Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe voel jij je in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Hoe voel jij je in Amerika?

Bericht door LittlePhoenix »

Hoe Amerikanen gekleed gaan ligt heel erg aan wat ze gaan doen. Helaas vinden veel Amerikanen het normaal om in hun joggingbroek op stap te gaan (of zoals hier zelfs in pyjamabroek met t-shirt!) maar er zijn ook zat mensen die zich gewoon beschaafd kleden. Hier in Utah zie je ontzettend veel mannen in net pak omdat LDSers vanwege hun geloof net gekleed moeten gaan. In Texas vind ik het altijd prachtig om te zien hoe de cowboys zich netjes kleden als ze de stad ingaan. Dat verschil tussen hun werkkleding en hun stadse kleding is soms echt heel groot. Dat je met nette kleding als Europeaan of home gezien wordt vind ik dus een beetje onzin.

En weinig blonde Amerikanen? Zal aan de staat liggen. In New Mexico zal je een uitzondering zijn. Hier in Utah zou je echt niet opvallen. Helaas val je hier als African American wel heel erg op. Gisteren zaten we met onze gekleurde vrienden in een restaurant en er zaten mensen letterlijk met open mond naar ons te staren. Helemaal naar onze dochters van 9 die samen aan een klein tafeltje met een mobieltje zaten te spelen.

Jay, ik vraag me af en toe af wat je precies zoekt op dit forum? Jouw topics gaan vaak over negatieve dingen aan Amerika, net of je zit te vissen naar bewijs dat Amerika slechter is dan Nederland.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bramster schreef:Leuk voorbeeld daarvan is dat Nederlanders met zijn allen op het perron voor de treindeur gaan staan zodat niemand uit kan stappen

:D
Minder leuk, als dat jouw Amerikaanse man en baby zijn. Ja, zeer zeker meegemaakt (en ik stond, als Nederlandse, al buiten).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

LittlePhoenix schreef:Hoe Amerikanen gekleed gaan ligt heel erg aan wat ze gaan doen. Helaas vinden veel Amerikanen het normaal om in hun joggingbroek op stap te gaan (of zoals hier zelfs in pyjamabroek met t-shirt!) maar er zijn ook zat mensen die zich gewoon beschaafd kleden.
Tja, wat is beschaafd, voor een man een pak en aan zijn arm zo'n Hollywood snol :? Maar ben blij dat in Amerika veel meer kan dan in bijvoorbeeld Nederland, hoe vaak zie je daar bijvoorbeeld een mannelijke advocaat met lang haar, hier is het meer "Who give a f" :thumbup:
Fender75
Amerikafan

Bericht door Fender75 »

Het gras is altijd groener bij de buren. Ik vind Amerika een geweldig land, met een vrijheid en natuurschoon waar mezelf heel erg in kan vinden. Andere zaken zijn hier gewoon beter geregeld, alle voorbeelden zijn al gegeven. En in Noorwegen is weer iets anders beter geregeld, en in Belgie zijn ze in de winkels zo beleefd, en in Spanje is het zo'n lekker weer....

Ieder land heeft z'n voors en tegens, Amerika ook. Maar ik voel me er altijd heel erg thuis, af en toe nog meer als in Nederland.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Tja, weer zo'n algemene stelling, moeilijk om commentaar op te geven.

Ik ben nog maar 1x in Amerika geweest voor 5 weken. Ik heb een fantastische tijd gehad, en voelde mij er heel erg super. Maar ja, ik was dan ook op vakantie, genoeg geld in my pocket, not a care in the world. Dan is het niet zo moeilijk om je geweldig te voelen. Als vakantieland vind ik het dan ook top.

Voor de rest bekijk ik het nogal nuchter: elk land heeft voor- en nadelen. Je geluk maak je uiteindelijk altijd zelf, waar je ook woont. Je kiest zelf met welke mensen je omgaat en welke niet. Je kiest ook zelf in welk mate je het glas halfvol of halfleeg vindt op de plek waar je woont.

Dus ja, ik hou van Amerika als vakantieland maar ik ga het ook niet blindelings ophemelen als the "greatest nation on this earth". Da's gewoon naief.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

LeenG schreef:Dus ja, ik hou van Amerika als vakantieland maar ik ga het ook niet blindelings ophemelen als the "greatest nation on this earth". Da's gewoon naief.
Is het zeker niet, er is veel mis in dit land, zoals armoe, slechte gezondheidszorg, Wall Street greed, maar blijft voor mij het mooiste land in de wereld, o.a. door de ruimte, natuur, Amerikaanse klassieke auto's, Harley Davidsons, Apple, Nike en Coca Cola en ga zo maar door, altijd al een Amerika tik gehad die lastig te omschrijven is, moet je voelen 8)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

LittlePhoenix schreef:Helaas vinden veel Amerikanen het normaal om in hun joggingbroek op stap te gaan (of zoals hier zelfs in pyjamabroek met t-shirt!)
Daar is de Nederlandse "Doe maar gewoon" mentaliteit... :wink: :P Ik denk dat je het om moet draaien: helaas vinden wij Nederlanders het niet normaal dat Amerikanen in hun joggingbroek op stap gaan :wink:

Ik heb toevallig een tijdje terug een stukje op mijn blog geschreven over hoe ik zelf ben veranderd qua kleding in de bijna tweeëneenhalf jaar hier: ik ben nu stukken minder bezorgd over wat anderen wel niet denken, en waar ik vroeger in Nederland nog niet ongeschoren en met licht gekreukte kleding de deur uit zou gaan (al was het maar om naar de supermarkt te gaan) en petjes alleen maar binnenshuis droeg, ga ik hier met een gerust hart in licht gekreukte kleding, ongeschoren en met petje op de deur uit...

Je zult me nooit op de People of Walmart site aantreffen (hoop ik dan :lol: ) maar het is wel heerlijk dat je gewoon kunt doen waar je zin in hebt zonder je elk moment op je uiterlijk en je voorkomen beoordeeld te voelen zoals dat in Nederland wel zo vaak gebeurt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
JayLovesUSA
Amerikafan

Bericht door JayLovesUSA »

LittlePhoenix schreef:Jay, ik vraag me af en toe af wat je precies zoekt op dit forum? Jouw topics gaan vaak over negatieve dingen aan Amerika, net of je zit te vissen naar bewijs dat Amerika slechter is dan Nederland.
Huh? Dit snap ik echt niet. Heb je mn posts wel gelezen? Ik ben juist de meest pro-Amerikaanse Nederlander die je zult vinden!
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik zal niet snel in joggingbroek of in gekreukelde kleding, met ongekamde haren of zonder mascara de deur uitgaan.
Maar dat heeft niets te maken met hoe mensen over mij zullen denken. Ik zie hier echt genoeg mensen in joggingbroek op straat en die voelen zich daar waarschijn lijk weer prettig bij.
Ik voel me gewoon zelf prettiger als ik me "opgetut" heb en leuke kleding aan heb. Er is toch niets mis mee als je er een beetje leuk uitziet en wat aandacht aan je uiterlijk besteed?
Neem bijvoorbeeld de Italianen, die zien er altijd geweldig verzorgd uit, daar is toch niets verkeerds mee? Dat heeft voor mij niets te maken met de Hollandse"doe maar gewoon"mentaliteit.
Ik zou eerlijk gezegd enorm op mijn man afknappen als hij ongeschoren en in pyama boodschappen ging doen. :shock: :lol:

Marjon
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

vana schreef:Er is toch niets mis mee als je er een beetje leuk uitziet en wat aandacht aan je uiterlijk besteed?
En dat zegt toch ook niemand? Maar anderzijds bestaat er wel het oordeel over mensen die dat niet doen, en dat is iets wat in Nederland meer geuit wordt, en waar men in Nederland veel meer over valt in vergelijking met in Amerika. Daar zal het iemand een rotzorg zijn hoe iemand eruit ziet.
vana schreef:Neem bijvoorbeeld de Italianen, die zien er altijd geweldig verzorgd uit, daar is toch niets verkeerds mee? Dat heeft voor mij niets te maken met de Hollandse"doe maar gewoon"mentaliteit.
Ook hier weer, er is niks mis met goed verzorgd uit zien; ik probeer er ook altijd goed verzorgd uit te zien, en me netjes te kleden, en gestreken kleding aan te hebben - maar ik geef er hier beduidend minder om om eens keer niet geschoren de deur uit te gaan, of in veel meer 'casual' kleding dan ik in Nederland ooit deed, gewoon omdat bijna niemand dat daar deed, en degenen die dat wel deden behoorlijk opvielen en meestal van een "bepaald deel van de stad" waren.

Zoals ik in mijn blog schreef over die man die in zijn t-shirt met gaten en korte broeken uit zijn gloednieuwe Porsche stapte: zo zou je in Nederland niemand zien lopen, en al helemaal niet in een Porsche rijden. Hier kijkt geen mens daar van op, en dat is juist zo heerlijk.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Fender75 schreef:en in Belgie zijn ze in de winkels zo beleefd....
Amai, vind ik helemaal niet! Elke keer ik in de VS kom, valt mij op hoe beleefd en vriendelijk ze daar zijn. Kunnen ze in België nog wat van leren, trouwens in de meeste landen van Europa, vind ik dat ze best wat vriendelijker mogen zijn.

Voor de rest voel ik mij in Amerika GEWELDIG!

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Fender75
Amerikafan

Bericht door Fender75 »

Nou, als je het verschil tussen Belgie en Nederland kent... :shock:
Lilo
Amerika-expert

Bericht door Lilo »

???

Lilo
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Dento schreef:[gewoon omdat bijna niemand dat daar deed, en degenen die dat wel deden behoorlijk opvielen en meestal van een "bepaald deel van de stad" waren.

Zoals ik in mijn blog schreef over die man die in zijn t-shirt met gaten en korte broeken uit zijn gloednieuwe Porsche stapte: zo zou je in Nederland niemand zien lopen, en al helemaal niet in een Porsche rijden. Hier kijkt geen mens daar van op, en dat is juist zo heerlijk.
Ik denk dat er dan een groot verschil is per gebied. Hier in Rotterdam zie je alles; strak in pak naast te dik met luipaard-legging, tot experimentele mode-meisjes en jongens en urban-stijlen, hoofddoekje, sikh's met knot of tulband noem maar op. In Rotterdam kan toch wel redelijk alles zonder dat je met de nek aangekeken wordt, en ik denk dat dat voor Amsterdam en Den Haag ook wel geldt.
In de regio letten de mensen misschien meer op elkaar en zijn ze minder gewend. In Rotterdam wonen we met zoveel culturen bij elkaar dat men het allemaal wel gezien heeft, denk ik zo.

Zelf ga ik graag opgemaakt en mooi gekleed de deur uit. Maar soms ga ik gewoon, op zondag bv, in mijn joggingbroek een boodschapje halen.

Nu terug naar de vraag: Hoe voel je je in Amerika?

Mijn antwoord is 'vrij'. Het klinkt zo cliché om te zeggen dat je je in 'the land of the free' vrij voelde en vroeger had ik nooit gedacht dat ik ooit dit antwoord zou geven. Een land is een land, met voordelen en nadelen. Hoe kun je je nou heel anders voelen in een ander land (er vanuit gaande dat dat ook een gelijkaardig Westers land is)?
Maar het is het allereerste wat ik voelde toen ik in LA aangekomen was en de volgende ochtend met mijn nicht van Agoura Hills naar Malibu reed en voor het eerst uitzicht had op die grote stad aan de oceaan. Het was een indrukwekkend moment waarbij ik niet precies kan omschrijven waardoor dat gevoel ontstond. Ik had het ook nog nooit eerder gevoeld.

Sindsdien zijn we meerdere keren in de VS geweest en hoewel ik niet elke plek even interessant of mooi vond bleef dat gevoel er wel.

En ja, Nederlander danwel Europeaan blijf ik altijd (denk ik).
Fender75
Amerikafan

Bericht door Fender75 »

Lilo schreef:???

Lilo
In Nederland zijn ze toch echt een stuk minder beleefd in de winkels, of alle winkels die ik in Belgie ben binnengelopen zijn de uitzondering...
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

JayLovesUSA schreef:Iedereen op dit forum is Amerika-fan
Nou nee hoor, tenminste als ik voor mezelf spreek. Ik denk eerder dat dat misschien geldt voor veel forumleden die er soms jaarlijks met vakantie naartoe ga. Maar voor mij is het gewoon het land waar ik toevallig woon, werk en leef. Ik heb er goed naar mijn zin, maar het was niet bepaald mijn droom om hier ooit naartoe te verhuizen, het was puur toeval dat mijn partner hier vandaan kwam. Het had net zo goed Finland, Duitsland of Argentinie kunnen zijn. Daarmee is niet gezegd dat ik overal maar naartoe was gegaan, Amerika is namelijk wel een gemakkelijk land om je weg te vinden. Alleen al vanwege de taal, maar ook vanwege de toch wel open mentaliteit en positieve grondhouding.

Verder is het ook maar net wat je zoekt, en ruimte en natuur stonden bij mij niet hoog op het verlanglijstje. Wel: een leuke en veelzijdige grote stad, voldoende mogelijkheden voor werk en een lekker klimaat. In mijn geval woonde mijn partner al in Atlanta en toevallig bood het wat ik zocht. En zoals ik al zei, het leven is hier goed, het bevalt me uitstekend en ik ben niet van plan weer naar NL terug te gaan. Wel zal ik natuurlijk van geboorte Nederlander blijven, maar ik denk dat ik inmiddels voldoende ben ingeburgerd ben om ook voor Amerikaan door te kunnen gaan. Dat denk ik zelf tenminste. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Bandido schreef: maar het was niet bepaald mijn droom om hier ooit naartoe te verhuizen, het was puur toeval dat mijn partner hier vandaan kwam.
Klinkt herkenbaar. Mijn eerste keuze zou Nieuw Zeeland zijn, daarna Australië en dan pas de VS en dan eigenlijk voornamelijk Silicon Valley. Maar helaas, vriendin is Amerikaanse en woont in Los Angeles.
Veel dingen aan de VS bevallen me, maar veel ook niet. Doch, ik denk dat ik in elk land wel dingen tegen zou komen die me bevallen en die me niet bevallen.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

ook hier geen grote amerika-fan maar het was makkelijker voor een jonge nederlandse om naar amerika te verhuizen dan voor een amerikaan naar nederland. Ik woon hier nu meer dan 20 jaar en heb net mijn amerikaanse paspoort erbij gekregen :lol:. Ik zie hier veel dingen die mij tegenstaan, maar ik voel mij heerlijk in amerika omdat ik gelukkig ben.
natasja
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door natasja »

Al woon ik in Amerika Georgia nu voor bijna 3 jaar, ik voel me meer Nederlandse dan ooit. Echt de Nederlandse gewoonten die altijd zo gewoon waren in Nederland, steken nu echt uit en zijn ook veel belangrijker geworden dan ooit.
Het Nederlandse eten of de Nederlandse manier van opvoeden en taal blijven voor mij als Neder Amerikaanse wel erg belangrijk. Ik denk ook dat je niet kan beseffen of indenken hoe zeer een land je denken en doen gaan veranderen tot je er woont, en hoe belangrijker dan je eigen geboorteland wordt met zijn gewoontes. Ik heb echt wel last gehad van heimwee maar ik heb nu de keuze gemaakt en ben ondertussen veel meer gewend aan de Amerikaanse cultuur en zou niet meer weg willen ... uit dit geweldige land ... Hoe dan ook, emigreren is een hele verandering en aanpassing en zeker geen stap die men zo maar moet doen. Maar ja, dit is mijn menig ook maar hiihhi.
Lilo
Amerika-expert

Bericht door Lilo »

Fender75 schreef:
Lilo schreef:???

Lilo
In Nederland zijn ze toch echt een stuk minder beleefd in de winkels, of alle winkels die ik in Belgie ben binnengelopen zijn de uitzondering...
Ik woon in Antwerpen en hier zijn ze in winkels absoluut niet vriendelijk, aan de kust of in Limburg valt het mee.
Als je dat vergelijkt met eender welke winkel in eender welke stad in Amerika... Daar vragen ze elke keer 'How are you?', bij ons kijkt er nog geeneens iemand naar je als je binnenkomt.

Wij doen veel hikes in de VS en heel dikwijls raak je dan aan de praat met andere wandelaars, zij zijn allemaal geïnteresseerd in waar je vandaan komt, wat je nog allemaal wil gaan zien,...
In België is het nog te veel als iemand op straat gewoon goeiedag moet zeggen.

Lilo
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer