Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
NL-studiecijfers conversie naar Amerikaanse GPA
NL-studiecijfers conversie naar Amerikaanse GPA
Ik ben van plan mijn studie door te zetten in de Verenigde Staten. Ik heb daarvoor op mijn cijferlijst een officiële conversie van mijn gemiddelde cijfer naar het Amerikaanse GPA nodig. Ik heb nergens op het internet een officiële conversie vinden. Ik weet dat de Nuffic en de Universiteit Utrecht dezelfde conversie hanteren van Nederlandse cijfers naar het Amerikaanse lettersysteem, maar dit is niet officieel. Voor zover ik tot nu toe gevonden heb zijn alle cijfers van een 8 t/m een 10 gelijkwaardig aan een GPA van tussen de 3.8 en 4. Weet iemand meer over GPA?
Bedankt,
M.
Bedankt,
M.
Laatst gewijzigd door markro op 25 feb 2011, 06:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel voor de duidelijkheid aangepast.
Reden: Titel voor de duidelijkheid aangepast.
- DixieChick
- Amerika-expert
Re: NL-studiecijfers conversie naar Amerikaanse GPA
Daar vraag je nogal wat. GPA is redelijk ingewikkeld, ook binnen de VS, omdat het berekenen ervan per school of staat kan verschillen.
Wat je het beste kan doen is contact opnemen met de Nuffic, die kunnen de cijferlijst voor je helemaal omzetten (volgens mij). Op mijn universiteit willen we echter dat mensen hun diploma's e.d. laten omzetten door een Amerikaanse organisatie (wij gebruiken WES, world education services), en die doen het ook voor je (hetzij tegen betaling). Als ik jou was, zou ik kijken wat de universiteit waarin je geinteresseerd bent, het liefste wil. Een vertaling van de Nuffic, of de Univesiteit van Utrecht zien ze namelijk misschien wel helemaal niet zitten (onder het mom van, dat is ook een Nederlandse instelling, hoe weten we wel zeker dat dat betrouwbaar is?)
Wat je het beste kan doen is contact opnemen met de Nuffic, die kunnen de cijferlijst voor je helemaal omzetten (volgens mij). Op mijn universiteit willen we echter dat mensen hun diploma's e.d. laten omzetten door een Amerikaanse organisatie (wij gebruiken WES, world education services), en die doen het ook voor je (hetzij tegen betaling). Als ik jou was, zou ik kijken wat de universiteit waarin je geinteresseerd bent, het liefste wil. Een vertaling van de Nuffic, of de Univesiteit van Utrecht zien ze namelijk misschien wel helemaal niet zitten (onder het mom van, dat is ook een Nederlandse instelling, hoe weten we wel zeker dat dat betrouwbaar is?)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Het blijft inderdaad een dilemma. Hier ook bezig met het omzetten van de cijferlijst voor Master/PhD, maar het lijkt erop per school dat ze eigen conversie mechanismen hebben. Mijn ervaring is dat de grotere universiteiten (b.v. Ivy League / Public "Ivy League") voldoende kennis hebben van de cijfers van het land, waarbij het toch nog steeds appels met peren vergelijken is. Hoe vergelijk je een 8,1 cumulatief gemiddeld (= 4.0GPA volgens Nuffic) met een Amerikaanse student met een GPA van 4.0? Dankzij Grade Inflation, verschillen tussen moeilijkheid universiteiten en kwaliteit spelen de standardized tests (GMAT/LCAT/SAT etc) een grote rol om het beter te vergelijken. Het verschil is merkbaar, ik heb met b.v. een admissions manager gesproken die een 9,0 omzet naar 90% * 4,0 = GPA 3.6. Een gemiddelde van 8,2 is in NL erg goed, maar je komt dan slechts uit op een GPA van 3.28. Anderzijds ook gesproken met diverse admissions managers die inderdaad WES gebruiken (die 8+ zien als een A), waarbij je op een GPA van 4.0 uitkomt. En kan je het wel vergelijken? Absolute beoordeling v.s. relatieve beoordeling...
Lastig he?
Lastig he?
Het eerste wat ik heb gedaan is contact opgenomen met de Nuffic en met de Universiteit van Amsterdam, waar ik studeer. Daarnaast heb ik ook contact opgenomen met Columbia University waar ik nu tijdelijk zit. Ik heb van alle drie ofwel geen antwoord of een heel vaag antwoord teruggekregen.Wat je het beste kan doen is contact opnemen met de Nuffic, die kunnen de cijferlijst voor je helemaal omzetten (volgens mij). Op mijn universiteit willen we echter dat mensen hun diploma's e.d. laten omzetten door een Amerikaanse organisatie (wij gebruiken WES, world education services), en die doen het ook voor je (hetzij tegen betaling).
Ik hoorde hier van mensen dat de gestandaardiseerde testen (GRE) niet zo belangrijk zijn voor graduate schools. Er is een bepaalde grens waar je overheen moet komen om door de eerste selectie te komen en daarna letten ze op hele andere kwaliteiten. Daarnaast is het ook zo dat de General GRE, de gestandaardiseerde test waar het meeste naar gevraagd wordt, enkel wiskunde en Engelse taal test. Naar de Specifieke GRE, de GRE voor een specifiek onderwerp, wordt bijna nooit gevraagd.Dankzij Grade Inflation, verschillen tussen moeilijkheid universiteiten en kwaliteit spelen de standardized tests (GMAT/LCAT/SAT etc) een grote rol om het beter te vergelijken.
Als de UvA het niet via de WES omrekent, is het voor mij dan toch mogelijk om direct contact op te nemen met de WES zodat zij het voor me kunnen doen?
Bedankt voor jullie hulp. Gr.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ja hoor, je kan heel makkelijk zelf contact met WES opnemen (www.wes.org). Je moet ze wat informatie opsturen, en de school moet hen jouw cijferlijsten zelf opsturen, en klaar.
Dat verhaal van de GRE etc is gedeelterlijk waar, maar ook niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je, bijvoorbeeld, met minder dan een score van 1200 op een GRE niet eens hoeft te beginnen. Maar als jij een super hoge score hebt, dan kan dat wel zeker helpen. Helemaal als je bijvoorbeeld een iets lager GPA hebt. Dus hoe hoger, hoe beter, dat geldt zeker. Natuurlijk tellen je statement of purpose en letters of recommendation ook mee, maar de eerste barriere is toch die GPA en die standardized score. En vergeet niet dat met de slechtere economie de toestroom tot graduate schools echt enorm gegroeid is, en daarmee dus ook de competitie. Je zult dus echt -en- een goed GPA, -en- een goede score op de GRE/GMAT/MCAT/whatever moeten hebben om uberhaupt in aanmerking voor een verdere kijk op de rest van je pakket te hebben.
Dat verhaal van de GRE etc is gedeelterlijk waar, maar ook niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je, bijvoorbeeld, met minder dan een score van 1200 op een GRE niet eens hoeft te beginnen. Maar als jij een super hoge score hebt, dan kan dat wel zeker helpen. Helemaal als je bijvoorbeeld een iets lager GPA hebt. Dus hoe hoger, hoe beter, dat geldt zeker. Natuurlijk tellen je statement of purpose en letters of recommendation ook mee, maar de eerste barriere is toch die GPA en die standardized score. En vergeet niet dat met de slechtere economie de toestroom tot graduate schools echt enorm gegroeid is, en daarmee dus ook de competitie. Je zult dus echt -en- een goed GPA, -en- een goede score op de GRE/GMAT/MCAT/whatever moeten hebben om uberhaupt in aanmerking voor een verdere kijk op de rest van je pakket te hebben.
Southern Tales
Southern Tales
Inderdaad, zo bedoel ik het ook. Met 2400+ applicanten voor 65 spots, wat zijn de eerste selectie criteria voordat de essays gelezen worden? In mijn ogen worden er zeer sterk bakjes gemaakt op basis van kwantitatieve selectiecriteria. Bij de GMAT zijn er enkele scholen die een aparte deadline hanteren (zelfs in Europa, b.v. HEC Paris Business School) voor GMAT 720+ onder het mom van 'high potentials'. Afijn, meningen verschillen zeer sterk over de gestandardizeerde testen, zelfs onder wetenschappers (predictive validity of standardized tests for future university performance).
Ik werk hier met PhD studenten die een score hadden van rond de 1200 door het Engelse testdeel te verprutsen van de General GRE. De reden waarom zij toch in deze school zijn gekomen is omdat ze een GPA van 3.8 hadden, en verder vertelden ze mij dat in science het allerbelangrijkste toch een blijk van affiniteit voor onderzoek is (stages, publicaties etc.).Het is inderdaad zo dat je, bijvoorbeeld, met minder dan een score van 1200 op een GRE niet eens hoeft te beginnen.
- DixieChick
- Amerika-expert
Maar een score van 1200 voor de UvA neem ik dan aan?
Als je bijvoorbeeld als PhD candidate in mass communication wil beginnen aan Ohio State (heeft een oud student van mij dit jaar gedaan), dan moet je minstens een GRE score hebben van 1300 (ik weet niet precies wat hij op de GRE had, maar dus boven de 1300). Zijn GPA was 3.75, en hij had natuurlijk alle letters of recommendation en een goed uitgedacht statement of purpose. Het verschilt per school, en ja, de rest telt ook mee, maar als je de GRE onderschat, dan heb je alleen maar jezelf ermee.
Als je bijvoorbeeld als PhD candidate in mass communication wil beginnen aan Ohio State (heeft een oud student van mij dit jaar gedaan), dan moet je minstens een GRE score hebben van 1300 (ik weet niet precies wat hij op de GRE had, maar dus boven de 1300). Zijn GPA was 3.75, en hij had natuurlijk alle letters of recommendation en een goed uitgedacht statement of purpose. Het verschilt per school, en ja, de rest telt ook mee, maar als je de GRE onderschat, dan heb je alleen maar jezelf ermee.
Southern Tales
Southern Tales
Neen, Columbia University.Maar een score van 1200 voor de UvA neem ik dan aan?
Het wiskunde testdeel hebben de meeste hier foutloos gedaan (letterlijk). Maar een aantal hadden extreem lage cijfers voor het Engelse testdeel, waardoor ze uiteindelijk uitkwamen op een score van niet veel boven de 1200. Ze vertelden mij dat in science en engineering alleen naar het wiskunde testdeel gekeken wordt, en GRE scores enkel als eerste selectie wordt gebruikt.
Ik ben het met je eens dat ik de GRE niet moet onderschatten, en ik zal natuurlijk mijn best doen om het zo goed mogelijk te maken. Maar ik heb het Engelse testdeel bekeken, en aangezien zelfs Amerikanen er veel moeite mee hebben, ziet mijn GRE toekomst er niet heel rooskleurig uit. Vandaar dat ik me concentreer op dingen waar ik meer controle over kan uitoefenen, zoals mijn GPA.
Hoe dan ook, bedankt voor jullie hulp.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Iets soortgelijks zie je ook hier aan de University of Waterloo (de eerste Noord-Amerikaanse universiteit die een Faculty of Math had): als je Engels bv. niet je native language is, maar je bent uitzonderlijk goed op je Science en Math, dan kan je alsnog meedingen voor een plaats bij de Faculty of Mathematics (terwijl dit bv. niet toegestaan wordt in de Arts richtigen, maar daar heb je dan ook veel meer kandidaten voor).murru schreef:Ze vertelden mij dat in science en engineering alleen naar het wiskunde testdeel gekeken wordt
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 3041 Weergaves
-
Laatste bericht door Corv
-