Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Langs Immigrations met een journalistenvisum
-
Journalist
- Amerika-ontdekker
Langs Immigrations met een journalistenvisum
Hoi allemaal,
Ik vertrek volgende maand naar de VS om als freelancer aan de slag te gaan. Het visum heb ik inmiddels in mijn bezit en is vijf jaar geldig. Ik heb een contract voor een half jaar bij een mediaorganisatie, maar dit zou eventueel verlengd kunnen worden. Weet iemand hoe het bij de douane in zijn werk gaat?
- welke vragen worden gesteld?
- welke documenten moet ik kunnen overleggen?
- krijg ik toegang tot de VS voor een bepaalde tijd (iets met het Form I-94?) ?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ik vertrek volgende maand naar de VS om als freelancer aan de slag te gaan. Het visum heb ik inmiddels in mijn bezit en is vijf jaar geldig. Ik heb een contract voor een half jaar bij een mediaorganisatie, maar dit zou eventueel verlengd kunnen worden. Weet iemand hoe het bij de douane in zijn werk gaat?
- welke documenten moet ik kunnen overleggen?
- krijg ik toegang tot de VS voor een bepaalde tijd (iets met het Form I-94?) ?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Laatst gewijzigd door kastelke op 16 feb 2011, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast.
Reden: Titel aangepast.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Douane met journalistenvisum
De douane heeft totaal geen interesse in je visum of wat je komt doen in de VS. Zij hebben enkel interesse in de spullen die je het land in wilt brengen.
Immigrations heeft wel interesse in je visum en zal je vragen stellen. Maar welk soort visum heb je gekregen?
Immigrations heeft wel interesse in je visum en zal je vragen stellen. Maar welk soort visum heb je gekregen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
WIj kwamen op ons J1 en J2 visum.
Vraag: Wat doen je?
Antwoord: Wetenschap
Vraag: Hoe lang blijf je?
Antwoord: 2 jaar
Een paar stempels (en natuurlijk vingerafdrukken + foto) en doorlopen
Bij jou zal dat wellicht ook zo gaan,
Als je een half jaar blijft moet je dat zeggen
en vertellen dat je journalist bent en komt om xxx te verslaan (of hoe je dat dan ook zegt als journalist)
In het vliegtuig krijg je trouwens al het I-94 formulier, dat moet je dan invullen en een deel ervan nieten ze in je paspoort
Vraag: Wat doen je?
Antwoord: Wetenschap
Vraag: Hoe lang blijf je?
Antwoord: 2 jaar
Een paar stempels (en natuurlijk vingerafdrukken + foto) en doorlopen
Bij jou zal dat wellicht ook zo gaan,
Als je een half jaar blijft moet je dat zeggen
en vertellen dat je journalist bent en komt om xxx te verslaan (of hoe je dat dan ook zegt als journalist)
In het vliegtuig krijg je trouwens al het I-94 formulier, dat moet je dan invullen en een deel ervan nieten ze in je paspoort
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Dat is volgens mij verleden tijd, je krijgt in het vliegtuig alleen nog een formulier voor customs, er wordt alleen nog een stempel in je paspoort gezet met de datum waarop je het land moet verlaten.In het vliegtuig krijg je trouwens al het I-94 formulier, dat moet je dan invullen en een deel ervan nieten ze in je paspoort
Groene I-94W is afgeschaft, witte I-94 voor mensen met visa bestaat nog steeds.
-
Journalist
- Amerika-ontdekker
Dat bedoel ik inderdaad. Het I (media) visum.kastelke schreef:De douane heeft totaal geen interesse in je visum of wat je komt doen in de VS. Zij hebben enkel interesse in de spullen die je het land in wilt brengen.
@Sanne, wat als ik nog niet zeker weet hoe lang ik blijf?
-
Bennogr
- Amerika-expert
Volgens mij is het journalistenvisum een van de eenvoudigste die er bestaan. Toen ik in 1976 met spijkerbroek, geitenwollen sokken en sandalen bij immigratie kwam werd me gevraagd of ik soms kwam studeren. Toen ik trots mijn journalistenvisum liet zien, zei men 'welkom' en 'we kunnen je helaas maar een stempeltje voor een jaar geven, maar kom even langs als je hier langer wilt blijven.'
Het zal tegenwoordig iets moeilijker gaan dan indertijd, maar niet al te moeilijk, de vrijheid van de pers wordt hier erg hoog ingeschat.
Laat je freelance 'baas' ook een briefje naar de Nederlandse ambassade in Washington schrijven, dat je echt voor hen werkt. Die kunnen je dan introduceren bij het Foreign Press Center in Washington, New York en Los Angeles. Die centra, onderdeel van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken, kunnen je dan verder helpen met een preskaart (erg belangrijk hier) en andere raad en daden.
Succes. En stuur een PB als je meer wilt weten over mijn journalistieke ervaringen (ik ben wel journalist in ruste, maar weet nog redelijk wat van die logistieke dingen af).
Het zal tegenwoordig iets moeilijker gaan dan indertijd, maar niet al te moeilijk, de vrijheid van de pers wordt hier erg hoog ingeschat.
Laat je freelance 'baas' ook een briefje naar de Nederlandse ambassade in Washington schrijven, dat je echt voor hen werkt. Die kunnen je dan introduceren bij het Foreign Press Center in Washington, New York en Los Angeles. Die centra, onderdeel van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken, kunnen je dan verder helpen met een preskaart (erg belangrijk hier) en andere raad en daden.
Succes. En stuur een PB als je meer wilt weten over mijn journalistieke ervaringen (ik ben wel journalist in ruste, maar weet nog redelijk wat van die logistieke dingen af).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
Journalist
- Amerika-ontdekker
Hey Benno!
Bedankt voor je tips! Ik heb de ambassade even gemaild, ook gelijk even de adressen van de press centers opgezocht. Zo te zien zitten ze nu ergens anders: http://fpc.state.gov/c4700.htm
Ik stuur je binnenkort nog even een berichtje met wat vragen!
Is de perskaart echt zo nodig? Ik heb m hier echt nog nooit nodig gehad!
Bedankt voor je tips! Ik heb de ambassade even gemaild, ook gelijk even de adressen van de press centers opgezocht. Zo te zien zitten ze nu ergens anders: http://fpc.state.gov/c4700.htm
Ik stuur je binnenkort nog even een berichtje met wat vragen!
Is de perskaart echt zo nodig? Ik heb m hier echt nog nooit nodig gehad!
-
Bennogr
- Amerika-expert
Of je een perskaart nodig hebt, hangt een beetje af van waar je zit en wat je precies doet.
In New York had ik een kaart (via het Foreign Press Center daar) van de politie die mij toestond "to pass police and fire lines wherever formed", leuk en makkelijk om naar optochten te gaan en een goede plaats te krijgen of de route langs te lopen.
In Minneapolis had niemand een perskaart en toe ik aan een woordvoedrster van de politie daar vroeg waar ik een perskaart kon aanvragen zei zij vriendelijk "dat is niet nodig, wij weten wie jullie zijn." Bij de VN moest mijn baas een brief schrijven om een perskaart te kunnen krijgen en kan een vertegenwoordiging van een land dat niet doen, want de VN wil dat zelf in de hand houden en niet afhankelijk zijn van wat een eventuele dictatoriale regering vindt.
Ik ben een keer naar een persconferentie van de gouverneur van Minnesota geweest (nee, niet Jesse Ventura, maar Tim Pawlenty, die probeert president te worden, moge de goden dat verhoeden). Ik werkte toen als freelancer voor Reuters en gaf die naam op toen ze me naar mijn affiliatie vroegen. Ik werd meteen toegelaten, je kan dat niet verzinnen, zeiden ze.
In het binnenland en de wat kleinere steden is een perskaart niet echt nodig, in de grotere steeden is zo'n kaart onontbeerlijk. En het hangt ook van de omstandigheden af. Toen ik bij die in elkaar gezakte brug in Minneapolis rondliep, had ik gelukkig een kaart die door het Foreign Press Center wordt uitgegeven en waarop staat dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken hiermee te maken heeft, daar werd toen op gecontroleerd.
Ik heb gemerkt, dat officiele Amerikaanse instanties moeilijk kunnen improviseren. Als je je keurig aanmeldt en de benodigde papieren hebt, dan loop je zo door, als je denkt "dat doe ik even" sta je uren in de rij.
Dus: naar het FPC als je hier bent, die kunnen veel voor je regelen, inclusief toegang tot de perskamer van het Witte Huis.
In New York had ik een kaart (via het Foreign Press Center daar) van de politie die mij toestond "to pass police and fire lines wherever formed", leuk en makkelijk om naar optochten te gaan en een goede plaats te krijgen of de route langs te lopen.
In Minneapolis had niemand een perskaart en toe ik aan een woordvoedrster van de politie daar vroeg waar ik een perskaart kon aanvragen zei zij vriendelijk "dat is niet nodig, wij weten wie jullie zijn." Bij de VN moest mijn baas een brief schrijven om een perskaart te kunnen krijgen en kan een vertegenwoordiging van een land dat niet doen, want de VN wil dat zelf in de hand houden en niet afhankelijk zijn van wat een eventuele dictatoriale regering vindt.
Ik ben een keer naar een persconferentie van de gouverneur van Minnesota geweest (nee, niet Jesse Ventura, maar Tim Pawlenty, die probeert president te worden, moge de goden dat verhoeden). Ik werkte toen als freelancer voor Reuters en gaf die naam op toen ze me naar mijn affiliatie vroegen. Ik werd meteen toegelaten, je kan dat niet verzinnen, zeiden ze.
In het binnenland en de wat kleinere steden is een perskaart niet echt nodig, in de grotere steeden is zo'n kaart onontbeerlijk. En het hangt ook van de omstandigheden af. Toen ik bij die in elkaar gezakte brug in Minneapolis rondliep, had ik gelukkig een kaart die door het Foreign Press Center wordt uitgegeven en waarop staat dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken hiermee te maken heeft, daar werd toen op gecontroleerd.
Ik heb gemerkt, dat officiele Amerikaanse instanties moeilijk kunnen improviseren. Als je je keurig aanmeldt en de benodigde papieren hebt, dan loop je zo door, als je denkt "dat doe ik even" sta je uren in de rij.
Dus: naar het FPC als je hier bent, die kunnen veel voor je regelen, inclusief toegang tot de perskamer van het Witte Huis.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 15 feb 2011, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je "eerste" intentie is een half jaar, dan zeg je dat toch? Ze schrijven het nergens op en je visum is 5 jaar geldig. Misschien moet je het eens navragen bij mede journalisten.
-
Bennogr
- Amerika-expert
"Ze" schrijven niet op hoe lang je mag blijven, "ze" zetten een stempeltje in je paspoort met de datum dat je moet vertrekken. De 'Foreign Press Centers' of het plaatselijke kantoor van de immigratie kan je ook helpen als je dat stempeltje verlengd wilt hebben.
Maar dat is dit geval toch pas na 5 jaar? Dan maak het toch niet uit of je 1 of 2 jaar tegen de officer zegt?Bennogr schreef:"Ze" schrijven niet op hoe lang je mag blijven, "ze" zetten een stempeltje in je paspoort met de datum dat je moet vertrekken.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Ze zeiden intertijd tegen me dat ze me "helaas" maar een stempeltje voor 1 jaar konden geven, hoewel mijn visum vijf jaar geldig was. Maar ik kon na dat jaar altijd even langs wippen voor een nieuw stempeltje. Het visum gaf (geeft?) je dus niet vijf jaar verblijf, alleen vijf jaar onbeperkt toegang tot het land en een grote kans telkens ook inderdaad toegelaten te worden.
pbuyse1 schreef:Groene I-94W is afgeschaft, witte I-94 voor mensen met visa bestaat nog steeds.
Die witte I94 word geeneens geregistreerd als je naar Amerika vliegt, ken zelf mensen die hebben er diverse die geldig zijn
-
Journalist
- Amerika-ontdekker
Hm, nou het is me wat duidelijker geworden in ieder geval. Ik zeg dus gewoon tegen de douane dat ik een jaar wil blijven, en kan dan altijd of eerder teruggaan, of verlenging vragen. Hoef ik dus niets te laten zien?
-
Bennogr
- Amerika-expert
Nogmaals: je praat met de DOUANE alleen over wat je bij je hebt en het land binnen brengt, apparatuur bijvoorbeeld. Bij de mensen van IMMIGRATIE laat je je paspoort zien met je journalistenvisum en zegt hoe lang je wilt blijven. Zij zetten dan een stempeltje in je paspoort met de datum waarop je volgens hen weer moet vertrekken.
Als je besluit korter te blijven dan je hebt opgegeven/je stempeltje zegt, vertrek je gewoon. Als je besluit langer te willen blijven, dan kun je twee dingen doen: het land uitgaan en weer terugkomen, waarbij je een nieuw verblijfsstempeltje krijgt nadat je je paspoort met dat visum laat zien. OF: bij een kantoor van immigratie binnen de VS langsgaan en om een nieuw stempeltje vragen (Foreign Press Center kan helpen).
Eigenlijk allemaal redelijk eenvoudig. En erg Amerikaans: er zijn regeltjes en daar moet je je aan houden, niet improviseren. Maar als je de regeltjes volgt, dan gaat het (meestal) soepel.
Als je besluit korter te blijven dan je hebt opgegeven/je stempeltje zegt, vertrek je gewoon. Als je besluit langer te willen blijven, dan kun je twee dingen doen: het land uitgaan en weer terugkomen, waarbij je een nieuw verblijfsstempeltje krijgt nadat je je paspoort met dat visum laat zien. OF: bij een kantoor van immigratie binnen de VS langsgaan en om een nieuw stempeltje vragen (Foreign Press Center kan helpen).
Eigenlijk allemaal redelijk eenvoudig. En erg Amerikaans: er zijn regeltjes en daar moet je je aan houden, niet improviseren. Maar als je de regeltjes volgt, dan gaat het (meestal) soepel.
-
Journalist
- Amerika-ontdekker
Goed dat je t zegt, straks sta ik nog verkeerdBennogr schreef:Nogmaals: je praat met de DOUANE alleen over wat je bij je hebt en het land binnen brengt, apparatuur bijvoorbeeld. Bij de mensen van IMMIGRATIE laat je je paspoort zien met je journalistenvisum en zegt hoe lang je wilt blijven. Zij zetten dan een stempeltje in je paspoort met de datum waarop je volgens hen weer moet vertrekken.
-
Journalist
- Amerika-ontdekker
Re: Langs Immigrations met een journalistenvisum
Anyway, op mijn andere twee vragen hebben jullie, behalve Sanne, geen antwoord?
- welke documenten moet ik kunnen laten zien? (geen?)
- welke documenten moet ik kunnen laten zien? (geen?)
-
Bennogr
- Amerika-expert
Documenten: paspoort en visum (dat naar ik aanneem daarin gestempld is).
Vragen: ik denk geen (warom immers, je hebt een visum, je hebt een doel, je hebt geld, van je baas) misschien alleen vraag of je aardig wilt zijn in wat je over de VS gaat berichten.
Vragen: ik denk geen (warom immers, je hebt een visum, je hebt een doel, je hebt geld, van je baas) misschien alleen vraag of je aardig wilt zijn in wat je over de VS gaat berichten.
-
Journalist
- Amerika-ontdekker
hm ok, kan niet misgaan dus. Ik was een beetje ongerust gemaakt door een kennis, maar t valt dus mee. Heb niet echt geld van mn baas trouwens, want ga als freelancer.Bennogr schreef:Documenten: paspoort en visum (dat naar ik aanneem daarin gestempld is).
Heb wel een contractje (waar geen salaris instaat want dat hangt af van hoeveel ik schrijf) maar da's ingenomen door de ambassade dus als ze dat willen zien moet ik een nieuwe laten maken.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 1753 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-
- 4 Reacties