Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
amerikaans staatsburgerschap/paspoort?
amerikaans staatsburgerschap/paspoort?
Hoi, Mijn vader is amerikaan, en hoewel ik in Nederland geboren ben, kan ik dus een amerikaans paspoort aanvragen. Zelf zie ik er eigenlijk geen nadelen aan, en wil ik het denk ik snel gaan regelen. En het grootste voordeel is denk ik het makkelijker kunnen reizen en emigreren..? Het lijkt me best een grote stap, maar ik zie gewoon niet echt nadelen, aangezien mijn moeder Nederlands is behoudt ik ook gewoon mn Nederlandse nationalitiet.
Weten jullie of, en welke nadelen er nog aan vast kunnen zitten? (voordelen zijn natuurlijk ook erg interesant!)
hartelijk dank!
Weten jullie of, en welke nadelen er nog aan vast kunnen zitten? (voordelen zijn natuurlijk ook erg interesant!)
hartelijk dank!
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: amerikaans staatsburgerschap/paspoort?
Voor alle duidelijkheid misschien even vermelden of je momenteel in Amerika of in Nederland woont...
En als je -als Nederlander- huwt met een Amerikaan(se), dan kan je gewoon je Nederlandse identiteitskaart behouden hoor! Dat is toegestaan.
Verder is er over dit onderwerp al heel wat geschreven op het forum. Misschien daar ook eens naar zoeken.
Edit:
ik heb het even voor je opgezocht:
wel of niet citizenship? (over de voor- en nadelen van het aannemen van de Amerikaanse nationaliteit)
viewtopic.php?f=12&t=29175
Verklaring behoud Nederlandschap viewtopic.php?f=12&t=23131
naturalisatie, paspoort vernieuwen
viewtopic.php?f=12&t=31236
En als je -als Nederlander- huwt met een Amerikaan(se), dan kan je gewoon je Nederlandse identiteitskaart behouden hoor! Dat is toegestaan.
Verder is er over dit onderwerp al heel wat geschreven op het forum. Misschien daar ook eens naar zoeken.
Edit:
ik heb het even voor je opgezocht:
wel of niet citizenship? (over de voor- en nadelen van het aannemen van de Amerikaanse nationaliteit)
viewtopic.php?f=12&t=29175
Verklaring behoud Nederlandschap viewtopic.php?f=12&t=23131
naturalisatie, paspoort vernieuwen
viewtopic.php?f=12&t=31236
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Maar dat is hier dus niet aan de orde. TS vraagt zijn/haar paspoort aan omdat de vader Amerikaans is.kastelke schreef: En als je -als Nederlander- huwt met een Amerikaan(se), dan kan je gewoon je Nederlandse identiteitskaart behouden hoor! Dat is toegestaan.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
-
Bennogr
- Amerika-expert
Nadelen zijn er volgens mij niet, alleen maar voordelen. Behalve dan misschien belasting, de VS eist van alle onderdanen dat zij belasting betalen over het totale salaris dat zij over de hele wereld verdienen (of in ieder geval krijgen). Maar belasting die je elders al betaald hebt, wordt afgetrokken en gezien de hoge belastingen in Nederland en de lage belastingen in de VS, zal je daar weinig last van hebben.
Voordelen zijn natuurlijk zonder visum gedoe op en neer te kunnen reizen naar de VS en daar zonder problemen gaan werken en zo.
Ik zou contact opnemen met het Amerikaanse consulaat in Amsterdam om te vragen hoe je een en ander moet regelen.
Voordelen zijn natuurlijk zonder visum gedoe op en neer te kunnen reizen naar de VS en daar zonder problemen gaan werken en zo.
Ik zou contact opnemen met het Amerikaanse consulaat in Amsterdam om te vragen hoe je een en ander moet regelen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bedankt!
Ik heb dus mijn hele leven in Nederland gewoond met alleen Nederlands paspoort, en ik ben nu 23 jaar.
Ik heb het consulaat gebeld en ik ben inmiddels al begonnen met het aanvragen/opzoeken van de vereisde documenten; het komt neer op beginnen met het aanmaken van een (vertraagde) "consular report of birth abroad".
Kastelke, ik heb het idee dat de links die u voor mij opzocht meer de verhalen betreft van mensen die (via huwelijk/naturalizatie, en bovendien) al in de US woonden & werken. Dat ligt dus bij mij idd net iets anders.. maar dat komt dan wellicht allemaal op het zelfde neer..
Ik vraag me nu wel ook af of ik net als die mensen veel moeite moet doen om mijn Nederlandse nationaliteit te kunnen behouden. (terwijl ik dus nog gewoon in Nederland woon voorlopig.)
Goed om te horen in ieder geval dat er dus niet echt nadelen zijn!!
bedankt
Ik heb dus mijn hele leven in Nederland gewoond met alleen Nederlands paspoort, en ik ben nu 23 jaar.
Ik heb het consulaat gebeld en ik ben inmiddels al begonnen met het aanvragen/opzoeken van de vereisde documenten; het komt neer op beginnen met het aanmaken van een (vertraagde) "consular report of birth abroad".
Kastelke, ik heb het idee dat de links die u voor mij opzocht meer de verhalen betreft van mensen die (via huwelijk/naturalizatie, en bovendien) al in de US woonden & werken. Dat ligt dus bij mij idd net iets anders.. maar dat komt dan wellicht allemaal op het zelfde neer..
Ik vraag me nu wel ook af of ik net als die mensen veel moeite moet doen om mijn Nederlandse nationaliteit te kunnen behouden. (terwijl ik dus nog gewoon in Nederland woon voorlopig.)
Goed om te horen in ieder geval dat er dus niet echt nadelen zijn!!
bedankt
-
Bennogr
- Amerika-expert
Met Nederland zou je geen problemen moeten hebben, omdat je immers je hele leven in Nederland hebt gewoon. Er zijn mogelijke problemen bij in het buitenland geboren Nederlanders die een andere nationaliteit hebben, daarvoor zijn voor zover ik weet wat andere regeltjes. Maar vraag de mensen van het Amerikaanse consulaat, mogelijk weten die ook wie dat soort dingen weet aan de Nederlandse kant.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ja, ik was even in verwarring en zag over het hoofd dat je een "kind" bent ipv een partner.dudeness schreef:Kastelke, ik heb het idee dat de links die u voor mij opzocht meer de verhalen betreft van mensen die (via huwelijk/naturalizatie, en bovendien) al in de US woonden & werken. Dat ligt dus bij mij idd net iets anders.. maar dat komt dan wellicht allemaal op het zelfde neer..
Vorig jaar was hier een forumlid dat volgens mij ook al zijn hele leven in Nederland woonde, maar een Amerikaanse vader had. Een jonge twintiger. Hij heeft zijn Amerikaanse paspoort aangevraagd en is dan naar Amerika vertrokken. Heeft iemand hier een idee over wie ik het heb? Anders zouden we eens kunnen kijken wat dat forumlid schreef ivm de procedure... Maar ik ben zijn naam vergeten. Iets met 'lewis' geloof ik... Zal dadelijk eens gaan zoeken of ik iets terug kan vinden!
Edit: Blijkt dat die jongen in Amerika geboren is, en zijn vader woont nog in de US: viewtopic.php?f=17&t=7361&p=100015#p100015
Op het eerste zicht denk ik niet dat we daar nog info gaan vinden die nuttig is voor jou. Het consulaat dan maar?...
Hou ons in ieder geval op de hoogte!
Elke
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik kan me niet indenken hoe Nederland hier moeilijk over kan doen (alhoewel, tegenwoordig...). Je bent in Nederland geboren, uit een Nederlandse moeder, en hebt dus automagisch recht op het Nederlands staatsburgerschap. Wie je vader is, dat doet er dan niet eens zoveel toe. Ik zou zeker ook je Amerikaanse staatsburgerschap aanvragen..kan nooit kwaad. Bedenk alleen inderdaad wel dat je dan elk jaar je inkomen bij de IRS moet opgeven. Je zult niks hoeven betalen, maar wel even een formuliertje invullen.
Ik heb trouwens een vriendin van mij die ook een Amerikaanse vader heeft, en in de VS is geboren. Ze had ooit een Amerikaans paspoort, maar heeft dat laten verlopen. Ze wilde jaren geleden naar de VS, en heeft aan de grens de grootste problemen gehad omdat haar paspoort aangaf dat ze in California geboren was. Volgens de Amerikaanse wet is ze dan automatisch amerikaans staatsburger, en dan mag je officieel dus niet met een niet-Amerikaans paspoort het land in. Dat was nog een heel gedoe (en een grote verrassing voor haar destijds). Toen heeft ze maar heel snel toch een Amerikaans paspoort aangevraagd...
Ik heb trouwens een vriendin van mij die ook een Amerikaanse vader heeft, en in de VS is geboren. Ze had ooit een Amerikaans paspoort, maar heeft dat laten verlopen. Ze wilde jaren geleden naar de VS, en heeft aan de grens de grootste problemen gehad omdat haar paspoort aangaf dat ze in California geboren was. Volgens de Amerikaanse wet is ze dan automatisch amerikaans staatsburger, en dan mag je officieel dus niet met een niet-Amerikaans paspoort het land in. Dat was nog een heel gedoe (en een grote verrassing voor haar destijds). Toen heeft ze maar heel snel toch een Amerikaans paspoort aangevraagd...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Goeie dag,
Ik ben 16 jaar(man) en zou graag wat meer info over de regels en wetmatigheden
om mijn Amerikaanse paspoort willen verkrijgen.
Ik ben geboren in Amerika toen mijn vader daar zijn studies afmaakte en een
tweetal jaar na mijn geboorte zijn we teruggekomen naar België . Aan de leeftijd
van 12/13 gingen we naar de Amerikaanse ambassade in Brussel om mijn
Amerikaans paspoort op te halen/aan te schaffen. Intussen hebben we al
vernomen dat er een paar nieuwe wetten gelden voor paspoorten en
dergelijke (waarschijnlijk i.v.m. beveiliging). Zelf dachten we dat we
tot de leeftijd van 18 mijn dubbele nationaliteit zouden kunnen behouden.
Maar nu we ook vernomen hebben dat de volwassen leeftijd in Amerika 21 is
zijn we van niets meer zeker.
Graag zouden we te weten komen om de hoeveel jaar men het Amerikaanse
paspoort moet gaan vervangen, of het al dan niet nodig is om daarvoor naar
Brussel te rijden, hoe het verder gaat na de leeftijd van 18/21, ....
Moest u nog andere tips of info kunnen meegeven zouden we dat ten zeerste
appreciëren.
Alvast bedankt,
Pieter
Ik ben 16 jaar(man) en zou graag wat meer info over de regels en wetmatigheden
om mijn Amerikaanse paspoort willen verkrijgen.
Ik ben geboren in Amerika toen mijn vader daar zijn studies afmaakte en een
tweetal jaar na mijn geboorte zijn we teruggekomen naar België . Aan de leeftijd
van 12/13 gingen we naar de Amerikaanse ambassade in Brussel om mijn
Amerikaans paspoort op te halen/aan te schaffen. Intussen hebben we al
vernomen dat er een paar nieuwe wetten gelden voor paspoorten en
dergelijke (waarschijnlijk i.v.m. beveiliging). Zelf dachten we dat we
tot de leeftijd van 18 mijn dubbele nationaliteit zouden kunnen behouden.
Maar nu we ook vernomen hebben dat de volwassen leeftijd in Amerika 21 is
zijn we van niets meer zeker.
Graag zouden we te weten komen om de hoeveel jaar men het Amerikaanse
paspoort moet gaan vervangen, of het al dan niet nodig is om daarvoor naar
Brussel te rijden, hoe het verder gaat na de leeftijd van 18/21, ....
Moest u nog andere tips of info kunnen meegeven zouden we dat ten zeerste
appreciëren.
Alvast bedankt,
Pieter
-
smittenimmigrant
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Volgens mij vind je alle informatie die je nodig hebt hier:
http://belgium.usembassy.gov/passports.html
http://belgium.usembassy.gov/passports.html
- DixieChick
- Amerika-expert
Volgens mij geldt de regel dat wanneer je in de VS geboren bent, je altijd Amerikaans staatsburger blijft (mits je er geen afstand van doet, d.w.z een afspraak maakt op het consulaat en zegt, ik wil dit niet meer, en het paspoort met een theatraal gebaar op de grond gooit, of iets anders dramatisch, zoals het verraden van de VS ofzo). Dus ook al zou jij je paspoort nooit verlengen, dan nog blijf je, voor de Amerikaanse wet, een Amerikaanse staatsburger.
Ik weet niet precies waar je op doelt met je vraag over dubbele nationaliteit, maar de VS zal dat allemaal niet zo veel uitmaken. Of Belgie dubbele nationaliteit toelaat, dat weet ik niet. Maar ook daar geldt weer diezelfde regel; doordat jij in de VS geboren bent, ben jij voor de VS een Amerikaan. Dan kan Belgie honderd keer roepen dat dat niet mag, die keuze heb jij, vanwege je geboorteplaats, niet.
Ik weet niet precies waar je op doelt met je vraag over dubbele nationaliteit, maar de VS zal dat allemaal niet zo veel uitmaken. Of Belgie dubbele nationaliteit toelaat, dat weet ik niet. Maar ook daar geldt weer diezelfde regel; doordat jij in de VS geboren bent, ben jij voor de VS een Amerikaan. Dan kan Belgie honderd keer roepen dat dat niet mag, die keuze heb jij, vanwege je geboorteplaats, niet.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Belgie heeft (tot nu toe) geen problemen met dubbele nationaliteiten Belg/Amerikaans.
Elke
Die "tot nu toe" moet eigenlijk zijn "sinds 9 juni 2007". Voordien gold er voor Belgen een verbod op dubbele nationaliteit en verloor een Belg die vrijwillig een andere nationaliteit aannam, automatisch het Belgische staatsburgerschap. Sinds 2007 is dat dus niet meer het geval (voor sommige landen pas sinds 28 april 2008).kastelke schreef:Belgie heeft (tot nu toe) geen problemen met dubbele nationaliteiten Belg/Amerikaans.
Vreemd.... Ik heb zelf dubbele nationaliteit (USA/Belg, geboren in US uit Belgische ouders). Mijn kinderen zijn in Belgie geboren en we hebben sindsdien nooit in de US gewoond. Ik dacht dat mijn kinderen enkel de Amerikaanse nationaliteit konden verkrijgen nadat we drie jaar in de US gewoond zouden hebben. Dit blijkt dus niet te kloppen?
Ik heb overigens nooit enig probleem gehad met met USA/Belgische dubbele nationaliteit. Heb steeds twee paspoorten gehad, zonder probleem.
Ik heb overigens nooit enig probleem gehad met met USA/Belgische dubbele nationaliteit. Heb steeds twee paspoorten gehad, zonder probleem.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
In Belgie is dat ook gewoon toegestaan.
Elke
-
Bennogr
- Amerika-expert
Je kunt voor je kinderen een 'bewijs van Amerikaan geboren op vreemde grond maar uit een Amerikaanse ouder' verkrijgen. Jij bent (automatisch) Amerikaan omdat je in de VS geboren bent, je kinderen zijn Amerikaan omdat jij Amerikaan bent. Naar de Amerikaanse ambassade in Brussel (of het Amerikaanse consulaat in Amsterdam) en daar de papierwinkel gaan invullen voordat de kinderen te oud worden voor de eenvoudige oplossing.
bedankt voor de info Benno, zal ik zeker doen.
Ik kreeg toen ik jonger was steeds de opmerking (weliswaar van mensen die er uiteindelijk niet veel over wisten) dat ik ooit (op 18 jaar?) zou moeten 'kiezen'. Dit zou dan evt. te maken hebben met de Belgische legerdienst of registratie bij het 'selective service system'. Gelukkig was de legerdienst net voor het eind van mijn studies afgeschaft. In elk geval, ik heb nu nog steeds (40 jaar) de twee nationaliteiten en dus ook twee paspoorten. Mijn broer (zelfde situatie) heeft trouwens wel legerdienst gedaan, en heeft ook nog steeds twee nationaliteiten. Heb wel ooit bij vernieuwing van mij US paspoort opmerking gekregen dat ik een social security number moest aanvragen, wat ik nooit gedaan heb. Ben ook niet in orde met tax returns vrees ik (waartoe ik wel verplicht ben, als ik het goed heb)... Toen ik 18 was, heb ik wel de registratie bij het selective service system moeten doen. Kort daarna kwam de eerste golfoorlog, dus dat was niet helemaal betekenisloos...
Ik kreeg toen ik jonger was steeds de opmerking (weliswaar van mensen die er uiteindelijk niet veel over wisten) dat ik ooit (op 18 jaar?) zou moeten 'kiezen'. Dit zou dan evt. te maken hebben met de Belgische legerdienst of registratie bij het 'selective service system'. Gelukkig was de legerdienst net voor het eind van mijn studies afgeschaft. In elk geval, ik heb nu nog steeds (40 jaar) de twee nationaliteiten en dus ook twee paspoorten. Mijn broer (zelfde situatie) heeft trouwens wel legerdienst gedaan, en heeft ook nog steeds twee nationaliteiten. Heb wel ooit bij vernieuwing van mij US paspoort opmerking gekregen dat ik een social security number moest aanvragen, wat ik nooit gedaan heb. Ben ook niet in orde met tax returns vrees ik (waartoe ik wel verplicht ben, als ik het goed heb)... Toen ik 18 was, heb ik wel de registratie bij het selective service system moeten doen. Kort daarna kwam de eerste golfoorlog, dus dat was niet helemaal betekenisloos...
Houdt er rekening mee dat als je USer wordt, of in feite al USer bent omdat je er bent geboren, je vanaf je 18e belasting plichtig bent voor de IRS. Dit betekent dat je ieder jaar aangifte moet doen, ook al heb je niets verdiend. Ook als je inkomen alleen in Ned. of Belgie verworven is, je bent faarlijks aangifte-plichtig voor de IRS.
De US is bij mijn weten het enige land dat deze eis heeft.
Op dit moment is de US wereldwijd op zoek naar potentiele belastingbetalers en al aardig wat mensen die deze regel niet kenden, soms zelfs geen idee hadden dat ze (ook) US staatsburger waren, hebben vrij pittige boetes opgelopen.
De US is bij mijn weten het enige land dat deze eis heeft.
Op dit moment is de US wereldwijd op zoek naar potentiele belastingbetalers en al aardig wat mensen die deze regel niet kenden, soms zelfs geen idee hadden dat ze (ook) US staatsburger waren, hebben vrij pittige boetes opgelopen.
Heb je een bron voor deze informatie (aangifte vanaf 18 jaar ook als je niets verdient)?... je vanaf je 18e belasting plichtig bent voor de IRS. Dit betekent dat je ieder jaar aangifte moet doen, ook al heb je niets verdiend...
-
Bennogr
- Amerika-expert
Voor zover ik weet moet je altijd jaarlijks een Amerikaans belastingformulier indienen. Zelfs als je niets verdiend (of in ieder geval gekregen) hebt. Vergeet niet dat de VS een land is waar de papierwinkel (liefst in drievoud met twee handekeningen en 10 stempels om het maar eens te overdrijven) erg belangrijk is.
Legerdienst bestaat hier (gelukkig) al heel lang niet meer, maar als ze erop staan dat je je 'registreert', zou ik dat gewoon doen, als het ooit zover zou komen, dan kun je altijd nog dienst gaan weigeren als je dat wilt.
Op je 18e moeten kiezen is ook niet (meer) zo. Mijn zoon, in New York geboren, maar via mij ook een Nederlands paspoort heeft ze allebei nog nu hij 28 is. Bij zijn eerste nieuwe Nederlandse paspoort na z'n 18e moest ik aantonen dat ik op dat ogenblik Nederlander was en dat was alles, de VS hebben er nooit om gevraagd (en zullen dat ook niet doen tenzij hij eventueel een 'clearance' voor een vertrouwelijke regeringsbaan in de VS zou moeten hebben, dan vragen de Amerikanen wel of je nog een andere nationaliteit hebt en die zal je dan eventueel op moeten geven als de positie hoog genoeg is. Maar dat zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, ik zie hem niet zo gauw bij de CIA, de Amerikaanse strijdkrachten of de FBI gaan. En president heeft hij ook geen interesse in. Al klinkt 'president Groeneveld' natuurlijk erg goed -- en zou voor Nederlanders en Belgen meer toegang tot het Witte Huis betekenen).
Legerdienst bestaat hier (gelukkig) al heel lang niet meer, maar als ze erop staan dat je je 'registreert', zou ik dat gewoon doen, als het ooit zover zou komen, dan kun je altijd nog dienst gaan weigeren als je dat wilt.
Op je 18e moeten kiezen is ook niet (meer) zo. Mijn zoon, in New York geboren, maar via mij ook een Nederlands paspoort heeft ze allebei nog nu hij 28 is. Bij zijn eerste nieuwe Nederlandse paspoort na z'n 18e moest ik aantonen dat ik op dat ogenblik Nederlander was en dat was alles, de VS hebben er nooit om gevraagd (en zullen dat ook niet doen tenzij hij eventueel een 'clearance' voor een vertrouwelijke regeringsbaan in de VS zou moeten hebben, dan vragen de Amerikanen wel of je nog een andere nationaliteit hebt en die zal je dan eventueel op moeten geven als de positie hoog genoeg is. Maar dat zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, ik zie hem niet zo gauw bij de CIA, de Amerikaanse strijdkrachten of de FBI gaan. En president heeft hij ook geen interesse in. Al klinkt 'president Groeneveld' natuurlijk erg goed -- en zou voor Nederlanders en Belgen meer toegang tot het Witte Huis betekenen).
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 2988 Weergaves
-
Laatste bericht door MBA93x
-