. Je maakt het dan het makkkelijkst even in een rice cooker. Wij begonnen met een hele simpele rice cooker, maar nu hebben we een Zojirushi uit Japan.
Nederlanders zijn verwend wat koken betreft, want er is in de NLse supermarkt zoveel te vinden die het koken vereenvoudigt zoals voorgesneden groenten en ik-weet-niet-hoeveel kant en klare mixes. Hier moet je veel meer zelf doen en ook je eigen kruidenmelanges verzinnen, hetgeen ik wel een leuke uitdaging vind.