Wij zijn net teruggekomen van Islamorada. Dit waren de laatste drie dagen van onze oostkust rondreis. Persoonlijk had ik me iets meer voorgesteld van de Keys. Niet dat het tegenviel maar idyllisch was het nou ook niet echt. Wat idd genoemd werd al die schreeuwerige reclameborden langs de weg. Het komt mij een beetje over als vergane glorie. Ons resort (mag het resort heten

) had ook zijn beste dagen wel gehad. Op de foto's zag het er allemaal prachtig uit, maar de bekende werkelijkheid valt altijd iets tegen. (Islander resort) Ik ben blij dat ik wat op Islamorada geboekt had, het is een flink stuk rijden vanaf Miami Airport en volgens mij als je een Key hebt gezien heb je ze allemaal wel gezien. Witte stranden hebben ze weinig in ieder geval. Zaterdag zijn we wezen snorkelen met zo'n boottocht. Wel leuk maar ook niet heel spectaculair, een zusterhaai en een zeeschilpad gezien verder alleen wat klein spul. Ik vond het koraalrif niet geweldig mooi ofzo. We zijn tot Duck Key doorgereden (wat een mooie huizen staan daar) verder rijden zag ik niet zo zitten.
Ik had eigenlijk een beetje dezelfde gevoelens bij de Bahama's. In gedachten blauwgroene wateren met langgerekte witte stranden. Helaas liet de 5 dagen cruise een andere werkelijkheid zien. Aan de boot heeft het niet gelegen (Norwegian Sky) daar ontbrak het ons aan niets. Echter Freeport en Nassau zijn twee uit de kluiten gewassen eilanden die volledig op toerisme ge-ent zijn. Maw je wordt op zo'n eiland gedropt, hang de toerist uit in toeristenwinkeltjes en als je uitgetoerist bent kun je weer terug naar de boot. Ondertussen betaal je wel de toeristenprijzen voor bijv taxi's e.d. Verder kwamen zowel Freeport als Nassau erg armoedig op me over, Freeport grote viezige haven, veel kapotte huizen langs de route naar het 'centrum'. Je merkt gewoon dat alles op toeristen draait. Dat is prima, maar zorg dan dat alles er netjes verzorgd bijligt. Er komen per dag ong 4000 toeristen op zo'n eiland, dat zijn heel veel US dollars. Kan me dus niet voorstellen dat de mensen daar in armoede hoeven te leven

In Nassau staan afgebrande huizen (oa Bacardigebouw) in de haven, niet echt een warm welkom zeg maar. Atlantis staat daar echt als een vlag op een modderschuit. (Atlantis in Dubai komt véél beter tot zijn recht!) Een rondrit met een taxi (1,5 uur 70 dollar) heeft me niet echt een beter gevoel gegeven. Het ziet er allemaal oud en vergaan uit. Misschien dat het weer ook niet meehielp, het was bewolkt en in de middag regende het, er was in de buurt een orkaan geweest zei de taxichauffeur. Daardoor was het water ook golverig en daarom niet zo groen als anders.
Gelukkig was de eerste deel van onze vakantie wel superpositief. NY was geweldig, Washington was leuk voor een keer en Orlando/Miami moet ik nog een keer terug.

Discovery Cove, Seaworld en Magic Kingdom waren geweldig, de Malls (Pentagon Mall, Florida Mall, Outlets) waren gaaf. (twee koffers heen, vier terug

)
Als met al hebben wij een geweldige drie weken in de Oostkust gehad en Florida gaan we zeker nog een keer bezoeken, maar de Bahama's en Keys hoeven voor ons niet meer....