Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dual nationality
-
being-dutch-aint-much
- Amerika-newbie
Dual nationality
Hallo,
Dual nationality. Nederland accepteert dit, volgens mij usa ook.
Is er bij sommigen bekend wat wellicht de nadelen kunnen zijn om als amerikaan je nationaliteit in een Nederlandse om te zetten?
Alvast bedankt.
Is er bij sommigen bekend wat wellicht de nadelen kunnen zijn om als amerikaan je nationaliteit in een Nederlandse om te zetten?
Alvast bedankt.
Re: Dual nationality
Nederland accepteerd alleen het dubbele staatsburgerschap in een paar uitzonderingen, waarvan de meest voorkomende is wanneer je getrouwd bent met een staatsburger waarvan je ook het staatsburgerschap wilt aannemen. In de meeste andere gevallen zul je het Nederlanderschap moeten opgeven. Hetzelfde geld andersom trouwens, alhoewel Nederland geen enkele juristitie heeft over het Amerikaans staatsburgerschap, moet je officieel het Amerikaanse staatsburgerschap opzeggen als je Nederlander word, wederom met de uitzondering dat als je als Amerikaan met een Nederlander bent getrouwd, je zonder problemen je Amerikaanse staatsburgerschap kunt behouden.being-dutch-aint-much schreef:Hallo,
Alvast bedankt.
Ik heb ook twee staatsburgerschappen: Ik mocht het Nederlandse staatsburgerschap behouden toen ik Amerikaan werd omdat ik met een Amerikaanse getrouwd ben.
Omdat Nederland en de VS beiden in de NAVO zitten, geen vijandelijkheden tegenover elkaar hebben, zie ik geen problemen om het Nederlanderschap aan te nemen. Indien de Amerikaan in kwestie mannelijk is, en jonger dan 31 jaar, dan kan hij in theorie opgeroepen worden voor "selective service" in het leger. De kans dat dit gebeurd is natuurlijk uitermate klein, en omdat de VS een geallieeerde is van Nederland voorzie ik ook geen echte problemen. Alleen als de VS officieel aan Nederland de oorlog zou verklaren om 1 of andere reden, kan er een probleem optreden als de Amerikaan dan zou kiezen voor het Amerikaanse leger. Dat geld dan als landverraad, en daarmee zou je je Nederlanderschap kwijt kunnen raken..... Nederland kent verder geen dienstplicht (Amerika eigenlijk ook niet, Selective Service is eigenlijk wat anders), dus er zijn geen problemen te verwachten.
Maar aangezien de kans daarop zo ontzettend klein is, en zelfs al zou het gebeuren je nog geen gevaar loopt als je niet het leger gaat dienen, is er eigenlijk om het in een notedop samen te vatten geen enkel nadeel aan een dubbel staatsburgerschap, het levert eigenlijk alleen maar voordelen op.
Met een Nederlands paspoort kun je nog naar Cuba, Libië, Noord Korea, en andere "schurkenstaten" als je dat zou willen
Als je legaal het Nederlanderschap kunt aannemen, en het Amerikaanse kunt behouden, dan zie ik geen enkele reden om het NIET te doen.
"I reject your reality, and substitute my own!"
-
Marceljesse
- Amerikakenner
-
Bennogr
- Amerika-expert
Een Nederlandse moeder kan pas sinds redelijk kort de nationaliteit doorgeven, een jaar of twintig geleden kon alleen de man dat!
Maar dat is gelukkig rechtgetrokken en er is een 'inhaalperiode' geweest om alsnog de nationaliteit door te geven aan je kinderen.
Maar dat is gelukkig rechtgetrokken en er is een 'inhaalperiode' geweest om alsnog de nationaliteit door te geven aan je kinderen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
doreennicole
- Amerika-expert
een van de belangrijkste redenen dat ik beide paspoorten wilde hebben was om de mogelijkheid te hebben ten allen tijde in een van beide landen te kunnen wonen en werken. mocht ik over een poosje een sabbatical willen nemen en een jaar in NL doorbrengen hoef ik niet door de hele procedure van verblijfsvergunningen e.d. te gaan, wat tegen die tijd weer veranderd zou kunne zijn.
ik zie geen enkel nadeel aan het hebben van 2 paspoorten. zeker als een je toegang geeft tot de hele Europese Unie.
ik zie geen enkel nadeel aan het hebben van 2 paspoorten. zeker als een je toegang geeft tot de hele Europese Unie.
SEEING IS BELIEVING
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Je rechten op AOW hangen enkel af van wat je zelf voor AOW hebt betaald en hoe lang je in c.q. buiten NL hebt gewoond. Je nationaliteit speelt geen rol (denk bijv. aan al die mensen zonder NL-nationaliteit die in NL wonen en daar gewoon voor AOW e.d. betalen en die dus ook krijgen als ze 65 worden).Staceybeesie schreef:Maar hoe zit het dan als je allebei Nederlands bent?
Verspeel je dan als je Amerikaan wordt je rechten op bijv. AOW?
Ik neem aan dat jullie (net als ik) geen gebruik maken van de mogelijkheid om je na emigratie vrijwillig voor de AOW te verzekeren (m.a.w. gewoon premie te blijven betalen) aangezien dit een nogal dure pensioenvoorziening is met een belabberd rendement en een grote kans dat er nog maar weinig van over is tegen de tijd dat jij en ik 65 zijn.
Life is good in the Tarheel State.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb me laten zeggen dat ze in België wel enkel maar je pensioen storten op een Belgische rekening, dus niet op een rekening in het buitenland. Mogelijk is dat in Nederland ook zo? Dan moet je wel een rekeningnummer aanhouden bij de bank natuurlijk.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
Bennogr
- Amerika-expert
Voor zover ik weet (maar vraag dat na bij de Sociale Verzeekringsbank) krijg je AOW op basis van je verblijf in Nederland. Voor ieder jaar na je 15e dat je in Nederland hebt gewoond (niet noodzakelijkerwijs gewerkt, kinderarbeid mag nog steeds niet!) krijg je 2 procent van de dan geldende AOW als je 65 bent (65 - 15 = 50 x 2 = 100%).
Ik zou dus iets van 28 tot 30% moeten krijgen, omdat ik op m'n 29e vertrokken ben (moet even uitzoeken tegen die tijd wanneer ik officieel ben uitgeschreven).
Anecdote-gewijs hoef je geen rekening in Nederland te hebben om AOW te krijgen, een kennis van me krijgt elke maand een bedragje (ze is al vrij snel vertrokken) keurig naar de VS overgemaakt.
Een Nederlandse rekening is natuurlijk wel zo makkelijk, zeker nu de dollar weer aan het zakken is.
Ik zou dus iets van 28 tot 30% moeten krijgen, omdat ik op m'n 29e vertrokken ben (moet even uitzoeken tegen die tijd wanneer ik officieel ben uitgeschreven).
Anecdote-gewijs hoef je geen rekening in Nederland te hebben om AOW te krijgen, een kennis van me krijgt elke maand een bedragje (ze is al vrij snel vertrokken) keurig naar de VS overgemaakt.
Een Nederlandse rekening is natuurlijk wel zo makkelijk, zeker nu de dollar weer aan het zakken is.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Ok, dat staat er dus buiten.
Wij hebben inderdaad niet voor de vrijwillige betaling gekozen
Dat was trouwens ook een enorm bedrag zeg.
Maar zou het wel leuk vinden om het gene te krijgen wat we in die jaren hebben op gebouwd.
Wellicht of topic.maar we betalen nu wel voor een soort van Amerikaanse versie van AOW, maar omdat we geen amerikanen zijn hebben we geen recht op uitkering als de datum daar is.
Arme wij....
Wij hebben inderdaad niet voor de vrijwillige betaling gekozen
Dat was trouwens ook een enorm bedrag zeg.
Maar zou het wel leuk vinden om het gene te krijgen wat we in die jaren hebben op gebouwd.
Wellicht of topic.maar we betalen nu wel voor een soort van Amerikaanse versie van AOW, maar omdat we geen amerikanen zijn hebben we geen recht op uitkering als de datum daar is.
Arme wij....
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
En als jullie tegen die tijd toch Amerikaan worden?Staceybeesie schreef:maar we betalen nu wel voor een soort van Amerikaanse versie van AOW, maar omdat we geen amerikanen zijn hebben we geen recht op uitkering als de datum daar is.
Arme wij....
Elke
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Petra, dat zou ik toch even nakijken, hoor. Mijn moeder had een groene kaart en is die inmiddels kwijt, maar krijgt wel in Nederland haar social security check.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Je verspeeld niet je rechten op AOW, dat zit anders in elkaar. Maar je bent dan niet langer Nederlander, en daarmee kun je bijvoorbeeld niet zondermeer terug naar Nederland. Er zijn wel manieren om je Nederlanderschap terug te krijgen als re-migrant, maar dan raak je ook weer je Amerikaanse kwijt in het proces, en je dient dan ook weer in Nederland te wonen....Staceybeesie schreef:Maar hoe zit het dan als je allebei Nederlands bent?
Je Amerikaanse Social Security kun je ook krijgen als niet-Amerikaan. Er zijn best mensen die om een of andere reden er voor gekozen hebben niet te naturaliseren tot Amerikaan, en die kunnen gewoon hun SS ontvangen zonder problemen. Zolang je maar minimaal 10 jaar gewerkt hebt, een SSN hebt, en een adres waar je checks heen kunnen
"I reject your reality, and substitute my own!"
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Bedankt voor deze info!maartena schreef:Je verspeeld niet je rechten op AOW, dat zit anders in elkaar. Maar je bent dan niet langer Nederlander, en daarmee kun je bijvoorbeeld niet zondermeer terug naar Nederland. Er zijn wel manieren om je Nederlanderschap terug te krijgen als re-migrant, maar dan raak je ook weer je Amerikaanse kwijt in het proces, en je dient dan ook weer in Nederland te wonen....Staceybeesie schreef:Maar hoe zit het dan als je allebei Nederlands bent?
Je Amerikaanse Social Security kun je ook krijgen als niet-Amerikaan. Er zijn best mensen die om een of andere reden er voor gekozen hebben niet te naturaliseren tot Amerikaan, en die kunnen gewoon hun SS ontvangen zonder problemen. Zolang je maar minimaal 10 jaar gewerkt hebt, een SSN hebt, en een adres waar je checks heen kunnen
Dus als we hier blijven (en werken) krijgen we dit dus nog wel.
Vind het nog steeds een moeilijke en tikkie onoverzichtelijke regelmassa.
Een tijdje terug stond er een stukje op dit forum dat als de partner zou overlijden, je wederhelft een groot deel van het erfdeel, zeg maar zou moeten betalen aan de Amerikaanse belasting. Dit omdat je niet-Amerikaan was. Verstandig is dus om te neutraliseren. Dit in het achterhoofd hebbende, dacht ik dat je dan hierna je AOW verspeelde, maar dat is dus niet het geval. Althans volgens de huidige regelgeving nu niet.
Het gaat er dan dus om dat je niet makkelijk meer naar Nederland terug kan na neuralisatie, begrijp ik. Toch?
Groetjes Petra
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Wij hebben geen groene kaart namelijk. Wij hebben een werkvisum voor vijf jaar. En als we hierna naar NL gaan is de betaalde premie voor niks geweest. Maar ik begrijp nu als we zouden kunnen blijven en tien jaar gewerkt hebben we daarmee wel rechten op bouwen.Petra/VS schreef:Petra, dat zou ik toch even nakijken, hoor. Mijn moeder had een groene kaart en is die inmiddels kwijt, maar krijgt wel in Nederland haar social security check.
- helena
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 40
Dit is correct, mijn man heeft de Britse nationaliteit, werkt en op het salaris wordt belasting en sociale premies ingehouden, hij bouwt hierdoor 2% per jaar AOW-rechten op. Hij heeft uitsluitend de Britse nationaliteit.Bennogr schreef:Voor zover ik weet (maar vraag dat na bij de Sociale Verzeekringsbank) krijg je AOW op basis van je verblijf in Nederland. Voor ieder jaar na je 15e dat je in Nederland hebt gewoond (niet noodzakelijkerwijs gewerkt, kinderarbeid mag nog steeds niet!) krijg je 2 procent van de dan geldende AOW als je 65 bent (65 - 15 = 50 x 2 = 100%).
http://soninetravel-usa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Martena wrote:
Je Amerikaanse Social Security kun je ook krijgen als niet-Amerikaan. Er zijn best mensen die om een of andere reden er voor gekozen hebben niet te naturaliseren tot Amerikaan, en die kunnen gewoon hun SS ontvangen zonder problemen. Zolang je maar minimaal 10 jaar gewerkt hebt, een SSN hebt, en een adres waar je checks heen kunnen .
Mijn zuster werkte 5 jaren in de US en ging terug naar Nederland.
Daar is een overeenkomst met de Sociale Verzekering Bank en Social Security en zij krijgt een social security check voor de 5 jaren .
Zo daar zijn uitzonderingen voor de minimaal 10 jaar rules.
Ik werkte alleen voor 1 jaar in Nederland en verliet het kikkerland op my 20th birthday en krijg nu een AOW check (5 jaar credit).
Enne, jullie Nederlanders worden bedankt voor de bijdragen.
Je Amerikaanse Social Security kun je ook krijgen als niet-Amerikaan. Er zijn best mensen die om een of andere reden er voor gekozen hebben niet te naturaliseren tot Amerikaan, en die kunnen gewoon hun SS ontvangen zonder problemen. Zolang je maar minimaal 10 jaar gewerkt hebt, een SSN hebt, en een adres waar je checks heen kunnen .
Mijn zuster werkte 5 jaren in de US en ging terug naar Nederland.
Daar is een overeenkomst met de Sociale Verzekering Bank en Social Security en zij krijgt een social security check voor de 5 jaren .
Zo daar zijn uitzonderingen voor de minimaal 10 jaar rules.
Ik werkte alleen voor 1 jaar in Nederland en verliet het kikkerland op my 20th birthday en krijg nu een AOW check (5 jaar credit).
Enne, jullie Nederlanders worden bedankt voor de bijdragen.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Vooropgesteld: vraag dit na bij de Sociale Verzekeringsbank in Nederland.
Voor zover ik weet:
Als je in Amerika werkt en betaald wordt (of vrijwillig Amerikaanse belasting betaalt als freelancer, bijvoorbeeld) betaal je automatisch ook Social Security.
Na tien jaar (40 kwartalen) heb je formeel recht op een uitkering.
Maar: Nederland en de VS hebben een verdrag over dit soort zaken. Betalingen in de VS tellen mee als je teruggaat naar Nederland en op je 65e AOW aanvraagt. En: als je wilt, kun je Nederlandse jaren laten meetellen voor het voldoen aan die 10 jaar voor soc.sec.
Als je meer dan 10 jaar socsec in de VS hebt en na je 15e in Nederland hebt gewoond, kun je dus in pricnipe twee uitkeringen krijgen, een in Nederland (2% voor ieder jaar dat je daar na je 15e hebt gewoond), plus wat de socsec in de VS voor je heeft berekend (ik krijg elk jaar een overzichtje met waar ik recht op heb, is gebaseerd op inkomen voor de Amerikaanse belasting).
Ik ken mensen die beide uitkeringen hebben.
Wat erfenissen betreft: een niet-Amerikaanse echtgeno(o)t(e) (dus iedereen die geen staatsburger is, groene kaart is niet genoeg), kan maar maximaal belastingvrij het van erfrechten vrijgestelde bedrag erven (is op het ogenblik meen ik $1 miljoen, wordt $2 miljoen. Maar met een huis, levensverzekeringen en zo, zit je daar al opvallend snel overheen).
Staatsburgers (ook dubbele nationaliteitenmensen) kunnen onbeperkt van de echtgen(o)t(e) erven.
De oplossing voor een 'gemengd' huwelijk: een QDOT (een soort 'qualified trust'), het geld gaat dan naar een afzonderlijke rekening, waar de overlevende de beschikking over krijgt.
Iedere redelijk goede op erfenissen ingestelde advocaat in de VS kan dat QDOT voor je regelen. Is niet de goedkoopste methode, maar wel de beste. Ik meen me te herinneren, dat wij een $750 hebben betaald voor de hele regeling. We hebben dat opgeheven toen ik Amerikaan werd.
Hoop dat dit helpt.
Voor zover ik weet:
Als je in Amerika werkt en betaald wordt (of vrijwillig Amerikaanse belasting betaalt als freelancer, bijvoorbeeld) betaal je automatisch ook Social Security.
Na tien jaar (40 kwartalen) heb je formeel recht op een uitkering.
Maar: Nederland en de VS hebben een verdrag over dit soort zaken. Betalingen in de VS tellen mee als je teruggaat naar Nederland en op je 65e AOW aanvraagt. En: als je wilt, kun je Nederlandse jaren laten meetellen voor het voldoen aan die 10 jaar voor soc.sec.
Als je meer dan 10 jaar socsec in de VS hebt en na je 15e in Nederland hebt gewoond, kun je dus in pricnipe twee uitkeringen krijgen, een in Nederland (2% voor ieder jaar dat je daar na je 15e hebt gewoond), plus wat de socsec in de VS voor je heeft berekend (ik krijg elk jaar een overzichtje met waar ik recht op heb, is gebaseerd op inkomen voor de Amerikaanse belasting).
Ik ken mensen die beide uitkeringen hebben.
Wat erfenissen betreft: een niet-Amerikaanse echtgeno(o)t(e) (dus iedereen die geen staatsburger is, groene kaart is niet genoeg), kan maar maximaal belastingvrij het van erfrechten vrijgestelde bedrag erven (is op het ogenblik meen ik $1 miljoen, wordt $2 miljoen. Maar met een huis, levensverzekeringen en zo, zit je daar al opvallend snel overheen).
Staatsburgers (ook dubbele nationaliteitenmensen) kunnen onbeperkt van de echtgen(o)t(e) erven.
De oplossing voor een 'gemengd' huwelijk: een QDOT (een soort 'qualified trust'), het geld gaat dan naar een afzonderlijke rekening, waar de overlevende de beschikking over krijgt.
Iedere redelijk goede op erfenissen ingestelde advocaat in de VS kan dat QDOT voor je regelen. Is niet de goedkoopste methode, maar wel de beste. Ik meen me te herinneren, dat wij een $750 hebben betaald voor de hele regeling. We hebben dat opgeheven toen ik Amerikaan werd.
Hoop dat dit helpt.