Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe voel jij je in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hoe voel jij je in Amerika?

Bericht door RiverCola »

Niet alleen in de zorg, ook in het openbaar vervoer en postdiensten is hetzelfde probleem ontstaan. Ik snap niet goed waarom...
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Omdat daar geen cosumenten concurrentie is.

Zorg - Waar ga je heen als het ziekenhuis in de stad te duur is, en weet je überhaupt van te voren wat het kost ?
Openbaar vervoer - Waar ga je heen als je iets beters/anders/goedkoper wilt ?
Post - In het aloude postkantoor zit maar 1 bedrijf. Brieven bussen heeft ook maar 1 bedrijf.

Kortom, er is geen concurrentie op consumenten nivo.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Als ik miljonair zou zijn en mensen zou kunnen helpen zou ik er ook op willen toezien dat het geld naar die dingen gaat die echt nodig zijn en niet naar dingen waar je best zonder kunt.
Daar hoef je echt geen miljonair voor te zijn hoor.
Het zijn in amerika juist de niet rijken die percentueel het meeste van hun geld doneren aan goede doelen
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

ned in MO schreef:
Als ik miljonair zou zijn en mensen zou kunnen helpen zou ik er ook op willen toezien dat het geld naar die dingen gaat die echt nodig zijn en niet naar dingen waar je best zonder kunt.
Daar hoef je echt geen miljonair voor te zijn hoor.
Het zijn in amerika juist de niet rijken die percentueel het meeste van hun geld doneren aan goede doelen
Dat is geen eerlijke maatstaf. Iemand die 100 heeft en 10 doneert geeft 10% weg, iemand die 1.000 heeft geeft 1% weg. Maar uiteindelijk geven ze beiden evenveel geld.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Hockey schreef:Ik weet niet hoe groot het misbruik is, en als ik bot en eerlijk ben, boeit me dat ook niet. Er is misbruik. Punt, en daar wens ik niet voor te betalen. Op een systeem waarbij mensen kunnen verrotten als ze hun baan kwijtraken zit ik ook niet te wachten. Doch een middenweg tussen het goede van de VS en het goede van Nederland moet toch mogelijk zijn?
Een gulden middenweg tussen beide systemen is moeilijker dan je zou denken.
Ik werk in de sociale sector (in belgië weliswaar) en heb dagelijks te maken met mensen uit de zwakste socio - economische lagen van de bevolking. Een opvolgingssysteem met sancties zal in het éne geval heel laks te soepel lijken en in het ander geval veel te streng en onmenselijk. Dat is nu eenmaal het gevolg als je regels moet toepassen op mensenlevens die allemaal verschillend zijn. Toch kan je niet zonder een wetgevend kader als je willekeur wil vermijden. Dat maakt het quasi onmogelijk om een systeem uit te werken dat 100% sluitend is.
Persoonlijk kies ik dan liever voor een systeem met strenge controles om misbruik tot een minimum te herleiden, dan voor helemaal géén systeem dat nog veel meer mensen in de kou laat staan.

Verder kan je ook niet zomaar klakkeloos het zorgsysteem van de VS met Ndl of EU vergelijken. Je moet het totaalpakket bekijken van economie, belastingen, onderwijs, werklgelegenheid, zorg,...
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik heb niet de indruk dat mensen beide zorgsystemen blind met elkaar vergelijken. Maar het zijn wel zo ongeveer 2 uitersten.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

En in beide systemen word er veel gefraudeerd.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Bramster schreef:En in beide systemen word er veel gefraudeerd.
is het dan niet efficiënter om mensen af te schaffen :mrgreen:
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

Maar tijdens mijn vakantie's voel ik me heerlijk in Amerika...
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> is het dan niet efficiënter om mensen af te schaffen :mrgreen:

Nah, die linkse rakkers die alles met de mantel der liefde toedekken die moet men afschaffen :mrgreen:
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Hockey schreef:
Texas Boy schreef: Dat een land als Amerika zoveel armoe kent is belachelijk, ze sponsoren dictators over de hele wereld en eigen volk staat onderaan de lijst
Dat is een beetje het manco aan de VS. Als men niet ingrijpt in de wereld krijgen ze het verwijt dat het ze niks kan schelen. Grijpen ze wel in dan krijgen ze het verwijt dat ze hun eigen belangen beschermen. Wat ze ook doen, ze zullen altijd kritiek over zich heen krijgen.
Hoge bomen vangen veel wind.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Ziva schreef:...ik geloof echt niet dat mensen op grote schaal doodgaan omdat een ziekenhuis weigert ze te behandelen.
Het probleem is niet dat mensen niet worden geholpen in een ziekenhuis, het probleem is dat er mensen in USA zijn die de ziekenhuisrekening niet kunnen betalen omdat ze niet verzekerd zijn en vervolgens failliet gaan.
Ziva schreef:Neem als voorbeeld de foodstamps. Ik vind dat een geweldig iets.
Van het foodstamps systeem word ook misbruik gemaakt, google maar.
Texas Boy schreef: Dat een land als Amerika zoveel armoe kent is belachelijk, ze sponsoren dictators over de hele wereld en eigen volk staat onderaan de lijst :?
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat het volkt het allemaal pikt begrijp ik niet. Er zou een politieke beweging moeten opstaan en deze issues aan de kaak stellen. Er valt nog een hoop te verbeteren in USA.
Hockey schreef:Ik weet niet hoe groot het misbruik is, en als ik bot en eerlijk ben, boeit me dat ook niet. Er is misbruik. Punt, en daar wens ik niet voor te betalen.
Wel schreeuwen dat er misbruik gemaakt wordt, maar vervolgens niet met voorbeelden komen. Beetje simpel!
Texas Boy schreef:...denk aan veel kleine ondernemers die de premies niet kunnen betalen, deze vallen in een enorm gat als ze arbeidsongeschikt raken maar ondertussen betalen deze nog meer belasting als voor iemand in loondienst waar alles (te) goed voor geregeld is.
Als je premies niet meer kan betalen als ondernemer, dan word het tijd om de conclusie te trekken om (weer) in loondienst te gaan. Lijkt mij typisch een gevalletje ondernemers risico.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> Als je premies niet meer kan betalen als ondernemer, dan word het tijd
> om de conclusie te trekken om (weer) in loondienst te gaan. Lijkt mij
> typisch een gevalletje ondernemers risico.

Helemaal mee eens !

Als een particulier de premies niet kan betalen moet er een nieuwe president komen die de wet veranderd en als een ondernemer de premies niet kan betalen dan moet hij zijn bedrijf sluiten en zijn personeel ontslaan !
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

rvd4always schreef:Als je premies niet meer kan betalen als ondernemer, dan word het tijd om de conclusie te trekken om (weer) in loondienst te gaan. Lijkt mij typisch een gevalletje ondernemers risico.
Waarom krijgt een ondernemer die failliet gaat geen ww, en zijn de regelingen voor hem/haar slechter, maar heeft een werknemer wel al die zekerheden. Geweldig, die ondernemersgeest in Nederland.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Graag terug on topic
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> Waarom krijgt een ondernemer die failliet gaat geen ww,

Daar betaalt hij toch ook geen premie voor ?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Rob schreef:Graag terug on topic
Ik wil nog een poging doen beide te combineren, beide is beginvraagstuk en de discussie die daarna ontstond.

Hoe veol ik me in de VS? Geen Amerikaan, dat is zeker. Ik ben dusdanig anders opgevoed en opgegroeid dat ik me nooit volledig Amerikaan zal voelen, zelfs al woonde ik daar 100 jaar. Ik heb ook helemaal niks met hun auto's en hun sporten. Geef mij maar veldhockey, rugby en voetbal. En geef me toch ook maar het beschermde, minder elkaar kapot concurrende van Europa.
Maar tegelijkertijd vind ik het ook helemaal geweldig dat prestaties daar nog gewaardeerd worden.

Uiteindelijk zal nooit een volledige Amerikaan worden, ik zal altijd trots zijn als ons voetbal of hockey elftal een prijs wint. En als de All Blacks het weer eens goed doen. En ik zal mijn Telegraaf missen, en mijn hagelslag, en mijn kaas, mijn brood, en stampotten, en hockey, en tig andere dingen. Even een terrasje pakken, een goede bruine kroeg en daarna op de fiets naar huis toe. Maar de mentaliteit van de Amerikaan, tsja, die vind ik wel prettiger dan die van de Nederlander.
Fender75
Amerikafan

Bericht door Fender75 »

Ik heb het in Amerika van dichtbij gezien. De armoede, het niet kunnen betalen van de ziektekosten etc. En die mensen gaan eraan kapot, letterlijk. In Nederland gebeurd dit gelukkig niet, en dat is maar goed ook. Alhoewel ik mijn twijfel heb over ons huidige ziektekostensysteem, waarin de commercie misschien teveel in de melk te brokkelen krijgt. Maar mensen laten creperen omdat ze pech hebben gaat me te ver.

En weinig belasting betalen is ook heel leuk, behalve als de stad waarin je woont onder water loopt omdat de dijken te laag zijn. Of er een brug instort omdat deze gewoon geen onderhoud heeft gehad. Ik vond het schandalig om te zien hoe langzaam een land als Amerika reageert t.b.v. z'n eigen burgers bij een ramp als Katrina. Daarin kunnen ze nog heel wat leren van Nederland.

Ik heb mensen in Amerika in hutten zien wonen, waar gewoon huur voor gevraagd werd door de eigenaar van de fabriek waarin ze werken. Maar dat doen ze hier met Polen ook.

Er is hier nog genoeg te verbeteren als ik om me heen kijk, maar dat geldt in Amerika ook.

Al met al hebben sommige mensen een te negatieve mening over Nederland, en een te roze bril op van Amerika. Want het is echt niet allemaal rozegeur en maneschijn. En dan ben je blij als er een sociaal vangnet is. Dat ze hier in Nederland af en toe doorschieten (subsidie voor mensen in de bijstand om een LCD tv te kopen? ) is vervelend, maar het weegt niet op tegen de nadelen van het niet hebben van ons systeem.

Edit; maar ik vind het nog steeds een heerlijk land hoor :)
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Een van de eerste dingen die ik leerde toen ik naar de VS verhuisde met al mijn vooroordelen is dat het ook maar gewoon mensen zijn die allemaal het beste van hun leven proberen te maken en wat op te bouwen :)
Het is nergens perfect en we proberen er wat van te maken en problemen op te lossen binnen het eigen systeem. Een oplossing die ergens anders werkt zou hier misschien niet werken.
Waarom ik me hier goed voel onder andere; ik kan hier als iemand van een oudere jaargang nog een opleiding doen en je leven totaal omgooien, niemand die ervan opkijkt. Ze juichen je eerder toe. Mijn kinderen kunnen alle richtingen uit qua opleiding. Er zijn nog wel meer dingen.

Over die gezondheidszorg; ik zie ook de nodige problemen natuurlijk, maar ook heel veel goede dingen. Die komen niet in het nieuws. Zo zijn er lokaal in deze streek oplossingen, zoals een gratis kliniek, een programma waarmee gratis sommige medicaties aan onverzekerden verstrekt worden, en een supermarkt die gratis voorgeschreven anti biotica geeft.
In Nederland wordt het steeds moeilijker om goede zorg te krijgen als ik het zo lees (op nursing.nl)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Fender75 schreef:Al met al hebben sommige mensen een te negatieve mening over Nederland, en een te roze bril op van Amerika.
Ja, maar andersom net zo goed. Ik denk misschien wel juist omdat ik er woon dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is. Misschien juist wel meer dan dat je als toerist elk jaar de parken in Arizona en Utah doorkruist. Ik zit namelijk zelf wel in de wachtkamer met andere patienten, of heb te maken met vrienden of collega's die te maken hebben met ziekte of ontslag. Ik heb juist het idee dat veel Nederlanders niet gehinderd door enige kennis van zaken alvast een oordeel hebben over hoe slecht het hier in Amerika wel niet is. Ik denk dat beide landen voor- en nadelen hebben.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer