Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Prijzen restaurants
Re: Prijzen restaurants
sorry, maar als de service barslecht is, mogen ze hun tip vergeten, laag loon of niet (maar dan bedoel ik wel bar- en barslecht hé
)
wij ronden meestal ook af, gewoon omdat ik na een dag autorijden geen percentages meer ga berekenen

wij ronden meestal ook af, gewoon omdat ik na een dag autorijden geen percentages meer ga berekenen

- LT--
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
dafkapin schreef:sorry, maar als de service barslecht is, mogen ze hun tip vergeten, laag loon of niet (maar dan bedoel ik wel bar- en barslecht hé)
Dat klinkt meer als een excuus om maar niet voldoende fooi te hoeven geven, je kan mij niet wijsmaken dat je na een dag autorijden echt geen 15% meer kunt berekenen. Los daarvan: je hebt dan al even tijd gehad om bij te komen, de rekening komt pas na een etentje.
Ik ben het ermee eens dat als de service écht heel slecht is, je weinig of geen fooi geeft. Maar gezien de cultuur, de salarissen en het feit dat je je als bezoeker conformeert aan de regels die in een bepaald land gelden, vind ik het erg fout om zulke excuses te verzinnen om maar een paar dollar te besparen.
Femke,FemkeB schreef:Ach, die paar dollar fooi meer of minder, wat maakt het uit.
De restaurants waar ik heb gereserveerd:
Frances: http://www.frances-sf.com/ (zit al heel erg vol, kreeg alleen een plaats om 10 PM)
Aziza: http://www.aziza-sf.com/
Solbar: http://www.solagecalistoga.com/dining.html (heb gereserveerd voor de brunch op zondag, daarna lekker fietsen in omgeving)
Ze hebben allemaal een ster. In Nederland kan ik dat niet betalen. Je ziet dat de hoofdgerechten in bovenstaande restaurants rond de 25 dollar kosten. Goed te doen dus. Mijn lijst met restaurants die ik graag wil bezoeken is nog veel langer. Als iemand interesse heeft, dan hoor ik dat graag.
Let wel, ik leef echt voor eten (ja, niemand leeft zonder), maar ik ben dus zo iemand die meer uitkijkt naar een restaurant dan naar een walvistocht (wat we overigens ook gewoon leuk gaan doen, op verzoek van vriendlief).
Vergeet ook zeker niet in San Francisco een echte (dus geen franchisetroep) SF Burrito te halen in een van de vele Taqueria's die aan Mission Street liggen (in de Mission District). Niet te missen!
Hier staan wat zeer goede tips op Yelp: http://www.yelp.com/search?find_desc=bu ... isco%2C+CA
Het ultieme street/comfort food!
15% is toch niet zo moeilijk? 10% x 1.5 of nog makkelijker 2x10% ... jij bent toch ook niet blij als jouw baas je salaris uit gemakzucht ongeveer afrond? Die mensen hebben dat geld echt hard nodig. Het zijn in de VS niet alleen studenten die willen bijverdienen, maar ook alleenstaande moeders die een heel gezin moeten onderhouden.
Het is inderdaad tussen de 15 en 20 procent van het bedrag zonder taks.
En voor mij hangt het verschil tussen 15 en 20 inderdaad af van de kwaliteit van de bediening. Sommigen doen zo ontroerend hun best, da ik met de glimlach naar 20 procent ga, en anderen tonen zo danig dat je hen niet interesseert dat ze het aan hun tip mogen voelen.
Toch blijkt het zowat het hoofdinkomen te zijn van het zaalpersoneel, en is 10 procent niet goed.
Zelf zal ik het bedrag dat ik dan bereken afronden, en ook hier weer zal de bediening naast de kwaliteit van de avond de doorslag geven.
En als je dan gaat omrekenen in euro wat je voor je geld gekregen hebt en wat datzelfde in België of Nederland zou kosten, dan ga je toch altijd met de glimlach naar buiten?
Peter
En voor mij hangt het verschil tussen 15 en 20 inderdaad af van de kwaliteit van de bediening. Sommigen doen zo ontroerend hun best, da ik met de glimlach naar 20 procent ga, en anderen tonen zo danig dat je hen niet interesseert dat ze het aan hun tip mogen voelen.
Toch blijkt het zowat het hoofdinkomen te zijn van het zaalpersoneel, en is 10 procent niet goed.
Zelf zal ik het bedrag dat ik dan bereken afronden, en ook hier weer zal de bediening naast de kwaliteit van de avond de doorslag geven.
En als je dan gaat omrekenen in euro wat je voor je geld gekregen hebt en wat datzelfde in België of Nederland zou kosten, dan ga je toch altijd met de glimlach naar buiten?
Peter
Bedankt! Ga ik zeker naar op zoek.Femke,
Vergeet ook zeker niet in San Francisco een echte (dus geen franchisetroep) SF Burrito te halen in een van de vele Taqueria's die aan Mission Street liggen (in de Mission District). Niet te missen!
Hier staan wat zeer goede tips op Yelp: http://www.yelp.com/search?find_desc=bu ... isco%2C+CA
Het ultieme street/comfort food!
We zitten in Japantown. Ik vermoed dat we daar een ruime keuze hebben aan Aziatische restaurants. Ook daar verheug ik me al op. Overigens kook ik ook zelf een paar dagen, want ook dat kan ik niet missen 3 weken lang.
- janwillem85
- Amerika-ontdekker
Je hoeft in een restaurant alleen tip te geven als je bedient wordt. Bij fast-food of een buffet-style restaurant hoef je dus geen tip te geven.gleuknie schreef:Bij de McDonald's en bij de Wendy's hoefden we geen tip te betalen.Ik verlang nu alweer naar de Baconator van Wendy's!
Voor drinks betaal je altijd tip, ook aan een bar.
Bij een buffet wordt er wel degelijk een fooi verwacht. Minimaal twee-drie dollar per persoon is daar de norm. De persoon die jou bedient zorgt voor drankjes, vult deze bij, ruimt je vuile borden af, maakt de tafel schoon. Ook deze mensen verdienen hun loon met het fooiengeld, dus sla deze niet over.
- janwillem85
- Amerika-ontdekker
Als je bediend wordt, dan betaal je inderdaad tip. Als je niet bediend wordt, dan niet.
En wie haalt er drinken voor je? Wie ruimt de lege borden op? Wie dekt de tafels? Dat is toch ook bediening? Aan een buffet heb je misschien geen volledige bediening, daarom wordt er ook geen 15-20% fooi verwacht. Maar een paar dollar per persoon is toch echt gebruikelijk en voor het personeel gewoon keihard nodig (verdienen minimumloon van een paar dollar per uur).
Kijk anders ook even op deze links, wordt het uitgebreid besproken:
http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g4 ... evada.html
Kijk anders ook even op deze links, wordt het uitgebreid besproken:
Zo ik haal even een ouder topic omhoog
.
Omdat ik benieuwd ben wat Amerikanen voor fooi geven als ze in Nederland zijn, heb ik dat eens nagevraagd bij mijn stamterras/cafe
. Zit op het plein in Den Haag dus erg toeristisch.
Het schijnt dat er een verschil is tussen Amerikaanse toeristen en expats. De Amerikaanse toeristen geven nauwelijks fooi en de Amerikaanse expats geven weer fooien rond de 10%. De reden wisten ze niet want dat vragen ze niet na

Omdat ik benieuwd ben wat Amerikanen voor fooi geven als ze in Nederland zijn, heb ik dat eens nagevraagd bij mijn stamterras/cafe

Het schijnt dat er een verschil is tussen Amerikaanse toeristen en expats. De Amerikaanse toeristen geven nauwelijks fooi en de Amerikaanse expats geven weer fooien rond de 10%. De reden wisten ze niet want dat vragen ze niet na

Ik heb een aantal jaar in de bediening gewerkt bij een restaurant naast een hotel (aan de rand van Den Haag). In dit hotel logeerden vaak een groep Amerikaanse zakenmannen en die kwamen minimaal 2x per maand eten met hun zakelijke relaties. Zij gaven altijd zeer riante fooienDejaVu schreef:De Amerikaanse toeristen geven nauwelijks fooi en de Amerikaanse expats geven weer fooien rond de 10%.

(Buiten het feit dat die fooien fijn waren, waren het zeer prettige mensen om te bedienen en was het altijd leuk als ze kwamen eten

- US-fanboy
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Ik denk dat Amerikaanse toeristen in Den Haag schrikken van wat wij verstaan onder service.DejaVu schreef:Zo ik haal even een ouder topic omhoog.
De Amerikaanse toeristen geven nauwelijks fooi en de Amerikaanse expats geven weer fooien rond de 10%.
Daarbij
1. is het bij hen net zo bekend hoe er in Europa wordt gedacht over tippen, als dat het bij ons bekend is hoe er in Amerika wordt gedacht over tippen
2. zien ze aan de prijzen ook wel dat er bij ons niet gewerkt wordt voor 2 euro per uur.
Daarom : When in America, do as the Americans, When in Europe, do as the Europeans

Inderdaad, Amerikaanse zakenmannen kunnen onder het kopje (semi)expats vallentosca schreef: Ik heb een aantal jaar in de bediening gewerkt bij een restaurant naast een hotel (aan de rand van Den Haag). In dit hotel logeerden vaak een groep Amerikaanse zakenmannen en die kwamen minimaal 2x per maand eten met hun zakelijke relaties. Zij gaven altijd zeer riante fooien..

@Us-fanboy:
Yup.
Iemand trouwens nog NOVA College Tour gezien met Seth Meyers? Over de neppe Amerikaanse glimlach service en de gemeende fuck you service van Nederland? Met de vraag: Wat heb je liever?

Zojuist even op het Plein in Den Haag gezeten. Een groep van 10 Amerikanen naast ons en gaven in totaal 1 euro fooi op een bedrag van 150 euro drinken. 

Dat is een schandalige fooi, ongeacht waar je vandaan komt.
Ik heb overigens eens een eetclubje van 8 vrouwen in Groningen zeker 15 minuten heftig horen soebatten over wie wat moest betalen. Uiteindelijk lieten ze 60 cent over voor de bediening. En zelfs daar wisten ze nog ruzie over te maken. Een dame had maar liefst 20 cent neergelegde en wilde het verschil terug. Tenenkrommend.
Ik heb overigens eens een eetclubje van 8 vrouwen in Groningen zeker 15 minuten heftig horen soebatten over wie wat moest betalen. Uiteindelijk lieten ze 60 cent over voor de bediening. En zelfs daar wisten ze nog ruzie over te maken. Een dame had maar liefst 20 cent neergelegde en wilde het verschil terug. Tenenkrommend.
-
- Amerikafan
Nu is het bekend hoeveel fooi er ongeveer gegeven 'moet' worden, maar hoe geef je die fooi? Ik las in een boekje van Frankrijk bijvoorbeeld dat je eerst je wisselgeld terug moet vragen en daarna je fooi moet achterlaten. Gaat dat in Amerika net zo of zeg je iets van 'maak er maar XXX van'?
Groet, Gerda
A Journey of a Thousand Miles, Must Begin With a Single Step.
Mijn reisblog: http://gerdagaatnaaramerika.blogspot.nl/ *work in progress*
A Journey of a Thousand Miles, Must Begin With a Single Step.
Mijn reisblog: http://gerdagaatnaaramerika.blogspot.nl/ *work in progress*
Ik doe het zelf altijd op twee manieren:
- Ik laat het op tafel achter
- Of (als met mijn creditcard betaal) ik schrijf de fooi op de creditcard slip
- Ik laat het op tafel achter
- Of (als met mijn creditcard betaal) ik schrijf de fooi op de creditcard slip
- Jasmino
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Fooi geven in NL is helemaal niet zo "normaal" als in NL. De bediening wordt hier al betaald voor service, dat is wel anders dan in Amerika. Dat maakt het ook minder verplicht of noodzakelijk, toch?DejaVu schreef:Zojuist even op het Plein in Den Haag gezeten. Een groep van 10 Amerikanen naast ons en gaven in totaal 1 euro fooi op een bedrag van 150 euro drinken.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 1807 Weergaves
-
Laatste bericht door Aaron
-
- 7 Reacties