Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door IngeRene »

Petra/VS schreef:Dat ook, maar onze grootouders en ouders kregen dingen ook anders aangeleerd, dan wij en vonden de methodes voor ons gebruikt waarschijnlijk maar nieuwerwets en ondergeschikt. Feit is, dat het digitale tijdperk hier is en het onderwijs moet zich daar naar mijn mening op instellen.
Vriend :mrgreen:

PS wie is Ingrid?
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

Hockey schreef: Mijn vraag is dus (aan allen die in deze discussie meedoen), waarom kunnen we niet én feiten leren én ons onderwijs instellen op het digitale tijdperk.
Wat is nog realistisch om te vragen van een brein? Als je en/en doet, komt er dus méér bij. Wat gaat er dan vanaf vallen?
Zoals ik met het topo stukje aangaf, de plaatsen in Zuid-Korea of de rivieren in Verwegistan zijn toch totaal niet interessant om te leren. Wegstrepen en meer aandacht voor de directe omgeving, als men weet waar Verwegistan ligt is dat voor de algemene kennis meer dan voldoende lijkt me. Die ene leerling op de pakweg 100.000 die daar ambassadeur wil worden zal zich ook wel weten te redden. Dus ook hier niet en / en maar keuzes maken.

Als je nu investeert in het 'kunnen zoeken', noem het vak wat mij betreft 'Google' (wellicht een leuke sponsor?), hoeft men de topo van Verwegistan niet meer te leren want men zoekt het minstens net zo snel op. Zeker als er meer dan één feit wordt gevraagd (noem de 5 grootste plaatsen bv).

Een ander groot voordeel van zoeken in plaats van stampen is dat je ook nog eens extra informatie vergaart. Wie komt er niet regelmatig iets leuks/nuttigs tegen op het web terwijl men eigenlijk naar wat anders op zoek was? (als je beter leert zoeken wordt die kans weer kleiner .... elk voordeel hep z'n nadeel :mrgreen: )

Wat wel een uitdaging zal zijn, is het vak 'Google' examineren.
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hoeveel plaatsen in Korea of rivieren in Verweggistan heb jij moeten leren? Ik nul. Ondanks een zeer flinke portie aardrijkskunde. Wellicht dat dit nu anders is op de scholen. Ik kreeg qua aardrijkskunde hetzelfde als geschiedenis op de lagere school puur Nederland, en op de middelbare school Europa en belangrijke landen. In mijn tijd dus gebeurde er al wat jij aangeeft. Ik wist wel waar Korea lag en wat de hoofdstad was, maar daar hield mijn kennis ook mee op.
@IngeRene, jouw dochter zit nu op school, moet zij deze kennis (rivieren in Verweggistan enzo) wel leren? Want dan snap ik je argument heel goed.
IngeRene schreef:Wat is nog realistisch om te vragen van een brein? Als je en/en doet, komt er dus méér bij. Wat gaat er dan vanaf vallen?
Ook hier de vraag waarom het een of-of zou moeten zijn. Ik zou niet de vraag stellen wat nog realistisch is om te vragen van een brein, maar willen vragen waar ligt de grens van ons brein qua wat het allemaal kan. En zijn er betere onderwijsmethodes mogelijk om en-en mogelijk te maken?
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

Ja, ze moesten recentelijk inderdaad plaatsen/rivieren/bergketens ergens in Azië leren waarvan ik me echt nut en noodzaak afvroeg. Ben even kwijt of het Z-K was hoor, maar die gebruikte ik slechts ter illustratie.

Als we meer kunnen absorberen door het anders over te brengen, dan kun je uiteraard de grenzen verleggen. De vraag is dan alleen: waarmee vullen we dat?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kunnen opzoeken is een noodzakelijk iets. En dat zit al decennia verwerkt in de curricula (in Vlaanderen). Lang lang geleden leerde je dan hoe een bibliotheek in elkaar zat en zo. En leerde men je (kritisch) naar de bronnen kijken om alzo de waarde van de info in te kunnen schatten en zo.
Nu zullen ze dat dus moeten vertalen naar het internet.
Maar los van het feit dat je jongeren moet leren om kwaliteitsvolle info te vergaren, moet je er ook over waken dat ze een portie parate kennis hebben. Immers, als je het journaal volgt, dan kan je veel niet begrijpen zonder parate kennis. Als je een boek leest, of een voordracht gaat volgen, of wanneer je iemand iets boeiend hoort vertellen, dan kan het niet de bedoeling zijn dat je niet kan volgen omwille van gebrek aan parate kennis. Het zou nog een opdracht worden als je echt alles constant op moet gaan zoeken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

IngeRene schreef:
Petra/VS schreef:Dat ook, maar onze grootouders en ouders kregen dingen ook anders aangeleerd, dan wij en vonden de methodes voor ons gebruikt waarschijnlijk maar nieuwerwets en ondergeschikt. Feit is, dat het digitale tijdperk hier is en het onderwijs moet zich daar naar mijn mening op instellen.
Vriend :mrgreen:

PS wie is Ingrid?
Oeps, sorry, Inge, ik geef de jet lag de schuld :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

lol

Zeg maar René :mrgreen:
Inge gaat straks ook mee, (mede) vandaar de dubbele nickname.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

IngeRene schreef:Ja, ze moesten recentelijk inderdaad plaatsen/rivieren/bergketens ergens in Azië leren waarvan ik me echt nut en noodzaak afvroeg. Ben even kwijt of het Z-K was hoor, maar die gebruikte ik slechts ter illustratie.
Ah, ik denk al, waar komt dat vergezochte voorbeeld nu vandaan. Zelfs op het gymnasium werd dit bij ons niet gegeven. Puur omdat we er niks aan hadden. Nederland, Europa (en zelfs daar niet alles), deel van de VS, etc. Maar zo diep als jij nu beschrijft, nee, dat gelukkig nooit. Je kan inderdaad ook te ver gaan met alles willen stampen en ik denk dat ze bij jouw dochter dat echt zijn gegaan.
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

Hockey schreef:
IngeRene schreef:Ja, ze moesten recentelijk inderdaad plaatsen/rivieren/bergketens ergens in Azië leren waarvan ik me echt nut en noodzaak afvroeg. Ben even kwijt of het Z-K was hoor, maar die gebruikte ik slechts ter illustratie.
Ah, ik denk al, waar komt dat vergezochte voorbeeld nu vandaan. Zelfs op het gymnasium werd dit bij ons niet gegeven. Puur omdat we er niks aan hadden. Nederland, Europa (en zelfs daar niet alles), deel van de VS, etc. Maar zo diep als jij nu beschrijft, nee, dat gelukkig nooit. Je kan inderdaad ook te ver gaan met alles willen stampen en ik denk dat ze bij jouw dochter dat echt zijn gegaan.
Ze is het alweer vergeten, joh. :mrgreen:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

IngeRene schreef:Ze is het alweer vergeten, joh. :mrgreen:
Da's mooi. Maar het heeft wel tijd gekost die aan iets anders nuttigs besteed had kunnen worden.
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

Ja, maar dat ga ik niet tegen hen zeggen. Dat wordt ongetwijfeld tegen me gebruikt.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

kastelke schreef:Maar los van het feit dat je jongeren moet leren om kwaliteitsvolle info te vergaren, moet je er ook over waken dat ze een portie parate kennis hebben. Immers, als je het journaal volgt, dan kan je veel niet begrijpen zonder parate kennis. Als je een boek leest, of een voordracht gaat volgen, of wanneer je iemand iets boeiend hoort vertellen, dan kan het niet de bedoeling zijn dat je niet kan volgen omwille van gebrek aan parate kennis. Het zou nog een opdracht worden als je echt alles constant op moet gaan zoeken.
Inderdaad, daar doelde ik eerder al op: je moet op gaan passen dat jongeren straks niets meer onthouden omdat ze het toch snel even op kunnen zoeken, en daardoor niets meer paraat hebben.

Het leren van hoe en waar je moet zoeken is iets wat ik tijdens mijn rechtenstudie heel goed heb geleerd - er is immers geen beginnen aan om alles uit je hoofd te leren (ook al hebben mensen altijd een verkeerd beeld van een rechtenstudie: "hè bah, da's alleen maar wetten uit je hoofd leren" - niet dus :wink: ). Maar: daarnaast heb je wel degelijk nog parate kennis nodig om de diverse zaken met elkaar te kunnen combineren; met alleen iets op kunnen zoeken kom je er niet.

Ik denk dus wel degelijk dat het en/en moet zijn.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Mooi, nu heb ik de kans om te zeggen: Helemaal mee eens.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

IngeRene schreef:En vwb de Fransen, ik heb nog nooit iemand gezien die met zijn of haar school-Frans zich verstaanbaar wist te maken in Frankrijk, laat staan wist te verstaan wat men daar zegt.
Ik wel, vaak zelfs. Waaronder ikzelf destijds. Het is ook niet zo dat het doel van taalles op de middelbare school is om vloeiend te worden, maar er wordt wel een belangrijke basis gelegd. Juist op die leeftijd is een kind in staat om snel en veel van een taal te leren, iets dat je moeilijk weer inhaalt als je er pas op latere leeftijd mee begint. En Frans mag dan minder belangrijk zijn dan Engels, het is nog altijd een wereldtaal en je ontzegt een kind een mogelijke manier om zich later op de arbeidsmarkt te onderscheiden als je het niet meer zou geven. En hoe vervelend ook, maar je zult grammaticaregels moeten leren om je de taal eigen te maken, dat is het fundament. Het huis zelf bouw je daarna in je eigen tempo op, dmv vocabulaire.
"Keep Georgia On Your Mind"
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Opnieuw volledig mee eens.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Voel je je nog wel ok, Hockey? ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Dank voor je bezorgdheid. Ik voel me prima. Mooi om te zien dat meer mensen vinden dat we moeten streven naar en/en, en niet zomaar alles bij het grofvuil moeten zetten qua curriculum.
Net als Big Al kan ik ook wel een paar uur op een zeepkist gaan staan om te "preken", maar als andere mensen het perfect verwoorden is het verstandiger om me bij hun uitspraak aan te sluiten.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Volgens mij heeft niemand hier geschreven, dat er niet gestreefd moet worden naar en/en :? .
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Bandido schreef:
IngeRene schreef:En vwb de Fransen, ik heb nog nooit iemand gezien die met zijn of haar school-Frans zich verstaanbaar wist te maken in Frankrijk, laat staan wist te verstaan wat men daar zegt.
Ik wel, vaak zelfs. Waaronder ikzelf destijds. Het is ook niet zo dat het doel van taalles op de middelbare school is om vloeiend te worden, maar er wordt wel een belangrijke basis gelegd. ... En hoe vervelend ook, maar je zult grammaticaregels moeten leren om je de taal eigen te maken, dat is het fundament. Het huis zelf bouw je daarna in je eigen tempo op, dmv vocabulaire.
Ben ik helemaal met Bandido eens. Frans (en Duits) zijn nuttige talen, maar bovendien krijg je door die talen te leren een beter inzicht in grammatica en leer je hoe je een taal moet leren. Dat helpt je later ook enorm als je andere vreemde talen wilt leren.
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Bandido schreef:En hoe vervelend ook, maar je zult grammaticaregels moeten leren om je de taal eigen te maken, dat is het fundament. Het huis zelf bouw je daarna in je eigen tempo op, dmv vocabulaire.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Hoe jonger je een kind een taal laat horen en zien hoe eerder hij de taal machtig zal zijn.
Waar ik geboren ben was er eerder Duitse tv dan Nederlandse.
We hoorden en zagen dus al vanaf ons vijfde jaar dagelijks Duits met als gevolg dat we wel vloeiend Duits en Limburgs konden praten op de lagere school voor we het ABN onder de knie hadden. :mrgreen:

Vlak trouwens ook de enorme voordelen van de ondertiteling niet uit. Je hoort alles in het Engels en de vertaling staat er gelijk onder. Makkelijker kun je een les niet maken. Lachen met Fred Flintstone of Friends en ondertussen de taal leren.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer