Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Over wassen en drogen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Over wassen en drogen

Bericht door bluemoon »

Ik zie een gat in de markt in de markt als ik dit zo lees !
Europese voorladers exporteren naar amerika om van de stankproblemen af te komen :lol: :lol:
Crisis ? What Crisis ?
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Hier http://www.asko.nl/vrijstaand/droogkasten/ is informatie over de droogkast zoals Jacqueline die bedoelt.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dento, de machine die ik hierboven beschreef was een Sears Kenmore gebouwd door Whirlpool. Zelfs Sears associates komen er nu ronduit voor uit dat Whirlpool al die jaren 'shit' geleverd heeft. (Hun mahines worden nu door LG gebouwd).
Voor mij nooit meer een Whirlpool appliance. Ook geen GE - we hebben onze (ontstellend lawaaiige afwasser) al vervangen met een Bosch en kortgeleden ging de GE kookplaat eruit, mooi dat er Bosch voor in de plaats kwam.
Dat Whirlpool zo groot gegroeid is komt mi. omdat huizen opgeleverd worden met cooktop, stove, microwave, dishwasher, alles Whirlpool of GE.
(Wat is in 'shemelsnaam de logica hiervan ?! behalve dat ontwikkelaar/bouwer en manufacturer er leuk aan verdienen).

Dora, dat zat ik me al af te vragen, of jij een avond de tv verruild had voor de wasser, hahaha. Maar als het water in de tub staat kun je dan toch het deurtje openen om de was in te laden ? Hoe krijg je in 's hemelsnaam water door het laadje ? ben je vaster van hand dan ik ! Maar, je hebt me op ideeen gebracht.
In mijn machine zitten er in de lade aparte kleine bakjes - ik kan alles vloeibaar wassen. Mijn ramp-machine had inderdaad hetzelfde voorschrift van voorwas vloeibaar en dan poeder voor de hoofdwas. Maar dat gebruikte ik nooit omdat ik tussen vw en hw tig keer spoelde. Dat vind ik wel een nadeel van de LG, dat er geen apart voorwas programma is (vuiler wasgoed in de voorwas en dan relatief nog schoon erbij voor de hoofdwas, dat kan nu niet meer). Iets anders dat ik jammer vind is dat het rinse program alleen koud als optie geeft, warm is niet mogelijk. Ik hang veel was buiten en als het kouder is dan doet die koude was pijn aan mijn handen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dento - wij hebben dus precies hetzelfde probleem. Ik ben gek op die frisse geur, maar hij is zo snel weer weg! Ik ga denk ik maar eens al die filters verschonen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Goed idee ! Maar eh, mijn filters zijn schoon, en als ik mijn hoofd in de tub steek (wat een mens al niet doet voor schoon wasgoed) dan ruik ik niets dankzij voortdurend drogen en tub cleanen. En toch blijven de handdoeken niet echt schoon ruiken. En ze gaan niet echt vuil de machine in, een dag in gebruik, hop de was in, badlakens worden een, hooguit twee keer gebruikt. Ik heb altijd hopen wasgoed en dat van twee personen !
Iemand hierboven gaf vlgs. mij aan wat een van de problemen is: de handdoeken hier zijn vrij dik en zuigen dus het water op, wat geen water overlaat voor vuildeeltjes om in terecht te komen en zo afgevoerd te worden. De machine staat dus louter handdoeken met aanhangend (microscopisch klein) vuil heen en weer te gooien - een vrij doelloze bezigheid die toch behoorlijk elektriciteit koste.
Ik heb wel wasgoed uit de machine gehaald en in de badkuip gespoeld maar voor grote handdoeken is dat geen optie.
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Ik durf al eens Dettol bij het water te doen , dan zijn alle kwalijke geurtjes verdwenen . Zeker als je donkere was hebt die op lage temperatuur moet gewassen worden . En natuurlijk wasverzachter bij het spoelwater .
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

oortjes schreef: In mijn machine zitten er in de lade aparte kleine bakjes - ik kan alles vloeibaar wassen. Mijn ramp-machine had inderdaad hetzelfde voorschrift van voorwas vloeibaar en dan poeder voor de hoofdwas. Maar dat gebruikte ik nooit omdat ik tussen vw en hw tig keer spoelde. Dat vind ik wel een nadeel van de LG, dat er geen apart voorwas programma is (vuiler wasgoed in de voorwas en dan relatief nog schoon erbij voor de hoofdwas, dat kan nu niet meer). Iets anders dat ik jammer vind is dat het rinse program alleen koud als optie geeft, warm is niet mogelijk. Ik hang veel was buiten en als het kouder is dan doet die koude was pijn aan mijn handen.
Als ik er na de voorwas nog wat bij wil gooien, zet ik hem op pauze (dan gaat het deurslot los), maar dan moet je wel opletten wanneer de voorwas klaar is. Gelukkig is het centrifugeren vrij luid.
Je zou ook een verkort normaal programma als voorwas kunnen doen.
De voorwas heeft bij mij dezelfde temperatuur als de spoel. Maar er is maar 1 stand met warm spoelen (warm/warm).

Het is inderdaad erg vreemd dat het hier in de VS lastig is om lekker te wassen met zo'n voorlader. In NL hadden we ook een voorlader en nooit problemen gehad. Misschien een gat in de markt inderdaad.

Qwa geur heb ik de beste resultaten met Tide met toegevoegde Febreze ;-) Die geeft de langste versgewassen geur :lol: Maar ik vind het op zich wel prima dat mijn was naar niks ruikt.

Dora
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

De onze heeft wel een 'Pre-Rinse' programma; qua temperatuurstanden is het Cold/Cold, Warm/Cold, Warm/Warm, en Hot/Cold, maar ik heb geen idee wat het precieze verschil is tussen deze vier... Nou ja, dat Cold/Cold koud wassen is kan ik me ook nog wel bedenken :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nou het verschil is heel simpel: leen maar es een duur wollen truitje van een vrouwelijke kennis/familielid en was dat op hot/cold. Na afloop dat wasprogramma heb je dan een leuk kledingstuk(je) gecreeerd voor haar Barbie pop. (Als ik wist hoe die smileys moesten dan stond er hier nu een.)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Wederom: met dat heet wassen kan ik zelf ook nog wel bedenken, maar wat dan het precieze verschil is tussen hot/cold en warm/cold... dat zal wel liggen aan het feit dat ik man ben :lol: (al doe ik wel heel vaak de was, maar dat gaat grotendeels allemaal op cold/cold met Tide Cold Water, of op warm-cold).
oortjes schreef:(Als ik wist hoe die smileys moesten dan stond er hier nu een.)
Als je een antwoord schrijft dan staan er rechts van het tekstvak toch allemaal smileys? Je zet zo'n smiley in het tekstvak door er op een te klikken... of door de code in te typen, mocht je die weten, zoals bijvoorbeeld : + wink + : = :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Zou het geurverschik komen door het soort wasmiddel? Oftewel, Ariel moet eens gaan investeren in de VS...
Over de handdoeken, wij hebben onze (kleine!) Nederlandse handdoeken hier en die ruiken ook niet... Over twee weken hebben we een nieuw appartement, laten we hopen op een betere wasmachine!
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Je kunt Persil kopen op Amazon, maar je wilt niet weten hoe duur dat is :?
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Of jullie hangen de was natuurlijk gewoon buiten te drogen. Ruikt het ook altijd lekker fris van. :wink:

Robijn (wasverzachter en lekkere geur) kan goede zaken doen in Amerika als ik het zo lees... :lol:

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Machteld
Amerikafan

Re: Nederland door de ogen van een Amerikaanse

Bericht door Machteld »

oortjes schreef:Overigens ik heb top-of-the-line watersparende voorladers, maar mijn wasgoed wordt niet goed schoon, mn. de handdoeken ruiken nooit fris, hoe vaak ik ze ook was en spoel (!), maakt niet uit op wel programma, op welke temperatuur, met wat voor wasmiddel, etc. Iemand van de NederAmerikanen die dit probleem herkent ?!
Ok, ik ben ff te lui (en het is laat) om het hele forum door te lezen nu. Maar ik wilde ff snel op deze quote reageren.
Wij hebben ook een HE washer, en bij ons gingen de handdoeken ook vreemd ruiken na een tijd. Wij gebruikten eerst altijd Tide vloeibaar wasmiddel. Mijn schoonouders vertelde mij dat zij hetzelfde probleem hadden, en erachter kwamen dat ze in het HE vloeibaar wasmiddel dierenvet gebruiken als binder van het middel (als ik het nu goed zeg). En schijnbaar is dat was het zo vreemd laat ruiken.
Ik ben over gestapt op een HE waspoeder, en sindsdien geen klachten meer van vreemde geuren.

Ook is het verstandig om zo nu en dan zo'n speciaal wastablet in je wasmachine te gooien op zo'n "schoonmaak programma" op je wasmachine. Houd je wasmachine grotendeels schoon en fris ruikend!

Een andere tip is. Witte handdoeken halen en ze dan zo nu en dan met bleek wassen (en dan nog steeds poederwasmiddel gebruiken!).

Ik zal morgen de rest van het topic lezen, maar het is nu echt tijd voor bed!

Hoop dat het helpt!
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Machteld, dat zou best eens kunnen. Waar ik woon zijn van die mega dairies, als de koeien doodgaan gaan ze naar een rendering facility en daar worden ze dan 'verwerkt' oa hun vet wordt tot talg gemaakt en die talg gaat inderdaad in zeep enz. Ik heb me nooit gerealiseerd dat er ook talg in vloeibaar wasmiddel kan zitten.
(Als het heel warm wordt hier vallen er soms zoveel koeien dood dat er niet genoeg capaciteit is in de r.f. dan komt er ontheffing en mogen ze in een gat in de grond gegooid worden.)

Coyote, het probleem zijn de handdoeken en die kan ik niet buiten drogen, er is geen wind en het is te heet, ze worden keihard. het is hier zo warm dat ik als ik buiten de andere was ophang iet mijn zonnebril moet vergeten en ook zonnebrand factor veel moet opdoen anders verbrand ik al in dat kwartiertje in de achtertuin.

Jasmino, veel goede tips, dank voor het openen van dit onderwerp ! en dank aan iedereen die reageerde/reageert.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Grappig om zo eens te lezen en ik had er nooit zo over nagedacht, maar het is inderdaad wel zo dat de was hier wat muffer is dan in NL. Hoeveel wasverzachter ik er ook aan toevoeg. Maar ik heb het tot nu toe steeds geweten aan mijn machine die al wat ouder is. De was buiten hangen is hier waar ik woon niet echt een optie: het is er momenteel veel te vochtig, dus dat duurt een eeuwigheid. En dan woon ik ook nog eens tussen de bomen (dus pollen) en midden in de stad. Dus al met al ook niet zo fris. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Harley
Amerikafan

Bericht door Harley »

wat raar dat jullie zo'n problemen hebben. Is dit overal zo? Anders zou ik denken dat het aan het soort water zou kunnen liggen. Heeft er al eens iemand geproberd om met waspoeder uit Nederland of België te wassen? Misschien is de samenstelling anders. Alhoewel, als wij in reservaat, voorbij de wassalons van de nativs reden, rook het daar toch sterk nar de wasmiddelen. Het lijkt mij erg vervelend als je was niet fris ruikt.
oortje, jij lijkt in een zalige streek te wonen, die wil ik wel graag eens bezoeken.
Groetjes
Rita
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

oortjes schreef:Coyote, het probleem zijn de handdoeken en die kan ik niet buiten drogen, er is geen wind en het is te heet, ze worden keihard. het is hier zo warm dat ik als ik buiten de andere was ophang iet mijn zonnebril moet vergeten en ook zonnebrand factor veel moet opdoen anders verbrand ik al in dat kwartiertje in de achtertuin.
Handdoeken hang ik zelf ook nooit aan de waslijn hier in Nederland (zelfs al gebruik ik een wasverzachter). Maar de rest (en vooral beddegoed) hang ik altijd buiten aan de lijn. Zo'n eerste nacht nadat het beddegoed fris en schoon op bed ligt, slaap ik als een marmot... :D :wink:

Maar ik snap ook wel dat in Amerika de was buiten hangen niet de gewoonte is.

Zelf heb ik altijd moeite de was droog te krijgen tijdens vakanties. Draai je de droger te warm dan kan ik gelijk de t-shirts weggooien, zo krimpen ze. Maar op 'low' wordt het bijna niet droog. :? Veel liever hing ik het op de kamer of buiten maar dat is niet altijd mogelijk omdat ik vaak maar 1 nacht ergens ben.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Mark & Martine
Amerikakenner

Bericht door Mark & Martine »

De tip die ik eens van een nogal bereisde ex-collega kreeg was was aan de ventilator (indien aanwezig) in de kamer ophangen en de ventilator aanzetten (als je bijvoorbeeld uit eten bent oid). Volgens haar droogde dat als een tierelier, maar ik heb heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Hier thuis gaat bij mij veel in de droger... wegens gemakzucht :roll:
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Coyote schreef:Zelf heb ik altijd moeite de was droog te krijgen tijdens vakanties. Draai je de droger te warm dan kan ik gelijk de t-shirts weggooien, zo krimpen ze. Maar op 'low' wordt het bijna niet droog. :? Veel liever hing ik het op de kamer of buiten maar dat is niet altijd mogelijk omdat ik vaak maar 1 nacht ergens ben.
Droger op warm draaien maar iets minder lang laten draaien? als je was dan nog een beetje nat is, kan je er het strijkijzer nog eens opzetten.

Dat doe ik thuis vaak, wij hebben geen droger. Als ik iets de volgende dag wil aandoen, dan strijk ik het als het uit de wasmachine komt. Dat strijkt ook veel makkelijker omdat je een soort stoomeffect krijgt. Daarna nog een uurtje op een kapstok hangen en t is droog!

t begint hier wel op een Martha Stewart programma te lijken :lol:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer