Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Cicades in Amerika
- Bandido
- Amerika-expert
Cicades in Amerika
Momenteel heerst er in delen van de VS een plaag van cicades. Dat zijn vrij forse insecten die nog het meest lijken op grote vliegen of krekels. Maar het grootste probleem is dat ze enorm veel lawaai kunnen maken, tot zo'n 120 decibel. En het aparte is dat ze zo'n 13 jaar onder de grond leven om dan ineens allemaal tevoorschijn te komen, en dat is dus dit jaar. Ze zijn overigens in principe onschadelijk voor mensen, al kunnen ze wel flink bijten. Dat doen ze zelden en alleen als ze mensen verwarren met bomen, want ze leven van het sap dat ze in bomen aantreffen. Hierdoor kunnen ze flinke schade toebrengen aan verschillende gewassen.
Ik was wel benieuwd wie er in Amerika al mee te maken heeft gehad. In Atlanta zijn ze overigens wel, maar niet in zulke grote hoeveelheden als elders. Ik was bv in een plaats een kilometer of 40 ten zuiden van de stad en daar leek het wel een slagveld, te zien aan alle dode cicades op de weg.
Voor een voorbeeld, kijk HIER.
Ik was wel benieuwd wie er in Amerika al mee te maken heeft gehad. In Atlanta zijn ze overigens wel, maar niet in zulke grote hoeveelheden als elders. Ik was bv in een plaats een kilometer of 40 ten zuiden van de stad en daar leek het wel een slagveld, te zien aan alle dode cicades op de weg.
Voor een voorbeeld, kijk HIER.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Re: Cicades in Amerika
In 2006 heb ik zoiets meegemaakt op de US-50 in Nevada tussen Ely en Fallon. Dit waren overigens Mormon Crickets die bij mijn weten niet zoveel lawaai maakten. Staat me althans niets meer van bij. Wel was het ook hier een ware slachting op de weg en de auto zag er 's avonds niet uit.

Grappig was een krantenkop in Fallon: "They are back!"
Roland
Grappig was een krantenkop in Fallon: "They are back!"
Roland
- DixieChick
- Amerika-expert
HHmm...een plaag van die herrieschoppers? Fijn is dat.
We waren laatst zwemmen in een meer hier in de buurt, en daar stikte het wel van de cicades, maar hier om het huis nog niet..gelukkig maar.
We waren laatst zwemmen in een meer hier in de buurt, en daar stikte het wel van de cicades, maar hier om het huis nog niet..gelukkig maar.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hier heb ik er nog niets van gemerkt, maar ze komen hier meestal wat later uit. Zeven jaar geleden (jee, zo lang alweer, nog "maar" tien jaar en ze zijn er weer
) hadden wel de 17 jaar plaag, die is de grootste in deze omgeving en heb ik al twee keer meegemaakt. Dan kun je niet buiten lopen zonder dat er een cicade tegen je aanvliegt en inderdaad loop je dan over de lijkjes. Ook zitten er dan overal de hulsjes waar ze uitgekropen zijn. Een paar foto's van toen:
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Toch wel indrukwekkende insekten, vind ik. In welke regios is er momenteel zo een plaag hiervaan?
2008: Las Vegas - ... - Yellowstone
2011: NY/Washington + Florida
2013: Las Vegas - ... - Yellowstone
2025: Florida met kids
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Je kunt er ook ijs van maken.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ha ha, men vond het nog lekker ook. Ik zou het ook wel proberen, ben wel benieuwd hoe die beestjes smaken. Er komen trouwens ieder jaar cicades uit, de "dog-day" cicades in juli en augustus. Dat is nooit zo'n plaag als de 13 en 17 jaar plagen, maar ze kunnen ook een flink lawaai maken.
- Bandido
- Amerika-expert
Ik weet het eerlijk gezegd niet precies, maar ik vermoed zo in de Zuid-Oostelijke regio van de VS. Het is in wezen een tropisch insect en dus zal het voornamelijk in die delen van het land voorkomen.ToonW schreef:. In welke regios is er momenteel zo een plaag hiervaan?
Staat in het ijsjes-artikel.In het middenwesten van Amerika heerst er op het moment een ware plaag van cicades.
2008: Las Vegas - ... - Yellowstone
Ik heb ze hier dit jaar nog niet gezien, maar ik herinner me net zoals Petra dat we een aantal jaar geleden een ware cicada plaag hadden.
Kan me niet voorstellen dat ze goed smaken, maar het zal vast een extra "crunch" aan het ijs geven.
Kan me niet voorstellen dat ze goed smaken, maar het zal vast een extra "crunch" aan het ijs geven.
- Bandido
- Amerika-expert
Ik meen dat de grote aantallen tot nu toe vooral te vinden zijn in de staten Arkansas, Georgia, Mississippi en de Carolinas. Maar zeker weten doe ik het niet.ToonW schreef:Staat in het ijsjes-artikel.In het middenwesten van Amerika heerst er op het moment een ware plaag van cicades.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vreemd... dacht dat ik hier eerder een reactie schreef, maar nou lijkt die er niet te staan...
Nieuwe poging dan maar.
In 2007 schreef ik er een artikel over op mijn blog. Want cicades hebben zich in die mate gesynchroniseerd, dat ze leven volgens priemgetallen!
http://kastelke.blogspot.com/2007/05/pr ... logie.html
Eigenlijk is het heel ingenieus hoe het in elkaar zit, en heeft het ook een reden waarom ze en masse uitkomen.
De Michigancicade heeft de langste cyclus: 17 jaar. In 2021 mogen we die volgende generatie verwachten.
Oh ja, om een zicht te krijgen waar welke leven: http://insects.ummz.lsa.umich.edu/fauna ... roods.html
Nieuwe poging dan maar.
In 2007 schreef ik er een artikel over op mijn blog. Want cicades hebben zich in die mate gesynchroniseerd, dat ze leven volgens priemgetallen!
http://kastelke.blogspot.com/2007/05/pr ... logie.html
Eigenlijk is het heel ingenieus hoe het in elkaar zit, en heeft het ook een reden waarom ze en masse uitkomen.
De Michigancicade heeft de langste cyclus: 17 jaar. In 2021 mogen we die volgende generatie verwachten.
Oh ja, om een zicht te krijgen waar welke leven: http://insects.ummz.lsa.umich.edu/fauna ... roods.html
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Vanmiddag zijn we zojuist weer veilig thuis aangekomen van een weekje strand at the outer banks in North Carolina.
En mijn eerste kennismaking met de Cicades! Echt mensen, wat een ongelofelijk OORVERDOVEND geluid en niet te lokaliseren! Gelukkig hebben we ze nog niet thuis in de tuin! Worden er al mensen gek? En hoelang blijven ze rondhangen? Ongelofelijke beestjes! Nu wil ik er nog een in het echt zien!
Dit was mijn allereerste strandvakantie in AMerika en schrok me dood toen ik mijn handen bij het water in het zand stak!
SAND FLEA'S! Groot, ze wormen zich in je hand en volgens mij kun je er niets mee.. Koken misschien?
En mijn eerste kennismaking met de Cicades! Echt mensen, wat een ongelofelijk OORVERDOVEND geluid en niet te lokaliseren! Gelukkig hebben we ze nog niet thuis in de tuin! Worden er al mensen gek? En hoelang blijven ze rondhangen? Ongelofelijke beestjes! Nu wil ik er nog een in het echt zien!
Dit was mijn allereerste strandvakantie in AMerika en schrok me dood toen ik mijn handen bij het water in het zand stak!
SAND FLEA'S! Groot, ze wormen zich in je hand en volgens mij kun je er niets mee.. Koken misschien?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Jee, ik ben al ontelbare keren op strandvakantie langs de oostkust van de VS geweest en nog nooit een sand flea gezien volgens mij. You have all the luck
.
Oei, ik weet niet wie er nu gelukt heeft
! ^^
Ik trek mijn eerdere conclusie terug. Zit zojuist op de veranda en 'geniet' van een concert van brulkikkers en cicades!
Ja, het is zomer!
Ik trek mijn eerdere conclusie terug. Zit zojuist op de veranda en 'geniet' van een concert van brulkikkers en cicades!
Ja, het is zomer!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik woon ook in de midwest en tot nu toe nog niet gehoord.
in het verleden wel en ze zijn luid. Echter het huis is goed geisoleerd en binnen heb je er weinig last van.
in het verleden wel en ze zijn luid. Echter het huis is goed geisoleerd en binnen heb je er weinig last van.