Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tioga pass (Yosemite NP)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Rob schreef:Hoi Eirika,

Ga je zeker niet bang maken (hoewel de meeste beren zitten aan jullie kant :whistling: )
Marjan wil vanaf de oostkant een trip maken en dan is het (voor Marjan) laatste stuk van Tioga Road tot aan Big Oak Flat Road niet zo mooi meer.
Jullie hebben dus eerst een (redelijk) saai stuk als je Tioga Road willen rijden.
De westkant van het park is zowiezo het mooiste gedeelte met al zijn watervallen en de (helaas erg drukke) valley.
Ook het Hetch Hetchy deel is erg mooi (zie verslag 2001)
Rob
Hier ben ik het niet mee eens, de High Sierra in Yosemite is 1 van de mooiste plekken in het park.
Misschien wel de mooiste wandeling in het park is de Cloud's Rest trail.
Niet de makkelijkste ongeveer 22 km en gedeeltelijk bergop maar hij is zo mooi!!!! En het uitzicht onvergetelijk.
Uitzicht vanaf Cloud's Rest..
Afbeelding

Laatste stukje..niet voor bangerikken.
Afbeelding

Je bent hoger dan Half Dome en kijkt er op neer, met een verrekijker of een telelens zie je de mensen langs de zijkant omhoog klimmen.
Afbeelding

Dan vergeet ik nog de wandelingen naar Cathedral Lakes, Lembert Dome, omgeving Tuolomne Meadows....prachtig wonderschoon en bijna voor jezelf alleen.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Half Dome.Links zie je de mensen omhoog klimmen...
Afbeelding

Uitzicht naar de andere kant, Tenaya Lake ziet er klein uit en het is je startpunt ongeveer 11 km verderop. Je hebt een 360 graden uitzicht en de wandeling is te doen voor iedereen met een beetje conditie.
Top 3 van mijn hikes. Beter kan haast niet.
Afbeelding
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Prachtige foto's Bart!
Wij willen dit jaar ook de omgeving van Tuolumne Meadows verder verkennen, en we zitten ook te denken aan een hike vanaf de Tioga road naar de vallei, langs Porcupine Creek. Ik weet dat er een hikers bus is waarmee je naar de Tioga Road kunt. Je loopt dan grotendeels naar beneden, maar ik heb er verder nog geen informatie over kunnen vinden. Ken je die wandeling?

Clouds Rest lijkt me prachtig maar wel erg ver, hoe lang doe je daar over?

Nog even ter geruststelling: volgens de Jan Doets gids gaat de Tioga Pass op 22 mei open. Dus waar maakt iedereen zich druk over? :wink:

Marianne
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Martin & Marianne schreef: Nog even ter geruststelling: volgens de Jan Doets gids gaat de Tioga Pass op 22 mei open. Dus waar maakt iedereen zich druk over? :wink:

Marianne
Hebben ze daar iemand in dienst die in de toekomst kan kijken :?:
De Park servise kan zelf nog niet aangeven wanneer de pas open gaat en bij J-D weten ze dat al in oktober of zo als de gids gedrukt wordt :stupid:
Rob
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Het lijkt erop dat Doets een "educated guess" maakt....het is idd vaak zo dat het weekend voor memorial Day de pas open is.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Martin & Marianne schreef:Prachtige foto's Bart!
Wij willen dit jaar ook de omgeving van Tuolumne Meadows verder verkennen, en we zitten ook te denken aan een hike vanaf de Tioga road naar de vallei, langs Porcupine Creek. Ik weet dat er een hikers bus is waarmee je naar de Tioga Road kunt. Je loopt dan grotendeels naar beneden, maar ik heb er verder nog geen informatie over kunnen vinden. Ken je die wandeling?

Clouds Rest lijkt me prachtig maar wel erg ver, hoe lang doe je daar over?

Nog even ter geruststelling: volgens de Jan Doets gids gaat de Tioga Pass op 22 mei open. Dus waar maakt iedereen zich druk over? :wink:

Marianne
Ja je kan met een zg hikers bus de Tioga road op maar volgens mij rijdt die bus niet meer na Labor Day. Hij stopt op bepaalde punten.
Ik ben in 2001 naar North Dome gelopen (aanrader) en ongeveer 20 minuten voor North Dome splitst het pad zich en kan je dus naar North Dome of naar de vallei lopen. Ik ben toen naar North Dome gelopen en op de terugweg heb ik de afslag naar de vallei genomen. Je loopt dan langs de North Rim van de vallei met prachtige uitzichten op die vallei.
Bij de Lower Falls ga je naar beneden wat een flinke afdaling is (zeker twee uur). Toen in september was de waterval droog :cry:
Vanaf North Dome kijk je tegen de massieve voorkant van Half Dome aan en je kan de vallei inkijken. Je ziet aan de andere kant Glacier Point met alle tourbussen, auto's mensenmassas etc. Op North Dome sta je praktisch alleen..
Deze foto is gemaakt in sept 2004 toen we met zijn drieen alleen naar North Dome liepen.
Afbeelding

Ook alleen naar North Dome is absoluut de moeite waard maar verleng je het naar de vallei is helemaal mooi, maar je hebt dus een shuttle nodig.

Clouds Rest is zo'n 22 km en hou het maar op 8-9 uur lopen. De wandeling is prachtig en zeer gevarieerd, niet alleen maar klimmen.
Alleen al in het hoge gedeelte van Yosemite kan ik al zeker een week doorbrengen zonder me te vervelen.

Ik zal morgen even wat foto's opduikelen van 2001 met Cathedral Lakes en de wandeling vanaf Porcupine Creek gecombineerd met North Dome naar de vallei.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Het zijn ingescande foto's dus de kwaliteit op het scherm is wat minder dan digitaal.
Cathedral Peak
Afbeelding

Afbeelding

Cathedral Lakes
Afbeelding

Uitzicht vanaf de wandeling vanuit Porcupine Creek naar de Valley.
Afbeelding
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Laatste nieuws over de Tioga pass:
Plowing of the Tioga Road (Route 120) has been delayed until May 1st (from April 17), due to the intensity of storms and the diversion of equipment to plowing open roads. Work will begin on both the east and west sides and should take about 45 days to complete, snow depth and weather conditions permitting.

This means the Tioga road is targeting June 15 to open, if all goes as planned. Count on June 23 or 29 and you will be about right. Very rarely does it take past July 4th to open.

Komt hier vandaan:

http://www.yosemitefun.com/weather_in_yosemite.htm

Ik ben de alternatieve route al aan het plannen voor volgende maand. :wink:
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Marjan, ik zal voor je duimen! :doublethumb:
Carola
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Pete.Z schreef:This means the Tioga road is targeting June 15 to open, if all goes as planned. Count on June 23 or 29 and you will be about right. Very rarely does it take past July 4th to open.

Voor mij zou dit gunstig zijn. Ik heb gepland om op 29 juni naar Yosemite te gaan en daar 3 nachten te blijven. Op 1 juli willen we het park via de Tioga Pass verlaten. Honderd procent garantie is er dus nog niet, maar het lijkt vrij gunstig. Maar duimen dat het weer daar verbetert en ze z.s.m. met het ploegen kunnen beginnen.
FCRMteB schreef:Marjan, ik zal voor je duimen! :doublethumb:
Carola
Dank je wel Carola!

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Carola
Duim je ook voor mij?? :wink:

Ik ga op 23 juni de Tioga Pass over als het goed is.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Coyote schreef:
Carola
Duim je ook voor mij?? :wink:

Ik ga op 23 juni de Tioga Pass over als het goed is.

Roland
Tuuuuurlijk Roland, ik doe mijn best!
Jij gaat nog iets eerder dan Marjan dus ik zal net iets harder duimen, OK?
:doublethumb: :doublethumb: :doublethumb:

groetjes van Carola
Doerak
Amerika-ontdekker

Bericht door Doerak »

Wij gaan 30 mei naar de USA en zullen dus niet de Tioga pas kunnen nemen, daar we rond 5/6 juni daar langs zouden gaan, grrrrrr. Als iemand een andere mooie route weet die zeker een goed alternatief is, horen wij dat graag, jullie zijn ten slotte met zijn allen de PRO's hihi

Alvast bedankt
Antoinette
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Doerak schreef:Wij gaan 30 mei naar de USA en zullen dus niet de Tioga pas kunnen nemen, daar we rond 5/6 juni daar langs zouden gaan, grrrrrr. Als iemand een andere mooie route weet die zeker een goed alternatief is, horen wij dat graag, jullie zijn ten slotte met zijn allen de PRO's hihi

Alvast bedankt
Antoinette
Van waar komen je en waar gaan je naar toe, is wel gemakkelijk om een mooie route te noemen :wink:
Rob
Doerak
Amerika-ontdekker

Bericht door Doerak »

Hallo Rob,

Wij moeten van Mamoth Lakes naar El Portal, nabij Yosemite rijden.

Zijn erg benieuwd naar een mooie route die niet gigantisch omrijden is.

Is al erg genoeg dat we dit moois niet mogen bekijken.

Alvast bedankt voor je hulp

Antoinette
davesandy
Amerika-ontdekker

Kaart Yosemite park

Bericht door davesandy »

Weet iemand hoe ik aan een duidelijke en geavanceerde kaart van het totale park kan vinden op internet of ergens anders?

Wij zullen met zijn vieren in juli het park bezichtigen via de Tioga Pass!

Groeten

Dave
Bart40
Amerikakenner

Re: Kaart Yosemite park

Bericht door Bart40 »

Eind juni is die pas wel open en volgens mij als je geluk hebt ook eind mei wel. Als het niet meer sneeuwt maken ze die weg wel schoon.
Wij waren vorig jaar eind mei in Rocky Mountain en de weg van oost naar west was open en daar zit je boven de 12000 voet als ik het goed heb.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Re: Kaart Yosemite park

Bericht door hekkie »

davesandy schreef:Weet iemand hoe ik aan een duidelijke en geavanceerde kaart van het totale park kan vinden op internet of ergens anders?

Wij zullen met zijn vieren in juli het park bezichtigen via de Tioga Pass!
Hoi,

Download deze eens parkmap Yosemite. Het is een pdf bestand.

Hier nog een detailkaart van Yosemite Valley.

Beide kaarten zijn te vinden op de site van de National Park Service.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

Wij hebben onlangs de kaart van Yosemite National Park van Trails Illustrated ( National Geographic) aan geschaft.
dit is een topografische kaart van het park en behoorlijk uitgebreid.
dit is een plastic kaart en dus waterproof en we hebben hem aangeschaft via many maps.
http://www.manymaps.com/.
Groetjes erika
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

http://www.nps.gov/yose/trip/tioga.htm
Openingstijden van de Tioga Road, zitten wel wat extremen tussen zoals vorig jaar pas op 24 juni, 1998 pas op 1 july, 1995 30 juni en het beruchte jaar 1983 op 29 juni maar over het algemeen in 25 jaar gemeten meestal eind mei.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer