Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Prijzen restaurants

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
FemkeB
Amerika-ontdekker

Prijzen restaurants

Bericht door FemkeB »

Omdat ik een passie (of meer een obsessie) heb voor eten, ben ik me al weken aan het verdiepen in de restaurants die we deze zomer gaan bezoeken. Ik heb inmiddels een aantal restaurants geboekt, maar nu vroeg ik me nog één ding af...

Ik weet dat je 'altijd' nog een fooi geeft, maar zijn er nog andere kosten die er later bijkomen, zoals taxes, of zitten die normaal gesproken al inbegrepen bij de prijzen op het menu?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
LT--
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Prijzen restaurants

Bericht door LT-- »

Belasting komt er altijd nog bij. De prijzen op de menukaarten zijn nog zonder belasting
(althans in de restaurants waar wij zijn geweest)
http://tomenlindausa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Reken op ongeveer 10% belasting (in CA) en 15% (normale service) a 20% (bovennormale service) fooi bovenop de genoemde prijzen. Op toeristische plekken wordt soms de fooi al opgenomen in de rekening, en sowieso als je met een grote (8+ meestal) groep bent. Soms staat er "suggested tip" op de rekening, wat nogal eens gebaseerd is op de prijs inclusief belasting, wat eigenlijk niet zo netjes is want traditioneel gaat het op basis van het bedrag exclusief belasting.

De tip lijkt misschien hoog, maar het basissalaris is laag, en de afruimers (busgirl/busboy) delen mee in de tip.
Erwinh
Amerikafan

Bericht door Erwinh »

En eten is uiteindelijk niet duur hoor, je kan het zo gek maken als je wilt. En met de huyidige dollar koers :thumbup:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

goldenhills schreef:. Soms staat er "suggested tip" op de rekening, wat nogal eens gebaseerd is op de prijs inclusief belasting, wat eigenlijk niet zo netjes is want traditioneel gaat het op basis van het bedrag exclusief belasting.
Dat heb ik vorig jaar pas ontdekt. Wij telden altijd zo'n 20 % bij de prijs inclusief belasting. Wist ik veel :?
Sinds vorig jaar tip ik dus over het bedrag exclusief de belasting.

Marjon
FemkeB
Amerika-ontdekker

Bericht door FemkeB »

Super bedankt! Ik heb al 3 restaurants geboekt (helaas is niet alles meer beschikbaar op redelijke tijden) en ik heb er zoveel zin in!
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Mag ik weten welke dat zijn?, wij zijn ook gek op lekker eten in goede restaurants. :D
gleuknie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Bij de McDonald's en bij de Wendy's hoefden we geen tip te betalen. :P Ik verlang nu alweer naar de Baconator van Wendy's! :lol:
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Harry schreef:Mag ik weten welke dat zijn?, wij zijn ook gek op lekker eten in goede restaurants. :D

Als je een keer in Orlando komt is dit restaurant een aanrader food foodies. :mrgreen:

http://www.victoria-alberts.com/
Jasje ,dasje verplicht.
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

gleuknie schreef:Bij de McDonald's en bij de Wendy's hoefden we geen tip te betalen. :P
Laat staan reserveren ... ! :mrgreen:
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
WendyD
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door WendyD »

vana schreef:
goldenhills schreef:. Soms staat er "suggested tip" op de rekening, wat nogal eens gebaseerd is op de prijs inclusief belasting, wat eigenlijk niet zo netjes is want traditioneel gaat het op basis van het bedrag exclusief belasting.
Dat heb ik vorig jaar pas ontdekt. Wij telden altijd zo'n 20 % bij de prijs inclusief belasting. Wist ik veel :?

Marjon
Zo ouch... weer wat geleerd. Bijna klaar met onze derde rondreis en lees dus net dat wij dat dus ook altijd "verkeerd" doen. Hebben ze aan ons dus een hele goede gehad... :wink:
Bedankt voor de tip Marjon!

Groetjes,
Wendy
2013 4de reis VS, Noordwesten. http://weblog.wenmar.org/?q=node/249" onclick="window.open(this.href);return false;
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

IngeRene schreef:
gleuknie schreef:Bij de McDonald's en bij de Wendy's hoefden we geen tip te betalen. :P
Laat staan reserveren ... ! :mrgreen:

We hebben het hier toch over restaurants? :mrgreen:
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

WendyD schreef: Zo ouch... weer wat geleerd. Bijna klaar met onze derde rondreis en lees dus net dat wij dat dus ook altijd "verkeerd" doen. Hebben ze aan ons dus een hele goede gehad... :wink:
Bedankt voor de tip Marjon!

Groetjes,
Wendy
Graag gedaan. Scheelt voor je volgende reis toch weer een leuk bedrag.
Ik ontdekte het ook pas na onze derde reis hoor :D

Marjon
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

oke, dit gaat dus in het potje voor die auto achter de camper in een ander topic :roll:
LT--
Amerikafan

Bericht door LT-- »

Ik lees net toevallig de Capitool gids, waarin staat dat de fooi berekend wordt over het totaalbedrag inclusief belasting. Foutje in de reisgids dan?
http://tomenlindausa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
recidivist
Amerikafan

Bericht door recidivist »

Dat heb ik vorig jaar pas ontdekt. Wij telden altijd zo'n 20 % bij de prijs inclusief belasting. Wist ik veel
Hollanders! Ga je uit eten voor 100 dollar, komt er 10 dollar belasting bij, ga je in plaats van 20% over 110 dollar nu 20% over 100 dollar tippen. Gefeliciteerd hoor...toch 2 dollar bespaard. Weet je al waar je je bespaarde 1 euro en 40 cent aan gaat uitgeven? :?

(ja, ja, ik weet het...wie het kleine niet eert en zo, maar blazen we het nu niet een beetje erg op?)
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
MichelH
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door MichelH »

Geef je altijd 20% fooi dan???
Ik meestal tussen de 10-15%, ligt er net aan hoe lekker het eten is geweest en hoe goed de bediening was, maar 20% vind ik erg veel.
Meestal ronden wij het af, als we voor bv. 43 dollar hebben gegeten, betalen we 50 dollar.
FemkeB
Amerika-ontdekker

Bericht door FemkeB »

Ach, die paar dollar fooi meer of minder, wat maakt het uit.

De restaurants waar ik heb gereserveerd:

Frances: http://www.frances-sf.com/ (zit al heel erg vol, kreeg alleen een plaats om 10 PM)
Aziza: http://www.aziza-sf.com/
Solbar: http://www.solagecalistoga.com/dining.html (heb gereserveerd voor de brunch op zondag, daarna lekker fietsen in omgeving)

Ze hebben allemaal een ster. In Nederland kan ik dat niet betalen. Je ziet dat de hoofdgerechten in bovenstaande restaurants rond de 25 dollar kosten. Goed te doen dus. Mijn lijst met restaurants die ik graag wil bezoeken is nog veel langer. Als iemand interesse heeft, dan hoor ik dat graag.

Let wel, ik leef echt voor eten (ja, niemand leeft zonder), maar ik ben dus zo iemand die meer uitkijkt naar een restaurant dan naar een walvistocht (wat we overigens ook gewoon leuk gaan doen, op verzoek van vriendlief).
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Voor ons is lekker eten dan ook een van de belangrijke dingen op vakantie. Thuis zijn er spruitjes,zuurkool met spek en tuinboontjes in het zuur maar op vakantie is lekker uit eten een van de dingen waar we naar uit kijken.

Als je je dan even verdiept in het feit dat de hoogte van een fooi bepaald of iemand te eten heeft voor zijn kinderen,de dokter kan betalen of zijn hond moet laten inslapen wegens gebrek aan middelen voor voer is de keus voor ons niet zo moeilijk.

De fooi voor een etentje is minimaal 20%. Voordeel is dan wel dat als je de volgende dag terug komt je begroet wordt met een stralende lach en je favoriete wijn zonder te vragen geserveerd wordt. :clap:

Ik besef heel goed dat er een commercieel belang zit achter deze vriendelijkheid en de glimlach vaak ook fake zal zijn maar nog altijd prefereer ik deze betaalmethode boven de onbeschofte behandeling die je vaak in een Nederlands restaurant krijgt.

Je kent ze wel ,bedienend personeel dat krampachtig zijn best doet om je vooral niet te zien als je iets wilt bestellen of je na lang wachten een half gesmolten ijsdessert breng en dan ook nog het lef heeft binnensmonds "kakwijf"te mompelen als je dan geen fooi geeft.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

MichelH schreef:Geef je altijd 20% fooi dan???
Ik meestal tussen de 10-15%, ligt er net aan hoe lekker het eten is geweest en hoe goed de bediening was, maar 20% vind ik erg veel.
Meestal ronden wij het af, als we voor bv. 43 dollar hebben gegeten, betalen we 50 dollar.
10% alleen als de service bar slecht was, anders minimaal 15%. Laat toevallig 10% gegeven aan een meisje wat ons eerst op ons eten liet wachten en zich toen vervolgens gewoon niet meer liet zien en onze pogingen om haar aandacht te trekken compleet negeerde (of misschien niet gezien heeft - voordeel van de twijfel). Toen we na meer dan een half uur nog zaten te wachten (meer dan een uur nadat we haar voor het laatst gezien hadden :shock:) zijn we zelf maar naar de kassa gelopen om alles af te handelen. Maar dat is dus een uitzondering.

Meestal geven we gewoon 20% (op pre-tax bedrag) zolang iemand zijn best doet.
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer