Ik en mijn Amerikaanse vriendin willen na veel op en neer reizen heel graag definitief samen zijn. Omdat ik binnenkort hoop af te studeren en zij nog 2,5 jaar te gaan wil ik graag naar de VS om permanent bij haar te kunnen zijn. Ik haar bij haar laatste bezoek aan Nederland ten huwelijk gevraagd (en ze heeft jaaaa gezegd
Lijkt..want we voldoen dus aan alle voorwaarden, we voorzien alleen problemen met het kunnen aantonen van voldoende financiele support voor mij (de zgn. "affidavit of support"). Ze studeert dus, heeft daarnaast wel 2 banen, heeft een leuk apartement maakt ongelovelijk veel uren, maar heeft desondanks gewoon net niet genoeg inkomsten om boven de vastgestelde poverty guidelines uit te komen (tegenwoordig rond de $16.000 jaarlijks geloof ik).
Nu kunnnen we een aantal dingen doen: we kunnen de K1 petition gewoon indienen en tegen de tijd dat ik daadwerkelijk naar het consulaat moet gaan *hopen* dat ik de meneer of mevrouw aldaar overtuigen van het feit dat ik toch echt geen last wordt voor de maatschappij. We kunnen ook op zoek gaan naar een co-sponsor, maar we zijn er ook niet zeker van dat er iemand is die dit toch wel grote verantwoordelijkheid voor ons wil nemen (als dat wel zo was zou het ook geen probleem zijn, uiteraard).
Nu heb ik gespeeld met de gedachte om daar heen te gaan, gewoon te trouwen en vervolgens een visa aanvraag te starten, maar mij is niet helemaal duidelijk hoe legaal dit is (niet volgens mij, of iig is dit een vrij schemerig gebied).
Nog een mogelijkheid is wachten. Wachten tot 1 van ons wel genoeg financiele mogelijkheden heeft om de overstap voor de ander mogelijk te maken. En dan in de tussentijd zoveel mogelijk op bezoek gaan...maar dit is moeilijk, elkaar gedag blijven zeggen is slopend en ik vraag mij altijd af hoe mensen dit volhouden. Moderne communicatie maakt een hoop goed maar lang niet alles..
Dus, wat is in deze situatie de beste weg om te bewandelen?
Wat zijn de mogelijkheden als een K1 aanvraag wordt afgekeurd? Is het dan voorgoed over of kan je de procedure na een tijdje gewoon weer opnieuw starten? En klopt het dat zodra de k1 procedure loopt ik niet Amerika binnen kan komen met een VISA waiver?
Alvast bedankt voor de reacties! ik ben zeer benieuwd naar hoe anderen dit zouden aanpakken.