Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Spaarrekening behouden?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
brian89
Amerika-ontdekker

Spaarrekening behouden?

Bericht door brian89 »

Beste allen,

Aangezien ik over 8 maanden naar Amerika ga emigreren moet ik alles weer opnieuw gaan 'uitvinden', zo ook mijn spaarrekening.
Ik heb een spaarrekening bij een Nederlandse bank staan en zit te twijfelen om deze gewoon te laten staan of alles mee naar Amerika mee te nemen en op een Amerikaanse bankrekening te zetten.
Misschien dat er hier mensen zijn met ervaring en hier meer van afweten. Graag zou ik willen weten hoe de spaarrente in Amerika is. Of het slim is om mijn Nederlandse spaarrekening te behouden, met het oog om altijd euro's te hebben wanneer de koers weer gunstig is.

Ik hoor het graag en bij voorbaat dank,

Brian
Bennogr
Amerika-expert

Re: Spaarrekening behouden?

Bericht door Bennogr »

Ik heb zelf al vele jaren een gewone rekening en een spaarrekening bij de ING. De gewone rekening, met een gewone bankkaart maakt het makkelijk, en goedkoop!, om geld binnen Europa over te maken (betalen en ontvangen), de spaarrekening maakt het makkelijk om wat echt opzij te zetten.

Je kunt met die ING gewone rekening-kaart hier gewoon dollars uit de muur halen en door de machine halen bij de plaatselijke kruidenier en nog heel wat andere winkels.

Je spaart ook heel wat geld uit als je in Europa bent, omdat je rechtstreeks beschikking hebt over Euro's, zonder speciale extra kosten. En het is makkelijker om die rekeningen te open als je nog in Europa bent, geen gedonder met heen en weer schrijven (hoewel ik erg goede ervaringen heb met de ING, ik kreeg rekeningafschriften regelmatig opgestuurd, nu doe ik alles via het internet).

De rente hier in de VS is ook niet veel, dus dat maakt weinig uit.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Bedankt Bennogr voor je snelle reactie!

Jou advies is dus eigenlijk; Gewoon laten zoals het is?
Dit overwoog ik zelf ook al. Vind het makkelijk om euro's achter de hand te hebben en de rente is in Nederland geloof ik hoger dan in Amerika.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Zoals Benno schrijft kun je prima een Nederlandse bankrekening aanhouden, en de jaarlijkse kosten zijn meestal niet erg hoog en verdien je snel terug met het vermijden van transactiekosten. De ING stuurt de post gewoon naar ons Amerikaanse adres, en via Internetbankieren is vrijwel alles te regelen.
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Hebben jullie daarnaast ook een Amerikaanse rekening geopend?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik heb inderdaad beide, dat is toch wel erg handig.
"Keep Georgia On Your Mind"
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Ik heb een Nederlandse bankrekening en een spaarrekening, daarnaast wil ik ook een Amerikaanse openen. Goed plan?
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Goed plan.

Ik heb mijn ING rekening, met spaarrekening en ik schrijf mij straks bij op de rekening van mijn verloofde (of dan vrouw, haha dat is nog even wennen ;) ).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

brian89 schreef: en de rente is in Nederland geloof ik hoger dan in Amerika.
Als je naar het rendement kijkt, moet je ook rekening houden met valutarisico. Als de euro zwakker wordt t.o.v. de dollar, doet dat de hogere rente (deels) teniet.
Groet,

Old Faithful
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Wat heeft iedereen met de ING haha.

@ Old Faithful Dollar koers zal ik altijd in de gaten blijven houden lol
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

brian89 schreef:Wat heeft iedereen met de ING haha.
Da's weer een ander verhaal: de ING was altijd prima, totdat de Postbank "erbij" kwam. :roll:
"Keep Georgia On Your Mind"
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Beter om ook je eigen rekening in de VS te nemen, mogelijk naast een gezamenlijke rekening. Je weet maar nooit wanneer je je eigen creditscore nodig kan hebben (niet voor een eventuele echtscheiding -- maaar vooral voor dezelfde reden waarom je een testament maakt, een levensverzekering afsluit en dergelijke).

En misschien is iedereen zo op de ING gericht omdat die gewoon de beste regelingen biedt. Ik heb de ABN AMRO en de RABO gehad, maar dat liep nooit zo goed als de ING altijd gedaan heeft. Ze wisten tenminste dat er een buitenland bestaat dat soms best ver weg is. Zoals toen mijn ABN AMRO kaart afliep en ze vrolijk riepen dat maar even bij het kantoor op de Dam moest langswippen om een nieuwe te halen. (Ze boden niet aan een retourtje New York - Amsterdam voor me te kopen). Zal ik nooit vergeten of ze vergeven.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Bennogr schreef:Beter om ook je eigen rekening in de VS te nemen, mogelijk naast een gezamenlijke rekening. Je weet maar nooit wanneer je je eigen creditscore nodig kan hebben.
De creditscore staat toch los van de betaalrekening? Bij mijn toekomstige CU kan je in ieder geval als je een gezamenlijke rekening hebt wel allebei een eigen credit card krijgen, waarmee je credit opbouwt.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

De creditscore staat toch los van de betaalrekening? Bij mijn toekomstige CU kan je in ieder geval als je een gezamenlijke rekening hebt wel allebei een eigen credit card krijgen, waarmee je credit opbouwt.
volgens mij ook. Ik zie op de credit reports compleet geen informatie terug over checkout accounts, alleen credit cards en leningen
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Bennogr schreef:En misschien is iedereen zo op de ING gericht omdat die gewoon de beste regelingen biedt. Ik heb de ABN AMRO en de RABO gehad, maar dat liep nooit zo goed als de ING altijd gedaan heeft. Ze wisten tenminste dat er een buitenland bestaat dat soms best ver weg is. Zoals toen mijn ABN AMRO kaart afliep en ze vrolijk riepen dat maar even bij het kantoor op de Dam moest langswippen om een nieuwe te halen. (Ze boden niet aan een retourtje New York - Amsterdam voor me te kopen). Zal ik nooit vergeten of ze vergeven.
En hoe lang geleden was dit? Want ik meen mij te herinneren toen ik in op college zat in de States (2008-2009) ik gewoon post ontving van de ABN Amro.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb de ING al een jaar of vijftien. Het ging/gaat mij er niet om of men post naar de VS stuurt (de ABN AMRO deed dat inderdaad ook, maar dat was toen internet bankieren nog niet zo algemeen was -- die dienst is niet ZO oud), maar dat men meedacht met buitenlandse rekeninghouders. De ABN AMRO is meer een zakenbank, de ING is bij mij altijd als meer klant-vriendelijk overgekomen.
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Ik wil toch graag nog wat andere reacties horen van mensen die bij de ABN AMRO zitten, lijkt me sterk dat ik de enige ben haha. Zou graag de tijd en moeite besparen om van bank te wisselen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik weet dat als je een Rabobank.be internetrekening hebt, dat je die niet mag behouden indien je uitgeschreven wordt uit Belgie.
Mogelijk geldt dat voor bepaalde internetrekeningen ook vanuit Nederland? Misschien best even navragen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

even een kleine off-topic, maar vergeet niet dat je de rente die je op je spaarrekening ontvangt wel aangegeven moet worden op je Amerikaanse belastingen (en dat je, als je spaarrekening meer is dan $10k, je een speciaal FBAR formulier moet invullen).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik heb ook ABN-AMRO en ga ook emigreren dus ben ook benieuwd naar mensen die daar ervaring mee hebben. Ik wilde eigenlijk het adres van mijn ouders opgeven maar ik begrijp dat je in principe ook je adres in Amerika kunt opgeven?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer