Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe een job vinden in Amerika?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
IkWilOok
Amerika-newbie

Re: Hoe een job vinden in Amerika?

Bericht door IkWilOok »

Zoals eerder in dit topic al werd gezegd: vanuit Europa is het, logischerwijs, moeilijk om een baan in Amerika te vinden.
Maar als je eerst naar Amerika toe gaat en dan vanuit daar een baan gaat zoeken, dan heb je toch geen werkvergunning / visa om daar aan de slag te mogen gaan? Of kun je eerst via het visa waiver program 90 dagen naar Amerika gaan, op zoek naar een baan en als je binnen die tijd een baan vindt vanuit daar een visa aanvragen?

Wanneer je http://tulsasjourney.org/wp-content/upl ... artoon.jpg bekijkt lijkt het nogal moeilijk om te kunnen emigreren...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In principe mag je niet solliciteren als je gewoon op het VWP naar Amerika gaat.
En ja, het is inderdaad heel moeilijk om naar Amerika te emigreren. Anders zaten er al minstens 60 forumleden meer in Amerika. :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
IkWilOok
Amerika-newbie

Bericht door IkWilOok »

Dus solliciteren als je daar bent mag niet, en vanaf hier gaat het bijna niet (tenzij je een of andere bijzondere skill hebt)...
Maar inderdaad als het gemakkelijk zou zijn, waren al veel meer geemigreerd..
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

De regel dat je niet mag solliciteren op een VWP wordt met handen en voeten overtreden, en ik geloof niet dat Immigration daar moeilijk over doet. Een kennis van mij werd door de immigration officer (!) verteld dat hij maar beter niet hardop moest zeggen dat hij kwam solliciteren, en mocht vervolgens gewoon de VS in... Dat was wel hier in de Bay Area, waar de kans dat mensen vervolgens keurig op een werkvisum komen werken erg groot is.

Dat je een 'business meeting' hebt met een bedrijf, en een paar maanden later bij dat bedrijf gaat werken doet niemand moeilijk over, voor zover ik weet. Het vinden van een bedrijf dat je wil hebben, en bereid is om een werkvisum voor je aan te vragen, is het grootste probleem.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

IkWilOok schreef:Dus solliciteren als je daar bent mag niet, en vanaf hier gaat het bijna niet (tenzij je een of andere bijzondere skill hebt)...
Wat soort werk zoek je dan eigenlijk?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Beste Forumleden,

hartelijk bedankt voor het openen van dit forum. Op dit moment zit ik te wachten op NOA2 van mijn K1 visum. Een erg vervelend proces trouwens, zeker nu alles langer lijkt te duren dan voorheen. Maar het komt toch allemaal dichtbij, ik verwacht dat ik in een maand of twee in Amerika sta naast mijn geliefde en mijn tijdelijk greencard in mijn handen.

In Nederland had ik een goeie baan bij een handels/ assemblage onderneming. Ik was hier verantwoordelijk voor een van de bv's. Deze onderneming was aktief in de bevarege supplies. Oftewel producten voor de dranken industrie, denk hierbij aan tapinstallaties, bierkranen, en postmix onderdelen. Ik heb een aanbod gehad om voor mijn klant uit Europa in Amerika te gaan werken. Echter ga ik niet in de buurt wonen van een van hun kantoren. Ik blijf de eerste twee jaar in Kentucky. Mijn geliefde komt hier vandaan, en gaat hier naar school. Mochten we verhuizen buiten de staat dan zal zijn Out of state gaan studeren. Dit is vele malen duurder als instate. Dus ik zal zelf opzoek moeten gaan naar een goede baan. Ik heb zelf een bachelor diploma in marketing/ commerciele economie en drie jaar internationale werkervaring. Ik beheers naast de engelse taal ook de duitse taal. Ik heb mij al een beetje verdiept in banen en heb vandaag als doel mijn cv naar de Amerikaanse standaard om te zetten. Ondanks dat ik zelf denk dat ik er redelijk voorsta mbt opleiding en werkervaring heb ik er toch een beetje hard hoofd in. Mijn geliefde en ik gaan in Lexington wonen. In deze stad is de universiteit van Kentucky gevestigd. Er zijn de veel mensen die na hun afstuderen daar ook opzoek gaan naar een baan. Het is dus 1.000-den amerikanen met een diploma tegen een Nederlander. Ik kan in het begin wel bij het bedrijf van de ouders van mijn geliefde werken. Dus inkomen is er wel. Echter ik wil graag verder, ik wil mezelf graag ontwikkelen. Ik wil heel graag iets doen met mijn kennis van verschillende talen en mijn kennis over Europa en zaken doen in Europa.

Nogmaals bedankt voor het open van dit forum. Er is zeker zinvolle informatie op dit forum te vinden en hier ga ik gebruik van maken. Is er trouwens ook een standaard waar je referenties aan moeten voldoen. Ik heb namelijk in de planning zitten om een aantal mensen waarmee ik in het verleden gewerkt heb te vragen een referentie te schrijven.

Ik wens iedereen heel veel succes met zijn of haar plannen.

Groetjes

Aquell
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Aquell schreef: Het is dus 1.000-den amerikanen met een diploma tegen een Nederlander.
Bekijk het optimistisch. Hoeveel van die Amerikanen spreken naast Engels ook nog Duits en vloeiend Nederlands? Misschien niet irrelevant in de richting waarin jij een baan zoekt.

Succes.
Groet,

Old Faithful
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Old Faithful schreef:
Aquell schreef: Het is dus 1.000-den amerikanen met een diploma tegen een Nederlander.
Bekijk het optimistisch. Hoeveel van die Amerikanen spreken naast Engels ook nog Duits en vloeiend Nederlands? Misschien niet irrelevant in de richting waarin jij een baan zoekt.

Succes.

Beste Old Faithful,

hartelijk dank voor je reactie. Ik denk dat je argument zeker opgaat in de sector waarin ik graag wil werken.

Ik denk dat ik soms wat negatief ben. Ik heb inmiddels een aantal mensen uit het buitenland in gedachten om referenties te schrijven. Dan heb ik dat deel in ieder geval gedekt.

Groetjes

Aquell
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Staceybeesie schreef:Referenties zijn heel belangrijk hier.
En niet 1 soms worden er wel drie gevraagd.
Bij sommige banen kunnen vrienden (je bent in Amerika al snel een vriend bij buren e.d.)
hier biij helpen.
Voor mij heeft het erg geholpen dat ik vrijwillergers werk heb gedaan.
De mensen binnen die vereniging wilden ook mijn referenties zijn en die weten inmiddels hoe je bent en hoe je werkt.
Stacey, kun je misschien iets meer vertellen over referenties. Ik ben op het internet opzoek geweest naar voorbeeld referenties maar er was zoveel informatie dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik wil graag referenties laten opstellen door collega's. leidinggevende en klanten met wie ik heb samen gewerkt.

Zou jij mij kunnen aangeven wat hier in dient te worden opgenomen. Is er daarnaast een verschil dus wat een collega dient op te nemen in een referentie ten opzichten van bijvoorbeeld een klant/ partner waarmee je hebt samengewerkt??

Alvast bedankt,

Aquell
Lexington, Kentucky
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

http://jobsearch.about.com/od/reference ... etters.htm

Hier boven een link, hoe verschillende reference letters er uit kunnen zien.
Hou er rekening mee dat deze mensen ook daadwerkelijk gebeld kunnen gaan worden met vragen over hoe jij als persoon bent.
Weet niet goed hoe dat werkt met buitenlandse referenties, denk dan ook dat je heel snel Amerikaanse referenties zou willen zien te vinden.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ze contacteren je buitenlandse referenties, maar inderdaad is het goed om er ook asap Amerikaanse in te krijgen. Wat natuurlijk moeilijker is als je nog geen werkervaring daar hebt.
Elke
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

kastelke schreef:Ze contacteren je buitenlandse referenties, maar inderdaad is het goed om er ook asap Amerikaanse in te krijgen. Wat natuurlijk moeilijker is als je nog geen werkervaring daar hebt.
Ben ik helemaal met je eens. Ik heb in 2004 in de grand cayon gewerkt. Ik ben alleen bang dat iedereen met wie ik daar gewerkt heb inmiddels het park verlaten heeft. Daarnaast heb ik weleens voor mijn aankomende schoonfamilie gewerkt. Niet helemaal iets wat mag...... oeps.
Lexington, Kentucky
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat laatste dus nooit op papier zetten! Maar dat had je zelf ook al door.
Je kan hen wel op papier vermelden als referentie, maar dan zijnde je "toekomstige schoonouders die ook zelfstandigen zijn". ;-)
Hoe lang 2004 ook al geleden is, toch eens kijken of je die collega nog te pakken krijgt. Of aan HR vragen of zij nog een file over je hebben en of ze een aanbeveling kunnen schrijven op basis daarvan. Het is tenslotte een Amerikaanse referentie he!
Elke
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Aquell schreef:Ben ik helemaal met je eens. Ik heb in 2004 in de grand cayon gewerkt. Ik ben alleen bang dat iedereen met wie ik daar gewerkt heb inmiddels het park verlaten heeft.
De touristen vrijwel zeker =)
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Beste Kastelke,

dat ik dat laatste niet vermelden moet realiseren ik mij maar al te goed. Ik zal eens contact proberen te zoeken met Xanterra resort and parks in AZ.

Ik ben wel een beetje moster.com aan het afzoeken maar echt heel veel heeft het nog niet opgeleverd. Er staan weinig banen op waar je bijvoorbeeld duits moet kunnen spreken. Maar de aanhouder wint. Dus wie weet.

Ik denk dat ik actief ga zoeken als ik mijn green card heb en mag gaan werken. Dat zal over ongeveer een maand zijn. Eerst ga ik legaal voor mijn schoonouders werken want hoe vervelend het ook is de kachel brand niet op liefde.

Groetjes

Aquell
Lexington, Kentucky
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Allereerst, alleen doktoren en advocaten hebben een CV. Voor het 'gewone volk' is het een résumé (uitspr.: rèsumé). Meestal gespeld als "resume".

Toen ik mijn eerste baan zocht was mijn grootste fout dat ik te lang wachtte als ik een advertentie zag. Het hangt even van het bedrijf af, maar vaak is de sollicitatieperiode zeer kort. Ook zul je meestal geen bericht krijgen dat je sollicitatie is ontvangen.

Uiteindelijk heb ik uitzendbureau's bezocht. Eerst het 'crummiest' 'hole in the wall' dat ik kon vinden - compleet met vlekken in de vloerbedekking. Als het allemaal verkeerd zou lopen dan had ik op zijn minst geen slechte indruk gemaakt bij een bureau dat ik echt wel zag zitten.
Het grappige was dat ik een aantal computertesten heb gedaan bij het eerste bureau (Windows, Excel, Word, etc.). Het was een domme test waarbij slechts één antwoord goed was per vraag (ongeacht het aantal valide oplossingen voor een probleem). Ik scoorde echter vrij hoog. Toen naar het tweede bureau (zonder vlekken in de vloerbedekking). Kreeg ik toch dezelfde testen... Dezelfde vragen, in dezelfde volgorde.
Op naar het derde uitzendbureau - met dezelfde testen! Tegen die tijd kende ik ze zo'n beetje uit m'n hoofd en ik scoorde dan ook 100% op alle testen in ongeveer 1/3 van de tijd! Voor de eerlijkheid heb ik verteld dat ik de testen al eerder had gedaan, maar dat vonden ze niet belangrijk. Binnen twee dagen had ik een baan en binnen 6 maanden had ik een goede baan (bij Ericsson).
Overigens faalde ik de eerste type-test. In Nederland haalde ik zo'n 250-300 tekens per minuut, maar hier had ik teveel fouten. Bleek dat ze na elke zin twee spaties wilden i.p.v. één... (domme antieke schrijfgewoonte in de VS) en ik had dat volledig over het hoofd gezien. Elke spatie die miste werd als een fout gezien.
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Derek schreef:Stuur een open solicitatie naar nederlandse bedrijven die ook actief zijn in de VS

EEn lijst van deze bedrijven zijn op te vragen bij de KvK
Hoi Derek,

ik heb dit geprobeerd maar zonder resultaat.

Zij beweren dat ik in Amerika bij Nederlandse ambassade moet zijn..

Heb jij destijds wel zo'n lijst kunnen aanvragen?

Aquell
Lexington, Kentucky
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Nee, geen beide kan je helpen. Je kunt zo'n lijst van NL bedrijven opvragen bij de EVD: http://www.agentschapnl.nl/divisie/contact-0

Je kunt de medewerken voor de VS opzoeken en dan via het verplichte contactveld je vraag stellen. Je krijgt dan de lijst via email toegestuurd. Let wel: deze lijst is niet volledig, omdat het niet verplicht is voor NL bedrijven om zich ergens te melden wanneer ze zich in het buitenland vestigen. Maar goed, het is een begin en beter dan niks.

Overigens hebben sommige consulaten of de NL ambassade in DC vaak ook zo'n soort lijst, maar die is meestal hetzelfde als die van de EVD.
"Keep Georgia On Your Mind"
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Hartelijk dank.

Ga ik proberen.

Werk jezelf ook voor een Nederlands bedrijf in Amerika bandido?
Lexington, Kentucky
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Nee, ik heb een Amerikaanse werkgever.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht