Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

lala777 vanuit zonnig Miami:)

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
Plaats reactie
lala777
Amerika-ontdekker

lala777 vanuit zonnig Miami:)

Bericht door lala777 »

Hallo allemaal! Ten eerste wens ik iedereen een heel gezond en gelukkig 2011 toe! En wat fijn dat om deze site/forum te ontdekken! Ik zal me even voorstellen... In 2005 ben ik met mijn Amerikaanse man getrouwd en hebben tot vorig jaar in LA, California gewoond. Het was een super ervaring! Ik vond het vooral bijzonder dat ik als immigrant me erg geaccepteerd voelde. Inmiddels heb ik dual citizenship. Vorig jaar zijn we een tijdje teruggegaan naar NL. En sinds de herfst zijn we in Miami. Het blijft leuk om kerst te vieren in een zomerjurk!

Ik heb veel geleerd van het greencard en naturalisatieproces. (met name verwarring over dubbele nationaliteit) Dus mocht je vragen hebben, let me know!

Ciao!
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Re: lala777 vanuit zonnig Miami:)

Bericht door hekkie »

Welkom Lala op ons forum. Leuk weer een forumlid erbij die in Amerika woont en eventueel haar ervaringen m.b.t. tot emigratie met ons kan delen.
Enneh....kerstperiode in Florida in de zomerjurk is fantastisch, weet ik uit eigen ervaring..... :D

Veel plezier op dit AA-forum.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
lala777
Amerika-ontdekker

Bericht door lala777 »

Dankjewel!! :)
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hoi Lala77, ik heb wel een vraag. Die greencard, hebben jullie die via het huwelijk verkregen?
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Welkom op het forum; ben wel een beetje jaloers vanwege het mooie weer 8)
lala777
Amerika-ontdekker

Bericht door lala777 »

Ja brr Hollandse kou en grauw weer, ik heb het te doen met iedereen in NL... Maar eerlijk gezegd miste ik na een tijdje de seizoenen wel in California. En het kan er ook best droog zijn, zeker met de Santa Ana-winds.

Mijn man heeft voor mij de fiancee-visa aangevraagd http://travel.state.gov/visa/immigrants ... _1315.html

Daarvoor moest ik bij de VS ambassade in A'dam op Museumplein speciale pasfoto;s (Amerikaans formaat, zijn groter dan NL pasfoto's.. of course..) laten maken. Een fysiek examen (TBC-test, HIV-test en Syfilis geloof ik) bij een speciale dokter, ook in A'dam. Daar moest ik ook mijn inenting-paspoort laten zien (dat ik als kind tegen DTP e.d. was inge-ent), want als je dat niet kunt aantonen, moet je alsnog die inentingen krijgen.

Mijn man had voor de fiancee-visa aanvraag aangetoond met foto's en liefdesbrieven/mails en getuigenissen van familie en vrienden dat we daadwerkelijk voor de liefde mijn visa, en daarmee de greencard wilden aanvragen.

Vervolgens moest ik weer naar de VS ambassade in A'dam voor een interview. Ik had alle papierwerk meegenomen, incl. onze foto's en liefdesbrieven. Maar het interview was vrij kort en bondig.

Vervolgens kreeg ik mijn fiancee-visa. Ben daarmee naar LA gevlogen. Binnen 3 mnd zijn we getrouwd. Meteen greencard aangevraagd. We hadden ook mijn werkvergunning aangevraagd voor een extra $100. Maar dat was eigenlijk overbodig, want een maand nadat ik die had ontvangen kreeg ik mijn greencard.

Voor ik mijn greencard ontving moest ik nog naar de immigratie-bureau voor fingerprints, voor de FBI. Ondertussen mijn Amerikaanse rijbewijs gehaald in de auto van mijn man, $25,-... waarmee ik 2 blokken heb gereden enn.. geslaagd! Mijn social securitynummer aangevraagd.

Het 1ste greencard-interview werd voornamelijk gevraagd naar mijn man's financien, tax returns, e.d. Hij was mijn sponsor. Maar in tegenstelling tot NL mag je echtgenoot of familie je sponsoren (financieel garant staan voor jou). Dat scheelt.

Dat proces duurde in Cali 8mnd, scheelt per staat.

Het jaar erop moesten we weer voor een interview komen, beetje hetzelfde verhaal als de 1ste x. 't Gaat vooral om geld/inkomen/belasting en dat het geen schijnhuwelijk is. Al snel had ik mijn permanent residency card, ofwel de Greencard!

Een half jaar later hebben we mijn naturalisatieaanvraag gedaan. Ik zou nooit mijn NL-nationaliteit willen opgeven, maar sinds 2003 is er een uitzondering op de regel. Veel gemeentes in NL zijn hier niet van op de hoogte, dus luister niet naar ze! Het is je recht, dus maak er gebruik van zou ik zeggen. http://www.minbuza.nl/PostenWeb/V/Veren ... ationality

En ik ben echt blij dat ik 2 nationaliteiten heb! Met een greencard heb je al veel mogelijkheden. Maar heb je minder rechten (ze kunnen je het land uitzetten), je mag niet kiezen, je mag maar max. 3 mnd deVS uit, tenzij je een speciaal visum aanvraagt, e.d.

Het is duur, rond de $700. Maar dan hoef je nooit meer visumaanvragen e.d. te doen.

Het bestaat uit een VS-geschiedenis/regeringsexamen, een mondeling en geschreven test. Voor de VS-geschiedenis/regeringsexamen krijg je een boekje met 100 vragen en antwoorden (overigens heel leuk en interessant) waarvan je 10 vragen moet beantwoorden. Daar moeten min. 6 goed van zijn. Echt piece of cake hoor. Nou mondelinge test was: "Who is the President of the USA?" en dan moest ik het antw. opschrijven... Dat was het!! Komen de NL-ers met inburgeringsexamens haha!

Vervolgens was het wachten op uitslag en uitnodiging voor de ceremonie. Wat ik, een nuchtere Hollandse, eigenlijk best heel bijzonder vond! Ik stond er met ik weet niet hoeveel diverse nationaliteiten, zo'n 3500 man in een megahal in LA. Ik was echt ontroerd.

Daar kan het IND nog van leren :o

Belangrijk!!! Om je NL-nationaliteit te behouden moet je altijd op tijd je NL-paspoort verlengen EN vraag de "Verklaring Behoud Nederlanderschap Bewaar deze goed. Hiermee bewijs je dat je recht hebt op dubbele nationaliteit en dat je dus geen afstand hebt genomen van je Nederlanderschap. Houd er rekening mee dat alle documenten Apostillestempels moeten hebben (trouwcertificaat, geboortecertificaat van je echtgeno(o)t(e), naturalisatiecertificaat) dit kan echt wel zo'n 6mnd duren voor je alles bijelkaar hebt.

Maar dan heb je ook wat.

Is je partner Amerikaans?

Laat maar horen als je nog vragen hebt!

Bij deze introductie meteen ook mijn hele verhaal!

Cheers! :wink:
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Wat je in een paar minuten hebt opgeschreven heeft maanden (en de nodige $$$) gekost :mrgreen:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hoi lala777,

Enorme dank voor je verhaal. Zeer verhelderend. En zeer informatief voor mijn geval.
Mijn partner is Amerikaanse, maar ze is zeer tegen op trouwen voor visum/green card. We gaan het via de H-1B route proberen (speciale vaardigheden en werkervaring) en wellicht dat een huwelijk later alsnog in de planning zit. Tip van mijn advocaat was om eerst deze route te proberen om haar niet onder druk te zetten en dan kan ze zelf aanbieden om alsnog via een huwelijk alles te regelen.

Groetjes,

Hockey
lala777
Amerika-ontdekker

Bericht door lala777 »

Blij te horen als mijn verhaal mensen kan helpen. :thumbup:

Kan me voorstellen dat je partner er zo over denkt Hockey. Ikzelf was ook niet altijd even blij en makkelijk voor mijn man gedurende het hele proces. We hebben bijna 4 jaar een lange afstands relatie gehad, voor ik kwam! Dat was ook niet alles. Maar ik baalde vaak van het gevoel dat ik "alles" moest opgeven om bij hem te kunnen zijn en dat we zo vastzaten aan de hele bureaucratie. Ondertussen was het ook wel wennen aan het Amerikaanse leven en de andere mentaliteit. Je relatie komt vaak onder druk te staan.

En wij voelden ons ook "geforceerd" om te trouwen zodat we samen konden zijn. We wilden dat het ons eigen keus was dat we zouden trouwen. Maar ik heb door het hele proces geleerd om vooral maar flexibel te zijn en overal het beste van te maken. Ik heb nergens spijt van en zie in dat ik, in mijn geval, voornamelijk veel angsten had voor het onbekende. En nu alles rond is ben ik zo opgelucht dat we het op deze manier hebben gedaan. Nu heb ik zoveel meer vrijheid, vooral met 2 paspoorten :wink:

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel!

Ik wens jullie heel veel succes en sterkte toe!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer