Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Green card aanvraag (via K1) en gelijktijdig job offer

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Zjak
Amerika-ontdekker

Green card aanvraag (via K1) en gelijktijdig job offer

Bericht door Zjak »

Beste,

Ik zit met een probleem dat vrij dringend is en waarvoor ik hopelijk hier wat meer informatie kan bekomen.

Ik doorloop momenteel een K-1 procedure en heb daarvoor morgen mijn Interview, als alles goed gaat dan ben ik op 9 juni in de States. Nu zou ik potentieel via mijn huidige werkgever aan de slag kunnen in Houston, om hen te overtuigen wil ik voorstellen dat ik bereid ben een proefperiode van 1 maand te doen waarin ze kunnen beslissen of ze mij aan hun team willen toevoegen.

Om alles in een stroomversnelling te brengen zou het uiteraard beter zijn dat ik deze proefperiode zo snel mogelijk kan aanvatten. Normaal file ik mijn AOS op 11 juli, waarna ik 2 tot 3 maand reken vooraleer ik aan de slag kan. Wat zijn mogelijkheden voor mij om mijn proef als Stage te doen, desnoods vraag ik enkel een vergoeding voor mijn huurkosten. Op die manier komen zij niet in de problemen met het aanwerven van iemand die geen legal right heeft tot werken in de VS.

Daarnaast vroeg ik me af of een green card aanvraag sneller behandeld kan worden indien er een job offer is dat contingent is op die green card.

Alle hulp is welkom, het lijkt me zonde om een kans als deze verloren te zien gaan vanwege de doorlooptijd van de green card procedure.
Laatst gewijzigd door kastelke op 25 mei 2011, 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast
rsn
Amerika-ontdekker

Re: Green card aanvraag en job offer

Bericht door rsn »

Light waarschijnlijk aan je werkgever of die het 'risico' wil lopen, wat betreft de wet mag je niet werken (tenzij anders vermeld op je SSN card); mocht dit uit komen dan zijn er consequenties voor beide partijen.
Je zou het daarentegen wel gewoon kunnen proberen, wellicht inderdaad tegen vergoeding van je huur, want hoe groot zijn the odds dat er tijdens die periode een inspection komt oid? Bottom line, het blijft illegaal en een risico voor both involved lijkt me.
Ik snap dat je snel aan het werk wilt maar het proces gaat zo snel als het gaat, good luck nonetheless.
Zjak
Amerika-ontdekker

Bericht door Zjak »

Indien het illegaal is, dan zal ik het niet riskeren. Het zou een mooie jobopportuniteit zijn, maar als het niet legaal kan dan wil ik mezelf en mijn werkgever niet in jeapordy brengen.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Zou ik absoluut niet doen. Je kunt het een 'stage' of een 'proefperiode' noemen maar het is gewoon werken dus illegaal als je nog geen status hebt. Moeilijk uit te leggen aan een rechter dat wat je voor een maand als 'stage' doet, je na je AOS als 'werk' doet.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Precies. Hoe je het ook zal omschrijven, het blijft een verkapte vorm van werk en vergoeding. Je kan een versnelde behandeling aanvragen voor je tijdelijke werkvergunning nadat je de AOS hebt ingedient, maar de aanvraag om te versnellen wordt vrij zelden nog goedgekeurd en als ze al worden goedgekeurd, dan loopt dat proces bijna net zolang als het standaard proces. Nog een alternatieve oplossing zou zijn om je Congressman te bellen/mailen met de vraag of zij iets voor je kunnen betekenen met het versnellen. In mijn geval heeft men toen contact op genomen met het USCIS en is mijn aanvraag via de niet-officiele weg bovenop de stapel van een van de officers beland. Het is dus niet onmogelijk, maar er is maar een zeer kleine kans.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Een alternatieve route, afhankelijk van het soort werk dat jij momenteel in dat bedrijf doet, is de L1 route. En als het bedrijf dat al eerder gedaan heeft, dan hebben zij misschien blanket l1 liggen, waardoor je technisch gesproken op een maand ginder kan zijn.
Maar... welke job doe je daar momenteel? En werk je daar al langer dan een jaar? En is het bedrijf bereid om de duizenden dollars te betalen die de aanvraag van dit visum kost? En als ze geen blanket L1's hebben of jij komt niet in aanmerking via het soort werk, vergeet het dan maar.
Verder weet ik ook niet of het technisch gezien mogelijk is om een L1 aan te vragen terwijl je al in een aanvraag voor een permanent visum zit nog vooraleer je in de US zit...
Dus ik denk dat jullie gewoon geduld zullen moeten hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Wat je zou kunnen proberen, is de VS binnenkomen met je K1 op JFK in New York (en van daaruit doorvliegen naar je bestemming). Je kunt daar namelijk bij immigrations om een EAD stempel vragen (doen ze overigens niet altijd, maar vaak nog wel.. het is de enige plek van binnenkomst die het nog doet), en met deze stempel in je paspoort mag je namelijk gelijk (nou, ok, nadat je een social security nummer hebt, maar dat is slechts een week of twee maximaal dat dit duurt) gaan werken. De geldigheid van deze stempel is, geloof ik, 90 dagen, maar dat zou genoeg tijd moeten geven om je AOS en EAD in te dienen.

Nee heb je in dit geval, maar ja kun je krijgen ;)
Clint
Amerika-expert

Re: Green card aanvraag (via K1) en gelijktijdig job offer

Bericht door Clint »

SSN aanvragen op K-1 duren op het moment minimaal 4 weken. Door fouten gemaakt in mijn aanvraag heb ik de mijne niet eens kunnen krijgen in de periode dat je hem kan aanvragen op je visum (tussen dag 14 en 76). AOS duurt op het moment zo'n 6 maanden, EAD zo'n 3. En dat is als je geen RRE krijgt. Hoewel je op K-1 mag werken tussen dag 14 en 76, heb je het probleem dat je in die periode wss geen EAD hebt (tenzij je mazzel hebt via de manier van jiejie). En een SSN kan dus ook behoorlijk mis gaan.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Clint schreef:SSN aanvragen op K-1 duren op het moment minimaal 4 weken.
Hoe kom je op 4 weken?
Zjak
Amerika-ontdekker

Bericht door Zjak »

Ik heb mijn vlucht al geboekt en vlieg rechtstreeks van Parijs naar mijn eindbestemming (Las Vegas), het leek me de beste oplossing want geen overstap en dus geen risico op het missen van een connectie.

We trouwen op 9 juli dus normaal filen we op 11 juli onze documenten, ik hoop dan tegen 1 oktober ten laatste aan de slag te kunnen. Ik vrees wel dat het lastig kan worden om voor 1 oktober te beginnen solliciteren want in mijn branche (energie) wordt bijna steeds gevraagd dat je bij je application al het recht hebt om in de VS te werken.

We zien wel zeker.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ik zou eerder er van uitgaan dat 1 oktober de vroegste startdatum zou zijn en dat het waarschijnlijk eerder 1 november of 1 december wordt. Zoals Clint al aan gaf duren de meeste AOS aanvragen op het moment eerder 6 maanden dan 3. Hoe dan ook, het proces is frustrerend lang, dus daar kan je maar beter zo goed mogelijk op voorbereid zijn.

Ik heb zelf mijn SSN binnen een week aangevraagd. Toen moest ik nog drie weken wachten voorda mijn aanvraag echt verwerkt kon worden en ze mij m'n SSN nummer konden geven aan de balie. De kaart lag een week later in de bus. Ze kunnen je dus vaak al wel je nummer geven een paar dagen voordat je de kaart krijgt.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

jiejie schreef: Hoe kom je op 4 weken?
Ik heb hier twee brieven liggen met de mededeling dat door drukte bij DHS de aanvragen van SSN door visumhouders 4 weken duren ;)
En uiteindelijk hebben ze het bij mij dus niet eens binnen die 62 dagen kunnen regelen :(
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Clint schreef:Ik heb hier twee brieven liggen met de mededeling dat door drukte bij DHS de aanvragen van SSN door visumhouders 4 weken duren ;)
En uiteindelijk hebben ze het bij mij dus niet eens binnen die 62 dagen kunnen regelen :(
Ahhh op die manier.. vroeg het mij even af omdat ik nergens geen timeline kon vinden :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer