Ik zou hier nog een update plaatsen over de praktische dingen, dus hier volgt het. Wederom, sorry voor het lange verhaal, ik hoop alleen dat ik er nog wat mensen mee kan helpen
Uitschrijven gemeente
Ging (in Amsterdam) heel gemakkelijk gewoon online. Dit mocht, als ik me het goed herinner, vanaf 5 dagen voor vertrek. Is allemaal goed gegaan, we hebben hier ook post van de SVB gekregen, dus de adreswijziging is goed verwerkt in ieder geval

.
Zorgverzekering stopzetten
Had eind 2010 al per post doorgegeven aan de Menzis dat mijn polis in februari stopgezet zou moeten worden, maar kreeg uiteindelijk een brief dat ze het pas zouden beëindigen als ze doorkregen van de gemeente dat ik me had uitgeschreven. Een paar dagen na aankomst in de VS heb ik een mail ontvangen met de bevestiging dat ik uitgeschreven was.
Nu over naar de dingen in Amerika.
Bankrekening
We hadden via internationale collega’s te horen gekregen dat je bij HSBC een rekening kon openen zonden SSN, en aangezien we graag zo snel mogelijk een rekening wilden hebben, en niet wilden wachten tot het SSN binnenkwam, gingen we naar deze bank (en ze zitten hier op loopafstand). We hadden allerlei documenten nodig, en ze wilden graag een document zien met een adres erop, kopie van onze paspoorten, rijbewijs, en dat was het in eerste instantie. Aangezien we een joint account wilden openen, en ik geen rijbewijs heb, had ik geen secondary form of ID die ze wilden zien. Er werd ook maar weinig geaccepteerd, maar na veel gedoe werd ik dan toch eindelijk ook goedgekeurd. Helaas heeft HSBC sinds een paar maand geen secured credit card meer (dit zouden we willen om een credit score op te bouwen). We hebben wel gewoon twee debit cards gekregen. Hier laten we het verder bij zitten en gaan natuurlijk geen store credit cards of iets dergelijks aannemen.
Internet
Wat een drama! We hebben hier de keus uit Verizon of Time Warner, en aangezien Verizon $35 per maand was, en Time Warner $60, probeerden we natuurlijk Verizon als eerste. Applicatie mooi online ingevuld, maar we hadden geen SSN en moesten de verificatie lijn bellen. Nou helaas was dat niet zo simpel en hebben we meer dan 2 uur met deze beste mensen aan de telefoon gezeten. Wat was er nou aan de hand? Nou omdat we op dat moment nog geen SSN hadden konden ze ons niet verifiëren. Een optie zou zijn om een van onze paspoorten te faxen, maar deze moesten dan wel notarized worden. Blegh, niet echt veel zin in.. maar goed als dat de enige optie zou zijn.... Nou toen kwamen ze erachter dat een buitenlands paspoort niet geaccepteerd werd. Sorry? Ja ze wisten het niet helemaal zeker. We hebben het toen maar laten zitten en hebben gewacht tot mijn man zijn SSN ontvagen had. Toen konden we online wel een SSN invullen. Maar wederom kregen we het bericht dat we niet geverifieerd konden worden. Een medewerker vertelde ons toen dat dit kwam omdat er geen credit score was. Joh.. Wat een ellende. We waren er echt klaar mee! Die week hadden we via via gehoord dat als je naar de Time Warner winkel ging en je om een lagere prijs vroeg, ze dit konden aanbieden. Dus op naar de winkel, en gezegd dat we graag $35 zouden willen betalen (wat een kennis van ons ook betaalde). Ze vertelden dat het voor $33 kon, en dat het binnen 2 dagen geïnstalleerd kon worden. We hadden gelukkig een SSN bij ons, en binnen 5 min hadden we alles geregeld. Lang verhaal, conclusie: handel in persoon met mensen!
Health Insurance
We namen het plan van de universiteit, maar door wat grote fouten van een van de internationaal medewerker/contactpersoon heeft het uiteindelijk 5 weken geduurd voor ik verzekerd kon zijn. Mijn man was na 2 weken “al” verzekerd. We hebben zelf vaak naar de verzekeringsmaatschappij moeten bellen, als we het allemaal aan de universiteit hadden overgelaten dat was ik nu waarschijnlijk nog niet verzekerd.
Belastingen
De discussie over het wel of niet belasting moeten betalen is hier te lezen
http://allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=33037 en tot nu toe hebben we nog geen antwoord of we moeten betalen. Ik ga er toch stiekem vanuit dat wij, net als andere J-1’ers op dit forum, geen Amerikaanse federal taxes hoeven te betalen. Afwachten dus.
EAD voor J-2
Allereerst werd me door de contact persoon voor internationals van mijn mans werk (dezelfde die ons foutieve info gaf over de belastingen, en die de health insurance niet goed had geregeld voor ons) verteld dat een J-2 nooit mocht werken. Nou, ik had toch wel anders gelezen. Ze wist het echter heel zeker. Prima, ik ook. Nadat ze wat navraag had gedaan moest ze er toch op terugkomen, het mocht wel. Heel vreselijk om te bedenken dat ze dit werk al jarenlang doet, en er meerdere J-2’s per jaar binnenkomen, die zij waarschijnlijk allemaal het foute advies heeft gegeven. Goed, brief geschreven, budget erbij gedaan, formulieren ingevuld, veel kopieën geleverd, en dan de $380 check van de bank. Aangezien het ongelofelijk lang duurde voordat we zeker wisten of onze bankrekening geopend kon worden door de verificatie van mijn secondary form of ID, konden we nog geen check uitschrijven naar Homeland Security voor mijn EAD. Na 5 weken was het dan eindelijk zo ver en op 26 maart heb ik de documenten ingestuurd. Omdat ik een G-1145 (E-notification of application) had ingevuld, kreeg ik netjes via mail te horen dat op 1 april dat mijn documenten ontvangen waren, en dat ik mijn status kon checken via de website. We hebben het via UPS verzonden naar Texas, en dit is intern doorgestuurd naar Vermont. Nu zie ik dat het in de Review stap zit. Het kan 90 dagen duren voor je je EAD krijgt, dus wederom; nog even afwachten

.
Auto
Ons budget liet het toe dat we naar een tweedehandse auto konden kijken. Vanwege de goede betrouwbaarheid wilden we ons beperken tot Toyota en Honda. We hebben eerst gekeken hoe het zou gaan als we een auto via Craigslist zouden kopen. Dit viel voor ons al gauw af. Er zijn erg veel formulieren die ingevuld moeten worden, en daarbij komt ook nog eens dat in NYS de auto’s gekeurd moeten worden als ze op iemand anders zijn naam komen te staan. We hebben niet al te veel verstand van auto’s en we zouden dus makkelijk iets kunnen kopen, wat na betaling kan blijken dat het toch niet door de keuring zou kunnen. Te gevaarlijk voor ons. Ik weet niet of het in elke staat zoveel werk is dan hier, maar ook al zijn we best gewend veel formulieren in te vullen en dingen te regelen, dit was zelfs voor ons te veel werk. We hebben de kleinere dealers bezocht, en de grotere. De kleine gaven een NYS inspectie, de grote gaven natuurlijk ook een NYS inspectie maar gaven ook een lijst mee van wat er niet goed met de auto was (maar niet zo slecht dat hij niet door de inspectie zou komen). Helaas wilden de kleinere dealers dat niet doen en zeiden ze dat de auto’s al perfect waren (kan natuurlijk, maar hmm.. ik weet het niet). Zo gingen we bij een grote dealer naar een Toyota Corolla kijken, die al volgens NYS inspectie gerepareerd was. Toen we de auto echter aanzette hoorden we geluiden uit de uitlaat komen, en wisten we al dat de auto niet in goede conditie was. Eenmaal in het kantoortje van de dealer kon hij ons een lijst overhandigen met de “aanbevolen” dingen die gemaakt moesten worden. Dat was een behoorlijke waslijst. We konden niet geloven dat een auto door de inspectie kon komen, en alsnog in zo’n slechte staat kon zijn (we “ durfden” er niet eens een proefrit in te maken). Die viel dus al gauw af. Nou om een lang verhaal kort(er) te maken vonden we een Honda Civic in nagenoeg perfecte staat, de aanbevolen dingen waren 1) nieuwe banden 2) afstellen van de remblokken. De auto had een schone Carfax, en hierop was ook te zien dat de auto altijd goed was onderhouden, en er nooit iets mee was geweest. We hebben bijna de hele dag bij de dealer gezeten om over de prijs te onderhandelen. We wilden graag wat van de prijs af, en we wilden het aanbevolen onderhoud bij de prijs in (vooral de nieuwe banden). Dit konden ze niet voor ons doen, en we zijn wel tot 5 keer toe weggelopen omdat we niet met de prijs akkoord gingen. Het was een “pre-auction vehicle” en hierdoor was de auto al op zijn laagst geprijsd. We wilden de auto gewoon heel graag op onze voorwaarden, en de prijs die wij in het begin genoemd hadden vonden zij te laag. We wilden ook echt gaan vertrekken. Nou toen het bijna sluitingstijd was gingen ze er dan toch mee akkoord, en hadden we de prijs die we wilden, inclusief de gratis banden en het andere werk. Trouwens, hetgeen wat mis is met de auto zodat hij niet door de keuring komt, wordt al standaard door de dealer betaald, voor het geval dat iemand dat niet weet. Dit van ons ging echter om het aanbevolen werk. Conclusie: zelfs met tweedehands budget auto’s bij de grootste dealers is nog wat met de prijs te doen.
Auto verzekering
We hadden ondertussen al naar verschillende verzekeringsmaatschappijen gekeken, en helaas is het in NYS erg lastig om verzekerd te worden met je NL’se rijbewijs. Mijn man wil zijn Amerikaanse rijbewijs nog wel halen, maar heeft hier nog geen tijd voor gehad. Ik zal een lijstje maken met bedrijven die ik benaderd heb:
Geico: Niet in NYS
Esurance: Niet in NYS
Nationwide: In NYS verwijzen ze door naar Progressive (in andere states hebben ze “Victoria” die dit kan regelen
Travelers: Niet in NYS
AAA: Niet in NYS
Ik heb er nog meer gebeld, maar ik ben even vergeten welke dit waren. Het komt erop neer dat iedereen in eerste instantie zegt dat ze mensen met een buitenlands rijbewijs verzekeren, en zodra ze horen dat het om NYS gaat, ze helaas mee moeten delen dat het niet mogelijk is.
Gelukkig waren er ook wat die het wel wilden doen. Hier geef ik de prijzen voor de NYS minimale dekking, de minimale dekking is hier trouwens:
Bodily Injury Liability: $25,000/$50,000 Limit
Property Damage Liability: $10,000 Limit
Uninsured/Underinsured Motorist Bodily Injury: $25,000/$50,000 Limit
Personal Injury Protection: $50,000 Limit
21st Century: $3028 per jaar
Progressive: $2984 per jaar
Statefarm: $2454 per jaar
En toen de klapper..
Amica:
$534 per jaar
Bij Amica namen ze documenten aan dat mijn man bijna 7 jaar zijn rijbewijs had, en ook al hadden we geen auto in Nederland, ze gingen akkoord met een brief dat de auto waar hij wel eens in reed, al 16 jaar lang schadevrij was (die van zijn ouders). Op het document stond natuurlijk een andere naam, en het was ook nog eens in het Nederlands, maar het werd toch binnen een uur goedgekeurd. Ik heb ze duidelijk uitgelegd dat dit officieel niet zijn auto was, en niet zijn polis, maar alsnog kregen we de goedkeuring (samen met een kopie van de achterkant van het rijbewijs waarop stond hoelang hij al zijn rijbewijs had). Het prijs verschil is zo groot, we dachten echt dat er een fout ergens gemaakt zou zijn. Na vaak gerustgesteld te zijn door de managers bij Amica, hebben we dan natuurlijk gauw voor deze maatschappij gekozen. Overigens hebben we wel een duurder pakket genomen, met hogere liability coverage. Alsnog betalen we maar iets meer dan $50 per maand. We moesten de documenten echt een paar keer doornemen om zeker te weten dat alles toch echt wel goed zat

. Onze verzekeringspapieren werden naar de dealer verstuurd, en we hebben gisteren de auto opgehaald.
Rijbewijs J-2
Volgt voor mij hopelijk nog. Ik heb namelijk geen Nederlands rijbewijs, en ik zou toch graag wat ervaring achter het stuur krijgen. Ik weet dat een Amerikaans rijbewijs in NL niet geldig is, en dat het niet omgezet kan worden. In NYS moet je 6 punten hebben om je identiteit aan te tonen, een paspoort is hier 3 punten, je health insurance pasje is er 1, een bankafschrift met je naam is ook 1 punt waard (voor een volledige lijst zie
http://www.nydmv.state.ny.us/forms/id44.pdf). Ik kom helaas maar op 5 punten. Als ik mijn EAD en daarna mijn SSN heb ontvangen heb ik 7 punten en kan dus voor mijn rijbewijs gaan. Overigens weet ik niet 100% zeker of dit mogelijk is, aangezien wij op ons DS-2019 hebben staan dat we 1 dag minder dan een heel jaar blijven, en je dan niet wordt gerekend als resident van de staat. Nu is het zo dat als je
wel als resident wordt gerekend, je binnen een aantal maand je rijbewijs
MOET halen. Maar er staat niets over dat als je minder dan 1 jaar blijft je je rijbewijs niet
MAG halen. Er is me verteld dat je het altijd wel mag halen, maar dat het in bepaalde gevallen dus verplicht is. We zullen zien hoe het gaat.
Het leven in het algemeen
We zijn al goed aan het wennen hier en vermaken ons prima. In eerste instantie hadden we niet veel verwachtingen van Buffalo, maar het algemene beeld wat men van deze stad heeft is niet geheel terecht. Ik zal (zodra het weer eindelijk beter begint te worden) een topic openen met info over “The Queen City”. Het is waarschijnlijk geen plek waar we ons hele leven zouden willen blijven (komt voornamelijk door het weer), maar het is absoluut goed te vertoeven hier! We hopen nog steeds dat we hier langer dan een jaar kunnen blijven, en ik ben hier voorzichtig positief over