Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waterkoker van 220 -> 110 Volt

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Ziva
Amerika-expert

Waterkoker van 220 -> 110 Volt

Bericht door Ziva »

Ik heb al gezocht op het forum maar ik begrijp iets niet helemaal. Ik heb een beperkt aantal apparaten meegenomen uit Nederland en 1 daarvan is een waterkoker van Philips http://i01.twenga.com/huishoudelijk/ele ... 48109b.png

Nu heb ik een stekker http://img02.static-nextag.com/image/Co ... 697487.jpg op het Amerikaanse stroomnet aangesloten zodat ik de NL stekker van 220 kan gebruiken. Dat werkt goed alleen lijkt het wel alsof de waterkoker ineens superlangzaam is geworden en het 2 keer zo lang duurt voordat het water kookt. Nu dacht ik mmm... zou het komen omdat hij op "maar" 110 Volt draait maar dit leek me zo onwaarschijnlijk omdat een apparaat toch gewoon werkt of niet werkt?

Of heb ik voor bepaalde apparaten naast een stekker ook een omvormer nodig? Sorry voor de wellicht domme vraag maar ik heb nog meer apparaten (Philips wake up light, tandenborstel) en voordat ik ze kapot maak leek het me beter jullie even te vragen wat ik het beste kan doen :D
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Waterkoker van 220 -> 110 Volt

Bericht door DVDGuy »

Dat het 2 x zo lang duurt ligt inderdaad aan het feit dat je "maar" op 110V werkt.

Waarom geen 110V waterkoker kopen bij de Walmart of zo; kost je $ 10 tot $ 15

Tegenwoordig kunnen veel apparaten zowel op 110, als 220V werken; check voor de zekerheid de sticker of het plaatje dat (meestal) op de onderzijde zit.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik snap dat ik een nieuwe kan kopen maar dit is de beste die ik ooit gehad heb. Ik ben een enorme theeleut, vandaar. Kan ik niet iets kopen dat hij op 220 gaat werken? Zo ja, hoe heet zoiets dan?

Thanks!
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

Je kunt een omvormer kopen voor het aansluiten van 230V apparatuur op het Amerikaanse 110V.

Plug-in model.
Ingangsvoltage: 100-120 Volt AC
Uitgangsvoltage: 200-240 Volt AC
Maximaal vermogen: 45 Watt

Afbeelding

In de USA heet het een Power Converter.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

DVDGuy schreef:Plug-in model.
Ingangsvoltage: 100-120 Volt AC
Uitgangsvoltage: 200-240 Volt AC
Maximaal vermogen: 45 Watt
Als een waterkoker 2.400 Watt vraagt, is genoemde omvormer veel te krap bemeten. Dan heb je een veel zwaardere nodig en die zijn heel wat duurder dan een nieuwe 110-volt-waterkoker.

Waar ook op gelet moet worden, is dat het Amerikaanse stroomnet 60 hertz afgeeft en onze Europese apparatuur 50 hertz aan kan.
Het kan zijn dat een omvormer de Amerikaanse netspanning van 110 volt omzet naar de Europese netspanning van 230 volt, maar de frequentie van deze netspanning kan nog steeds de Amerikaanse 60 hertz (Hz) zijn. De meeste apparatuur kan hiermee overweg maar niet alle. Lees dus eerst de handleiding/typeplaatje van de apparatuur door over opmerkingen over de bruikbare netfrequentie(s).
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

markro schreef: Als een waterkoker 2.400 Watt vraagt, is genoemde omvormer veel te krap bemeten. Dan heb je een veel zwaardere nodig en die zijn heel wat duurder dan een nieuwe 110-volt-waterkoker.
Stukje over de zwaardere uitvoering is voor het posten weg gevallen :?

Bedankt voor de aanvulling.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

alle warmte apparaten (Fohn, waterkoker, koffiezetter.........) zullen niet "normaal" gaan werken op 110v.
deze apparaten hebben geen last van de 60HZ, maar door de relatief grote vermogens,
zal een omvormer dusdanig duur zijn, (en onhandig) dat nieuw aanschaffen van een 110V apparaat, vaak een betere oplossing is.

omvormer van 1KW ca. $70,00 (en een kilootje of 10 zwaar)
http://www.220-electronics.com/Transfor ... verter.htm
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Water kokers heten hier trouwens Electric Kettles. Ik heb toevallig onlangs een prima waterkoker bij Walmart gekocht :)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
suriboy777
Amerika-ontdekker

Bericht door suriboy777 »

Of je koopt een tefal zelf in de usa:
http://www.t-falusa.com/All+Products/Be ... tesses.htm

De koker die je hebt meegenomen gebruikt 2400w. Wil hje hem optimaal gebruiken, heb je een grote omvormer nodig, wat erg duur is.
Daarnaast zal het 50-60hz verhaaltje ook een probleem (langzaam) opleveren.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Ik heb een een "ouderwetse" fluitketel gekocht de eerste week toen ik hier aankwam, een rode van Kitchenaid
Afbeelding

Werkt zeker zo snel als een waterkoker en wel zo romantisch :wink:
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Waarom zou je voor een waterkoker met omvormers gaan zitten werken? Da's puur geldverspillerij.
Waterkokers zijn hier weliswaar niet zo wijdverbreid als in Nederland, maar er zijn ontzettend goede waterkokers te koop. Ik ben ook een theeleut en ik zweer bij de UtiliTEA van Adagio Tea. Die heeft een variabele temperatuurinstelling, waardoor je ook water kunt "koken" voor groene thee. De meeste waterkokers kunnen alleen maar water aan de kook (100°C) brengen, verder niks, en dat is veel te heet voor groene thee.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Mjah, jullie hebben wel een punt natuurlijk. Zit wel te denken aan een omvormer maar puur omdat ik nog meer apparaten heb alleen kun je dan inderdaad maar op 1 punt alles zetten.

Bedankt voor alle tips, ik ga er zeker even naar kijken! Weet iemand trouwens waarom Tefal in Amerika T-fal is? Waren ze de "e" beu ofzo? ;)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ziva schreef:Weet iemand trouwens waarom Tefal in Amerika T-fal is? Waren ze de "e" beu ofzo? ;)
Van http://www.ultimatecookware.com/History.html (het verhaal op de pagina is niet helemaal logisch opgebouwd maar wel leuk om te lezen):
Like so many modern day inventions, the convenience of nonstick T-Fal cookware was created as the result of an accident. In 1954 a French engineer, Marc Gregoire, invented a way to allow Teflon (uitgevonden door DuPont in 1938) to adhere to aluminum. In 1955 after receiving a patent for his invention, Marc and his wife, Colette, began making and selling nonstick cookware out of their kitchen. This was so successful that in 1956 The TEFAL (formed by taking the TEF from Teflon and the AL from Aluminum) Company was started. By the end of the year TEFAL was making and selling 100 pans a day in France.
...
DuPont developed some expensive techniques to coat industrial items for war time use during World War II, but was not moving Teflon into the consumer area.
Meanwhile, in France, Marc learned from a colleague how to coat aluminum with Teflon. As an avid fisherman, he started using Teflon to coat his fishing gear to prevent tangles. Colette asked him if he could coat her cooking pans and the rest is history!
...
Ok, why does the rest of the world spells it Tefal cookware and North America spells it T-Fal? Good question!
The popularity of the nonstick cookware (Tefal) in France was noticed by DuPont. They asked the FDA (Food and Drug Administration) in the United States to approve Teflon for use in consumer cooking and food processing. After reviewing volumes of DuPont test data, the FDA approved Teflon for use in consumer cookware.

Meanwhile Thomas Hardie, an American, met Gregoire while on a business trip. He was impressed with the cookware. and decided it would be a big hit in the U.S. He visited DuPont to discuss the idea of importing the pans. DuPont executives were enthusiastic, but wanted him to change the name because Tefal was too close to their brand name of Teflon. Thomas changed it to T-Fal.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Leuk om te lezen, net als Esso (we gaan straks naar Canada en dan is het weer Esso) en Exxon. Nooit echt begrepen, waar dat van kwam. On topic, Ziva, vroeger hadden mijn ouders een 220 volt transformator in de garage, maar dat werd toch echt een heel gedoe. Vooral voor een waterkoker (wij hebben ook een (plastic) T-fal koker) niet de moeite, lijkt me.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Bij ons in huis komt er gewoon 220V uit bepaalde stopcontacten, zoals waar de wasdroger of electrische kookplaat op zit. Ik heb een NL verlengsnoer een keer verbouwd met zo'n zwaar industriele stekker die ze hier gebruiken voor 220V. De stekkers van de NL apparaten die ik nog heb kunnen dan gewoon in het doosje van de deze verlengsnoer worden gestoken; en voila nederlandse stroom zonder een omvormer. Nu heb ik na 18 jaar niet veel NL electrische apparaten meer, alleen een verfafbrander en een naaimachine.
Veel huizen in de US hebben 220V aansluitingen, misschien werkt deze oplossing ook voor anderen. Stroom in US huizen komt meestal als 220V (3 fasen), het huis in. Je kunt een speciale 220V stekker in je huis laten aanleggen door een electricien, dat kost waarschijnlijk niet veel meer (of zelfs minder) dan een omvormer van een flink vermogen. Ik heb er een in mijn schuur laten maken zodat ik zware gereedschappen erop kan laten lopen (compressors, lasapparatuur). Het koste destijds (1998) $115 inclusief materialen en arbeidsloon. Het zal nu iets meer zijn, je moet zelfs beslissen of het je dat waard is.

(Voor een waterkoker zou ik het beslist niet doen ;) )
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ik heb een 2KW omvormer van $100, welke goed is voor mijn TV, versterker, playstation, pc en telefoon tegelijk. Echter de haardroger van mijn moeder werd echt niet warm. Dus zelfs die was te licht voor een warmte apparaat.

Loek: Goede tip inderdaad! Bij ons komt er ook 220 binnen. Wij huren het huis van de oom van mijn vrouw. Hij is echter van de oude stempel en is doodsbenauwd voor 220 en voor het gebruik van gas in huis voor de centrale verwarming, fornuis of boiler. Haha.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

In elk Amerikaans huis komt 220 binnen, voor de wasmachine, droger en de elektrische oven, ook de waterheater is altijd op 220. Vanuit de meterkast kan je dan idd een 220 geaard stopkontakt laten maken door een elektricien.
Hubby had dat destijds ook aangelegd in ons eerste appartement, handig voor de miele stofzuiger.

Momenteel verblijven we in Nederland en het viel Ruby op dat haar computer en I-phone veel sneller zijn opgeladen dan thuis.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer